Får elgiganten göra såhär?

Permalänk
Medlem

Får elgiganten göra såhär?

Hej!
Så här ligger det till.

I juli 2016 köpte jag en surfplatta, Samsung galaxy tab s2 9,7", från elgiganten. I vintras började skärmen blixtra/flimra när jag låser upp surfplattan. Antingen hänger sig plattan eller så startar den om. Ibland händer det bara en gång och ibland flera gånger irad vilket är väldigt irriterande när man väl vill använda den.
Plattan är precis som ny, har aldrig tappats och använts endast för att kolla Netflix, viaplay, YouTube och slösurfande.

Så fort det här hände första gången åkte jag ner till elgiganten och lämna in den för lagning på garantin. Plattan kommer tillbaka och samma fel händer igen ett par dagar senare. Åker ner till Elgiganten igen och skickas igen till deras verkstad. Gick 1,5 vecka innan den kom tillbaka denna gången och använder plattan i några dagar innan samma fel börjar igen.
Lämnas åter igen (3e gången på reperation). När plattan kommit tillbaka efter 5 dagar har verkstaden enligt deras rapport nekat reklamation då de inte hade fått några journalen medskickad. Killen jag hämtade surfplattan av blev lika förvånad som mig, men sa att om det skulle vara några problem är det bara att komma ner igen så löser vi det för dom har ju alla journaler i sitt system.

3 timmar efter jag hämtat plattan händer samma sak igen.
Det var efter stängning och åkte då ner idag efter jobbet för att prata med dom igen. Dom ville skicka den ytterligare en gång på service, men jag sa att jag vägrade och vill häva köpet och pengarna tillbaka om dom inte kan erbjuda en likvärdig surfplatta. Personalen I servicedisken säger att han måste ta det med sin chef och han är inte på plats förens på måndag, men att det inte borde vara några problem.

Så min fråga är, måste det vara en chef på plats för att man ska kunna häva köp alternativt få en likvärdig produkt?
Jag känner mig frustrerad då det INTE är pågrund av handhavande fel och dessutom all den här väntan. Först 3 gånger för reperation och nu väntan på chefen.

*Edit*
Glömde skriva detta, även om det kanske inte har något betydelse.
Killen i service disken skrev det som ett service ärende och skrev i deras beskrivning vad felet var. Jag skulle skriva på ett avtal och lämna in surfplattan till dom tills jag pratat med hans chef om hur vi ska göra på måndag.
Det står som en sammanfattning om problemet med plattan, men det är precis likadant papper som jag skrivit på när dom skickat till verkstaden tidigare. Dock har jag gått sms så fort dom klickat på datorn att jag startat ett service ärende, det fick jag inte denna gången.

Ändringar i text och formuleringar då jag var trött på kvällen =)
Permalänk
Medlem

Visst kan det vara så att dom inte ger den "vanliga" kundtjänstpersonalen befogenhet att ta dylika beslut, och denna gången hade du otur att den som hade just denna befogenhet inte var på plats.

Det dom vara beredd på når sånt här händer är att ersätta dig för resan fram och tillbaka. Enl. konsumentköplagen har du rätt till skälig ersättning för detta.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara någon "befogenhetsfråga", då anser jag att elgiganten brister i sin utbildningskvalité för sin personal. All personal borde vara utbildad i standard lagar och regler kring försäljning.

Att byta ut en produkt efter 3 fel av samma art är standard och det borde vem som helst kunna egentligen.

Dock kan det mycket väl vara så att den person som tog emot dig inte vet tillräckligt mycket eller så är det bara ett svepskäl för något annat.

Hoppas det löser sig iaf på måndag.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacSoap:

Hej!
Så här ligger det till.

I juli 2016 köpte jag en surfplatta, Samsung galaxy tab s2 9,7", från elgiganten. I vintras började skärmen blixtra/flimra när jag låser upp surfplattan. Antingen hänger sig plattan eller så startar den om. Ibland händer det bara en gång och ibland flera gånger irad vilket är väldigt irriterande när man väl vill använda den.
Plattan är precis som ny, har aldrig tappats och använts endast för att kolla Netflix, viaplay, YouTube och slösurfande.

Så fort det här hände första gången åkte jag ner till elgiganten och lämna in den för lagning på garantin. Plattan kommer tillbaka och samma fel händer igen ett par dagar senare. Lämnas åter igen (3e gången på reperation) och precis samma sak händer 3 timmar efter jag hämtat surfplattan. Det var efter stängning och åkte då ner idag efter jobbet för att prata med dom igen. Dom ville skicka den ytterligare en gång på service, men jag sa att jag vägrade och vill häva köpet och pengarna tillbaka om dom inte kan erbjuda en likvärdig surfplatta. Personalen I servicedisken säger att han måste ta det med sin chef och han är inte på plats förens på måndag, men att det inte borde vara några problem.

Så min fråga är, måste det vara en chef på plats för att man ska kunna häva köp alternativt få en likvärdig produkt?
Jag känner mig frustrerad då det inte är pågrund av handhavande fel och dessutom all den här väntan. Först 3 gånger för reperation och nu väntan på chefen.

Att personen vill kolla med chefen som kommer att vara på plats två dagar senare kan du inte göra mycket åt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

De borde väl kunna ringa någon annan Elgiganten? Hela kedjan kan ju inte ha befogenhetslösa helger kan man tycka.
I grunden tycker jag de gör rätt som ska kolla med någon med högre befogenhet men som sagt borde det för en så stor kedja finnas rutiner för att hantera såna ärenden även på helger, tex att man ringer grannbutiken... det är ju inte en ovanlig lösning att den som är Manager on Duty på en helg är det för flera enheter/anläggningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

En affär har 3 gånger på sig att försöka fixa produkten, efter det ska du kunna kräva pengarna tillbaks. Det är ju förmodligen bara någon ny som jobbar där, däremot om chefen säger nej så kan du börja hota med ARN t ex.

Permalänk
Medlem

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Nu är detta från företagarens vinkel då jag sitter på mobilen och inte orkar googla bättre:

Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Jag tolkar det som att dom har 2 gånger på sig och 3:e gången samma fel uppstår kan man kräva andra lösningar?

Permalänk
Medlem

Men herre gud. Är det konstigt att en oerfaren kille i kassan vill ha sitt på detta torra och rådfråga en chef? "Kan de göra så här" låter ju som att du fått lida och blivit behandlad orättvist. Kränkt kanske? Är ju på modet.

Skärpning. Om chefen däremot nekar... Ja DÅ kanske kan du skriva om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas:
Kränkt, nej inte direkt, men däremot frustrerad då jag lämnade in den för första gången för 4 månader sen och de har fortfarande inte lyckats åtgärda felet. Jag har köpt en produkt som förväntas att fungera och när dom då för fjärde gången vill skicka in den för reperation istället för att erbjuda en likvärdig produkt blir man lite less.
Jag förstår att de vill försöka laga den först, men har det inte funkat efter 3 gånger och det gått 4 månader borde man väl kunna göra nån smidigare lösning så jag har en fungerande produkt eller?

@BasseBaba:
Dom har ju som tidigare skrivet haft den på verkstaden 3 gånger redan.
Måste det vara en chef där även om man vill byta mot en likvärdig produkt?
Tycker det verkar konstigt att "vanlig" personal inte kan byta en produkt där. Att häva ett köp kan jag förstå att någon form av chef eller personal med behörighet behöver vara med.

Permalänk
Medlem

Fine att killen vill kolla med sin chef. Men att där inte finns någon som kan hjälpa till med vad som borde vara ett dagligt problem på en så stor kedja känns under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Fine att killen vill kolla med sin chef. Men att där inte finns någon som kan hjälpa till med vad som borde vara ett dagligt problem på en så stor kedja känns under all kritik.

Jo är nog såhär jag tycker också. Förstår att dom vill ha en viss hierarki i sådana beslut men som sagt bör ju finnas någon på plats varje öppen dag som kan ta dessa beslut.

Permalänk
Inaktiv

Kolla med Arn vad som gäller.

@anon131444 kanske vet hur du ska gå till väga.

Permalänk
Medlem

Hur lång garanti är det på den?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacSoap:

@talonmas:
Kränkt, nej inte direkt, men däremot frustrerad då jag lämnade in den för första gången för 4 månader sen och de har fortfarande inte lyckats åtgärda felet. Jag har köpt en produkt som förväntas att fungera och när dom då för fjärde gången vill skicka in den för reperation istället för att erbjuda en likvärdig produkt blir man lite less.
Jag förstår att de vill försöka laga den först, men har det inte funkat efter 3 gånger och det gått 4 månader borde man väl kunna göra nån smidigare lösning så jag har en fungerande produkt eller?

@BasseBaba:
Dom har ju som tidigare skrivet haft den på verkstaden 3 gånger redan.
Måste det vara en chef där även om man vill byta mot en likvärdig produkt?
Tycker det verkar konstigt att "vanlig" personal inte kan byta en produkt där. Att häva ett köp kan jag förstå att någon form av chef eller personal med behörighet behöver vara med.

Det handlar inte i sammanhanget om att golvpersonalen saknar befogenhet, utan att du presenterat ett ärende som inte har någon etablerad praxis för den anställde. För du byter ju inte bara en produkt mot en annan, utan en trasig produkt som bevisligen inte fungerar. Så istället för att riskera möjliga repressalier vill denne alltså lyfta det till någon som har betalt för att anamma ansvar. Varför riskera sitt jobb för ett ärende som absolut inte gynnar en på något plan, liksom?

Jag förstår att det är surt när man kommer i kläm, men en del av din frågeställning belyser också hur oförstående du är för sitsen du placerar motparten i. Lägg därtill att denne person med största sannolikhet inte följt din reparationsresa, så blir osäkerheten ännu större.

Stora kedjor ger sällan befogenheter eller utbildning på liknande grejer. Det handlar ofta om hur modig och kunnig den anställde hunnit bli på egen hand.

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat på elgiganten. Ett litet franchise förvisso. Journalerna skickas per automatik till verkstaden eftersom att hela serviceärendet som personalen knappar in på plats skickas över systemet med kopior i paketet tillsammans med produkten. Om det har gått över 30 dagar sedan köp får personalen inte byta den på plats, det är verkstaden som ska hantera ev. reklamation. Dock brukade aftersales manager bända lite på reglerna och byta ut produkter på plats för att sedan försöka få kredit för dem hos tillverkaren istället. Men en surfplatta är väldigt svårt att göra så på.

Det låter som om de gör vad de har tillåtelse att göra.

Permalänk
Medlem

Undra vilket företag Elgiganten anlitar för service. Mitt ärende, som inte är klart, är mycket skumt.
#17314170

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacSoap:

Såååå, du försöker få ut en ny EFTER garantin?

Permalänk
Inaktiv

Funderat på att kontakta Mr Trump för att du får vänta tills på måndag?

Personen som jobbar i servicedisken kan vara en student som är på hens första jobb, det är inget konstigt att denna ber dig komma på måndag när någon mer erfaren finns på plats.

Det finns dock omständigheter som försvårar, om TS bor säg 20 mil bort så kostar det TS en hel del pengar att åka fram och tillbaka. Där vissa butiker även står lite av denna kostnad. Jag hade för övrigt själv blivit sur att åka till Elgiganten 4 gånger för en surfplatta om butiken inte ligger i närheten, liksom resekostnaden äter snabbt upp surfplattans värde.

Permalänk
Medlem

@Full: Han har ju rätt att få en ny om produkten inte fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Såååå, du försöker få ut en ny EFTER garantin?

Reklamationsrätt har du 2 år oavsett eventuella garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

Reklamationsrätt har du 2 år oavsett eventuella garantier.

Nej, 3 års reklamationsrätt har vi i Sverige oavsett eventuella garantier från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

@chbg:

Det stämmer

Första 6 månader har butik bevisbörda och resterande 2,5 år kund

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacSoap:

@talonmas:
Kränkt, nej inte direkt, men däremot frustrerad då jag lämnade in den för första gången för 4 månader sen och de har fortfarande inte lyckats åtgärda felet. Jag har köpt en produkt som förväntas att fungera och när dom då för fjärde gången vill skicka in den för reperation istället för att erbjuda en likvärdig produkt blir man lite less.
Jag förstår att de vill försöka laga den först, men har det inte funkat efter 3 gånger och det gått 4 månader borde man väl kunna göra nån smidigare lösning så jag har en fungerande produkt eller?

@BasseBaba:
Dom har ju som tidigare skrivet haft den på verkstaden 3 gånger redan.
Måste det vara en chef där även om man vill byta mot en likvärdig produkt?
Tycker det verkar konstigt att "vanlig" personal inte kan byta en produkt där. Att häva ett köp kan jag förstå att någon form av chef eller personal med behörighet behöver vara med.

Det är så klart inte roligt att vara utan saken som man betalat för att kunna använda. Nu har du gjort det rätta och sagt att du inte vill att de lagar den fler gånger. Elgiganten ska fortfarande lösa ärendet inom skälig tid, som brukar sägas vara tre veckor. Du blir sur för att du får vänta två dagar. Ta ett gott råd och lugna ner dig lite innan du åker dit nästa gång. Det är alltid bäst att vara lugn och saklig. De har tex rätt att skicka plattan till verkstaden igen för en second opinion om de vill det. Räkna inte med att du får en ny med dig hem.

Skrivet av anon159643:

Det finns dock omständigheter som försvårar, om TS bor säg 20 mil bort så kostar det TS en hel del pengar att åka fram och tillbaka. Där vissa butiker även står lite av denna kostnad. Jag hade för övrigt själv blivit sur att åka till Elgiganten 4 gånger för en surfplatta om butiken inte ligger i närheten, liksom resekostnaden äter snabbt upp surfplattans värde.

När man reklamerar har man rätt till ersättning för sina omkostnader. Om Elgiganten säger till dig att åka hem 20 mil och komma tillbaka på måndag så har du alltså en hel massa körersättning att kräva ersättning för. I så fall är det nog bra om man upplyser dem om det innan, så att de får möjlighet att lösa det på plats för att minska sina kostnader.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!