Permalänk
Medlem

Jag är aktivt kristen och för mig är dopet en viktig del av mitt kristna liv.
Därför är min rekommendation att du inte döper ditt barn då ni inte har en egen tro.
Att döpa ett barn innebär ett åtagande att både uppfostra och utbilda barnet i den kristna tron och ska leda till konfirmationen där barnet bekräftar sin kristna tro.

Permalänk
Inaktiv

Döp och dra inte in oskyldiga barn in i religion/sekter är min åsikt. Låt barnet välja själv när denne är i lämplig ålder. Finns ingen anledning att syssla med sånna utdaterade seder såvida man inte är i smeten själv.

Icke-religiösa namngivningsceremonier låter bättre och på erat och barnets villkor med.
Spara pengar som barnet kan få i gåva när eventuella vänner begår konfirmation.

Grattis till faderskapet och hur ni än gör hoppas jag på en strålande framtid för er alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maLakai:

Ett ämne som kanske hör hemma på familjeliv men kan va kul få Sweclockers synpunkt i frågan

Jag har blivit pappa för inte så längesedan och nu har frågan om dop kommit upp, både mellan oss men också från närstående som undrat när det blir dop.
Min sambo är väl mer inne på att våra barn ska bli döpta i kyrkan men jag tycker snarare tvärtom då ingen av oss är det minsta troende. Hon tycker mer det är tradition och det blir en fin ceremoni vilket jag kan hålla med om, men ser inte varför man ska bli döpt i en kyrka som ingen av oss har en tro till? Känns lite gammaldags att man blir tvingad in i svenskakyrkan det första man blir när man föds. Våra föräldrar ser ju det mer som en självklarhet med barndop, men dem gick också i kyrkan när dem va små.

Vad tycker ni om frågan? Hur gör ni? Hur får man till en högtidlig tillställning vid en vanlig namngivelse? Fördelar/nackdelar att bli döpt? Är barndop hopplöst omodernt och påväg bort?
Är det tillomed fel (moraliskt) att döpa sina barn utan någon kristen tro?

Läste även detta igår: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VO1nW/fyra-av-tio-barn-...

Man kan hålla en minst lika fin ceremoni rent borgerligt. Vi hyrde en fin liten lokal för närmsta släkt och vänner, med tal och tårta och lite blandade aktiviteter för deltagarna. Det blev väldigt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska döpa barn, blev döpt själv, och idag är det en sak jag hatar att mina föräldrar gjorde mot mig. Kanske låter vrickat för vissa att ha så starka känslor om det, men det har jag.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@maLakai:
Jag är 32 och har 4barn.
Inget av dem är döpta (fast jag själv döpte mig som 26åring)

Det tillhör inte idag att tvinga på barnen en religion, vill de gå med i kyrkan senare så fine, vill de konfirmera sig så får de väl döpa sig då.

För 2 av barnen hade vi en namncermoni, men det kändes ganska fånigt så det struntade vi i sedan.

Permalänk

Det skulle vara intressant att se om åsikterna går isär mellan de som döptes och de som inte är döptes.
Är själv döpt och mina barn är döpta för tillhörigheten med Sveriges statsskick, tradition och en fin stund tillsammans då alla relevanta för barnet möts för första gången, ett av de få gånger i livet.
Och @moonblase det är en gudstjänst, inte en "halv". Klart du kan ju även välja en högmässa om du vill dra på stort.

Permalänk
Medlem

Låt ungen få bestämma när den är gammal nog. Jag skulle aldrig tvinga in ett barn i nån j***a religion.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det inte spelar någon roll. Barnet lider väl inte precis av att döpas? Likaså om det inte blir döpt.

Jag o frugan gifte oss t.ex. i kyrkan endast på grund av att hon alltid har drömt om det. Och nog måste jag ju säga att jag också tycker ett bröllop i en kyrka är trevligt och så. Allt som rör religion och sådant bryr jag mig inte det minsta om. Samma med dopet där... man kan ordna ett dop utan att blanda in religion, faktiskt.

Permalänk
Medlem

Döp i kyrkan, det är tradition i sverige. Sverige är ett kristet land och enligt mig borde det vara obligatoriskt dop i kyrkan för att bli svensk medborgare.

Permalänk
Medlem

Hittade en passande artikel ifrån idag i ämnet
http://www.bt.se/nyheter/fyra-av-tio-barn-doptes-forra-aret/

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte barnet blir automatiskt indoktrinerat bara för att det är döpt. Istället ser jag det som att man genom att döpa barnet ger barnet möjlighet att välja själv när det är stort. Döper du det inte har du i princip bestämt att det inte ska få bli troende.

