Dreamfilm-grundare döms till skadestånd på 4 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Dreamfilm-grundare döms till skadestånd på 4 miljoner kronor

Efter att domen överklagats till hovrätten får nu de fyra personer som drivit piratsajten Dreamfilm ett förhöjt straff. Bland annat döms de till 4 miljoner kronor i skadestånd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tar fram popcornen. De här trådarna brukar spåra

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är alltjämt kluven i den här frågan.

Det är fasansfullt mycket pengar de ska betala i skadestånd, men sätter man det i relation till vad de(troligen) har tjänat på hemsidan som ändå, även fast många anser det vara en gråzon, tillhandahåller en olaglig tjänst. Tycker det här är rätt på det viset att de får böter och inte fängelse iaf.

Bakomliggande problemet till varför folk använder sig av tjänster så som Dreamfilm kvarstår ju dock så är väl lite bittersweet detta.

Blir ett väldigt etiskt dilemma för mig detta, men tycker inte det är mer än rätt att de åker dit iaf!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv

"Henrik Pontén, jurist på Rättighetsalliansen, berättar att de valt att fokusera på en film då de anser att det är den effektivaste metoden."

Effektivast för upphovsmännen att få ersättning eller för Rättighetsalliansen att sätta dit folk?

Hamnar en enda krona av dessa pengar hos personerna som lidit förlust av piratkopieringen?

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Jag är alltjämt kluven i den här frågan.

Det är fasansfullt mycket pengar de ska betala i skadestånd, men sätter man det i relation till vad de(troligen) har tjänat på hemsidan som ändå, även fast många anser det vara en gråzon, tillhandahåller en olaglig tjänst. Tycker det här är rätt på det viset att de får böter och inte fängelse iaf.

Bakomliggande problemet till varför folk använder sig av tjänster så som Dreamfilm kvarstår ju dock så är väl lite bittersweet detta.

Blir ett väldigt etiskt dilemma för mig detta, men tycker inte det är mer än rätt att de åker dit iaf!

Jag har tankat som en dåre i mina dagar, så jag skulle känna mig som en hycklare om jag påhejade någon annans olycka i den här frågan, även om det är självförvållat. Därför hoppas jag i ren solidarisk anda att det på något sätt löser sig för de inblandade, även om jag inte på något sätt kan rättfärdiga piratkopiering, vare sig hos mig själv eller någon annan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken.
Hur räknar man egentligen fram skadeståndet här.
Är det antal tittar på filmen jämfört med biointäckter om alla skulle gått och sett filmen?

Permalänk
Medlem

Det är såklart fel att bedriva en piratsida och skadestånden är välförtjänta. Däremot att det alltid är svenska filmbolag som söker skadestånd för sina skitfilmer som ingen tittar på är aningen patetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag är lite nyfiken.
Hur räknar man egentligen fram skadeståndet här.
Är det antal tittar på filmen jämfört med biointäckter om alla skulle gått och sett filmen?

Undrar jag också. Inte en jävel av de hade ju gått å köpt/tittat på biofilmen iallafall. Så de borde egentligen inte betala en spänn Allt de gjort är att sprida lite glädje och kultur, och nu får de betala för det.

Let the hate flow through you \/ första hatkommentaren is comming. Shoot at me

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

"Henrik Pontén, jurist på Rättighetsalliansen, berättar att de valt att fokusera på en film då de anser att det är den effektivaste metoden."

Effektivast för upphovsmännen att få ersättning eller för Rättighetsalliansen att sätta dit folk?

Hamnar en enda krona av dessa pengar hos personerna som lidit förlust av piratkopieringen?

SF som företag som de bör förfalla, då de även kräver skadeståndet, då de är dem som blivit drabbade.

F ö, mer relaterad kommentar till nyheten:
Är härligt att se så många åka på skadestånd som driver denna typ av verksamhet och att de åker dit, samt att sidorna läggs ner.

