Fastnat i beslutsångest vid högtalarköp!

Permalänk

Fastnat i beslutsångest vid högtalarköp!

Har sjuk beslutsångest, därför vänder jag mig hit!

(Alternativ 1) Kan få tag i ett par Argon Octave 5a för ca 1300kr. Tänkte komplettera med en Yamaha YST-SW012BL
Sedan måste jag köpa till högtalarkablar. Totalt landar detta på 2450kr ish.

(Alternativ 2) är ett par Edifier R2730DB och sedan köpa till ett stativ för dessa (är nog för stora för skrivbordet) för ca 800 kr.
Här får du med kablar så detta landar på 2700kr ish.

Vad tror ni? Köpa mindre högtalare + sub eller något större högtalare och skippa subben?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Det är roligare att spela musik med bättre högtalare än med sämre. Därför tror jag att Argon Octave 5a är ett klokare val. Om du vill addera en sub senare så är det bara att göra det. Argon Octave 5a har pre out för subwoofer, väldigt praktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Rolle2000. Kör på Argon!

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Vrat hittar du Argon Octave 5? Hittar bara 4 när jag söker. Är 5an bättre än 4an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Vrat hittar du Argon Octave 5? Hittar bara 4 när jag söker. Är 5an bättre än 4an?

5:an har utgått och det är större kabinett samt större högtalarelement. Dom låter bättre än 4an, öppnare renare och lite mer tyngd i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

5:an har utgått och det är större kabinett samt större högtalarelement. Dom låter bättre än 4an, öppnare renare och lite mer tyngd i dom.

Så vad kan man köpa nu som motsvarar Argon Octave 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Så vad kan man köpa nu som motsvarar Argon Octave 5?

Finns ingen direkt ersättare till dom men dom som jag tror är närmst är Alto5. Jag köpte Octave 4 framför 5 pga storleken och är hur nöjd som helst dock rekomenderar jag att komplettera med sub då ljudet är lite tunt för mig men då har jag dom som frontar i mitt hemmabio.

Permalänk
Medlem

För den som verkligen vill så finns Octave 5 att få tag på via Hi-Fi Klubben i Norge och Danmark.

Permalänk

Fortsätter här istället för att skapa ny tråd.
Köpte då dessa begangnade Argon Ovtave 5A.
Och efter att ha spelat lite musik har jag märkt att basen är typ helt platt. Finns inget tryck över huvud taget.
Kan det vara jag som har kopplat fel eller kan förra ägaren spelat sönder båda subbarna i dem båda högtalarna?
Diskanten låter hur bra som helst, inga missljud annars över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Fortsätter här istället för att skapa ny tråd.
Köpte då dessa begangnade Argon Ovtave 5A.
Och efter att ha spelat lite musik har jag märkt att basen är typ helt platt. Finns inget tryck över huvud taget.
Kan det vara jag som har kopplat fel eller kan förra ägaren spelat sönder båda subbarna i dem båda högtalarna?
Diskanten låter hur bra som helst, inga missljud annars över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte råkat fasvända högtalarna så att dom spelar i motfas? Viktigt att plus på förstärkaren går till plus på högtalaren och givetvis likadant med minus.

Missförstod, trodde det var passiva högtalare

Permalänk

Jag fick med ett RIAA Slutsteg med högtalarna, förra ägaren sa att det blev lite mer tryck med slutsteget inkopplat.
Det är denna

Någon som vet hur jag bör koppla in högtalarna till denna?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Fortsätter här istället för att skapa ny tråd.
Köpte då dessa begangnade Argon Ovtave 5A.
Och efter att ha spelat lite musik har jag märkt att basen är typ helt platt. Finns inget tryck över huvud taget.
Kan det vara jag som har kopplat fel eller kan förra ägaren spelat sönder båda subbarna i dem båda högtalarna?
Diskanten låter hur bra som helst, inga missljud annars över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du lyssnat på andra liknande högtalare så du inte bara saknar den där "boom" sladderbasen som finns på många färdiga datorhögtalarpaket ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Hur har du kopplat nu då? Använder du RCA eller toslink (digital optisk), och vad är dina signalkablar i så fall kopplade till?

