Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk

Äntligen, de var på tiden.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Sötast

Jag beställde paket som väntades levereras precis innan, eller i mars och fick upp en löjlig konspirationsteori i huvudet att de helt enkelt skulle returnera mina paket om de lyckades anlända på ett tidigare datum än det att paketen skulle avgiftsbeläggas.

Nu verkar det som att min teori inte var helt fel.

3st paket beställda.

W004254083PNLU - som inte ens syns på postnords hemsida har kommit fram, fick ut en avi och hämtade ut paketet.

Paketen LX727817843CN samt LX727762844CN är dock båda spårbara på postnord och man ser tydligt i loggen att paketen har varit på servicesställe men har nu returnerats utan att man skickat ut avi. Står inte ens i loggen att avier har skickats ut som det brukar göra.

Så att ja, man sket i att skicka avier och returnerade paketen. Snyggt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

W004254083PNLU - som inte ens syns på postnords hemsida har kommit fram, fick ut en avi och hämtade ut paketet.

Ibland ger Postnord försändelsen ett nytt kolli-id. Då kan du inte söka på det ursprungliga kolli-id:t från avsändarlandet utan måste söka på Postnords nya kolli-id. Det är inte alltid möjligt att se vad Postnords nya kolli-id är innan man får försändelsen. Deutsche Post skriver ut Postnords kolli-id på sin spårningssida, men den servicen har inte alla postoperatörer.

Skrivet av Allexz:

Paketen LX727817843CN samt LX727762844CN är dock båda spårbara på postnord och man ser tydligt i loggen att paketen har varit på servicesställe men har nu returnerats utan att man skickat ut avi. Står inte ens i loggen att avier har skickats ut som det brukar göra.

Alltså gäller det att hålla stenkoll på spårningssidor eftersom man inte kan lita på att det kommer några avier. Då gäller det att se till att avsändaren använder ett fraktsätt som innebär att Postnord behåller det ursprungliga spårningsnumret eller som ger mottagaren möjlighet att se det nya numret. Annars verkar det vara ett säkert kort att använda ett fraktsätt som helt saknar spårningsnummer (i alla fall så länge Postnord inte skapar ett spårningsnummer i syfte att ta ut moms på försändelser från länder utanför EU) för då får man en handskriven avi som brevbäraren själv verkar skriva och som alltid verkar komma fram.

Permalänk
Lego Master

Mitt senaste (och sista) paket från Wish sitter fast hos Tullen sen den 1e mars, utan info eller uppdateringar. Oklart om och när dom tänkt släppa det, eller till vilket pris.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om "gift"-märkta paket? Tänkte på det här. Jag funderar på om man ska prova sig på en beställning från någon av de säljare som kryssar i den utan att man ens säger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Vad tror ni om "gift"-märkta paket? Tänkte på det här. Jag funderar på om man ska prova sig på en beställning från någon av de säljare som kryssar i den utan att man ens säger något.

Om Posten anser att något är felmärkt så kommer de öppna paketet och värdera det. I slutändan kan det bli dyrare för dig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte höra om det är bekräftat att Wish kör sina paket via Nederländerna eller Rumänien? Är de fritt fram o beställa från Wish/Ali osv. Utan att gynna posten med sina avgifter?

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmixx:

Hej! Tänkte höra om det är bekräftat att Wish kör sina paket via Nederländerna eller Rumänien? Är de fritt fram o beställa från Wish/Ali osv. Utan att gynna posten med sina avgifter?

Beror helt på hur säljarna skickar varorna, inget som har med handelsplatsen/plattformen att göra.

Permalänk
Medlem

Är tudelad i denna fråga. Kan det resultera i ett bättre arbete för Postnord? Eller kommer dom fortsätta vara lika slappa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror helt på hur säljarna skickar varorna, inget som har med handelsplatsen/plattformen att göra.

Jaha, okej så pass. Har du någon rekommendation på säljare som skicka via NL el RO?

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Paketen LX727817843CN samt LX727762844CN är dock båda spårbara på postnord och man ser tydligt i loggen att paketen har varit på servicesställe men har nu returnerats utan att man skickat ut avi. Står inte ens i loggen att avier har skickats ut som det brukar göra.

Så att ja, man sket i att skicka avier och returnerade paketen. Snyggt.

