Bryta sig fri från spårning?

Permalänk
Medlem

Bryta sig fri från spårning?

Hej!

I ljuset av Cambridge Analytica-skandalen funderar jag på om jag inte ska ta och ta bort många av mina konton på sociala media. Främst tjänster som ägs eller kan kopplas till Facebook och Google. Jag har sedan länge använt izquick istället för google-sök och känner inte att jag saknar något.

Mina frågor är:

  • Vad tycker ni?

  • Om jag har ett google-konto endast för youtube i vilken mitt namn aldrig har nämnts. Kan de koppla kontot till min identitet? Finns ju massa som har laddat bilder på att Facebook har sparat alla deras telefonkontakter och samtalshistorik när de har laddat ner sina arkiv. Så på något sätt rotar de ju i ens dator och telefon.
    Samma fråga angående en ny facebook med fejk-namn som jag använder till grupper.

  • Är det overkill att ta bort Android och använda något som lineageOS? Såg till exempel att google hade sparat platsinfo om mig av att jag hade varit inloggad med ett googlekonto på mobilen. De hade även en komplett historik på allt jag hade sökt sedan 2016, när kontot skapades.

Länkar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

Såg till exempel att google hade sparat platsinfo om mig av att jag hade varit inloggad med ett googlekonto på mobilen. De hade även en komplett historik på allt jag hade sökt sedan 2016, när kontot skapades.

I stort sätt all historik går att stänga av, om man loggar in på sitt Google konto via en webläsare, och kör "privat guiden".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

känns som att hela Cambridge Analytica-skandalen är jättekonstig.. Det handlar om att folk tryckte ja när en app frågade "Får vi hämta fullständig information från din profil?" och sedan är alla sura på Facebook att dom tillät appen att göra det om man tryckte ja..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Suttit o kollat på detta förut. Har mitt Gmailkonto inloggat överallt på alla enheter för att synka historik, bokmärken etc.

Skrämmande läskigt när de spårar minsta bokstav man skriver in, platser man besöker o allt. De ser ju varenda fotsteg man tar...

LUGNT för min del, så länge inte informationen på något sätt läcker ut. T.ex att någon sitter med en komplett lista över hela mitt liv.

Permalänk
Medlem

Tänk om...hela internet är en konstruktion skapat av Skynet, ett Ai system som styr oss människor och vår värld. Vårt internet är en del av deras experiment.

Och allt vi får reda på nu, att vi blir spårade, "lär" oss om Ai i tron om att vi utvecklar det. Vad vet vi egentligen? Ingenting! Vi vet att någon spårar allt vi gör. Våra platser, hemsidor vi besöker. Namn och sökord vi söker på. Tänk om allt bara är bitar av Skynet som de vill att vi ska se. Skynet vill få oss att tro, att vi har kontroll, att det är vi som utvecklar Ai- när det i själva verket redan är fullutvecklat sedan länge och det är Ai (Skynet) som i själva verket STYR OSS!!

Tänk om....

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Suttit o kollat på detta förut. Har mitt Gmailkonto inloggat överallt på alla enheter för att synka historik, bokmärken etc.

Skrämmande läskigt när de spårar minsta bokstav man skriver in, platser man besöker o allt. De ser ju varenda fotsteg man tar...

LUGNT för min del, så länge inte informationen på något sätt läcker ut. T.ex att någon sitter med en komplett lista över hela mitt liv.

Någon sitter på listan över hela ditt digitala liv, det kan du vara säker på.
Att den kommer "läcka" kan du nog också förvänta dig. Närmaste åren kommer det kanske kallas "läcka" men om ett antal år så är det inte läcka längre. Då är det precis det användningsområdet som det förväntas användas för: I statens händer, för kontroll på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon sitter på listan över hela ditt digitala liv, det kan du vara säker på.
Att den kommer "läcka" kan du nog också förvänta dig. Närmaste åren kommer det kanske kallas "läcka" men om ett antal år så är det inte läcka längre. Då är det precis det användningsområdet som det förväntas användas för: I statens händer, för kontroll på ett eller annat sätt.

