Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Jag köpte dessvärre en NH-L9x65 SE-AM4, överväger att byta ut den om ni får ihop en custom till just Ghost Loque S1.

Men en tanke slog mig, någon som har testat ifall man kan få bättre resultat om man byter ut dess fläkt mot en NF-A12x15 PWM Premium 120mm? Vet inte om det går storleksmässigt då det är en 120mm men den är bara 15mm djup, mot orginalets 92mm med 14mm djup. Detta skulle då också bygga 66mm höjd totalt, vilket är maxgränsen.

Permalänk
Medlem

FYI, för er som behöver kylare innan leverans av Ghost chassit så har Komplett bekräftat datum på NH-L12 nu till den 18e februari.

https://www.komplett.se/product/745198/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag köpte dessvärre en NH-L9x65 SE-AM4, överväger att byta ut den om ni får ihop en custom till just Ghost Loque S1.

Men en tanke slog mig, någon som har testat ifall man kan få bättre resultat om man byter ut dess fläkt mot en NF-A12x15 PWM Premium 120mm? Vet inte om det går storleksmässigt då det är en 120mm men den är bara 15mm djup, mot orginalets 92mm med 14mm djup. Detta skulle då också bygga 66mm höjd totalt, vilket är maxgränsen.

Problemet blir att få in ram under fläkten. Måste sannolikt modifiera värmespridaren eller ta bort den. Minst.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Problemet blir att få in ram under fläkten. Måste sannolikt modifiera värmespridaren eller ta bort den. Minst.

Jag tror faktiskt den hade svävat ovanför RAM-minnena? Det såg så ut när jag kollade igår på mina G.skill flare

Permalänk
Inaktiv

Jag kunde inte motstå heller. Blev en Limestone med en Ash Medium.

Är det Noctua-kylaren ovan som gäller om man ska köra luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag kunde inte motstå heller. Blev en Limestone med en Ash Medium.

Är det Noctua-kylaren ovan som gäller om man ska köra luft?

Trevligt. Enligt tester verkar det vara Noctua Nh-L12 som funkar bäst, på grund av att andra har turbulens och skapar oljud etc.

Finns annars flera olika alternativ. Däremot håller Louqe på att jobba på ett samarbete med Noctua där de kanske kommer släppa en Louqe edition av L12. Så kan vara bra att avvakta.

Permalänk
Medlem

Fick mail från komplett om att NH-L12 inte kommer in i lager, så min order är avbokad. Hoppet står nu till att LOUQE tar fram en egen kylare tillsammans med Noctua.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Fick mail från komplett om att NH-L12 inte kommer in i lager, så min order är avbokad. Hoppet står nu till att LOUQE tar fram en egen kylare tillsammans med Noctua.

Fick samma mail :/

Har fortfarande beställning hos både webhallen och proshop, får väl se vad som händer och jag hoppas att någon av dem får in den då jag hade behövt kylaren tidigare än chassit.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@tsint @kniven

Jag finner det högst sannolikt att Louqe kommer få ihop en deal med Noctua och lösa NH-L12-problemet på ett eller annat sätt, så jag skulle inte vara ororad om jag vore er.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

@tsint @kniven

Jag finner det högst sannolikt att Louqe kommer få ihop en deal med Noctua och lösa NH-L12-problemet på ett eller annat sätt, så jag skulle inte vara ororad om jag vore er.

Jag är inte orolig, baserat på vad som skrivs på slack är jag övertygad om att den kommer, men jag behöver den redan idag och inte i april/maj 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

@tsint @kniven

Jag finner det högst sannolikt att Louqe kommer få ihop en deal med Noctua och lösa NH-L12-problemet på ett eller annat sätt, så jag skulle inte vara ororad om jag vore er.

Nice, då håller jag i pengarna så länge

Permalänk
Medlem

Skummade lite på slackkanalen och det ser lovande ut för en "Loque edition" av NH-L12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jag är inte orolig, baserat på vad som skrivs på slack är jag övertygad om att den kommer, men jag behöver den redan idag och inte i april/maj 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en nh-L12 liggandes hemma i väntan på chassit. Så fort jag får höra att Louqe edition versionen kommer bli av och kommer någorlunda i tid med chassit kan du få köpa min om du vill. (Kommer inte ta ockerpris).

Du kan fundera.

Men det beror lite på vad det innebär med en Louqe edition. Om den inte blir anodiserad eller liknande kommer jag behålla den jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag har en nh-L12 liggandes hemma i väntan på chassit. Så fort jag får höra att Louqe edition versionen kommer bli av och kommer någorlunda i tid med chassit kan du få köpa min om du vill. (Kommer inte ta ockerpris).

Du kan fundera.