Jag har inte varit i kyrkan sen konfirmationen, men jag tänker döpa mina barn eftersom jag tycker det är en fin tradition, en fin tillställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Döp i kyrkan, det är tradition i sverige. Sverige är ett kristet land och enligt mig borde det vara obligatoriskt dop i kyrkan för att bli svensk medborgare.

Ehhhrm. Nej tack.

Till OP: Döp endast om ni vill. Gör det inte pga påtryckningar från föräldrar etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Båda mina föräldrar är troende, jag är dock inte döpt. Anledningen är att de ansåg/anser att döpa sig är ett beslut man tar själv. Tror man på symbolvärdet bör man inte döpa sina barn imo. Tror man inte på symbolvärdet i det finns det inte mycket mening att döpa barnet heller. Det går hur bra som helst att ha en namngivelseceremoni utan religiösa inslag.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Jag tycker inte barnet blir automatiskt indoktrinerat bara för att det är döpt. Istället ser jag det som att man genom att döpa barnet ger barnet möjlighet att välja själv när det är stort. Döper du det inte har du i princip bestämt att det inte ska få bli troende.

Jag har inte varit i kyrkan sen konfirmationen, men jag tänker döpa mina barn eftersom jag tycker det är en fin tradition, en fin tillställning.

Man kan välja att döpa sig när man blir stor också. Det är inget krav att göra det som bebis.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En sak man ska vara medveten är att dop = man blir medlem i Svenska kyrkan. Jag är emot det av flera orsaker. Men främst för jag är inte troende och sedan är jag emot att betala 1,02% av min årslön till kyrkan, vilket är ett stort skämt. Jag har hög lön så 1,02% blir sinnessjukt mycket pengar för en person att betala, bara för att. Sedan tycker jag att svenska kyrkan sysslar mer med politisk opinion än religiösa aktiviteter, och då vänstervriden sådan. Så de har bränt sina broar för att jag ska tycka synd om deras verksamhet. Hade de fokuserat på människor och varit politiskt neutrala så hade jag varit betydligt mer positiv.

Låt barnet själv få bestämma när den växer upp är min åsikt i alla fall om ni nu ändå inte är troende.

Bästa inlägget i år på detta forum!

Glad att jag gick ur förra året, så I år blir det inte en krona till kyrkan.

Är riktigt förbannad på mina föräldrar för att jag är döpt. Bad inte om att va i med I kyrkan och dess galenskaper. Är inte det minsta troende och man är automatiskt tvungen och betala kyrkoskatt för att mina föräldrar tog ett beslut för över 20 år sedan att döpa mig i kyrkan. Något som man aktivt själv måste gå ur när åldern är inne.

Valde inte heller att konfirmera mig. Mina vänner gjorde det enbart för de fick fina presenter av släkten.

Permalänk

@Nioreh83: Jag skulle tycka att det var olustigt och ovärdigt om jag inte är troende att göra det i vuxen ålder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

@Nioreh83: Jag skulle tycka att det var olustigt och ovärdigt om jag inte är troende att göra det i vuxen ålder...

Ja, är man inte religiös så döper man sig såklart inte.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Våra barn är döpta. Lite svårt att få in dottern på kloster om hon inte är det. Pojken blev döpt för att det inte skulle bli orättvist. Jag struntar annars i vilket (utom det där med kloster), militärskola är ju inget vi har här i Sverige...ännu.

Jag är inte med i Kyrkan, ej heller frugan men hon är troende.

Religion eller organiserad vidskepelse är ju så förra årtusendet.

R'amen!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Ett dop är överhuvudtaget inte en namngivningsceremoni, även om många inbillar sig det.
Barn har redan fått sina namn innan de döps.

Ett dop är en rit för att uppta den döpta personen i den kristna gemenskapen.

Klart att det är. Ett modernt dop i Sverige är en kombination av en namngivningsceremoni och givet vis övergångsriten till svenska kyrkan. Jag har inte försvarat dopet på något vis (vilket framgår i andra hälften av mitt inlägg) men att anse att det har som ända syfte att uppta en person till svenska kyrkan är bara trångsynt. Det var just det som jag menade när jag skrev att folk inte riktigt vet vad ett dop innebär. Många skulle helt enkelt bara kunna ha en namngivningsceremoni då de egentligen inte bryr sig tillräckligt mycket om resten. En namngivningsceremoni är sällan det tillfället då barnet får sitt namn snarare ett tillfälle då det bekräftas av nära och kära.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problematiken?

Dop eller ej saknar väl egentlig betydelse idag. De flesta gör det väl bara för att hålla på traditionerna?

Sedan är det ju inga problem att begära utträde ur svenska kyrkan när det är dags för beskattning.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg en sak bara : Om ni väljer dop, bjud inte in kompisar till dopet.
Att tvinga en polare att bränna flera timmar på något av det tråkigaste som överhuvudtaget finns är ganska oförskämt.
Så sa en bekant, och jag är benägen att hålla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Tror du barnet skulle lida av att vara döpt? Jag tycker det var roligt att åka på konfirmationsläger då jag var 15 och umgås med kompisarna, hade jag inte varit döpt innan hade jag behövt döpa mig också för att få konfirmera mig.

Nej jag är inte det minsta troende men har svårt att se någon nackdel med att vara döpt men absolut, alla får göra som dom själva vill

Du vet att människor som inte är döpta brukar få åka på konfirmationsläger och döpas i samma veva om dessa vill? Konfirmationsläger är ju bara ett sätt för föräldrarna att få ledigt från barnen ett tag, lite som seglarläger, ridläger osv. Enda skillnaden är att man lägger sin tid på att lära sig om gud och kristendom istället för att lära sig något vettigt som segling!

Nu är jag väl inte nära att ha barn, men jag kommer nog inte döpa mina barn när det är aktuellt. Däremot om min partner vill det så ställer jag absolut upp och låter dessa döpas. Sedan får dom ta ställning till kyrkan i samband med konfirmation. Personligen är jag själv inte döpt, men mitt syskon är döpt i samband med konfirmation(och aktiv i kyrkan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

En viktig sak att tänka på är att när barnet blir 14-15 och konfirmation börjar komma på tal så måste barnet vara döpt för att få konfirmera sig. Detta är ju, likt du säger om dopet, inte så mycket för sin kristna tro. Konfirmationen är snarare en trevlig upplevelse med vänner, för 10 år sedan när jag var 15 så var det i alla fall en stor andel som konfirmerade sig.

De av mina vänner som inte var döpta däremot konfirmerade sig inte och gick miste om flera sommarläger tillsammans vilket jag vet att de var lite ledsna över. Givetvis kan man vuxendöpa sig, men det ville inte mina vänner pga olika anledningar. Kan ju faktiskt kännas lite löjligt som 15-åring då det mesta är pinsamt

Att det skulle vara fel tycker jag inte, det kommer inte med några "nackdelar" förens den dagen barnet blivit vuxet och börjar arbeta. Då kan ditt barn ta ett eget beslut om huruvida det vill lämna svenska kyrkan.

Polaren var på konfirmationsläger. Jag var på lan. Gissa vem som hade roligast :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är själv inte döpt och är inte med i kyrkan. Även om man är kristen tycker jag man inte utsätta sitt barn för att bli döpt. Det kan hen själv välja när hen blir äldre.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hej och grattis!

Jag har två barn som inte är döpta. Jag tycker det är märkligt att "tvinga" in barnen i något man uppenbarligen inte tror på själv (tradition eller ej). Givetvis får mina barn döpa sig senare i livet om de så önskar. Min bror med sambo löste det med en namngivningsceremoni som jag såg nämnts tidigare i tråden, det kändes väldig avspänt och mysigt gentemot de dop jag fått bevittna med vänners barn som mest känts som en pina att ta sig igenom.

Vad gäller konfirmationen senare i livet så är jag av samma åsikt där som med dopet: Visst är det kanske en rolig grej, men man bekräftar ändå sin tro...

Jag är själv inte döpt och har aldrig lidit av det. Idag skulle jag aldrig någonsin bekänna min tro till något jag inte tror på så varför påtvinga någon annan det, någon som inte själv kan fatta det beslutet?

Jag hymlar såklart inte med att jag är partisk i frågan som odöpt hedning men oavsett beslut så önskar jag hela er familj välgång och lycka!

Edit: Tempusfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Icke-religiösa namngivningsceremonier låter bättre och på erat och barnets villkor med.
Spara pengar som barnet kan få i gåva när eventuella vänner begår konfirmation.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är poängen med namngivningsceremonier egentligen? Man vill ha ett dop fast inte bli medlem i kyrkan? Känns som ett märkligt jippo för att få gåvor av familjen. Känns som en dålig kompromiss av att inte döpa och att döpa ungen?

Skrivet av eucalyptus:

Bästa inlägget i år på detta forum!

Glad att jag gick ur förra året, så I år blir det inte en krona till kyrkan.

Är riktigt förbannad på mina föräldrar för att jag är döpt. Bad inte om att va i med I kyrkan och dess galenskaper. Är inte det minsta troende och man är automatiskt tvungen och betala kyrkoskatt för att mina föräldrar tog ett beslut för över 20 år sedan att döpa mig i kyrkan. Något som man aktivt själv måste gå ur när åldern är inne.