Mmmm nej, min webbhistorik är allt för skev o sne för att det skulle va hållbart om den läckte! Hade blivit KAAAAOZ

Permalänk
Medlem

Det är svårt att undvika någon form av övervakning i dagens samhälle.
Om du har tid & energi ta dig en titt på följande föredrag från en av HOPE-konferenserna några år sedan så får du in inblick vad google m.fl. är kapable till:
https://www.youtube.com/watch?v=NObTjstI6f4
https://www.youtube.com/watch?v=R6B5kgBNL74

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

känns som att hela Cambridge Analytica-skandalen är jättekonstig.. Det handlar om att folk tryckte ja när en app frågade "Får vi hämta fullständig information från din profil?" och sedan är alla sura på Facebook att dom tillät appen att göra det om man tryckte ja..

Menar inte den specifikt men massövervakning stort sett. Den senaste skandalen gjorde mig bara mer öppen till att helt radera mina konton. Har alltid varit lite smånojjig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon sitter på listan över hela ditt digitala liv, det kan du vara säker på.
Att den kommer "läcka" kan du nog också förvänta dig. Närmaste åren kommer det kanske kallas "läcka" men om ett antal år så är det inte läcka längre. Då är det precis det användningsområdet som det förväntas användas för: I statens händer, för kontroll på ett eller annat sätt.

Hur gör du för att skydda dig?

Skrivet av DrSwizz:

Det är svårt att undvika någon form av övervakning i dagens samhälle.
Om du har tid & energi ta dig en titt på följande föredrag från en av HOPE-konferenserna några år sedan så får du in inblick vad google m.fl. är kapable till:
https://www.youtube.com/watch?v=NObTjstI6f4
https://www.youtube.com/watch?v=R6B5kgBNL74

Tack! Ska kolla

Permalänk
Medlem

Jag personligen kommer stänga ner majoriteten av konton jag har. Har kört duckduckgo i rätt många år nu, så det kommer fortsätta men ska även övergå till icke Android/IOS-telefon och kommer börja köra nästan allt via VPN.

Jag menar inget av detta är nytt om man tänker efter, och saker kommer fortfarande spåras men ju fler käppar i hjulen jag kan sätta ju nöjdare blir jag. Och kan jag nå en punkt där saker spåras/sparas men inte kan peka på specifikt mig som person så tycker jag det är nog så nära jag kan komma att inte bli spårad i dagens värld.

Skrivet av Haptic:

känns som att hela Cambridge Analytica-skandalen är jättekonstig.. Det handlar om att folk tryckte ja när en app frågade "Får vi hämta fullständig information från din profil?" och sedan är alla sura på Facebook att dom tillät appen att göra det om man tryckte ja..

Konstigheten i det hela är inte de som installerade Appen, utan att när de gjorde det så passade Appen på att även länsa all information från alla de i sin tur hade som vänner. Alltså folk som INTE installerat appen.

Det var 200k-någonting som installerat appen, men det var över 50milj personer vars uppgifter sparades ner. Det går inte ihop om det bara var folk som godkänt det hela. Jag menar dina och mina uppgifter ska ju inte hamna å vift bara för att någon vi känner vill köra ett test. Och det är ju där som "skandalen" finns. Att Facebook hamnat i blåsvädret är ju för att de tillåtit att det kunnat hända (deras enda spärr mot det var att skriva "gör inte så" i avtalet").

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lite guider och tips: https://www.privacytools.io/

Generellt tips:

Använd kryptering och open source.

Mer in depth:

Använd inte W10, om du måste använda Windows så använd en äldre verison och tillämpa diverse tweaks för att stänga av det mesta av spårningen.

Använd Firefox, stäng av cookies eller använd t ex cookie auto delete, använd ublock origin med alla filter, https everywhere.

Använd flera webbläsare, använd t ex firefox till allmän slösurfning och Brave till bankärende och liknande.

Använd t ex Startpage som sökmotor.

Använd DDWRT eller liknande på din router, kan även sätta på en adblocker där. Alternativt fixa Pi-Hole.

Använd alltid VPN var du än är på allting, mobil, dator rubbet. OVPN är bra.

Använd en säker och bra DNS, VPN leverantörer erbjuder ofta en.

Använd inte sociala medier.

Använd en krypterad mejl likt Protonmail.

Telefon är lite knepigt då den egentligen är den värsta övervaknings apparaten världen någonsin skådat. Det säkraste är att köra utan men man vill ju inte bli ren stenåldersmänniska. Det du kan göra är att köra någon custom Android rom utan Google trams. Man missar lite funktionalitet men inte jättemycket. Custom roms brukar erbjuda en mycket bra permission manager för att hantera vad appar kan göra. Installera för helvete inte några appar för sociala medier. Använd hemsidorna istället, t ex Slimsocial: https://play.google.com/store/apps/details?id=it.rignanese.le...
facebook appen är ju känd för att mine:a allting i din telefon.