Permalänk
Skrivet av prtscreen:

Hur har du kopplat nu då? Använder du RCA eller toslink (digital optisk), och vad är dina signalkablar i så fall kopplade till?

Det är lungt, det löste sig. Såhär är det kopplat
RCA ut från högtalarna --> AMP porten på RIAA Steget
RCA Line 1 ut från RIAA --> Dator
Gav mer lyft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Härligt! Av ren nyfikenhet: Vad har du för ljudkort till/i datorn? Kör du på moderkortets och 3,5 mm plugg med adapter till RCA, eller nåt helt annat?

För du kan ju alltid prova högtalarnas inbyggda DAC och jämföra för att se vad som ger bäst ljud

Permalänk
Skrivet av prtscreen:

Härligt! Av ren nyfikenhet: Vad har du för ljudkort till/i datorn? Kör du på moderkortets och 3,5 mm plugg med adapter till RCA, eller nåt helt annat?

För du kan ju alltid prova högtalarnas inbyggda DAC och jämföra för att se vad som ger bäst ljud

Kör moderkortets inbyggda ljudkort, kör en RCA till 3.5 mm.
Har pillat lite på en software equlizer så ljudet är nu något renare.
Fortfarande dock inte helt nöjd, vid högre volymer låter det dåligt, skrapar och prasslar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Köpte då dessa begangnade Argon Ovtave 5A.

Roligt att du hittade ett par.

Skrivet av Jonathan0101:

Och efter att ha spelat lite musik har jag märkt att basen är typ helt platt. Finns inget tryck över huvud taget.

Hm. :-?

Skrivet av Jonathan0101:

Kan det vara jag som har kopplat fel eller kan förra ägaren spelat sönder båda subbarna i dem båda högtalarna?

I värsta fall, ja. Men tro inte det värsta ännu.

Skrivet av Jonathan0101:

Kör moderkortets inbyggda ljudkort, kör en RCA till 3.5 mm.

Sämsta alternativet av anslutning. Dock ska även det fungera tillfredsställande men överväg en digital utgång från ljudkortet. Eller anslut mobilen med Bluetooth om du ska försöka felsöka lite.

Skrivet av Jonathan0101:

Fortfarande dock inte helt nöjd, vid högre volymer låter det dåligt, skrapar och prasslar.

Skrap och prassel får mig att tro att en signal är överstyrd. Sånt skapar distorsion. Kanske den där mjukvaruequalizer du nämnde som orsakade det.

Skrivet av Jonathan0101:

Jag fick med ett RIAA Slutsteg med högtalarna, förra ägaren sa att det blev lite mer tryck med slutsteget inkopplat.

Det där är inte ett RIAA. Det är en 3 kanalig mixer. Kan addera mycket problem och missljud. Varför vill du ha den inkopplad?

För att utröna om det är något fel på högtalarna tycker jag du ska ansluta högtalarna via någon av de två optiska ingångarna. Ställ in volymreglaget på högtalarens baksida till nivån ca 60 - 75% av max och låt det vara så. Justera volymen i datorn i stället.

Hitta ett reglage i datorn för balans och skifta mellan Vänster och Höger kanal för att undersöka om du hör det där skrapet och prasslet från bägge högtalarna.

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Roligt att du hittade ett par.
Hm. :-?
I värsta fall, ja. Men tro inte det värsta ännu.
Sämsta alternativet av anslutning. Dock ska även det fungera tillfredsställande men överväg en digital utgång från ljudkortet. Eller anslut mobilen med Bluetooth om du ska försöka felsöka lite.
Skrap och prassel får mig att tro att en signal är överstyrd. Sånt skapar distorsion. Kanske den där mjukvaruequalizer du nämnde som orsakade det.
Det där är inte ett RIAA. Det är en 3 kanalig mixer. Kan addera mycket problem och missljud. Varför vill du ha den inkopplad?

För att utröna om det är något fel på högtalarna tycker jag du ska ansluta högtalarna via någon av de två optiska ingångarna. Ställ in volymreglaget på högtalarens baksida till nivån ca 60 - 75% av max och låt det vara så. Justera volymen i datorn i stället.

Hitta ett reglage i datorn för balans och skifta mellan Vänster och Höger kanal för att undersöka om du hör det där skrapet och prasslet från bägge högtalarna.