Förhoppningsvis så gynnar det alla, kanske "Peter, 36" bland andra börjar köpa streaming, samt fysiska produkter, så att de kan hålla lägre, mer tilltalande priser på filmer eventuellt

F ö underbart att se piratkopieringen komma till vägs ände mer och mer, än om det finns ett antal torrent-sidor uppe, och de som laddar ner via YouTube med olika klienter etc, men att det tycks gå mer mot ett slut, vilket enbart är positivt i min mening

Nu fattas det bara att det upphör med dessa löjliga prenumerationstjänster hos exempelvis Adobe bland andra

Tänkte, relaterat i den mån att deras Creative Suite brukar laddas ner piratkopierat i viss mån inom umgänget, men att jag förstår tänket, då du aldrig äger det, och att det hade varit fine med en engångsavgift, men att behöva betala varje månad för något, och aldrig äga det mer än att betala rättigheter för att få bruka det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Bravo! Rättighetsalliansen visar än en gång vart skåpet skall stå!
Detta kommer nog sätta punkt för all piratstreaming!

/s

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

TPB-målet gick ju inte upp i HD så detta lär inte heller hamna där. Dock märkligt hur de kan erkänna att de drivit dreamfilm men neka till brott. De har skött det här mycket klantigt (de åtalade alltså).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TPB-målet gick ju inte upp i HD så detta lär inte heller hamna där. Dock märkligt hur de kan erkänna att de drivit dreamfilm men neka till brott. De har skött det här mycket klantigt (de åtalade alltså).

Det är ju rätt vanligt att vi i internetåldern leker både advokat och andra yrken, ofta underbyggt av bil-liknelser och dyligt.

Antar väl att i det här fallet så försöker man med de gamla vanliga argumenten man tror ska bli någon form av gotcha-moment i en domstol, typ -"Vi hostade ju inte tekniskt sett något olagligt".

Permalänk
Avstängd

Har han ens 4 miljoner?
Varför ska dom kräva honom på så mycket pengar om han kanske inte ens har så mycket pengar då kan han ju ändå inte betala.

Permalänk
Medlem

Att mörda och att ladda ner tas på lika stort allvar...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det är ju rätt vanligt att vi i internetåldern leker både advokat och andra yrken, ofta underbyggt av bil-liknelser och dyligt.

Antar väl att i det här fallet så försöker man med de gamla vanliga argumenten man tror ska bli någon form av gotcha-moment i en domstol, typ -"Vi hostade ju inte tekniskt sett något olagligt".

Fast det gjorde de väl? Grejen var väl just att de hade materialet på sina servrar? Jag har inte använt det själv så jag är dåligt insatt i hur det funkar iofs. Men även om de nu inte hostade något själva så har ju TPB-målet visat att det går att dömas för medhjälp till medhjälp till försök till anstiftan till antydan till uppmuntran till upphovsrättsbrott... Så det är rätt tafatt i så fall att hävda att de inte gjort något olagligt.

Oavsett vad så verkar det inte kunna påverka folks uppfattning. De som inte tycker om upphovsrättsintrång lär inte ändra sig, och inte de som tycker om det heller. Det är för djupt rotat.

"Oj shit! FYRA MILLE i skadestånd?? Bäst jag slutar tanka!"... Sa ingen, någonsin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomas1976:

Jag är lite nyfiken.
Hur räknar man egentligen fram skadeståndet här.
Är det antal tittar på filmen jämfört med biointäckter om alla skulle gått och sett filmen?

Jag vet inte, men antar att det blir på samma sätt som när man hyr en film via google play/ituns eller liknande. De rapporterar väl in hur många gånger de hyrt ut och så finns det en fast licensavgift per uthyrning som dessa företag får betala in i efterhand.

Det är väl möjligt att samma licensavgift används för det swefilmer strömmat antar jag?

På liknande sätt som om man själv skulle trycka upp biljetter till lokaltrafiken eller en koncert och kränga dem för typ noll pengar. I efterhand om arrangören eller trafikbolaget kommer på en kan man bli skyldig att betala fullt inköpspris i efterhand för precis så många falska biljetter man tryckt upp (Edit: eller snarare sålt kanske) trots att man tjänat mindre på dem. Spelar ingen roll hur biljetterna använts i efterhant egentligen. Eller om de som tittar på streams inte hade varit intresserad av att betala för vad de tittat på.
Det är helt ekelt en gamble att massdistribuera andras verk eller trycka upp egna biljetter som ger åtkomst till andras verk.