Men det beror lite på vad det innebär med en Louqe edition. Om den inte blir anodiserad eller liknande kommer jag behålla den jag har.

Schysst, hör gärna av dig om det blir så

Visa signatur

Errare human est

Permalänk

Har läst en del på hemsidan och tycker det är riktigt roligt med alla tester ni har! Finns det även tester för gpu? Hade varit intressant att se blower style gentemot andra custom kort. Min tanke var att köra två small tophat alt small+medium med fläktar i toppen/botten. Hade då varit roligt att se temperatur och ljudnivå på olika typer av hpu fläkt. Precis som ni gjort för CPU kylare.

Edit: hittade svar på vissa frågor.

Permalänk

@Gheyrippir:
Blower-kylare ska vara bra såtillvida att den dumpar ut värmen från chassit - vilket känns smart för en liten låda.
Dock ska den typen av kylare vara mer beroende av övertryck för att funka effektivt, så GPUn kanske ändå blir varmare.
Med ett Ghost-chassi hamnar luftintaget på GPU-kylaren nära hålen på sidan, så det blir nog inget övertryck att tala om.

Jag är också intresserad om det dyker upp några temperaturmätningar på området, eftersom jag tänkt använda ett RX Vega Air Boost-kort.

Permalänk

Ja många rekommenderar ju just blower kylare till SFF chassi. Men som med allting vore det intressant att veta hur det är i just detta chassi. Jag kan tänka mig att två fläktar i topp och botten borde kunna transportera bort en del värme från gpu som i sin tur har intag i sidan.

Känns som om den här typ av tester borde komma, med tanke på hur extremt utförliga tester det finns i övrigt på hemsidan.

Blir nog en beställning till nästa lön hur som helst :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ska man tro coolerkit så har dom 1!!! i lager.
http://i.imgur.com/jGs8yEA.jpg
Skickades från m.sweclockers.com

Det står NH-L9i i bilden

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Det står NH-L9i i bilden

Ouch, såg inte det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

@Gheyrippir:
Blower-kylare ska vara bra såtillvida att den dumpar ut värmen från chassit - vilket känns smart för en liten låda.
Dock ska den typen av kylare vara mer beroende av övertryck för att funka effektivt, så GPUn kanske ändå blir varmare.
Med ett Ghost-chassi hamnar luftintaget på GPU-kylaren nära hålen på sidan, så det blir nog inget övertryck att tala om.

Jag är också intresserad om det dyker upp några temperaturmätningar på området, eftersom jag tänkt använda ett RX Vega Air Boost-kort.

Samma här! Har ett Founder's Edition grafikkort som ska in i chassit. Blir det ett tillräckligt övertryck om man installerar en fläkt i botten (precis under GPU:n) måntro?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har ett Dan Cases A4-SFX som nuvarande chassi, och har använt grafikkort både med 3eparts- och blower-kylare (HD7950 med 3epart och nuvarande Vega 56 med blower).

Då chassina spelar i samma liga när det kommer till denna frågan så kan jag meddela att jag inte direkt noterade någon större skillnad i temperatur, åtminstone på CPU. Eftersom de befinner sig i olika kammare och båda komponenter kyls med sval luft direkt genom perforeringen i chassisidorna så verkar det inte påverka så mycket. Däremot så blev chassit i sig myyycket varmare med 3eparts-kylare eftersom varm luft dumpades inne i chassit och sen trycktes ut.

Så övriga komponenter som inte har någon aktiv kylning påverkas nog mer av en 3epartskylare, men jag har inga faktiska temperaturdata att backa upp det med. SSDn lever än

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pellen:

Jag har ett Dan Cases A4-SFX som nuvarande chassi, och har använt grafikkort både med 3eparts- och blower-kylare (HD7950 med 3epart och nuvarande Vega 56 med blower).

Då chassina spelar i samma liga när det kommer till denna frågan så kan jag meddela att jag inte direkt noterade någon större skillnad i temperatur, åtminstone på CPU. Eftersom de befinner sig i olika kammare och båda komponenter kyls med sval luft direkt genom perforeringen i chassisidorna så verkar det inte påverka så mycket. Däremot så blev chassit i sig myyycket varmare med 3eparts-kylare eftersom varm luft dumpades inne i chassit och sen trycktes ut.

Så övriga komponenter som inte har någon aktiv kylning påverkas nog mer av en 3epartskylare, men jag har inga faktiska temperaturdata att backa upp det med. SSDn lever än

Men i det chassit så har du väl inga fläktar i botten. Tänker att det borde hjälpa en del för tredje partskylare om man har fläkt i toppen och botten av chassit.

