Seasonic Focus Plus Gold 750 W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

köpte 850W varianten för att ersätta mitt suveräna Corsair AX1200i som inte fick plats i Define C chassit, har inget att anmärka på, riktigt bra nätaggregat, installationen osv gick väldigt smidigt.

XB271HU|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080 Strix|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Detta grymma nätagg finns nu till ett bra pris för er som är intresserade av detta förträffliga nätaggregat!

Finns på kompletts januarirea för 939kr just nu.

https://www.komplett.se/product/959102/datorutrustning/pc-kom...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Är väldigt sugen på att byta ut mitt NZXT Hale90 mot detta.
Har precis byggt ihop en ny dator och nätagget är banne mig det som väsnas (överlägset) mest, så termen "semi-passiv" har aldrig varit så lockande förut. Tiderna när man behövde 1000W för trippla R9 290/GTX 780 är förbi ändå...

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Eftersom pcie kontakterna har dubbla uttag, kan jag använda en kabel till ett grafikkort med 2*6 pcie strömmatning?
Har köpt detta agg och monterar just nu tacksam för snabbt svar. 😊

Om det spelar någon roll är grafikkortet ett radeon 380x.

Skickades från m.sweclockers.com

Ducati Streetfighter 848 Akrapovic IBC HT-map -13
Yamaha FZR 1000 -87

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av daskedennis:

Eftersom pcie kontakterna har dubbla uttag, kan jag använda en kabel till ett grafikkort med 2*6 pcie strömmatning?
Har köpt detta agg och monterar just nu tacksam för snabbt svar. 😊

Om det spelar någon roll är grafikkortet ett radeon 380x.

Skickades från m.sweclockers.com

ja det kan du.

XB271HU|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080 Strix|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

@Gilgamesh: Toppen, tack!!

Ducati Streetfighter 848 Akrapovic IBC HT-map -13
Yamaha FZR 1000 -87

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Jag är dålig på det här med nätaggregaten, så min fråga lyder: Vinner jag något, förutom att det ser snyggare ut med kablar, på att byta upp mig från mitt urgamla Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze från 2013 till denna? Tänkte köpa ett nytt chassi i samma veva.

| Mobo: ASUS PRIME Z270-A | CPU: i5-7600K med Deepcool 240 EX | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte 1080 Ti OC | PSU: Fractal R2 750W | Chassi: Corsair Carbide 330R | SSD: Samsung Evo 250GB + Samsung Pro 256GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer XB270HU & LG 43UH664V |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Dave1080:

Jag är dålig på det här med nätaggregaten, så min fråga lyder: Vinner jag något, förutom att det ser snyggare ut med kablar, på att byta upp mig från mitt urgamla Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze från 2013 till denna? Tänkte köpa ett nytt chassi i samma veva.

1) Lite lägre elräkning.
2) Tystare drift pga. passiv drift upp till en viss belastning.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Är typen och antalet PCI-E-kablar verkligen rätt?

Skrivet av Nyhet:

Välrenommerade Seasonic har siktet inställt på Corsair och EVGA med nätaggregatsserien Focus Plus, där en pressad prislapp, välpolerad prestanda och tyst drift ska ge företaget en fördel.

Läs hela artikeln här

@JonasT
Tack för en bra recension som ledde till att jag köpte just denna PSU. Dock verkar sektionen som beskriver typen av PCI-E-kablar inte stämma längre. Det kanske var så i november när recensionen skrevs men inte längre(jag har undersökt innehållet i tre förpackningar). Det spelar egentligen inte så stor roll men kablar är inte det lättaste att få tag i så när man jämför olika PSU:er tittar åtminstone jag på hur många PCI-E-portar som finns på PSU:n och vilka kablar som medföljer så att man i slutändan vet hur mycket man totalt kan driva om det någon gång skulle behövas.
I recensionen står det:
2 st. 67,5 cm långa kablar med två 6+2-pins PCI Express-kontakter
2 st. 70 cm långa kablar med en 6+2-pins PCI Express-kontakt

Vilket totalt skulle ge användaren 6st PCI-E "6+2-kontaktstycken"

Men, i verkligheten eller numera:
Vilket totalt ger användaren 4st PCI-E "6+2-kontaktstycken", precis som på Corsair's rival RM750x.