Frugan hade exakt samma problem med två försändelser. I appen fanns dom men det stod fel vid utlämning.
Uppdaterades inte förns hon ringde Postnord och de sa att två avier skickats och att de nu var returnerade. Dvs så ljög dom för henne.

Dags att börja ringa postnord varje dag ifrån att sakerna äntrat Sverige?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Ronnie60:

Frugan hade exakt samma problem med två försändelser. I appen fanns dom men det stod fel vid utlämning.
Uppdaterades inte förns hon ringde Postnord och de sa att två avier skickats och att de nu var returnerade. Dvs så ljög dom för henne.

Dags att börja ringa postnord varje dag ifrån att sakerna äntrat Sverige?

Det är sällan jag får avier överhuvudtaget från Japan har hänt nån gång. Får spåra det själv igår fick jag ett paket från Play-Asia det tog en månad. Men det gick genom franska Amazon så där blev det ingen tull då de ompaketerar till amazon-paket.

Det jag fick idag har ingen avi men ska betala 2190:- det skickades den 8:e mars från Osaka i Japan och har kommit fram idag (till mitt ombud) den 14:e. Det gick väldigt snabbt snabbare än USA-leveranser

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Frugan hade exakt samma problem med två försändelser. I appen fanns dom men det stod fel vid utlämning.
Uppdaterades inte förns hon ringde Postnord och de sa att två avier skickats och att de nu var returnerade. Dvs så ljög dom för henne.

Hur vet du att försändelserna inte aviserats? Det enda du vet är att försändelserna inte aviserats till mottagaradressen. Jag har haft problemet att Postnord aviserat per SMS utan att något telefonnummer angivits på försändelsen, så det är oklart vart SMS:et skickades - det gick åtminstone inte till mitt nummer. Ibland har Postnord bara skrivit av halva mottagaradressen i datasystemet: efternamn och ibland även förnamn och gatunamn har ibland saknats. Sedan skickas avin till den adress som Postnord har lagt in i datasystemet och eftersom brevbäraren inte vet vad han ska göra med försändelser med inkomplett adress, antar jag att avin kommer bort eller skickas tillbaka till avsändaren. Avsändaradressen kan dessutom vara något obegripligt, t.ex. PostNL:s adress trots att det inte var PostNL som skickade försändelsen till mig.

Skrivet av Ronnie60:

Dags att börja ringa postnord varje dag ifrån att sakerna äntrat Sverige?

Det verkar nästan så.

Skrivet av Tiamat:

Det är sällan jag får avier överhuvudtaget från Japan har hänt nån gång.

Skicka som "kogata hōsōbutsu" 小型包装物 istället för "kozutsumi" 小包. Då kommer det alltid en handskriven avi som skrivs ut av brevbäraren. Dessa avier har alltid rätt adress, så de kommer fram.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Hur vet du att försändelserna inte aviserats? Det enda du vet är att försändelserna inte aviserats till mottagaradressen. Jag har haft problemet att Postnord aviserat per SMS utan att något telefonnummer angivits på försändelsen, så det är oklart vart SMS:et skickades - det gick åtminstone inte till mitt nummer. Ibland har Postnord bara skrivit av halva mottagaradressen i datasystemet: efternamn och ibland även förnamn och gatunamn har ibland saknats. Sedan skickas avin till den adress som Postnord har lagt in i datasystemet och eftersom brevbäraren inte vet vad han ska göra med försändelser med inkomplett adress, antar jag att avin kommer bort eller skickas tillbaka till avsändaren. Avsändaradressen kan dessutom vara något obegripligt, t.ex. PostNL:s adress trots att det inte var PostNL som skickade försändelsen till mig.Det verkar nästan så.Skicka som "kogata hōsōbutsu" 小型包装物 istället för "kozutsumi" 小包. Då kommer det alltid en handskriven avi som skrivs ut av brevbäraren. Dessa avier har alltid rätt adress, så de kommer fram.

