Pipande från SSD, normalt?

Permalänk
Inaktiv

Pipande från SSD, normalt?

När man googlar på detta låter det som att alla former av ljud från en SSD är ett varningstecken/defekt.

Vill dock minnas sedan tidigare att jag har noterat ett svagt "high pitch noise" från SSDn i laptops. Jag tänker som såhär, att det kanske är normalt med lite "coil whine" från SSDs men att man normalt sätt aldrig noterar det i stationära burkar p.g.a. allt annat oljud.

Eller? Är en WD Green disk. Ljudet är där hela tiden, oavsett om disken arbetar eller inte.

Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro att det inte kommer från motherboard/GPU?

Permalänk
Medlem

Låter udda om det kommer sånt ljud från en SSD.

Normalt är ju Coil Whine från transformatorspolarna som vibrerar, när de tar 12V ner till låg volt för kärnan, men de flesta SSDer idag kör ju 5V/3,3V på NAND och kontroller (externt).

https://www.nordichardware.se/artikel/test-wd-green-hdd-klass...

Man ser dock 3 lindningar på ena sidan på bilderna ovan, så det verkar som den gör någon form av transformering. Så skulle kunna komma från dem. Detta borde dock bara behövas om den är 3.3V eller lägre spänning internt.

WD Green är dessutom en rätt låg kvalité budget SSD också, vilket kan vara ruskigt dåligt gjorda.

Det du kan testa är om du har en molex -> SATA adapter hemma, koppla in SSDn med den istället. Detta tvingar ju den att köra 5V istället för 3.3V (som annars SATA har). Ev ändrar detta lasten på spolarna.

Annars får du kontakta ÅF och meddela din oro.

Permalänk

@anon52343:

Har varit med som ett svagt coil whine från ett antal SSDer från olika tillverkare men det var inte jämt som det var så och det hördes bara när de arbetade.
Till sist så har det varit så pass lågmält att de flesta inte skulle höra det ens om resten av datorn är tyst (jag har två stycken fläktar igång som går på sådär 300-400 RPM).

Skrivet av Paddanx:

WD Green är dessutom en rätt låg kvalité budget SSD också, vilket kan vara ruskigt dåligt gjorda.

Om jag inte missminner mig hade Samsungs 850-serie problem med det här i början så det är inte bara budgetenheter som WD Green som kan drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Har varit med som ett svagt coil whine från ett antal SSDer från olika tillverkare ...

Har du sett en spole i en SSD någon gång?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Om jag inte missminner mig hade Samsungs 850-serie problem med det här i början så det är inte bara budgetenheter som WD Green som kan drabbas.

Okej, då har jag haft tur, eller inte varit känslig nog, för jag har i runda slängar 4 st av dessa, från olika generationer, och inte hört ett dugg.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du sett en spole i en SSD någon gång?

Ser du L1, L2, L3 på bilden?

Permalänk
Medlem

Spoltjut med största sannolikhet, som Paddanx är inne på.
Även kondensatorer kan ge ifrån sig ljud, men det brukar vara av en mer "sjungande" karaktär och är tystare än spoltjut.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja se på f-n... föreställde mig mer traditionell cylindriska och kopparlindande spolar. Skäms lite med tanke på mitt yrkesmässiga förflutna men till mitt försvar så använde jag inte ytmonterade komponenter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glaring_Mistake:

Till sist så har det varit så pass lågmält att de flesta inte skulle höra det ens om resten av datorn är tyst

Mjo, det kanske är så att de flesta inte ens kan höra de frekvenser som ibland kommer från elektronik. Det brukar vara så ofta för mig, jag hör något ljud som ingen annan hör.

Har haft Intel SSDs förut och tycker också att de pep/tjöt lite grann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Paddanx: Ja se på f-n... föreställde mig mer traditionell cylindriska och kopparlindande spolar. Skäms lite med tanke på mitt yrkesmässiga förflutna men till mitt försvar så använde jag inte ytmonterade komponenter.

Skruvar du upp billiga kina SSDer så ser du dessa spolar som kopparlindade saker. (Vet jag sett det på en KingSpec Ebay SSD)

Vet vad du menar dock. Min tid jag växte upp med det var också allt "through hole components". Är ibland svårt att se vf vissa saker är

Permalänk
Medlem

Har i flera system varit med om ett pipande ljud från högtalarna när SSD'n jobbar (och även GPU eller CPU). Hörs speciellt om man skruvar upp ljudet väldigt högt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har i flera system varit med om ett pipande ljud från högtalarna när SSD'n jobbar (och även GPU eller CPU). Hörs speciellt om man skruvar upp ljudet väldigt högt.

Det har jag hört, men detta sker också med HDD (är bara att HDDn överröstar pipet). Detta är ofta pga sata bussen stör över till ljudkretsen. Det är dock inte SSDn i sig, utan internt i moderkortet.

Detta blir värre om man saknar jordat uttag eller dåligt designat moderkort.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej, då har jag haft tur, eller inte varit känslig nog, för jag har i runda slängar 4 st av dessa, från olika generationer, och inte hört ett dugg.

Alltså, om det är för andra som det varit för mig tror jag det är få som märker det.
För det första är jag rätt känslig för ljud, därför kör jag för det mesta bara två 140mm fläktar på runt 300-400RPM och ändå kan jag knappt höra det.
Är inte vanligt att det händer heller utan det kan gå månader mellan gångerna.
Har inte någon komplett lista på SSDer som har varit påverkade men har väl hört det hända med både Samsung och Kingston SSDer och möjligen med ännu fler märken än så.

Skrivet av anon52343:

Mjo, det kanske är så att de flesta inte ens kan höra de frekvenser som ibland kommer från elektronik. Det brukar vara så ofta för mig, jag hör något ljud som ingen annan hör.

Har haft Intel SSDs förut och tycker också att de pep/tjöt lite grann.

Brukar också lägga märke till ljud som de flesta inte tänker på.
Men som jag sade där uppe så lägger jag knappt märke till det och det händer inte särskilt ofta.

Permalänk
Medlem

@anon52343: Ställ datorn under bordet, så kanske du inte hör ljudet

(Alternativt testa att ändra orientering på SSD:n, vem vet kanske funkar)