Vad innebär en kränkningsanmälan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Säger ingenting om att man ska arbeta mot mobbning i skolorna, men motsätter mig att det har blivit så hippt och smittat av sig på samhället i övrigt att kalla sig kränkt för minsta lilla sak... Uttrycket har helt enkelt gått över styr.
Möter till och från 50-åriga män, som skriker som små barn, om att de är kränkta för både det ena och det andra..

Skrivet av Nätälskare:

Man får ju skilja på mobbning och enskilda kränkningar. Var mobbad under mellanstadiet och även under högstadiet låg jag väl på den lite lägre sociala statusen i klassen och blev retad och kränkt av 2 klasskamrater nästan varje dag under ett helt skolår, samt ibland hånad av en del andra, fått saker som papperskorg hällt över mig och blivit tillsagd att jag borde ta mitt liv. Jag blir riktigt riktigt upprörd över folk som gnäller över att vara kränkta för småsaker, som om det är värt att lägga energi på. Tyvärr är det enklare att ta hand om småsakerna och ignorera det mer allvarliga, det organiserade. Ursäktar om jag missförstod vad du försöker säga men som sagt blir jag upprörd över sådant.

Hur vet ni att det här är något litet? Varför ifrågasätta någons upplevelse istället för att gå till botten med orsaken till den? En anmälan betyder inte automatiskt att något bedöms ha gjorts fel eller att något måste förändras, det tvingar skolan till att utreda om något har hänt.

Skrivet av aragon:

Är det inte konstigt då att självmorden ökar och att ungar har aldrig mått så dåligt som nu om arbetet man gör är bra?
du tror inte det var bättre förr då man helt enkelt inte gjorde så stor sak av av det?

Vet inte riktigt hur du lyckades snickra ihop den här logiken. Du tänker alltså att det är för att man har kränkningsanmälningar på skolor som gör att ungdomar mår "sämre"? Jag tror snarare att det handlar om ett flertal saker, dels uppmärksammar man och rapporterar händelser mer för att få en mer rättvis bild av hur utbrett det är, dels erbjuder sociala medier och en ständigt uppkopplad tillvaro en våldsamt mycket större arena för mobbare att verka på.

Skrivet av Olegh:

Smaklöst av dig som psykolog(?) att försöka "guilt-trippa" folk på internet som helt rättfärdig reagerar på ett överdrivet daltande och beskyddande i det offentliga rummet som sätter barn och människor i potentiellt livslånga, upplevda, offerpositioner. Alla mynt har två sidor. Sidan där individer (inklusive barn) stärks och uppmuntras till att försöka freda sig själva utan att istället vända sig till en tandlös andra part lyser med sin frånvaro. Finns det något sådant mobbbingarbete där barnen uppmuntras att verbalt eller fysiskt försöka freda sig som första alternativ (som ett exemepel för att illustrera poängen)?

Mobbning och dylik skit bland barn är precis som alla andra problem i den bemärkelsen att de hanteras mest effektivt nära sitt ursprung. Att eskalera till "vuxenvärlden" kan rent av vara kontraproduktivt.

Det här var så korkat att jag baxnar, "folk på internet som helt rättfärdig(t, sic) reagerar på ett överdrivet daltande". Hur fan vet du det? Har du någon som helst insyn i skolornas arbete mot mobbing och kränkningar? Har du någon aning om syftet, metoden eller resultatet? Har du nån aning om vad som hänt barnen där anmälningar upprättats? Har du någon som helst grund för din halmgubbe om att "barn och människor" sätts i "potentiellt livslånga, upplevda, offerpositioner"? Låt mig gissa, du "känner" folk eller så har du "själv upplevt hur andra hamnat där"? Det räcker inte.

För att svara på din fråga, ja, man har satsningar på att lära barn säga ifrån både när de själva upplever sig utsatta och när de ser andra bli det. Nej, man har inte försökt lära barn agera "fysiskt" för att "freda" sig eftersom det vore urbota dumt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Läst flertalet gånger då vissa får tiotusentals kronor pga en felaktig handskakning eller lite fel mat i skolan osv osv..

Hur mycket vet du själv inom detta ämnet då? Du verkar vara superinsatt i detta :), berätta gärna mer om hur folk inte får pengar genom att försöka slänga en massa anmälningar på folk som kränker dem hit och dit?

Det stämmer inte.

En kränkningsanmälan tvingar skolan att undersöka vad som hänt, ingen får pengar av det.

De gånger någon stämt en kommun och fått skadestånd handlar det om någon som blivit utsatt under hela sin skolgång där skolan sett det men inte agerat under hela den tiden. Det är extremt ovanliga fall vilka du verkar tro händer dagligen.