Kan vara som jag sett en gång också, avierna skickades till min adress, men personen har inte bott här på minst 10 år (troligen aldrig) så det lär ju inte vara en gammal adress. Till på köpet var det mitt andranamn och mitt efternamn på avin så jag gick nästan och hämtade det innan jag kom på att jag kunde ju ringa kundtjänst först och se om de kunde se om det var till mig... Visade sig att det var ett annat mobilnummer på så precis som jag trodde var det inte mitt paket. Enda kundtjänst kunde göra var att säga "Släng avin och påminnelserna när de kommer" och mottagaren fick aldrig sitt paket. Jag försökte med hitta elelr eniro först men utan resultat annars hade jag nog försökt få tag i den stackars tjejen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om Posten anser att något är felmärkt så kommer de öppna paketet och värdera det. I slutändan kan det bli dyrare för dig.

Posten öppnar aldrig några paket. Dom FÅR inte det enl. lag.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Posten öppnar aldrig några paket. Dom FÅR inte det enl. lag.

Skrev jag Posten? Menar tullverket självfallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Jag sitter i samma sits för en beställning från AliExpress. Av nyfikenhet gick jag dock in på postnords betalningssida och fyllde i paketets kollinummer samt mitt postnummer, och kunde då komma vidare till betalning. Valde jag kreditkort så stod det inte hur mycket jag skulle betala, men tog jag Swish så fick jag upp en avgift på enbart den administrativa kostnaden á 75:-. Min gissning är att detta betyder att de inte har tullklarerat försändelsen än. Jag valde att inte att slutföra betalningen, utan det blir nog till att ringa postnord imorgon.

Permalänk
Medlem

@norton82:
Allt detta handlar om att stoppa e-handel från Kina, för att gynna försäljningen i Sverige.
Även Postnord kommer att förlora när e-handeln stoppas. 100.000 paket om dagen förloras ju i slutändan.

Permalänk
Skrivet av dojan122:

@norton82:
Allt detta handlar om att stoppa e-handel från Kina, för att gynna försäljningen i Sverige.
Även Postnord kommer att förlora när e-handeln stoppas. 100.000 paket om dagen förloras ju i slutändan.

Hur menar du att Postnord förlorar på att förlora 100.000 paket om dagen som Postnord inte får betalt för? Postnord vill förstås ha så många paket som möjligt som Postnord får betalt för, medan mängden paket som Postnord inte får betalt för helst ska minska.

Permalänk

Får man liknande problem om man beställer ifrån något eller några av följande: E-bay, Amazon eller direkt från säljare i Kina som levererar med Fed-Ex, DHL, Etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Får man liknande problem om man beställer ifrån något eller några av följande: E-bay, Amazon eller direkt från säljare i Kina som levererar med Fed-Ex, DHL, Etc?

Detta "problem" har alltid funnits med andra speditörer. Beställer du med något annat bolag så kommer de att momsdeklarera åt dig och ta ut en avgift för detta, ofta är avgiften högre än den som postnord nu infört. Detta "nya" förfarande är något som postnord enligt lag skulle ha gjort även tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta "nya" förfarande är något som postnord enligt lag skulle ha gjort även tidigare.

Nej, de har ett undantag från just detta i EU lag gällande den aktör som är den som är ansvarig för att det finns postgång för alla, dessa aktörer måste inte hålla på med moms m.m.
Skillnaden nu är att postnord gör det pga att de tror de ska "förbättra"

Tolkningsfel av information

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

.Alltså gäller det att hålla stenkoll på spårningssidor eftersom man inte kan lita på att det kommer några avier.

Det hjälper tyvärr inte när det gäller postnord, skickar de inte ut avier så är du rättslös.
Är du intresserad så kan du kolla in RY696207527CN som jag kollade ett par gånger i veckan i januari och februari
och jag upptäckte inom 8 timmar att den första registreringen var när paketet blev tillbakaskickat från mitt ombud.

Just nu är jag inte på att beställa från kina men en säljare ville skicka lite ersättningsdelar i goodwill,
kan de skicka typ pappersbrev utan innehållsdeklaration? Bara några gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, de har ett undantag från just detta i EU lag gällande den aktör som är den som är ansvarig för att det finns postgång för alla, dessa aktörer måste inte hålla på med moms m.m.
Skillnaden nu är att postnord gör det pga att de tror de ska "förbättra"

Det var nytt för mig, som jag uppfattat det så är det tullverket som satt ner foten och krävt att postnord nu faktiskt följer de lagar som redan finns. Vad har du för källa till ditt påstående? Det mesta jag läst om saken ger intrycket att detta är något som gäller alla speditörer men att postnord inte har skött sina förpliktelser.