Permalänk
Medlem

Tor (+ betalt proxy/vpn om du är paranoid), inga namn i skapade mejladresser eller på registrerade konto samt ingen användning av spårbara betalningsmedel alltså Visa/paypal mm och en ny identitet (nytt ip) vid varje användning ger dig grymt bra anonymitet.

Att fastställa en användare av detta eller liknande är otroligt svårt och håller knappast i någon juridisk mening.
Har du sen en ISP som inte loggar data så är det ett stort plus i kanten och en "extra försäkring" om ovan mot förmodan skulle fallera.

Sen varför nu alla är så rädda för Google förstår jag inte, riktad reklam och kanske en profilering på dina intressen är för en normal person inget problem alls. Det är inte Google utan din ISP som i 9 fall av 10 blir bevisen emot folk som håller på med saker dom inte borde.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hakd:

Tor (+ betalt proxy/vpn om du är paranoid), inga namn i skapade mejladresser eller på registrerade konto samt ingen användning av spårbara betalningsmedel alltså Visa/paypal mm och en ny identitet (nytt ip) vid varje användning ger dig grymt bra anonymitet.

Att fastställa en användare av detta eller liknande är otroligt svårt och håller knappast i någon juridisk mening.
Har du sen en ISP som inte loggar data så är det ett stort plus i kanten och en "extra försäkring" om ovan mot förmodan skulle fallera.

Sen varför nu alla är så rädda för Google förstår jag inte, riktad reklam och kanske en profilering på dina intressen är för en normal person inget problem alls. Det är inte Google utan din ISP som i 9 fall av 10 blir bevisen emot folk som håller på med saker dom inte borde.

Jag har ingen större rädsla för att min isp spårar saker för de ger bara ut infon till myndigheter men de kommersiella spionerna står inte högt i kurs, det är storföretagen som är det farliga då de spionerar utan insyn och oftast inte bryr sig om lagar utan gör allt de kan för att gå runt eller förhindra insyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

Tack! Ska kolla

Här får du även en länk till ett liknande föredrag från senaste HOPE-konferensen (en ljudfil finns med föredraget finns att ladda ner från denna sida):
https://xi.hope.net/schedule.html#-privacy-anonymity-and-indi...-
Lite information om föredragshållaren:
https://xi.hope.net/speakers.html#Steven%20Rambam

Permalänk
Medlem

Eran politiska framtid är nu över! Google har allt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ingen större rädsla för att min isp spårar saker för de ger bara ut infon till myndigheter men de kommersiella spionerna står inte högt i kurs, det är storföretagen som är det farliga då de spionerar utan insyn och oftast inte bryr sig om lagar utan gör allt de kan för att gå runt eller förhindra insyn.

Sorry men där har du fel.

"Njord Law Firm har tidigare under 2017 begärt ut information om vem som äger en stor mängd ip-nummer i Sverige. Hittills ska Telia ha gett kunduppgifter som är kopplade till 25 000 ip-adresser, och ett domstolsbeslut ger Njord Law Firm rätt att efterfråga uppgifter även från Bredbandsbolaget, Comhem och Tele2." källa

Filmindustrin använder advokatfirmor för att hota din ISP och din ISP säljer ut dig direkt, oftast helt utan att bestrida "bevisen" och utan din vetskap.

Så kan privata advokatbyråer göra detta ostörd så är det helt möjligt att fabricera bevis och begära ut både uppgifter och data ifrån din ISP. Då spelar det ingen roll vad Google facebook mm har loggat för dom har svart på vitt vad du har sysslat med på nätet direkt ifrån din egen leverantör.

Så att "Bryta sig fri från spårning?" ifrån Google och låta mindre företag (ISPs) logga dig ändå är i mina ögon helt lönlöst.
Det är min åsikt iaf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sorry men där har du fel.

"Njord Law Firm har tidigare under 2017 begärt ut information om vem som äger en stor mängd ip-nummer i Sverige. Hittills ska Telia ha gett kunduppgifter som är kopplade till 25 000 ip-adresser, och ett domstolsbeslut ger Njord Law Firm rätt att efterfråga uppgifter även från Bredbandsbolaget, Comhem och Tele2." källa

Filmindustrin använder advokatfirmor för att hota din ISP och din ISP säljer ut dig direkt, oftast helt utan att bestrida "bevisen" och utan din vetskap.

