Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Slumpmässiga frysningar i spelet CSGO.

Tjena, har haft ett ovanlig problem i CSGO ett tag nu där spelet helt slumpmässigt fryser. Detta är endast ett problem i CSGO, i andra spel så som PUBG, Fortnite och SC2 så har jag inte haft några problem. Om jag kommer ihåg rätt så började detta problem för 4-5 månader sedan, utan att jag gjorde några ändringar i spelet eller i mitt system som jag kommer ihåg.

Problemet och hur man återskapar det:

När spelet fryser så fryser sig allt på skärmen och sedan tabbas spelet ner till skrivbordet, för att genast tabbas upp igen. Hela processen tar ofta runt 5-6 sekunder, men ibland går det snabbare och ibland tar det lite längre tid. Oftast när spelet fryser så måste jag trycka på mouse1 för att initiera alt tab processen.

För att återskapa frysningen så är det enda som krävs att man spelar CSGO, spelar ingen roll om det är egen server, casual eller competitive, spelar heller ingen roll om man spelar på Valve servrar eller t.ex. Faceit servrar. 64 tick eller 128 tick spelar heller ingen roll. Tillslut så kommer spelet att frysa, det kan ta allt ifrån några minutrar innan de fryser, men det kan också hända att det kan ta 1h+ innan det händer, med det kommer alltid att hända om man spelar tillräckligt länge. Det kan hända att det fryser 1 gång per match, eller att det fryser 4-5 gånger per match. Det är helt slumpmässigt hur ofta det fryser.

System Info

Motherboard: Gigabyte Z170 Gaming K3

CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

CPU cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO

GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming

Power supply: EVGA Supernova G2 750W

RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

SSD: OCZ Trion 150 480GB

HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

OS: Windows 10 64bit

Monitors:

ASUS ROG swift pg279q

BenQ 24" XL2420T 120Hz

Speccy Länk

http://speccy.piriform.com/results/Y1CU0AAehCvlpe2tAW516xP

Det som jag har försökt för att läsa problemet:

Har försökt att verifiera CSGO game cache ett 100 tal gånger utan framgång.

Har försökt att installera om både CSGO och steam utan framgång.

Har testat att installera om Nvidia drivrutinera.

Har testat att ändra alla möjliga grafik inställningar i spelet.

Har testat både att köra med Disable fullscreen optimizations och utan i csgo.exe.

Har testat att installera steam/CSGO på HDDn istället för SSDn.

Testade att formatera hela datorn och installera om windows, men problemet kvarstår.

Testade att uppdatera BIOS men problemet kvarstår.

Testat att avinstallera Google Chrome men problemet kvarstår.

Fick för mig att det kanske var min autoexec(Config fil för inställningar i spelet) som orskade det, så testade att installera om spelet rent och att köra utan autoexec och utan launch options i spelet, men problemet kvarstod.

En användare på ett annat forum rekommenderade att köra Windows Focus Tracker för att se om det är något program som tar fokus när frysningarna händer. Men det är inget program som tar fokus från CSGO när frysningarna händer.

Av ren desperation har jag också testat att ändra till Google DNS, utan framgång.

Känner att jag har fått slut på idéer på vad som kan orsaka problemet och undra ifall någon här har någon aning om vad problemet kan vara?

Ytterligare information
Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

Tjena, har haft ett ovanlig problem i CSGO ett tag nu där spelet helt slumpmässigt fryser. Detta är endast ett problem i CSGO, i andra spel så som PUBG, Fortnite och SC2 så har jag inte haft några problem. Om jag kommer ihåg rätt så började detta problem för 4-5 månader sedan, utan att jag gjorde några ändringar i spelet eller i mitt system som jag kommer ihåg.

Problemet och hur man återskapar det:

När spelet fryser så fryser sig allt på skärmen och sedan tabbas spelet ner till skrivbordet, för att genast tabbas upp igen. Hela processen tar ofta runt 5-6 sekunder, men ibland går det snabbare och ibland tar det lite längre tid. Oftast när spelet fryser så måste jag trycka på mouse1 för att initiera alt tab processen.

För att återskapa frysningen så är det enda som krävs att man spelar CSGO, spelar ingen roll om det är egen server, casual eller competitive, spelar heller ingen roll om man spelar på Valve servrar eller t.ex. Faceit servrar. 64 tick eller 128 tick spelar heller ingen roll. Tillslut så kommer spelet att frysa, det kan ta allt ifrån några minutrar innan de fryser, men det kan också hända att det kan ta 1h+ innan det händer, med det kommer alltid att hända om man spelar tillräckligt länge. Det kan hända att det fryser 1 gång per match, eller att det fryser 4-5 gånger per match. Det är helt slumpmässigt hur ofta det fryser.

System Info

Motherboard: Gigabyte Z170 Gaming K3

CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

CPU cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO

GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming

Power supply: EVGA Supernova G2 750W

RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

SSD: OCZ Trion 150 480GB

HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

OS: Windows 10 64bit

Monitors:

ASUS ROG swift pg279q

BenQ 24" XL2420T 120Hz

Speccy Länk

http://speccy.piriform.com/results/Y1CU0AAehCvlpe2tAW516xP

Det som jag har försökt för att läsa problemet:

Har försökt att verifiera CSGO game cache ett 100 tal gånger utan framgång.

Har försökt att installera om både CSGO och steam utan framgång.

Har testat att installera om Nvidia drivrutinera.

Har testat att ändra alla möjliga grafik inställningar i spelet.

Har testat både att köra med Disable fullscreen optimizations och utan i csgo.exe.

Har testat att installera steam/CSGO på HDDn istället för SSDn.

Testade att formatera hela datorn och installera om windows, men problemet kvarstår.

Testade att uppdatera BIOS men problemet kvarstår.

Testat att avinstallera Google Chrome men problemet kvarstår.

Fick för mig att det kanske var min autoexec(Config fil för inställningar i spelet) som orskade det, så testade att installera om spelet rent och att köra utan autoexec och utan launch options i spelet, men problemet kvarstod.

En användare på ett annat forum rekommenderade att köra Windows Focus Tracker för att se om det är något program som tar fokus när frysningarna händer. Men det är inget program som tar fokus från CSGO när frysningarna händer.

Av ren desperation har jag också testat att ändra till Google DNS, utan framgång.

Känner att jag har fått slut på idéer på vad som kan orsaka problemet och undra ifall någon här har någon aning om vad problemet kan vara?

Vad har du för settings på multicore rendering i csgo?

Permalänk
Medlem

@Regal: Enabled, testade att köra disabled men det frös igen efter 2 matcher.

Mer info