Permalänk
Sötast
Skrivet av pacc:

Det hjälper tyvärr inte när det gäller postnord, skickar de inte ut avier så är du rättslös.
Är du intresserad så kan du kolla in RY696207527CN som jag kollade ett par gånger i veckan i januari och februari
och jag upptäckte inom 8 timmar att den första registreringen var när paketet blev tillbakaskickat från mitt ombud.

Just nu är jag inte på att beställa från kina men en säljare ville skicka lite ersättningsdelar i goodwill,
kan de skicka typ pappersbrev utan innehållsdeklaration? Bara några gram.

Holy crap vilken loggning på det paketet.

Är helt sjukt att detta skulle vara lagligt ens oO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det var nytt för mig, som jag uppfattat det så är det tullverket som satt ner foten och krävt att postnord nu faktiskt följer de lagar som redan finns. Vad har du för källa till ditt påstående? Det mesta jag läst om saken ger intrycket att detta är något som gäller alla speditörer men att postnord inte har skött sina förpliktelser.

Ah hitta källan igen, det är en "tolkning" postnord gjort som varit problemet, de måste inte enligt lag ta ut moms på paket under 20kg, de har även tolkat det som att de inte måste momsdeklarera för att undvika kostnader.
SÅ mitt påstående var fel i samma mening som postnords undantagstolkning var fel ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av pacc:

Det hjälper tyvärr inte när det gäller postnord, skickar de inte ut avier så är du rättslös.
Är du intresserad så kan du kolla in RY696207527CN som jag kollade ett par gånger i veckan i januari och februari
och jag upptäckte inom 8 timmar att den första registreringen var när paketet blev tillbakaskickat från mitt ombud.

Just nu är jag inte på att beställa från kina men en säljare ville skicka lite ersättningsdelar i goodwill,
kan de skicka typ pappersbrev utan innehållsdeklaration? Bara några gram.

Vad menar du med att de inte ska skicka några avier?? Jag beställde från Kina i höstas, två gånger och nog kom avierna, jag betalade dem. Men detta efter att paketet kommit. Att inte skicka några sådana avier vore ju ett lagbrott

Permalänk
Skrivet av DesktopUser:

Får man liknande problem om man beställer ifrån något eller några av följande: E-bay, Amazon eller direkt från säljare i Kina som levererar med Fed-Ex, DHL, Etc?

Amazon bakar ofta in avgiften för momsdeklarationen i fraktkostnaden. Om det på sista sidan i bokningen står att du ska förbetala importskatt, behöver du inte betala något mer än vad som visas på den sidan. Visar det sig att importskatten blir lägre än vad Amazon beräknat, får du en återbetalning av mellanskillnaden efter 2 månader.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Amazon bakar ofta in avgiften för momsdeklarationen i fraktkostnaden. Om det på sista sidan i bokningen står att du ska förbetala importskatt, behöver du inte betala något mer än vad som visas på den sidan. Visar det sig att importskatten blir lägre än vad Amazon beräknat, får du en återbetalning av mellanskillnaden efter 2 månader.

OK, men vad menade du med "Stenkoll" och "att det inte kommer några avier" tidigare i tråden? De ska ju skicka avier, det måste de ju, annars kan man inte betala och företagen inte sälja något. Ingen skulle vinna på uteblivna avier.

Permalänk
Skrivet av DesktopUser:

OK, men vad menade du med "Stenkoll" och "att det inte kommer några avier" tidigare i tråden? De ska ju skicka avier, det måste de ju, annars kan man inte betala och företagen inte sälja något. Ingen skulle vinna på uteblivna avier.

Postnord har inte alltid brytt sig om att skicka avier till mig, i alla fall inte till den adressen som står på försändelsen. Då skickas försändelsen i retur till avsändaren eftersom mottagaren inte har någon aning om att försändelsen legat och väntat i två veckor hos postombudet. En försändelse satt t.ex. fast i några månader på Postnords avdelning för "adresslösa" försändelser i Jönköping för att Postnord varken skickade en avi till mig om att försändelsen kommit till mitt postombud eller till avsändaren om att försändelsen kommit i retur till avsändarens postombud. Fullständigt idiotisk hantering från Postnords sida.