Valde inte heller att konfirmera mig. Mina vänner gjorde det enbart för de fick fina presenter av släkten.

Dina föräldrar valde att försöka bevara vidare sin religösa tro till dig, deras barn. Du valde att vänta med att gå ur kyrkan, och du skyller på dom? Märkligt att skylla sina egna val på någon annan. Det är inte som att dom tvingade dig till kyrkan varje söndag i 20 års tid. (antar jag)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad är poängen med namngivningsceremonier egentligen? Man vill ha ett dop fast inte bli medlem i kyrkan? Känns som ett märkligt jippo för att få gåvor av familjen. Känns som en dålig kompromiss av att inte döpa och att döpa ungen?

Dina föräldrar valde att försöka bevara vidare sin religösa tro till dig, deras barn. Du valde att vänta med att gå ur kyrkan, och du skyller på dom? Märkligt att skylla sina egna val på någon annan. Det är inte som att dom tvingade dig till kyrkan varje söndag i 20 års tid. (antar jag)

Icke-religiösa alternativ för att ändå fira sitt barn kan knappast vara fel. Låt det vara upp till föräldrarna om de vill göra något sådant. Låt sedan barnet välja hur den gör med sitt liv.

Finns värre saker än att bli döpt med egentligen, finns trots allt de i detta millenium som fortfarande påtvingas omskärelse och annan form av religöst motiverad könsstympning. Detta måste bort och Islänningarna ligger längre före än många andra länder.

Permalänk
Medlem

Ställ dig själv frågan om huruvida du skulle vilja bli intvingad i ett religiöst samfund du aldrig hört talas om utan att du har något att säga till om i frågan. Det är för de flesta fullständigt otänkbart som vuxen, men som barn är det okej ... Märklig syn folk har på barn ibland!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har två barn som inte är döpta. Vi hade namngivning hemma i trädgården. Vi utsåg "faddrar" istället för gudföräldrar. Någon läste en dikt och en annan sjöng så det blev lite högtidligare än en söndagsfika.
Idag är de 13 och 15, de har inga funderingar på konfirmation men det kanske har att göra med att deras kompisar inte gjort det.
Vi har pratat om både dop och konfirmation men än så länge har ingen av dem varit intresserad.
Är själv döpt och konfirmerad men icke troende, gick ur kyrkan förra året 44 år gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@maLakai ett stort gratulerar!

Skrivet av Erik_T:

Ett dop är överhuvudtaget inte en namngivningsceremoni, även om många inbillar sig det.
Barn har redan fått sina namn innan de döps.

Ett dop är en rit för att uppta den döpta personen i den kristna gemenskapen.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Klart att det är. Ett modernt dop i Sverige är en kombination av en namngivningsceremoni och givet vis övergångsriten till svenska kyrkan. Jag har inte försvarat dopet på något vis (vilket framgår i andra hälften av mitt inlägg) men att anse att det har som ända syfte att uppta en person till svenska kyrkan är bara trångsynt. Det var just det som jag menade när jag skrev att folk inte riktigt vet vad ett dop innebär. Många skulle helt enkelt bara kunna ha en namngivningsceremoni då de egentligen inte bryr sig tillräckligt mycket om resten. En namngivningsceremoni är sällan det tillfället då barnet får sitt namn snarare ett tillfälle då det bekräftas av nära och kära.

Nej, @Erik_T har rätt här, "Jag döper dig [Barnets samtliga förnamn] i faderns, sonens och den helige andes namn" är dopförrättarens ord inom svenska kyrkan.
Namnet ges till barnet snarast möjligt efter barnets födelse med eller utan någon speciell ceremoni (annars får du skatteverket/folkbokföringen efter dig som förälder).
Dopet är till för att uppta den döpte i den kristna gemenskapen.

Hade det däremot varit som så att du låtit barnet döpas inom den ortodoxa kyrkan hade det förväntats att den döpte skulle få ett dopnamn, ett namn efter ett helgon, som sedan fortsättningsvis ska användas som det officiella namnet.

Jag tycker att låt barnet välja själv när det blivit gammalt nog.
Vill barnet döpa sig för att t.ex. genomgå konfirmation låt det då göra det. Oavsett vilket samfund barnet väljer i sådana fall så finns det ingen åldersgräns uppåt för dopet när det gäller ålder.
Saknas den kristna tron i familjen (som den gör i vår) finns det ingen mening att låta döpa barnet. "En fin ceremoni" kan man man skapa ändå om man så vill.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE