Minirecension: PC-konsulten.se IVY 173P Config [20k SEK ]
Hejsan,
efter mycket surfande och mycket velande gjorde jag slag i saken och beställde en ny bärbar (släpbar?) dator från PC-konsulten.se. Här kommer en mini-recension och lite intryck ifall någon annan är i samma situation.
Bakgrund:
Orsaken till min uppgradering var tvåfaldig: 1) Min förra laptop var en HP Pavilion DV7-6b95eo från 2012 med mobil i7 och ett gammalt radeon kort. Totalt värdelös för gaming men helt okej att göra 3d modellering och annat i, med 120gb SSD + 1TB HDD och 16gb ram. Eftersom min situation nu gör att 90% av min skärmtid är då jag är borta hemifrån kändes det som läge att uppgradera min bärbara dator.
2) Min stationära gaming pc har som grafikkort en GTX760Ti, definitivt dags att uppgradera detta. Med 10-seriens kort är vi dock nu i ett unikt läge då man för bärbara datorer får så gott som lika bra grafikkort som till stationära - dock till ett premium pris naturligtvis.
Bör kanske säga att jag inte hör till de som alltid skall ha det bästa och fränaste - jag är väldigt medveten om budget i mina val och köper nästan alltid de delar som ger bäst kompromiss mellan pris och prestanda så detta köp var ganska unikt för mig, jag har aldrig tidigare satt så här mycket pengar på en dator på en gång.
Mitt val av PC-konsulten:
Jag valde att köpa från PC-konsulten då jag ansåg mig få bäst valuta för pengarna där. För er som inte vet så bygger PC-konsulten Clevo baserade laptops som man kan skräddarsy. Det finns flera olika prissegment och stor möjlighet att skräddarsy sin beställning. De säljer även HP Omen laptops, men efter 5 år av trubbel med HP:s lösningar var jag inte sugen på en ny sådan.
Mitt val av modell:
Jag valde modell 173P eller Clevo P775DM3-G som chassit heter då det gav möjlighet till en GTX1070 samt desktop socket Intel processor. Min budget var spikad till ca. 20K, så jag var tvungen att göra vissa svåra val. I slutändan valde jag följande:
IVY Gaming Laptop 173 P Config
Skärm: 17,3", FHD 1920x1080p, IPS, 75Hz ( +0:- )
CPU: Intel® Core™ i3-7100 ( +0:- )
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070M 8GB GDDR5 ( 2920:- ) 2 920 kr
G-Sync: Stöd för intern och extern G-Sync ( +0:- )
RAM: 16GB Kingston, DDR4, 2133MHz, CL15(2x8GB)( 830:- ) 830 kr
Lagring m2.SATA (plats 1): Ingen vald ( 0:- )
Lagring 2.5 SATA (plats 1): 250GB Samsung 850 EVO (540MB/sR|520MB/sW)( +930:- ) 930 kr
Lagring m2.SATA (plats 2): Ingen vald ( 0:- )
Lagring 2.5 SATA (plats 2): Ingen vald ( +0:- )
Wi-Fi: Intel® Dual Band Wireless-AC 8260 Plus Bluetooth ( +80:- ) 80 kr
Kylpasta: Arctic MX-4 GPU & CPU( +90:- ) 90 kr
Som ni kan se är processorn bara en anspråkslös i3-7100, men i 90% av fallen då man spelar har processorn inte varit så avgörande som GPU. Dessutom har i3:an en relativt snabb single-core prestanda.
Här kan man jämföra denna anspråkslösa i3:a mot en laptop i7:a:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700HQ-vs-...
Även om jag gärna hade haft en snabbare processor genast var budgeten den främsta orsaken till detta val. i3:an har dock den positiva egenskapen att den har låg värmeutveckling, många på nätet har problem med t.ex. monster som i7-7700K i laptops på grund av den höga värmeutvecklingen. I princip kräver en sådan processor i detta Clevo chassi delidding och undervoltning. Men eftersom denna laptop är uppgraderingsbar har jag möjligheten att uppgradera till en i5 senare om jag så vill.
Jag plockade in min 1TB HDD från gamla datorn där jag har mina spel och 3d projekt. Datorn har utrymme för 4 hårdskivor, två 2,5" SATA och två M2, så det finns gott om plats att utöka laddningskapaciteten senare.
Mina intryck:
1) Chassit:
Inte så massivt som jag var rädd för, skillnaden mot min gamla 17,3" laptop är mindre än väntad. Tung naturligtvis och strömkällan är ett monster. Bra utbud av anslutningar, inklusive Thunderbolt. Helt i plast men plasten känns behaglig och solid. Ingen horribel "gaming-estetik" med röda detaljer, kolfiberimitation eller annat strunt.
2) Skärmen
Ingen Retina wow-upplevelse men bra bildvinklar och behaglig färgåtergivning. Matt skärm ger mindre blänkproblem, men ser inte riktigt lika bra ut. Jag anser att i 17,3" formatet är 1080p tillräckligt, det ger en bra pixeldensitet.
3) Tangentbordet
Detta gillade jag mera än jag förväntat mig, bakgrundsupplyst med 3 olika zoner att ändra färg på om man så vill. Behagligt mekaniskt och ganska snarlikt i layout som min gamla dator så ett minimum av frustration. Är dock ingen tangentbordsfetischist så ta detta med en nypa salt.
4) Prestande
GTX1070 leverar! Även om det inte var någon tvekan om saken på basis av detta benchmark så är ändå skillnaden slående. Arma 3 är väldigt spelbart trots dålig optimering, endast Tanoa på 4K tv var problematiskt. Processorn är dock begränsande så fort man börjar ha mera AI i ett uppdrag. I War thunder (kanske det bäst optimerade spelet någonsin?) når jag över 100 fps till och med på 4K TVn. Temperaturerna är måttliga, i en snabb test maxade processorn 78C och GPUn 67C. Som tidigare nämnt är dock en i3 ganska snäll - med i5 eller i7 bör man allvarligt överväga delidding. Fläktarna är något ljudliga men med headset på är det knappast ett problem. Detta är dock väldigt individuellt - jag är ganska tolerant gentemot oljud.
5) PC-konsulten
Kundtjänsten var ok, relativt snabba svar även om de ibland missar att svara på alla frågor. Leveranstiden var nästan 2 veckor vilket var lite surt men vad kan man göra. Priset som PC-konsulten erbjuder var mycket bra i min mening - i Europa ligger Obsidian PC ganska nära men de är mera inriktade på att optimera Clevo chassit för kylning. Om man funderar på en i7:a i denna dator skulle jag kanske beställa från Obsidian då de är verkar vara tämligen seriösa och klarar av att leverera unika lösningar för kylning (t.ex gör de delidding, custom BIOS mm). Om man vill köpa svenskt så är PC-konsulten ett solklart val.
Allt i allo är jag väldigt nöjd med mitt val och jag fick vad jag betalade för - desktop prestanda i bärbart format. Priset svider och naturligtvis kan man köpa mera prestanda för 20k om man kör stationärt - men i min situation hjälper det föga, man kan trots allt inte släpa omkring på en stationär dator i en ryggväska.
Kan lägga upp bilder om ni vill men googla på Clevo P775DM3-G så får ni upp mängder av bilder.