Permalänk
Inaktiv

Kan det här vara något för de som kör Large tophat?
https://www.ekwb.com/solutions/all-in-one/#phoenix-liquid-coo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag har en nh-L12 liggandes hemma i väntan på chassit. Så fort jag får höra att Louqe edition versionen kommer bli av och kommer någorlunda i tid med chassit kan du få köpa min om du vill. (Kommer inte ta ockerpris).

Du kan fundera.

Men det beror lite på vad det innebär med en Louqe edition. Om den inte blir anodiserad eller liknande kommer jag behålla den jag har.

Har fått leveransbekräftelse på min kylare från Proshop, så har de skickat rätt ser det ut som jag har en om ett par dagar. Finns säkert fler som är sugna dock

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Har fått leveransbekräftelse på min kylare från Proshop, så har de skickat rätt ser det ut som jag har en om ett par dagar. Finns säkert fler som är sugna dock

Dåså, lycka till!

Ingen fara, det löser sig. Kanske lägger ut den på marknaden sen då.

Permalänk
Medlem

@PaChalski:
Hej,

Jag har sett att några på kickstarter, slack och andra forum efterfrågar en inv till slack och någon typ av uppdatering om var ni ligger till i planeringen. Hur går det och har det hänt något nytt ovh kul? När förväntar ni er att få hem de färdiga och när kan vi förvänta oss att få bilder på de?

Mvh Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski:
Hej,

Jag har sett att några på kickstarter, slack och andra forum efterfrågar en inv till slack och någon typ av uppdatering om var ni ligger till i planeringen. Hur går det och har det hänt något nytt ovh kul? När förväntar ni er att få hem de färdiga och när kan vi förvänta oss att få bilder på de?

Mvh Alex

"We have sent SIGMA a document detailing 10 projects that are on top of the two they are already working on (packaging and an under the radar project not related to this forum). Our current privatizations have been clearly defined to them and they are working on timelines right now. We won’t be able to fund all of them right away (we want to precede with caution the next few months) but, with your input, select the most relevant projects. When we have the full picture, understand the time-frames better and financial impacts, we will be able to decide which ones to execute and THEN we will be able to give you a better ETA on all the add-ons and side project. But you really shouldn’t see it as it is something LOUQE is doing for you and that we owe you ETAs etc, we are all in this together and we are just the voice and the professional (in the sense that we do the work) interface. The aim is to let you all take ownership over ETAs. If you let us, we will, for as long as LOUQE exists, always offer you all we do together at cost (manufacturing + shipping + OH). The R&D you are part of and we wont charge you for it, others will cover that.

I have said it before, but the value you all add to each and the value the community creates in the efforts to fulfill our ambitions to raise the expectations in the PC universe is huge. You are, by far, our greatest asset! Remember that!

Remember, the Ghost S1 is our number one priority and we can not afford to screw that up, all the rest is secondary. Don’t worry about finances either, there is much more than the KS and web-shop funds, money in the bank work as great leverage in discussions with credit institutes and is being spent wisely.

We hope (and by now expect) your feedback and input on the final prioritization of what projects to launch. We will present everything as transparently as possible to stipulate an informed discussion. There will be an official survey outside of Slack so that all backers get a chance to make their voice heard.

Dates:
2018-02-28 LOUQE goes to Lund (south of Sweden) for a 2-day workshop to discuss all the details of the projects. After the workshop they will present us with dependencies, suggested timeframes and costs. Then we will bounce everything of off you."

Taget från Slack kanalen av Patrik Michalski

Permalänk
Medlem

@Skonky: Jo den har jag redan sett men den publicerades iof för mer än två veckor sedan. Mycket händer på två veckor och lite info hade varit kul från teamet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@Skonky: Jo den har jag redan sett men den publicerades iof för mer än två veckor sedan. Mycket händer på två veckor och lite info hade varit kul från teamet.

Såg igår på Slack att han landade i Warsawa Polen så inte ens i landet just nu.

Tror det är Ragtags som dom ansvara för.

Känns som dom är otroligt öpptagna just nu och förhoppningsvis kommer en uppdatering nästa vecka

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@Skonky: Jo den har jag redan sett men den publicerades iof för mer än två veckor sedan. Mycket händer på två veckor och lite info hade varit kul från teamet.

"2018-02-28 LOUQE goes to Lund (south of Sweden) for a 2-day workshop to discuss all the details of the projects. After the workshop they will present us with dependencies, suggested timeframes and costs. Then we will bounce everything of off you."

Som han skrev längst ner där så kommer de inte komma med mer info förrän tidigast 2 dagar efter 28/2. Det var igår... Nu är det helg.

De är väldigt upptagna och jobbar på allting. Det är bara att sitta lugnt i båten så får vi mer info snart.