ME ja. Skulle någon som swefilmer eller liknande bli dragna till rätten för att ersätta alla filmer de distribuerat så blir ju beloppen mer likt en lite tramsig saga. Så närmar man sig sådana domar så behöver man väl fungera lite mer kring vad som egentligen är rimligt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Att mörda och att ladda ner tas på lika stort allvar...

Det låter lite tokigt.
För det första är det väl uppladdning snarare än nedladdning som folk åkt dit för? Eller?
För det andra så lär engångsnedladdningar inte ge liknande straff som engångsmord även framöver.

Det är klart, har man distribuerat något ett gäng tusen gånger eller kanske mördat ett gäng tusen personer så kommer man väl högre upp på straffskalorna. Eller ja, när man sätter det i system eller på organiserad nivå iaf.
Fast ja, det är väl bara ena brottstypen som har livstidsstraff där va?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alltså han har ju blivit dömd men 4 miljoner känns jävligt overkill. Har eller får han någonsin ett jobb så kommer han få leva med utmätning på lönen ett bra tag framöver. Hans liv kommer vara existensminimum om han inte fortsätter fixa pengar genom brott. Dom har förmodligen tagit en fildelare och gjort honom till ett ännu större problem för oss, befolkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det gjorde de väl? Grejen var väl just att de hade materialet på sina servrar? Jag har inte använt det själv så jag är dåligt insatt i hur det funkar iofs. Men även om de nu inte hostade något själva så har ju TPB-målet visat att det går att dömas för medhjälp till medhjälp till försök till anstiftan till antydan till uppmuntran till upphovsrättsbrott... Så det är rätt tafatt i så fall att hävda att de inte gjort något olagligt.

Oavsett vad så verkar det inte kunna påverka folks uppfattning. De som inte tycker om upphovsrättsintrång lär inte ändra sig, och inte de som tycker om det heller. Det är för djupt rotat.

"Oj shit! FYRA MILLE i skadestånd?? Bäst jag slutar tanka!"... Sa ingen, någonsin.

Det var ett exempel på hur upphovsrättsbrott brukar försvaras, men kan medge det var ett illa valt exempel i det här fallet om de faktiskt hostade innehållet själva.

Permalänk
Medlem

Är ju stor skillnad på en som laddar ner en film eller två eller ett gäng (kan ju även vara enskild person så klart) som driver en sida som de tjänar pengar på genom att sprida andras verk. När var senast en person åkte dit för att hen laddade ner kontra stora sidor som delar ut och tjänar pengar på det?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Finns lite liv i frågan fortfarande och när man läst detta undrar man ändå om inte domen är från rättsinstanser som knappt begriper ämnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Alltså han har ju blivit dömd men 4 miljoner känns jävligt overkill. Har eller får han någonsin ett jobb så kommer han få leva med utmätning på lönen ett bra tag framöver. Hans liv kommer vara existensminimum om han inte fortsätter fixa pengar genom brott. Dom har förmodligen tagit en fildelare och gjort honom till ett ännu större problem för oss, befolkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlingar har konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag är lite nyfiken.
Hur räknar man egentligen fram skadeståndet här.
Är det antal tittar på filmen jämfört med biointäckter om alla skulle gått och sett filmen?

Antagligen räknas det väl även på vad en licenskostnad för att visa/tillhandahålla filmen skulle ha kostat också utöver antalet visningar och andra distributionskostnader. Så får vi ju inte glömma sveda och värk.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Alltså han har ju blivit dömd men 4 miljoner känns jävligt overkill. Har eller får han någonsin ett jobb så kommer han få leva med utmätning på lönen ett bra tag framöver. Hans liv kommer vara existensminimum om han inte fortsätter fixa pengar genom brott. Dom har förmodligen tagit en fildelare och gjort honom till ett ännu större problem för oss, befolkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen som tvingade han till att göra det han gjort.
Han får stå sitt kast helt enkelt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ja sedär ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Förhoppningsvis så gynnar det alla, kanske "Peter, 36" bland andra börjar köpa streaming, samt fysiska produkter, så att de kan hålla lägre, mer tilltalande priser på filmer eventuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Chansen att filmbolagen skulle sänka priset är minimal...
Om något kommer de hitta något/någon annan/t att stämma, för att deras filmer ändå genererar "för lite".