Det finns dock en intressant skillnad som jag tror att många missar; RM750x huserar "bara" tre PCI-E-anslutningar på PSU:n medan Seasonic har 5. Att man inte får med 5 kablar är en annan sak, likaså att kablarna inte säljs någonstans.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av MeatEatR:

@JonasT
Tack för en bra recension som ledde till att jag köpte just denna PSU. Dock verkar sektionen som beskriver typen av PCI-E-kablar inte stämma längre. Det kanske var så i november när recensionen skrevs men inte längre(jag har undersökt innehållet i tre förpackningar). Det spelar egentligen inte så stor roll men kablar är inte det lättaste att få tag i så när man jämför olika PSU:er tittar åtminstone jag på hur många PCI-E-portar som finns på PSU:n och vilka kablar som medföljer så att man i slutändan vet hur mycket man totalt kan driva om det någon gång skulle behövas.
I recensionen står det:
2 st. 70 cm långa kablar med en 6+2-pins PCI Express-kontakt

Vilket totalt skulle ge användaren 6st PCI-E "6+2-kontaktstycken"

Men, i verkligheten eller numera:
Vilket totalt ger användaren 4st PCI-E "6+2-kontaktstycken", precis som på Corsair's rival RM750x.

Det finns dock en intressant skillnad som jag tror att många missar; RM750x huserar "bara" tre PCI-E-anslutningar på PSU:n medan Seasonic har 5. Att man inte får med 5 kablar är en annan sak, likaså att kablarna inte säljs någonstans.

Du har helt rätt. Lyckades uppenbarligen med bravaden att inte radera den raden från en gammal inklistring, då min egen text under listan beskriver precis som du säger att det endast finns fyra PCI-E-kontakter att tillgå. Ber hemskt mycket om ursäkt för detta, och hoppas att det inte ställt till med alltför mycket problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

@JonasT: Du behöver inte be om ursäkt. Däremot skall du och dina kollegor ha en eloge (eller t o m en s k Golf Clap) för det fantastiska jobb ni gör med Sweclockers. Intressanta artiklar, en fantastisk källa till kunskap och bra stämning. Så mycket som ni producerar är det inte konstigt att det slinker in ett copy paste fel någon gång. Annat vore omänskligt. Så tummen upp, all the way

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

@JonasT
Använder ni jordade eller ojordade eluttag när ni testar nätaggregaten? I artikeln (sida 4, bild 4) står det att detta nätagg kräver jordade eluttag, men många här i Sverige har väl fortfarande sina datorer i ojordade sov- eller vardagsrum. Handlar det om försäkring och garanti eller kollapsar nätagget om det ansluts till ett ojordat eluttag?

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Drey:

@JonasT
Använder ni jordade eller ojordade eluttag när ni testar nätaggregaten? I artikeln (sida 4, bild 4) står det att detta nätagg kräver jordade eluttag, men många här i Sverige har väl fortfarande sina datorer i ojordade sov- eller vardagsrum. Handlar det om försäkring och garanti eller kollapsar nätagget om det ansluts till ett ojordat eluttag?

Vi utför testerna med nätaggregatet kopplat till ett jordat uttag. EMC-filtret i moderna nätaggregat (som ska stävja elektromagnetiska störningar och hålla dessa inom gränsvärdena för EU:s EMC-direktiv) fungerar kasst när det kopplas till ojordade uttag och tillför ofta (för människan ofarliga) krypströmmar i chassit som kan kännas när man drar fingrarna över ytan eller vidrör chassit samtidigt som man kommer i kontakt med en annan jordad punkt i hemmet.

Mig veterligen finns det dock inga försäkringsmässiga anledningar till att koppla in nätaggregatet till ett jordat uttag samtidigt som detta inte nämns i någon av garantivillkoren jag lusläst från ett par tillverkare.