Microsoft avtäcker grafikgränssnittet DirectX Raytracing

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft avtäcker grafikgränssnittet DirectX Raytracing

Under GDC presenterar Microsoft en påbyggnad till grafikgränssnittet DirectX 12, vilken ska möjliggöra utvecklare att använda ray tracing för bland annat skuggor och reflektioner i spel.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Snyggt

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10 | Emulering / Retro: Lotharek MiST & Pi 3B+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi | Server: Pi 3 & DS218+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

SEED // Search for Extraordinary Experiences Division

Årets ostigaste namn?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Pepsin:

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Knappast alla GPUer som stödjer DirectX som har tensor cores.

Här är en bra kommunistisk idé. Vi inför en standard som passar det sämsta grafikkortet - så får alla helt enkelt köpa det och vara nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Volta har ju sina Tensor-kärnor som går att använda för att accelerera renderingen, man kan ju inte begära att Nvidia skall tvinga AMD att konstruera Tensor-kärnor och implementera bara för att det ska vara rättvist ...

Skickades från m.sweclockers.com

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
HTPC: GA-B85M-DS3H 4570S 16GB DDR3@1600MHz GTX970 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Pepsin:

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Citat:

PICA PICA' is a demo and experiment using SEED's 'Halcyon' research engine and Microsoft's new DirectX Raytracing API to do real-time GPU raytracing on Nvidia Volta GPUs.

Denna demo drivs med andra ord med hjälp av Volta och Nvidias RTX-teknik, så det återstår att se om/när Radeon-kort kommer få stöd för detta.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av trickeh2k:

SEED // Search for Extraordinary Experiences Division

Årets ostigaste namn?

Hade passat utmärkt på en lyxbordell.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Pepsin:

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Så tolkar inte jag det som. DXR blir en ny implementeringsstandard för att använda Raytracing för att underlätta för utvecklare, vilket sedan kan utföras på mjukvarunivå eller hårdvarunivå om stöd finns. Nvidia i sin tur har då presenterat sin teknik för att lösa det på hårdvarunivå, eftersom det, som det står i artikeln, tar mycket kraft att göra genom mjukvara/drivrutiner. AMD kommer med allra största sannolikhet också implementera detta i sin hårdvara också. Tänk som tesselering och när det kom i DX11... Både AMD och Nvidia kom snabbt med hårdvara som kunde köra DX11, inte med lösningar som skulle konkurrera med DX

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Bra med en förhoppningsvis seriös satsning på Raytracing. Frågan är om det nu verkligen blir något av detta.

Bara hålla tummarna antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av trickeh2k:

SEED // Search for Extraordinary Experiences Division

Årets ostigaste namn?

Det luktar spunk...

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Denna demo var mycket mer intressant än nvidias demo, denna hade faktiskt någon värdefull info.

Jag kollade lite snabbt på hur tensor kärnorna nvidia har skapat fungerar rent conceptuellt, och det verkar som att det fungerar i grova drag (och extremt förenklat) som det nuvarande förslaget på att vector funktioner kan fungera med RISC-V, fast i stor utsträckning mycket mer inriktat mot matriser/AI istället för generell matematik (fast detta kan ligga rent på firmware/mjukvaru-nivå)

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av TechGuru:

Knappast alla GPUer som stödjer DirectX som har tensor cores.

Här är en bra kommunistisk idé. Vi inför en standard som passar det sämsta grafikkortet - så får alla helt enkelt köpa det och vara nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men DX lösningen kommer garanterat fungera med alla kort som har Tensor-cores, Nvidia's lösning har ingen sådan garanti.

Därefter, finns det så klart lite att trycka på, vilka kommer faktiskt få Tensor cores, och vilka spelföretag tänker langa resurser för att utveckla någonting som inte fungerar på Switch, Xbox, PS4, AMD-GPUer, eller Nvidia's fermi, kepler, maxwell & Pascal kort. Hur stor marknad utgörs av bara GTX 680, 780, 960, 970, 980, 1050 Ti & 1060?

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Gender Bender:

Denna demo drivs med andra ord med hjälp av Volta och Nvidias RTX-teknik, så det återstår att se om/när Radeon-kort kommer få stöd för detta.

AMD har även dom lanserat detta.

https://www.youtube.com/watch?v=P2Jq4EcV3xk&feature=youtu.be

Core i7 2600K @ 4.3 Ghz / P8Z68-V LX / 8Gb Vengeance DDR3 / Sapphire Toxic R9 290 4Gb OC

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

I artikeln

"Enligt Microsoft ska DXR kunna användas i sitt mjukvaruläge på nuvarande generations grafikhårdvara, förutsatt att stöd finns i drivrutinerna – något som både AMD och Nvidia har utlovat ska komma framöver. Då ray tracing fortfarande är oerhört beräkningsintensivt är dock DXR mer ett gränssnitt för en framtid där grafikkortsmakarna utvecklar hårdvaruacceleration för funktionen."

D.v.s. DXR kommer fungera på alla dagens grafikkort, dock är dessa i praktiken allt för klena för att köra ray-tracing i realtid det DXR erbjuder på alla GPUer är att likställa med den refens-renderare som finns för DX12. D.v.s. man får rätt resultat men kanske får räkna att det handlar om sekunder per scen i stället för scener per sekund.

Att ha detta stöd är ändå väldigt användbart för utvecklarna för att testa den visuella biten av tekniken. Är tekniskt möjligt för någon utvecklare att man kan nyttja detta i spel, måste bara göras väldigt sparsamt.

RTX är en Nvidia specifik implementation av DXR.

"RTX is essentially NVIDIA's DXR backend implementation"

Verkar som många helt missa vad det betyder.

RTX implementerar en standard, DXR, men det är bara Nvidia GPUer med Tensor cores som kan använda RTX. Övriga Nvidia kort saknar HW för att använda RTX men de implementerar fortfarande DXR, fast med en annan (inte i närheten lika effektiv) backend.

Visst är det kul att hacka på Nvidia, men bra om man inte missar målet med en oljetanker...

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Var bara tvungen, Amiga <3

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av TechGuru:

Knappast alla GPUer som stödjer DirectX som har tensor cores.

Här är en bra kommunistisk idé. Vi inför en standard som passar det sämsta grafikkortet - så får alla helt enkelt köpa det och vara nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har vi ännu en bättre idé... Lär dig vad kommunism är för något. Eller... ännu bättre. Kämpa för att man inte ska målas in i ett hörn?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

Skit API, om jag inte kan få det att kompilera på ARM för android så är produkten mer än sämst. Det tvingar mig att köra windows vilket är ca 14% av marknaden för spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Xinpei:

Här har vi ännu en bättre idé... Lär dig vad kommunism är för något. Eller... ännu bättre. Kämpa för att man inte ska målas in i ett hörn?

Kommuniusm handlar om att skära ner de högsta träden så att ingen växer högre än ett annat. Säg vart han hade fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av kemuffkamelen:

Kommuniusm handlar om att skära ner de högsta träden så att ingen växer högre än ett annat. Säg vart han hade fel?

Det där är inte i närheten av sant. Kommunism är en ideologi där man strävar efter det klasslösa samhället samt att arbetarklassen styr statsapparaten. Jämlikhet eller som din liknelse lyder.. det högsta trädet är ungefär lika högt som alla andra är inget som enbart tillhör kommunism eller socialism för den delen. Det är ett värde som både höger och vänster strävar efter men skillnaden är tillvägagångssättet. Med andra ord.. Det är allt för tafatt analys av ideologin ni gör.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

@richie.f: Ska man vara petig så hade AMD (då ATI) hårdvarustöd för tesselering lång innan DX hade stöd för det. (Försöker inte göra någon slags poäng, bara nämna det.)

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av TurboFreak68:

Härligt!

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Minns den tiden då det tog timmar / dagar att rendera en stillbild. Eller första gången man såg en Silicon Graphics dator som nästan fixade shadade polygons i realtid... O_o

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Drömmen om riktig GI eller FG av god kvalitet i realtid. Myz.