Så kan privata advokatbyråer göra detta ostörd så är det helt möjligt att fabricera bevis och begära ut både uppgifter och data ifrån din ISP. Då spelar det ingen roll vad Google facebook mm har loggat för dom har svart på vitt vad du har sysslat med på nätet direkt ifrån din egen leverantör.

Så att "Bryta sig fri från spårning?" ifrån Google och låta mindre företag (ISPs) logga dig ändå är i mina ögon helt lönlöst.
Det är min åsikt iaf.

Både ja och nej.
Din ISP kan spåra det man gör (och gör det), men också på ett mer övergripande plan. IP-adresser, tider och trafik-data. Men det gäller (eller ska åtminstone) gälla anslutningen, vilket betyder allt och alla som sitter på samma anslutning. Exakta detaljer är inget de har koll på. Självklart kan man vilja begränsa detta med, men det är som du säger svårt/omöjligt.

Spårningen som Facebook/google m.f. sysslar med är ju dock betydligt mer djupgående. Vad man gillar, skriver, delar och gör. Vart man är och med vem och när. Alla kontaktuppgifter, hobbys, inköp m.m. Och inte bara det du lägger ut utan det dina "vänner" gör med, och vad de kan ta reda på om dig via dessa. De kan kartlägga nästan minsta lilla detalj av ens liv om man inte är återhållsam.

Det är två relaterade, men väldigt olika spårningar som görs. ISPerna vet vi dessutom att de skulle inte göra det om de inte var tvungna då det enbart kostar dem pengar. De har inget att tjäna på spårningen mer än att fullfölja lagen. De förlorar faktiskt på det. Företagen å andra sidan har dina uppgifter som affärsmodell, och tjänar grova pengar på det. Och om någonting i världen idag är ett incitament för att missbruka någonting så är det ju pengar. Så i dagens klimat, om det var fritt att göra så skulle nog de flesta ISPer inte ha någon spårning alls, och de flesta företag skulle bryta varenda etisk regel som finns för att få tag i mer info om folk.

Så medan du inte har fel, så är frågan mer nyanserad, och att den ena inte går att stoppa gör inte att man bör släppa den andra för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

@hakd: @belga: Vad tycker ni om Bahnhof? Man har ju hört mycket om hur de kämpar för rättigheter på nätet och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

@hakd: @belga: Vad tycker ni om Bahnhof? Man har ju hört mycket om hur de kämpar för rättigheter på nätet och sånt

Bland det bästa du kan välja, men det är trots allt en tidsfråga innan även dom måste logga när politikerna springer Hollywoods och pengajättarnas ärenden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

Hej!

I ljuset av Cambridge Analytica-skandalen funderar jag på om jag inte ska ta och ta bort många av mina konton på sociala media. Främst tjänster som ägs eller kan kopplas till Facebook och Google. Jag har sedan länge använt izquick istället för google-sök och känner inte att jag saknar något.

Mina frågor är:

  • Vad tycker ni?

  • Om jag har ett google-konto endast för youtube i vilken mitt namn aldrig har nämnts. Kan de koppla kontot till min identitet? Finns ju massa som har laddat bilder på att Facebook har sparat alla deras telefonkontakter och samtalshistorik när de har laddat ner sina arkiv. Så på något sätt rotar de ju i ens dator och telefon.
    Samma fråga angående en ny facebook med fejk-namn som jag använder till grupper.

  • Är det overkill att ta bort Android och använda något som lineageOS? Såg till exempel att google hade sparat platsinfo om mig av att jag hade varit inloggad med ett googlekonto på mobilen. De hade även en komplett historik på allt jag hade sökt sedan 2016, när kontot skapades.

Länkar:

Det kan absolut vara bra om man manar om sin personliga integritet. Jag skulle tro att de flesta underskattar grovt hur mycket persondata och surf/köpvanor som faktiskt samlas in och sparas, och även hur mycket dessa används. De allra flesta stora företagen köper data om och riktade annonser mot potentiella kunder och använder någon form av AI för att hålla reda på allt.

CA "läckan" tycker inte jag heller är varken förvånande eller anmärkningsvärt, troligtvis uppblåst så det står härliga till för att skapa anti-Trump rubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Använd inte W10, om du måste använda Windows så använd en äldre verison och tillämpa diverse tweaks för att stänga av det mesta av spårningen.

