Permalänk
Medlem

Dator startar inte med GPU inkopplad.

Hallå där!

Satt och lirade PUBG tidigare idag och helt plötsligt dog hela datorn, ingen bluescreen, ingen frysning utan allt bara tvärdog som att man stängde av strömmen. Kunde först inte starta datorn överhuvudtaget men efter att ha låtit den vara avstängd ett tag så kunde jag starta den men fick ingen signal till skärmen.

Provade att starta den med ett annat grafikkort men det gick inte heller, enda sättet jag får någon signal på skärmen är om jag kopplar ur GPU fullständigt och kör på den inbyggda.

Får ingen felkod på moderkortet när jag har mitt 390x inkopplat men om jag kopplar in mitt 7870 så står det D6 på moderkortet.

Har tyvärr inte möjlighet att testa GPU i ett annat moderkort för tillfället men jag misstänker att det är det som dött?

Edit: moderkortet är ett msi z97 gaming 5

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Testat nästa PCIe slot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Testat nästa PCIe slot?

Ja, samma problem då. Ser iofs inte om det blir någon error-kod då eftersom gpun täcker skärmen på mobo

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Är nätaggregatet gammalt? Testa med ett annat är mitt förslag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Är nätaggregatet gammalt? Testa med ett annat är mitt förslag.

har ett 600w över, det räcker va? Datorn fungerar klockrent utan GPU btw

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@Superbia: Mmm borde funka enligt mig. Men är inte helt säker då 390x drar mycket ström.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

@Superbia: Mmm borde funka enligt mig. Men är inte helt säker då 390x drar mycket ström.

Får testa det imorgon då.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

D6 error verkar från snabb googling iaf kunna vara "no output device detected"

Med tanke på att du provat med annat GPU, så återstår ju egentligen antingen nätagg eller moderkort (eller CPU)

Om du startar upp datorn utan att plugga i strömmen i grafikkortet, får du pip från grafikkortet att det inte får ström, eller blir det samma som tidigare? (oftast brukar grafikkort pipa om de inte får ström)

Om du ändrar i biosinställningar att moderkortet ska ge bild ut även om grafikkortet är inkopplat, kan du då hitta grafikkortet i bios, eller innifrån datorn överhuvudtaget?

Med tanke på att du provat med annat grafikkort så återstår ju egentligen nätagg eller moderkort, nätaggregatet är ju på sitt sätt enklast att testa, antingen om du bor nära en butik som har möjlighet att kolla spänningarna från agget åtminstone.
Eller om du köper ett reservagg eller lånar av en polare, se om det blir någon skillnad.

(Inet i göteborg har gjort det åt mig, (kom in med en dator där alla kablar till nätagget var lossade från moderkort så den enkelt kunde testas))

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Superbia: Googlade lite snabbt, 390x drar som mest 468w. Vilket är väldigt mycket, är osäkert om det funkar med 600w agg.

Har haft liknande problem som ditt. I det fallet var det såklart aggregatet som spökade. Funkade med ett mindre törstigt grafikkort men inte med det jag hade installerat.

Men precis som du antyder så kan det även vara moderkortet som gett upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superbia:

har ett 600w över, det räcker va? Datorn fungerar klockrent utan GPU btw

Hela namnet och ca ålder på nätagget behövs för att någon ska kunna avgöra om den räcker.

När folk och grafikkorts tester säger att ett nätagg räcker så menar dom ofta med BRA nätagg. Siffrorna på budget och skräp nätagg kan ofta ha siffror långt över kraven men ändå vara för svaga. Speciellt gamla utslitna budget och skräp nätagg.