Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp/tips 55-65" 4K TV-köp nu idag! :)

Permalänk
Medlem

Hjälp/tips 55-65" 4K TV-köp nu idag! :)

Hejsan. Idag är det dags att köpa ny tv då gamla LG 55" LM620T 3D led nu är såld.

-Min budget är mellan 10-17k
-Tv:n används mest till filmer/Netflix/Hbo men även spel någon gång ibland (uppkopplad dator) Forza Horizon 3
-Jag vill helst ha en 65"

Dessa tv är jag väl mest intresseade av och tittat på..

LG OLED55C7V
Sony Bravia KD-65XE9005
LG 65SJ850V
SAMSUNG QE65Q7FAMTXXC Q7F 65" QLED

Mina funderingar.....
-Är det värt att gå ner till 55" för LG oled skärmen?
-LG 65SJ850V "nanocell" fick jag rekommenderad i butik för spel då den har 200hz och låg input lag?
Tyckte dock Sonys XE9005 såg mycket bättre ut bildmässigt (även ganska nära/likt lg's oled)
-Samsung Qled Tv vet jag inte så mycket om?

Tycker det är grymt svårt att välja nu när man inte har så stor koll längre när man bara suttit på 1080p fram tills nu.
Jag är införstådd med att vilken 4k tv som helst är bättre än den jag haft men man vill ändå ha bäst för pengarna.

Grymt tacksam för input förklaringar vad som överväger vad
Tänkte köpa en nu i eftermiddag!

Med vänliga hälsningar... Robin

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Bildexpert 📺

@vracer: Det finns inga 200 Hz-TV, det är försäljningspåhitt och technobabble. Jag går igenom detta i guiderna till TV-teknik och TV-apparater, länkade i min signatur.

Av de funderar på är LG OLED:n, Sonyn och Samsungen de tre tekniskt mest kapabla. Vilken du väljer är en fråga om smak och vad du prioriterar för egenskaper.

Sonyn och Samsungen är båda LCD med VA-paneler och i stort sett jämnbördiga inom det skikt av produkter som jag klassar som toppklass. Dit hör även LG OLED:n.

SJ850 är en IPS-panel och ger sämre kontrast och sämre bild för modern teknik som HDR. Det är också den som är mest lik din befintliga TV. SJ850 samt OLED:n är de som har minst problem med betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för bra info Vad jag läser om recensioner osv. så tror jag Sony:n täcker de behov jag söker. Känns också som Sony XE9005 är mest prisvärd just nu både bildmässigt och till storlek. Eller är det värt att ta 55" tum oled tycker du ?

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av vracer:

@Laxpudding: Tack för bra info Vad jag läser om recensioner osv. så tror jag Sony:n täcker de behov jag söker. Känns också som Sony XE9005 är mest prisvärd just nu både bildmässigt och till storlek. Eller är det värt att ta 55" tum oled tycker du ?

Det där är dina högst personliga beslut. Jag bara peka med hela handen på vad du ungefär kan vänta dig av produkterna.

Permalänk
Medlem

@vracer: Oled, enda alternativet om man prioriterar bild.
Kvalitet över kvantitet

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack! Sitter å kollar igenom ditt reportage om tv Del1 och Del2. Har tyvärr helt missat detta Grymt bra! Hjälpte mig en hel del

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@vracer: Oled, enda alternativet om man prioriterar bild.
Kvalitet över kvantitet

Och enda alternativet om man prioriterar inbränningar?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@vracer Sony 65 xe9305 är en fin tv!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Och enda alternativet om man prioriterar inbränningar?

Precis rtings skrev att det negativa var retention av statiska bilder. Jag kommer nog inte köpa en oled när jag ska köpa ny tv snart.

Skrivet av daolo:

@vracer Sony 65 xewen 9305 är en fin tv!

Har haft den i mina tankar med. Får se vad det blir för tv. när jag köper min.
Ska bli intressant och se vad trådskaparen väljer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Precis rtings skrev att det negativa var retention av statiska bilder. Jag kommer nog inte köpa en oled när jag ska köpa ny tv snart.

"Retention" är inte permanent inbränning, utan är endast en temporär typ av "inbränning" (med brist på bättre ord) som försvinner snabbt om man t.ex ändrar bilden eller stänger av TV:n en liten stund. Även om rtings.com gett den dåligt betyg i just det testet, så är det faktiskt inte något jag märkt alls, och då spelar jag ganska mycket på TV:n där ofta liv, kompass och liknande kan vara hyfsat statiska. Därtill, så har jag hört att deras fabrik här i Europa (Polen) ofta gör lite bättre paneler än vad de som är tillgängliga i Amerika - men det får man väl kanske ta med en nypa salt.

Skrev ett inlägg i en liknande tråd om mina erfarenheter med LG B7 (endast inbyggda högtalarna och stativet som skiljer från C7) ifall du vill läsa lite mer.
#17288169

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@vracer:

Hursomhelst, jag tror att de flesta kan hålla med om att OLED producerar bäst bild. Men vill du absolut ha en 65' tum så blir du säkert nöjd med en vanlig LED också. Isåfall tror jag mest på Sony, antingen XE9305 eller XE9005, där den förstnämnda är något vassare och stödjer Dolby Vision HDR. Båda två passar dessutom inom din budget.

XE9305 såg jag var på REA idag hos Netonnet för 16 990kr https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s... . Annars är den kanske utanför din budget.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

"Retention" är inte permanent inbränning, utan är endast en temporär typ av "inbränning" (med brist på bättre ord) som försvinner snabbt om man t.ex ändrar bilden eller stänger av TV:n en liten stund. Även om rtings.com gett den dåligt betyg i just det testet, så är det faktiskt inte något jag märkt alls, och då spelar jag ganska mycket på TV:n där ofta liv, kompass och liknande kan vara hyfsat statiska.

Problemet med OLED är att det handlar om permanenta inbränningar.
Test

Hade jag varit singel hade jag redan haft en OLED (även om jag skulle tycka att det var påfrestande att vara barnvakt åt TV:n).

Men med en sambo och två ungar som kan lämna TV:n på i timmar så går den per automatik bort.

Nu lutar det istället åt en Sony XE9005, eller framtida varianter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Problemet med OLED är att det handlar om permanenta inbränningar.
Test

Hade jag varit singel hade jag redan haft en OLED (även om jag skulle tycka att det var påfrestande att vara barnvakt åt TV:n).

Men med en sambo och två ungar som kan lämna TV:n på i timmar så går den per automatik bort.

Nu lutar det istället åt en Sony XE9005, eller framtida varianter.

Jag svarade bara på det han läst om "retentions".

Men visst, har man barn (eller vuxna för den delen) som inte tänker på det överhuvudtaget så finns ju alltid risken för permanenta inbränningar. Men läser man testet så tog det totalt alltså 20 x 5 = 100h helt statiskt tittande innan man märker någonting alls. Dessutom är detta B6:an, och inte B7:an, där just den senare ska göra ett bättre jobb för att motverka inbränning - med flera processer som är igång både när TV:n är på och av.

Men ja, har man småbarn kanske det är dumt. Annars tycker jag inte man behöver vara särskilt orolig över permanenta inbränningar - det är inte jag iallafall.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

OLED eller inget alls
Vad gäller inbränningar så är det fixat med ny skärmsläckare i senaste firmware
Risken uppstår endast om du tex spelar på den i flera timmar och har ett fast UI eller gränssnitt som är statiskt.
Har två ungar och fru. När tvn "glöms" på så är bilden i konstant rörelse vilket innebär att den inte är i riskzonen för inbränningar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Har spelat många timmar i sträck på min B6:a och inte märkt av några inbränningar alls Jag röstar på OLED!

Permalänk
Medlem

Vi är supernöjda med vår Sony 65" dock "bara" x85 men tvivlar på att x90 skulle vara sämre 😁 Köpte x85 för 12990 under mellamdagsrean

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Bildexpert 📺

Inbränningstestet från Rtings är ganska extremt, 20 timmar om dagen med långa perioder av ett statiskt testmönster. Det speglar inte hur man normalt använder en typisk TV. Detta är de själva medvetna om och har därför tagit fram ett nytt test. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Permalänk
Medlem

lutar verkligen åt sony xe9000 eller finns det nån 65" motsvarighet runt 16k som är lika grym som sony:n i bild ?
Har sett xe9005 i butik å såg bra mycket bättre ut än LG:s LCD motsvarighet

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av vracer:

lutar verkligen åt sony xe9000 eller finns det nån 65" motsvarighet runt 16k som är lika grym som sony:n i bild ?
Har sett xe9005 i butik å såg bra mycket bättre ut än LG:s LCD motsvarighet

Xe90 ska vara riktigt bra och prisvärd då en den har FALD(full array local dimming). Jag har själv xe85 och riktigt nöjd vilket jag inte trodde att jag skulle bli Var inställd på att köpa OLED men efter noga övervägande och oro för inbränning så valde jag LCD då vår TV står på från ca 07-24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vracer:

lutar verkligen åt sony xe9000 eller finns det nån 65" motsvarighet runt 16k som är lika grym som sony:n i bild ?
Har sett xe9005 i butik å såg bra mycket bättre ut än LG:s LCD motsvarighet

Om du nu inte vill ha OLED, så känns 65XE9305 som det självklara valet då den finns till i princip samma pris som 65XE9005. Sony gör nog de bästa TV:arna idag, både när det kommer till LCD och OLED.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Problemet med OLED är att det handlar om permanenta inbränningar.
Test

Hade jag varit singel hade jag redan haft en OLED (även om jag skulle tycka att det var påfrestande att vara barnvakt åt TV:n).

Men med en sambo och två ungar som kan lämna TV:n på i timmar så går den per automatik bort.

Nu lutar det istället åt en Sony XE9005, eller framtida varianter.

Jag lutar också åt den. Visst oled kanske har bättre bild, men jag vill kunna sova om nätterna utan att oroa mig för inbränningar som jag vet och läst om att vissa får =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Valet är klart Det blir en 65XE9305... Då jag inte lyckas få loss släpkärran som frusit fast i all snö så får det bli en beställning! Stort tack för alla tips osv..

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Dom jag känner som har LG Oled har inte haft några problem, men jag tror inte dom har stilbild ett gäng timmar o andra sidan...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

@vracer Sony 65 xe9305 är en fin tv!

Jag var själv inne på 55 tum när min kollega sade att dum är du om du inte tar 65 direkt för du kommer att ångra dig när du väl står där på Netonnet och ser dem.

Så ja. Jag har också denna TV och är förbannat nöjd.

Jag vågar inte gå oled ännu.

Den fina bonusen är 120Hz med en dator.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Delar samma erfarenheter och uppfattning om LG:s B7 som @Samlooh.

Inför köpet i höstas var jag lite nojjig över inbränningar, men precis som skrivits i tråden kickar skärmsläckaren igång väldigt snabbt om man glömmer bort sig. Jag har inga problem alls med inbränningar, men det har bara gått ett par månader sedan den flyttade in så kanske är det för tidigt att säga bu eller bä.

Jag kikade lite i butik och harvade mig igenom flera timmar av online-klipp och recensioner, för att inte tala om Laxpuddings eminenta TV-guider (cudos!) innan valet föll på OLED. Men jag har verkligen inte ångrat mig efteråt... och ingen annan i familjen heller, för den delen.