Grafikkortskylare (Pumpen) låter till grafikkortet hjälp!

Permalänk
Avstängd

Grafikkortskylare (Pumpen) låter till grafikkortet hjälp!

Tjena! jag har problem med denna kylaren till mitt rx vega 64 https://www.inet.se/produkt/5320336/alphacool-eiswolf-120-gpx... och pumpen låter vid högsta varvtal eller rpm när jag ställer in max för sys fan 2 för en 3 pins kontakt som pumpen är ansluten till och detta börjar bli otroligt störande. Lutar jag hela chassit mot mig 30 grader så slutar ljudet från pumpen men kommer tillbaka lika fort när jag ställer ner burken igen samt har klämt på båda slangarna utan bättre resultat Är detta bara att reklamera tillbaka eller? ställer jag ner pumpens hastighet så försvinner ljudet för gott men kyler inte gpun lika mycket som på 100%. Vad bör jag göra?

Mvh gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Det blir gissningsvis nån form av resonans. Grafikkorten sitter ju oftast inte lika väl förankrade som moderkort och är mer mottagliga för vibrationer av olika slag. Skulle säga att det gissningsvis inte är något fel på kylaren. Köper du en till kommer den låta likadant. Testa att stötta upp grafikkortet på något sätt och se till så allt sitter ordentligt ditskruvat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det blir gissningsvis nån form av resonans. Grafikkorten sitter ju oftast inte lika väl förankrade som moderkort och är mer mottagliga för vibrationer av olika slag. Skulle säga att det gissningsvis inte är något fel på kylaren. Köper du en till kommer den låta likadant. Testa att stötta upp grafikkortet på något sätt och se till så allt sitter ordentligt ditskruvat.

Okej tack för svar ska kika på det.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att det finns någon luftbubbla fångad i pumphuset som gör att det kan skramla, brukar vara det som är felet när pumparna i akvariet krånglar (samma våt impeller design på dem).

Testa att ta ur grafikkort och radiatorn ur datorn och håll radiatorn i "högläge" så att eventuella bubblor kan ta sig från pumpen. Sen när du monterar tillbaka den så skall du ju helst ha radiatorn stående med anslutningarna i botten och högre än pumpen så att eventuella bubblor fastnar i radiatorn istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Kan ju vara så att det finns någon luftbubbla fångad i pumphuset som gör att det kan skramla, brukar vara det som är felet när pumparna i akvariet krånglar (samma våt impeller design på dem).

Testa att ta ur grafikkort och radiatorn ur datorn och håll radiatorn i "högläge" så att eventuella bubblor kan ta sig från pumpen. Sen när du monterar tillbaka den så skall du ju helst ha radiatorn stående med anslutningarna i botten och högre än pumpen så att eventuella bubblor fastnar i radiatorn istället.

har haft ur grafikkortet och då har ljudet vart borta nån vecka men ljudet har kommit tillbaka i efterhand samt har aldrig tagit ur radiatorn men jag måste lossa hela alltihopa och sätta in det igen alltså? hur menar du med att ha radiatorn stående och anslutningarna i botten m.m?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Då låter det som om du har något problem med luft enligt mig i alla fall.
Var sitter radiatorn idag?

Det jag menar är att ifall du har en låda med "normal" layout på moderkortet så kan den ju sitta i utblåset bak (om du har plats) och sen ha anslutningsslangarna nedåt närmast grafikkortet, det vill säga att ändan med "fill-pluggen" är uppåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@gamerfreak87: Då låter det som om du har något problem med luft enligt mig i alla fall.
Var sitter radiatorn idag?

Det jag menar är att ifall du har en låda med "normal" layout på moderkortet så kan den ju sitta i utblåset bak (om du har plats) och sen ha anslutningsslangarna nedåt närmast grafikkortet, det vill säga att ändan med "fill-pluggen" är uppåt.

har radiatorn ifram i burken med slangarna på radiatorn neråt men har viljat ha radiatorn med slangarna uppifrån ibak i burken vilket är så du tänkte eller? kan inte ha radiatorn ibak för min cpu luft kylare tar upp massa plats ibak en (noctua nh d15) det kanske är möjligt att ha radiatorn ibak med bara en fläkt vid utblås på radiatorn och inte båda fläktarna då det finns lite utrymme kvar ibak.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

har radiatorn ifram i burken med slangarna på radiatorn neråt men har viljat ha radiatorn med slangarna uppifrån ibak i burken vilket är så du tänkte eller? kan inte ha radiatorn ibak för min cpu luft kylare tar upp massa plats ibak en (noctua nh d15) det kanske är möjligt att ha radiatorn ibak med bara en fläkt vid utblås på radiatorn och inte båda fläktarna då det finns lite utrymme kvar ibak.

Då jag inte vet vad du har hör chassis eller övriga dela så är det bara generella förslag jag kan komma med. Men visst du kan säkert ha den framför också, men som sagt helst över pumpen för bästa effekt. Klart bättre att ha den som du har den nu än att ha den liggande i botten så klart.
Det står på Inet att det är ett förfyllt system, men kan ju ha för lite vätska i det vilket gör att det enklare drar med sig luft till pumpen, vet du om det går att fylla på? Men det är väl något du får kolla i manualen eller direkt med alphacool.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Då jag inte vet vad du har hör chassis eller övriga dela så är det bara generella förslag jag kan komma med. Men visst du kan säkert ha den framför också, men som sagt helst över pumpen för bästa effekt. Klart bättre att ha den som du har den nu än att ha den liggande i botten så klart.
Det står på Inet att det är ett förfyllt system, men kan ju ha för lite vätska i det vilket gör att det enklare drar med sig luft till pumpen, vet du om det går att fylla på? Men det är väl något du får kolla i manualen eller direkt med alphacool.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har ett fractal design R4 och japp det ska gå fylla på då jag har haft loss slangarna en gång och då droppade det ut lite vatten men inte mycket och det sitter ventiler i slangarna då allt vatten inte rann ut sist jag lossade på ena slangen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: De kopplingarna skall ju bara läcka några droppar vid isärkoppling, men kan ju även vara lite dåligt fyllt från början också, men som sagt var min bedömning är att det samlas luft i pumpen vilket gör att det skallrar. Sen om du skall kontakta alphacool om det är ju upp till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@gamerfreak87: De kopplingarna skall ju bara läcka några droppar vid isärkoppling, men kan ju även vara lite dåligt fyllt från början också, men som sagt var min bedömning är att det samlas luft i pumpen vilket gör att det skallrar. Sen om du skall kontakta alphacool om det är ju upp till dig.

Att fylla på med lite mer vatten hjälper inte tror du? Har försökt få i en gnutta vatten men är lite trixigt. Du sa nått tidigare om att jag ska ta ur hela grafikkortet plus radiator och hur var det jag skulle göra då för att få bort luft från pumpen?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Mitt corsair h100 har exakt samma problem. Har lärt mig leva med att ha datorn lite snett. Och när nytt folk kommer hem så får jag alltid frågan varför datorn lutar :3

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghollghost:

Mitt corsair h100 har exakt samma problem. Har lärt mig leva med att ha datorn lite snett. Och när nytt folk kommer hem så får jag alltid frågan varför datorn lutar :3

Haha är det sant? 😆 och vad har du lutat burken i mot då hehe? 😜

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Frågan är ju om det är rent vatten i den eller någon speciell blandning.
Sen så är det väl nog helt omöjligt att försöka få it vatten genom snabbkopplingarna utan att ha extra kopplingar med en slangstump i båda ändarna.
På bilden på Inet så ser det ut att det sitter en fillport på radiatorn, vilket hade gjort det enkelt att fylla på med vätska, vet inte om det är så på dit exemplar, den syns tyvärr inte på bilderna på Alphacools hemsida dock.

Det jag menar är att du kan ju försöka att ta ur grafikkortet och radiatorn ur datorn och testa om du kan hålla dem i ett sådant läge så att eventuella luftbubblor i pumpen kan flyta upp till radiatorn, för att sedan starta igen och se om det blir bättre.

Problemet är nog samma sak som gör att vissa fläktar låter också när monteras horisontellt, det är helt enkelt inte optimalt för den typen av lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Haha är det sant? 😆 och vad har du lutat burken i mot då hehe? 😜

Haha, skrivbordsbenet Egentligen hade jag velat byta både chassi och cpu-kylaren.. För datorn är alldeles för stor(nztxswitch 810). Men det funkar så jag sparar dem kronorna till annat skoj ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghollghost:

Haha, skrivbordsbenet Egentligen hade jag velat byta både chassi och cpu-kylaren.. För datorn är alldeles för stor(nztxswitch 810). Men det funkar så jag sparar dem kronorna till annat skoj ^^

Hehe okej. Hellre ett större chassi än för litet jag har ju ett mindre chassi ett fractal design define R4. Hur som helst så har Jag iaf lyckats få bort ljudet jag hade från pumpen då jag har haft ur kylaren med radiatorn från burken och låtit allt vatten gå ner i radiatorn så luft bubblor verkar vara borta då jag inte hör nått ljud från pumpen längre synd bara att kylaren inte kyler ner hotspot temperaturen bättre bara :/ en morpheus core II kylare verkar kyla bättre på den fronten när det gäller hotspot tempen. Gpu-z säger 108 grader i full load med mitt kort med denna kylaren och då har jag monterat om och sättit på ny pasta många grr och ändrat å haft mig med värmekuddar på grafikkortet men hjälper inte gpu ligger på bra temperaturer och för HBM minnet men har aldrig gjort för hotspot tempen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@gamerfreak87: Frågan är ju om det är rent vatten i den eller någon speciell blandning.
Sen så är det väl nog helt omöjligt att försöka få it vatten genom snabbkopplingarna utan att ha extra kopplingar med en slangstump i båda ändarna.
På bilden på Inet så ser det ut att det sitter en fillport på radiatorn, vilket hade gjort det enkelt att fylla på med vätska, vet inte om det är så på dit exemplar, den syns tyvärr inte på bilderna på Alphacools hemsida dock.

Det jag menar är att du kan ju försöka att ta ur grafikkortet och radiatorn ur datorn och testa om du kan hålla dem i ett sådant läge så att eventuella luftbubblor i pumpen kan flyta upp till radiatorn, för att sedan starta igen och se om det blir bättre.

Problemet är nog samma sak som gör att vissa fläktar låter också när monteras horisontellt, det är helt enkelt inte optimalt för den typen av lager.

Det är vatten med vätska då jag har känt på fingrarna när jag har haft loss en slang en gång och kollat om jag kan påfylla lite vanligt vatten men gick inte så bra direkt men däremot som du säger så finns det en fillport på radiatorn som man kan öppna ser ut som ett lock som man kan fylla på så det går säkert om jag köper vätske vatten men jag har nu fått bort ljudet jag hade från pumpen då jag har haft ute hela radiatorn och grafikkortet från burken och tippat allt vatten ner till radiatorn och hållt uppe grafikkortet med pumpen en viss höjd och radiatorn har legat på golvet och nu verkar allt fungera som det ska det ända som stör mig som det har gjort länge är att hotspot tempen blir jätte varm vid full load (108 grader) i spelande och då har jag bytt kylpasta ett antal grr med Arctic cooling MX-2 och köpt nya värmekuddar och bytt ut i hela kortet men fortfarande blir hotspot temp väldigt varmt det finns bara en annan kylare som verkar vara bättre för att kunna kyla ner hotspot temp avsevärt bra och det är ju Morpheus core II kylaren en luft kylare som jag har kollat på och sätt att den kyler hotspot temperaturen bättre.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87
Vad ska hotspot ligga på och vad är den med en vanlig kylare? Vad har andra användare med din typ av kylning? Det kanske kan vara som så att din är defekt och garantiärende?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

@gamerfreak87
Vad ska hotspot ligga på och vad är den med en vanlig kylare? Vad har andra användare med din typ av kylning? Det kanske kan vara som så att din är defekt och garantiärende?

Den är inte defekt då blocket kyler gpun. Ligger på mellan 50-60 grader för gpun i full load och HBM temp på samma mellan 50-60 grader så kylaren är inget fel på men finns en hotspot temp som gpu-z visar och den blir skyhög vid spelande och har blivit det sedan jag köpte kortet med referens kylare och har läst mycket om att alla med vega 64 har detta problemet med hotspot temp. Jag vet ingen annan som har denna vatten kylaren vad dom ligger på för temperaturer. Med referens kylare när jag köpte kortet nytt så blev hotspot temp på 105 och 108 grader också men verkar inte som det går sönder för jag har fått denna temperature sedan jag köpte mitt rx vega och det är helt fortfarande och går spela utan problem faktum är bara att jag har alltid oroat mig för hotspot tempen

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5