Ghost S1 - prestanda, format, community

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Jag köpte dessvärre en NH-L9x65 SE-AM4, överväger att byta ut den om ni får ihop en custom till just Ghost Loque S1.

Men en tanke slog mig, någon som har testat ifall man kan få bättre resultat om man byter ut dess fläkt mot en NF-A12x15 PWM Premium 120mm? Vet inte om det går storleksmässigt då det är en 120mm men den är bara 15mm djup, mot orginalets 92mm med 14mm djup. Detta skulle då också bygga 66mm höjd totalt, vilket är maxgränsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Maj 2002

FYI, för er som behöver kylare innan leverans av Ghost chassit så har Komplett bekräftat datum på NH-L12 nu till den 18e februari.

https://www.komplett.se/product/745198/datorutrustning/pc-kom...

Spelburk: 4790k, 32GB ram, EVGA 980 SC ACX 2.0, Benq BL3201PT
Server 1: E3-1240v2, 32Gb ram, X9SCM-F, Node 804
Server 2: HP MS G8, E3-1260L, 16Gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av DanKar1994:

Jag köpte dessvärre en NH-L9x65 SE-AM4, överväger att byta ut den om ni får ihop en custom till just Ghost Loque S1.

Men en tanke slog mig, någon som har testat ifall man kan få bättre resultat om man byter ut dess fläkt mot en NF-A12x15 PWM Premium 120mm? Vet inte om det går storleksmässigt då det är en 120mm men den är bara 15mm djup, mot orginalets 92mm med 14mm djup. Detta skulle då också bygga 66mm höjd totalt, vilket är maxgränsen.

Problemet blir att få in ram under fläkten. Måste sannolikt modifiera värmespridaren eller ta bort den. Minst.

Använd citera-funktionen så blir allt mycket enklare!

i5 8600K 4,3Ghz | Z370N WiFi | Corsair Vengeance LPX 16Gb 3000MHz | GTX 980 Ti G1 Gaming 1500/8000Mhz | Corsair SF600 | April 2018 LOUQE Ghost S1 mkII | Noctua NH-L12 | Noctua NF-S12A PWM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av kribol01:

Problemet blir att få in ram under fläkten. Måste sannolikt modifiera värmespridaren eller ta bort den. Minst.

Jag tror faktiskt den hade svävat ovanför RAM-minnena? Det såg så ut när jag kollade igår på mina G.skill flare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Jag kunde inte motstå heller. Blev en Limestone med en Ash Medium.

Är det Noctua-kylaren ovan som gäller om man ska köra luft?

Intel Core i3 8350K | ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING | Palit 1050ti KalmX | HyperX 32Gb DDR4 2133Mhz | Samsung 950 Series 1TBx2 | Louqe Ghost MK1 (snart)

Kika gärna på mina gallerier:
Datorer för välgörenhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av dix_xib:

Jag kunde inte motstå heller. Blev en Limestone med en Ash Medium.

Är det Noctua-kylaren ovan som gäller om man ska köra luft?

Trevligt. Enligt tester verkar det vara Noctua Nh-L12 som funkar bäst, på grund av att andra har turbulens och skapar oljud etc.

Finns annars flera olika alternativ. Däremot håller Louqe på att jobba på ett samarbete med Noctua där de kanske kommer släppa en Louqe edition av L12. Så kan vara bra att avvakta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Aug 2005

Fick mail från komplett om att NH-L12 inte kommer in i lager, så min order är avbokad. Hoppet står nu till att LOUQE tar fram en egen kylare tillsammans med Noctua.

Intel Core i7-8700 | 32 GB | ASUS ROG STRIX Z370-I | EVO 960 M.2 500GB | GTX 1070 Ti FE | Define Nano S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av tsint:

Fick mail från komplett om att NH-L12 inte kommer in i lager, så min order är avbokad. Hoppet står nu till att LOUQE tar fram en egen kylare tillsammans med Noctua.

Fick samma mail :/

Har fortfarande beställning hos både webhallen och proshop, får väl se vad som händer och jag hoppas att någon av dem får in den då jag hade behövt kylaren tidigare än chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

@tsint @kniven

Jag finner det högst sannolikt att Louqe kommer få ihop en deal med Noctua och lösa NH-L12-problemet på ett eller annat sätt, så jag skulle inte vara ororad om jag vore er.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av backfeed:

@tsint @kniven

Jag finner det högst sannolikt att Louqe kommer få ihop en deal med Noctua och lösa NH-L12-problemet på ett eller annat sätt, så jag skulle inte vara ororad om jag vore er.

Jag är inte orolig, baserat på vad som skrivs på slack är jag övertygad om att den kommer, men jag behöver den redan idag och inte i april/maj 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av backfeed:

@tsint @kniven

Nice, då håller jag i pengarna så länge

Intel Core i3 8350K | ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING | Palit 1050ti KalmX | HyperX 32Gb DDR4 2133Mhz | Samsung 950 Series 1TBx2 | Louqe Ghost MK1 (snart)

Kika gärna på mina gallerier:
Datorer för välgörenhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Skummade lite på slackkanalen och det ser lovande ut för en "Loque edition" av NH-L12.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av kniven:

Jag är inte orolig, baserat på vad som skrivs på slack är jag övertygad om att den kommer, men jag behöver den redan idag och inte i april/maj 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en nh-L12 liggandes hemma i väntan på chassit. Så fort jag får höra att Louqe edition versionen kommer bli av och kommer någorlunda i tid med chassit kan du få köpa min om du vill. (Kommer inte ta ockerpris).

Du kan fundera.

Men det beror lite på vad det innebär med en Louqe edition. Om den inte blir anodiserad eller liknande kommer jag behålla den jag har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Skonky:

Jag har en nh-L12 liggandes hemma i väntan på chassit. Så fort jag får höra att Louqe edition versionen kommer bli av och kommer någorlunda i tid med chassit kan du få köpa min om du vill. (Kommer inte ta ockerpris).

Du kan fundera.

Men det beror lite på vad det innebär med en Louqe edition. Om den inte blir anodiserad eller liknande kommer jag behålla den jag har.

Schysst, hör gärna av dig om det blir så

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Har läst en del på hemsidan och tycker det är riktigt roligt med alla tester ni har! Finns det även tester för gpu? Hade varit intressant att se blower style gentemot andra custom kort. Min tanke var att köra två small tophat alt small+medium med fläktar i toppen/botten. Hade då varit roligt att se temperatur och ljudnivå på olika typer av hpu fläkt. Precis som ni gjort för CPU kylare.

Edit: hittade svar på vissa frågor.