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

SF som företag som de bör förfalla, då de även kräver skadeståndet, då de är dem som blivit drabbade.

F ö, mer relaterad kommentar till nyheten:
Är härligt att se så många åka på skadestånd som driver denna typ av verksamhet och att de åker dit, samt att sidorna läggs ner.

Förhoppningsvis så gynnar det alla, kanske "Peter, 36" bland andra börjar köpa streaming, samt fysiska produkter, så att de kan hålla lägre, mer tilltalande priser på filmer eventuellt

F ö underbart att se piratkopieringen komma till vägs ände mer och mer, än om det finns ett antal torrent-sidor uppe, och de som laddar ner via YouTube med olika klienter etc, men att det tycks gå mer mot ett slut, vilket enbart är positivt i min mening

Nu fattas det bara att det upphör med dessa löjliga prenumerationstjänster hos exempelvis Adobe bland andra

Tänkte, relaterat i den mån att deras Creative Suite brukar laddas ner piratkopierat i viss mån inom umgänget, men att jag förstår tänket, då du aldrig äger det, och att det hade varit fine med en engångsavgift, men att behöva betala varje månad för något, och aldrig äga det mer än att betala rättigheter för att få bruka det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Känns ju som pirat branschen tryckt på just för få laglig streaming t.ex. Utbudet är dock skralt, men ändå steget mot slippa få tag i filmer annan väg.

Finns många serier/filmer som är nästintill omöjliga att få tag i Sverige och då finns det tyvärr ibland bara en väg att gå (vissa streaming tjänster idag tar in lite mer från japansk/kinesisk kultur och vissa amerikanska serier som inte satt sin fot här).

Få som faktiskt vill köpa fysisk skiva för att åtnjuta fredagsmys (för en film man kanske ser 1 gång i livet), bekvämare med streming. Får hoppas filmbranschen faktiskt börjar ta detta på allvar, i stället för ha dyra rättegångar.

Idag verkar media branschen satta på att tjäna pengar genom stämningar på kassa filmer, än gå med förlust på dålig film.

Dom här breven t.ex, var ju på en film som vad jag vet inte var populär här i norden. Skicka kravbrev i stället och få in utgifterna för filmproduktionen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Att mörda och att ladda ner tas på lika stort allvar...

Inte många som får villkorlig dom efter mord...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är klart, har man distribuerat något ett gäng tusen gånger eller kanske mördat ett gäng tusen personer så kommer man väl högre upp på straffskalorna. Eller ja, när man sätter det i system eller på organiserad nivå iaf.
Fast ja, det är väl bara ena brottstypen som har livstidsstraff där va?

Det finns inte "livstid" i Sverige max är 14år om jag inte minns fel, däremot kan man få ett straff som inte är tids bestämt (fast det är helt andra brott än typ mord som krävs för det), vilket i princip kan bli hur länge som helst.

Så om man mördar 10 eller 1000 personer spelar ingen roll, straffet blir inte längre för det.

USA har däremot en tokig men intressant "brotts bedömning", man kan få flera livstid straff, jag har sett fall där personer har fätt 50 livstids straff.

Till mer ontopic.
Jag tycker skadeståndena i sådana här ärende är på vansiga belopp, som någon annan nämnt, de kommer aldrig att kunna betala dem..

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

Det finns inte "livstid" i Sverige max är 14år om jag inte minns fel, däremot kan man få ett straff som inte är tids bestämt (fast det är helt andra brott som krävs för det), vilket i princip kan bli hur länge som helst.

Så om man mördar 10 eller 1000 personer spelar ingen roll, straffet blir inte längre för det.

Du minns fel.
Något maxtak för livstrids fängelestraff existerar inte. Däremot har fången rätt att ansöka om prövning om att konvertera straffet till tidsbestämt efter en tid vilket vanligen beviljas förr eller senare.
Men man kan sitta i fängelse bra längre än 14 år under en livstidsdom ;). Tror snittiden för livstidsdomar är över 20 år - vilket sedan avrundas nedåt för att man kan bli frisläppt innan man suttit hela straffet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled