Permalänk
Medlem

4K Material (Film Serier) i Sverige

Hej,

Tänkte slänga upp en tråd där folk mer än gärna får lägga in de olika 4K tjänsterna som vi har i Sverige.
Det känns som att utbudet än så länge är otroligt limiterat.

De jag kunde komma på är:

Netflix - de flesta egna serier och filmer stödjer 4K och HDR
Viaplay - verkar vara ett väldigt skralt utbud

/Martin

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Amazon Prime, har en del serier i 4K/HDR. Bland annat The Grand Tour och American Gods.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

iTunes har en del 4K/HDR. Oklart om det endast funkar via Apple TV dock?

Permalänk
Medlem

@Asssor: Angående Prime, hur är utbudet i Sverige? Antar att det inte är exakt som det i USA?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@Asssor: Angående Prime, hur är utbudet i Sverige? Antar att det inte är exakt som det i USA?

På filmsidan - långt ifrån.
Deras egenproducerade serier verkar ligga i fas.

Permalänk
Medlem

@keyser: Tack Som Netflix då ungefär. Jag hoppas verkligen våra svenska respektive hoppar på 4K tåget snart.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Inaktiv

Sjäv ladda jag bara ner 4k HDR/Dolby Vision filmer

Vet inte om HBO har något? Vet att Sony har en rätt så fet 4k streaming tjänst

Permalänk
Avstängd

Netflix är det enda jag nyttjar för 4k. Tyvärr är ju utbudet ganska krasst även här på den svenska sidan, men om man fixar amerikansk proxy så blir utbudet bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

Amazon Prime, har en del serier i 4K/HDR. Bland annat The Grand Tour och American Gods.

På tal om Amazon prime, köpte en månad för att se just grand tour, bildkvaliten är ju OK men känns som man har typ 5FPS, allt hackar sig fram. Testat både på nvidia shield TV samt på speldatorn men är samma, ska det vara så? Tycker det är sjukt störande.

Netflix 4K flyter på bra utan problem

Permalänk
Medlem

och så finns ju såklart Youtube, det glömde jag Men det är ju lite "blandat" innehåll.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Netflix som jag använder här bara, är säkerligen framtiden med streaming av 4k men vi verkar inte framme än.

F. Ö beställt mig en uhd spelare nu så får köra testa den vägen också. Ska väl vara bäst kvalitet för tillfället.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Vill man ha störst utbud av 4k material i högsta kvalitet i dagsläget så är det antingen *host*piratkopiering*host* som gäller eller att köpa fysiska skivor. Tänk dock på att filmen med alla ljudspår på en 4k blue ray ligger mellan 50-70 GB, så har du långsamt internet eller ont om diskutrymme så är det nog ingen ide att ladda ner 4k film. Då återstår det att köpa fysiska skivor om du vill ha högsta kvalitet utan att det tar plats på datorn eller att streama 4k film med halvkass bitrate och bildkvalitet.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

Vill man ha störst utbud av 4k material i högsta kvalitet i dagsläget så är det antingen *host*piratkopiering*host* som gäller eller att köpa fysiska skivor. Tänk dock på att filmen med alla ljudspår på en 4k blue ray ligger mellan 50-70 GB, så har du långsamt internet eller ont om diskutrymme så är det nog ingen ide att ladda ner 4k film. Då återstår det att köpa fysiska skivor om du vill ha högsta kvalitet utan att det tar plats på datorn eller att streama 4k film med halvkass bitrate och bildkvalitet.

Japp 100%

Men fan vad stora TV serie i 4k är, Westworld Season 1 är ju 200 GB. Stranger Things är typ 130 GB.
Största filmen i 4k jag har sett är Goodfellas på typ 82 GB.
Men värt det

Permalänk
Medlem

Jag som precis köpt en ps4 PRO. Sambon kommer begära skilsmässa om jag nu köper en Xbox one x... (har redan en vanlig).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Vill man ha 4k idag så finns det väl bara 4k Blu-ray?

Netflix och deras 25 Mbit "4k" är inget som borde få kallas 4k även om 4k terteiskt kan bestå av 1 Mbit/s.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ceogar: Netflix 4K håller alldeles utmärkt kvalitet så länge som produktionskvaliteten lever upp till nivån, till exempel deras egna produktion likt The Crown. Och jämför man 4K-strömmen mot 1080p-strömmen borde det vara uppenbart hur mycket bättre det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ceogar: Netflix 4K håller alldeles utmärkt kvalitet så länge som produktionskvaliteten lever upp till nivån, till exempel deras egna produktion likt The Crown. Och jämför man 4K-strömmen mot 1080p-strömmen borde det vara uppenbart hur mycket bättre det är.

Visst, Netflix 4K är absolut högupplöst och ser absolut bättre ut än deras 1080p, men mitt problem är alla artefakter som visas i bilden troligtvis på grund av låg bitrate. Ett problem jag inte ser med Amazon Prime eller Youtube när jag kollar på 4K.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

På tal om Amazon prime, köpte en månad för att se just grand tour, bildkvaliten är ju OK men känns som man har typ 5FPS, allt hackar sig fram. Testat både på nvidia shield TV samt på speldatorn men är samma, ska det vara så? Tycker det är sjukt störande.

Netflix 4K flyter på bra utan problem

Det du beskriver är inget jag ser, streamar via appen på min Samsung KS7005. Däremot så känner jag av småhack stundtals.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Asssor: Jag ser inga artefakter från låg bitrate i 4K. Det finns en viss nivå av posterisering där det är uppenbart att en välproducerad 4K Blu-ray är bättre. Däremot är det tydligt hur mycket mer artefakter det blir när strömmen inte orkar 4K utan tillfälligt kliver ned till 1080p.

Men vilken typ av artefakter är det du ser? Mycket kan vara relaterat till uppspelningen, till exempel att tonkurva och ankringen av svart är fel så att det framhäver macroblockingen i skuggtoner. För att ta ett exempel.

Permalänk
Medlem

Går det att hyra fysiska UHD diskar? Jag har inte sett annat än vanliga blu-ray skivor i den lokala uthyraren (som mest säljer godis numera). Men det kanske finns någon kedja kvar som satsar på detta?

För övrigt tycker jag att nya Star Trek på netflix är fantastiskt i 4k HDR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Asssor: Jag ser inga artefakter från låg bitrate i 4K. Det finns en viss nivå av posterisering där det är uppenbart att en välproducerad 4K Blu-ray är bättre. Däremot är det tydligt hur mycket mer artefakter det blir när strömmen inte orkar 4K utan tillfälligt kliver ned till 1080p.

Men vilken typ av artefakter är det du ser? Mycket kan vara relaterat till uppspelningen, till exempel att tonkurva och ankringen av svart är fel så att det framhäver macroblockingen i skuggtoner. För att ta ett exempel.

Tycker att det ser lite brusigt ut, speciellt längst kontrasthöga kanter. Kan nog också vara att min TV är dåligt kalibrerad(från fabrik i princip), har ingen aning

Kör TVn via TP-kabel och får ut hög hastighet, så 4K borde inte vara några som helst problem att streama.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag kör 4K på Netflix (amerikanska) och använder appen som finns i tv'n.(LG oled)
Inga problem med hack, artefakter eler likande. Har trådat nätverk 100Mbit direkt in i tv och den toktankar ner data (brukar kolla i routern hur mkt som går)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

På filmsidan - långt ifrån.
Deras egenproducerade serier verkar ligga i fas.

Det är licensrätter och copyright-debaclet som gör att det ser ut som det gör...

Därför netflix mfl. streaming-aktörer allt mer går in som medproducenter i olika projekt av just anledningen att då är det ingen diskussion om hur och var de får visa samt hur länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är licensrätter och copyright-debaclet som gör att det ser ut som det gör...

Därför netflix mfl. streaming-aktörer allt mer går in som medproducenter i olika projekt av just anledningen att då är det ingen diskussion om hur och var de får visa samt hur länge...

Jepp, det är väl mer eller mindre allmänbildning i dagsläget.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Asssor:

Tycker att det ser lite brusigt ut, speciellt längst kontrasthöga kanter. Kan nog också vara att min TV är dåligt kalibrerad(från fabrik i princip), har ingen aning

Då blir det alltid suboptimal bild. Bruset nära kanter kan vara sådant som diverse "bildförbättrare" orsakar, till exempel olika former av skärpefilter och konturförstärkningar vilka inte helt kan skilja mellan kompressionsartefakter och detaljer. Det skulle också kunna vara effekterna av bild interpoleringen som skapar "auror" runt rörelser när den försöker beräkna fram nya bildrutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Jag kör 4K på Netflix (amerikanska) och använder appen som finns i tv'n.(LG oled)
Inga problem med hack, artefakter eler likande. Har trådat nätverk 100Mbit direkt in i tv och den toktankar ner data (brukar kolla i routern hur mkt som går)

@n3crosis Tänkte lyfta upp detta igen även om tråden är över ett år gammal. Hur gör du för att streama amerikanska Netflix via tv-appen? VPN som en app i TVn, eller något annat sätt?

För er andra som länge tittat på 4k-content - har ni några nya "tips och trick" att dela med er av? Något som förändrats senaste året?🙏

Permalänk
Medlem

Netflix, Amazon Prime Video, Viaplay är tjänster som innehar vissa del av 4K.

Sedan kan du få alla nya filmer från USA sedan flera år tillbaka på 4K om du hyr dem på 4K HDR skivor, väldigt få svenska bolag även amerikanska bolag som finns på den svenska marknaden ger ut digitala 4K innehåll, kan vara för att marknaden är för liten för licens kostnaderna för hyra ut 4K HDR filmer på digital format.

Därmed hyr jag typ alla stora långfilmer på skivor, har sätt allt jag vill se på 4K HDR de senaste 2 år en, så fort jag drar på en SD/HD idag så sitter man mest klaga på bildkvaliteten :/

Däremot hade de inte varit dumt om original serier och filmer från respektive bolag hade släppt sina egna material i 4K, som typ C More, HBO och liknade.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen bekräfta att det är 4K materialet som drar på bandbrädden hemma.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Tycker att det ser lite brusigt ut, speciellt längst kontrasthöga kanter. Kan nog också vara att min TV är dåligt kalibrerad(från fabrik i princip), har ingen aning

Kör TVn via TP-kabel och får ut hög hastighet, så 4K borde inte vara några som helst problem att streama.

Jag har samma problem på en Sony 65" 4k tv. Endast Netflix har jag problemet i inte Viaplay, HBO eller cmore. Löste du ditt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jag har samma problem på en Sony 65" 4k tv. Endast Netflix har jag problemet i inte Viaplay, HBO eller cmore. Löste du ditt problem?

Jora, allt fungerade klockrent fram till förra veckan. Nu fungerar inte någon streamingapp på min TV an någon skum anledning. Har iofs inte grottat mig in i problemet, så vi får se om jag lyckas lösa det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4