Ja, jag är insatt då jag arbetar med barn inom det här åldersspannet, både de som utsätter och de som blir utsatta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Läs på om "passiv mobbning".

Om TS står och tittar på när två av hans kompisar slår/mobbar/misshandlar en annan person är han en del av problemet.

I den bästa av världar hade vi alla, stora som små och starka som svaga, avstyrt slagsmål och haft fred på jorden. Det är dock magstarkt att kräva att alla (dessutom ett barn) skall gå mellan och stoppa ett slagsmål. Att tycka att ett vittne har lika stor skuld som en förövare är att dra det lite väl långt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

I den bästa av världar hade vi alla, stora som små och starka som svaga, avstyrt slagsmål och haft fred på jorden. Det är dock magstarkt att kräva att alla (dessutom ett barn) skall gå mellan och stoppa ett slagsmål. Att tycka att ett vittne har lika stor skuld som en förövare är att dra det lite väl långt.

Det kräver ingen, men borde man inte kunna förvänta sig att ett barn hämtar hjälp om en kamrat far illa?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det kräver ingen, men borde man inte kunna förvänta sig att ett barn hämtar hjälp om en kamrat far illa?

Förvänta sig, ja.

Likställa vittnet med förövare, nej.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

I den bästa av världar hade vi alla, stora som små och starka som svaga, avstyrt slagsmål och haft fred på jorden. Det är dock magstarkt att kräva att alla (dessutom ett barn) skall gå mellan och stoppa ett slagsmål. Att tycka att ett vittne har lika stor skuld som en förövare är att dra det lite väl långt.

Håller 100% med. Att hjälpa till är aldrig ett krav, det är bara ett plus. Det är lite som att skylla på kvinnan när hon blir våldtagen för hon hade slampiga kläder. Det spelar liksom ingen roll, sålänge du inte aktivt pushar på eller stöttar den som mobbar så är du inte en del av problemet. Det är den individen som det är fel på helt enkelt.

Står du och skrattar så är det en skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Håller 100% med. Att hjälpa till är aldrig ett krav, det är bara ett plus. Det är lite som att skylla på kvinnan när hon blir våldtagen för hon hade slampiga kläder. Det spelar liksom ingen roll, sålänge du inte aktivt pushar på eller stöttar den som mobbar så är du inte en del av problemet. Det är den individen som det är fel på helt enkelt.

Står du och skrattar så är det en skillnad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Kitty_Genovese

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mmolder:

Sekundärkränkt är en bra beskrivning på detta fenomen https://www.svt.se/kultur/nyordslistan-2017

Sekundärkränkt = genom civilkurage och samvete blir kränkt genom solidaritet med dem som kränkningen riktas mot trots att den sekundärkränkte personligen inte omfattas av kränkningen
https://sv.wiktionary.org/wiki/sekund%C3%A4rkr%C3%A4nkt
Vilket är ett stort problem idag, då det oftast är dessa som blir mest kränka idag..

Annars tycker jag tråden lider av det klassiska internetforumet. Ingen förutom TS vet något om det aktuella fallet, det är inte mycket information som det finns att gå på. Men sedan när har man behövt information för att ta ställning i en fråga, nej ut med högafflarna innan man hinner ändra sig.

Permalänk
Medlem

Säg att han ska hålla sig undan, annars sänker du honom.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Säg att han ska hålla sig undan, annars sänker du honom.

Extremt dåligt förslag då det bara skulle göra saken 1000 gånger värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wenro:

Säg att han ska hålla sig undan, annars sänker du honom.

En metod jag praktiserade ganska flitigt när jag gick i grundskolan, men kan intyga att det också ger en massa tjafs med idioter efteråt som sagt, tyvärr verkar även vuxna människor ofta vägra inse att deras jävla bratzungar har problem och försöka fåt att låta som att det är idioterna som håller på som är de som blir utsatta, osv. (fortfarande allergiskt mot (idioter som särbehandlar sina egna djävla snorungar och vill ge dem förmåner) det när jag ser det...). Gjorde knappast saken bättre att till och med morsan ibland trodde på dessa vidriga idioter till föräldrar när de dessutom fick uppbackning av vissa lärare... Men jag har aldrig varit den som tänker vika mig för skit, inte efter skolan heller. Det enda det gjorde var att lära mig att slåss bättre och att jag lärde mina polare att slåss bättre...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Denna tråden verkar inte att leda någonstans och låsas därför i enlighet med §3.4. Dessutom tillåter vi inte uppmaningar till/erkännande av brott, våld o.l.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...