Hör inget prassel utan equlizer, låter som nya utan några mellanaparater.
Mixer ger betydligt betydligt mer tryck oxh bas än vad högtalarna ger utan.
Skall pröva digital anslutning, men som sagt är det egentligen inte distorsion som är problemet, eftersom det just är ett icke problem utan eaulizer. Utan att trycket i högtalarna saknas utan mixer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Efter att ha dragit på lite högre volymer så tror jag att jag bara är kräsen, för trycket smyger fram vid högre volymer.
Slänger bort mixern och köper mig en sub så får jag det bästa av alla världar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem

En rörig tråd med en del felaktigheter, det finns inget som heter riaslutsteg och Königenheten som länkas är än mixer och inget annat. att det låter "tunt" tror jag kan bero på 2 saker, endera är man präglad på ett ljud med kraftigt överdriven basnivå eller så är det felkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa med en inkälla som primärt är avsedd för att skicka lågnivåsignal över RCA, t.ex. en CD-spelare. Den ska du alltså koppla direkt från (i detta exempel) CD-spelaren till högtalarna utan att använda några mystiska lådor mellan...

Det är för övrigt stor skillnad mellan integrerade ljudkretsar och ett riktigt ljudkort.

Permalänk

Kan passa på att fråga en till fråga i denna något röriga tråd.

Har laddat ner en Equlizer och börjat pilla lite gran bara för att få ljudet lite mjukare och tyngre.
Hur vet man när man pillat för mycket i EQn? Börjar det låta dåligt eller är det högtalar-ras direkt?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Kan passa på att fråga en till fråga i denna något röriga tråd.

Har laddat ner en Equlizer och börjat pilla lite gran bara för att få ljudet lite mjukare och tyngre.
Hur vet man när man pillat för mycket i EQn? Börjar det låta dåligt eller är det högtalar-ras direkt?

//Jonathan

En högtalare går inte sönder för att du använder en eq utan för att du tillför den för mycket effekt så justera du eqn hur du vill men spela aldrig starkare än att det inte distar i högtalaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kapar tråden med liknande fråga, raderar gärna inlägger om det bryter mot rådande forum-etikett...

Hursom, är i en liknande situation som trådstartaren. Hade tänkt testa ett par Mission LX-2 som billig uppgradering på mina nuvarande högtalare (ska användas med en Onkyo TX-8555-förstärkare i rum på c.a 25 m², framför allt till vinyl-lyssnande), men fick nyss erbjudande om ett par begagnade Monitor Bronze BX2 för typ samma kostnad. Har ju möjlighet att provlyssna Mission-högtalarna och skicka tillbaka, men inte samma med Monitor-paret. Hur anses kvalitétsskillnaden vara mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimSclavunos:

Kapar tråden med liknande fråga, raderar gärna inlägger om det bryter mot rådande forum-etikett...

Hursom, är i en liknande situation som trådstartaren. Hade tänkt testa ett par Mission LX-2 som billig uppgradering på mina nuvarande högtalare (ska användas med en Onkyo TX-8555-förstärkare i rum på c.a 25 m², framför allt till vinyl-lyssnande), men fick nyss erbjudande om ett par begagnade Monitor Bronze BX2 för typ samma kostnad. Har ju möjlighet att provlyssna Mission-högtalarna och skicka tillbaka, men inte samma med Monitor-paret. Hur anses kvalitétsskillnaden vara mellan dem?

Det är ju lättare för dig att avgöra om du gillar ljudet om du testar innan.

Känns som att det är väldigt inviduellt vad man gillar, vana spelar också in. Man vänjer sig vid sina högtalare/lurar, lyssnar jag på skithögtalarna vid datorn för att sedan lyssna på min vanliga anläggning så låter det ju helt klart annorlunda.

Permalänk

@evirob: Absolut, optimalt sett ska man ju gå och lyssna ordentligt i en fysisk affär och stödja sin lokala business, men samtidigt öppnar online och internationella köp upp en enormt mycket större marknad med bättre priser. Tänker mig att utgå från ett av de ovan nämnda alternativen och förhoppningsvis handla "ordentligt" nästa gång.