Jag är trött på att folk rackar ner på Win 10, visst det finns mycket spioneri i det, men det mesta går att stänga av, och då talar jag inte genom de inställningar MS har, utan genom att stänga av Telemetri via SchemaLäggaren och Grupprinciper och använda program som är skapade för att förhindra i stort sätt all Telemetri som finns i Win 10.
Men tydligen är folk för lata för att ta reda på vad som man ska stänga av, och istället rackar ner på det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

@hakd: @belga: Vad tycker ni om Bahnhof? Man har ju hört mycket om hur de kämpar för rättigheter på nätet och sånt

Bahnhof är bra, men även även de måste lämna ut uppgifter numera enligt en dom i förvaltningsrätten i januari.

Skrivet av hakd:

Bland det bästa du kan välja, men det är trots allt en tidsfråga innan även dom måste logga när politikerna springer Hollywoods och pengajättarnas ärenden.

Redan hänt. De blir tvingade till det sedan i Januari.
Sen att de troligtvis är hyfsade nog att spara så lite de kommer undan med och lämna ut det bara efter så mycket tjafs de kan komma undan med är en annan sak. Men att lämna ut det dem har kommer de behöva börja med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Redan hänt. De blir tvingade till det sedan i Januari.
Sen att de troligtvis är hyfsade nog att spara så lite de kommer undan med och lämna ut det bara efter så mycket tjafs de kan komma undan med är en annan sak. Men att lämna ut det dem har kommer de behöva börja med.

Vad för sorts uppgifter pratar vi om? Är det värt att skaffa deras (eller någon annans) VPN-tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiuoehd:

Är det värt att skaffa deras (eller någon annans) VPN-tjänst?

Ja, är man det minsta rädd om sin integritet, så bör man använda VPN, då till skillnad mot en ISP är en VPN tjänst inte skyldig att lagra några uppgifter (ännu iaf. ).

Sen till om ska man använda sig av Lex Integrity (vilken är gratis om man har Bahnhof som ISP) eller deras betal (Integrity) eller någon annan VPN tjänst är en smaksak.

Lex Integrity har dock begränsningar som att man kan bara ha en enhet ansluten åt gången, och fungerar inte utanför Sverige (här menar jag att man inte kan koppla upp sig till den om man befinner sig utan för Sverige).
Med Integrity (alltså betalt varianten) kan man ha 3st enheter anslutna samtidigt och den fungerar utanför Sverige, vilket innebär att man kan koppla upp sig mot den utomlands och på så vis får ett Svenskt IP.

Fördelen med att ha det via Bahnhof, är att som jag har nämnt är Lex Integrity gratis, och om man väljer betal tjänsten istället, så kommer det på samma faktura som ens internet abbonemang.

Behöver man ett utlänskt IP av någon anledning är Integrity dock inget för en eftersom deras servrar ligger i Sverige, så om så är fallet bör man titta på någon annan VPN tjänst, det finns en del trådar här på SweC där det pratas om olika VPN tjänster.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belzader:

Ja, är man det minsta rädd om sin integritet, så bör man använda VPN, då till skillnad mot en ISP är en VPN tjänst inte skyldig att lagra några uppgifter (ännu iaf. ).

Det är viktigt att vara medveten om att vpn och liknade inte på något sätt skyddar mot den spårning som itjättarna håller på med, det är skillnad på att veta vem man kommunicerar med och att veta vad man kommunicerar, troligen kan Google även spåra många datorer som använder vpn genom "big data" de kan tex använda webbläsaren eller mobiltelefonen för att knyta den mot ett ip som i sig inte är spårbart på internet, de har även en dns tjänst som många verkar tro är "harmlös" men det är ett utmärkt verktyg för spårning.
Google har ju även samlat in ssidn och de tar sig även rättigheterna att samla in i princip all statistik om wifi och lan, samkör man uppgifterna så ger det väldigt säkra uppgifter om vem som gör vad även bakom ett "anonymt ip bakom vpn" Google och MS har närmast obegränsad förmåga att spåra de som använder någon av deras spårningsverktyg (webbläsare, os, tjänster, hårdvara) när de samkör uppgifterna.
Hemautomation, tvspel, smarttv osv tillför andra metoder att spåra, MS håller tex på med autotranskribering i skype, de spelar alltså in allt som sägs och kan spara det som text vilket tar förhållandevis lite plats, det kommer inloggning via kameror från flera företag, en utmärkt metod att kolla vilka som finns i rummet och inte bara vem som ska loggas in...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är viktigt att vara medveten om att vpn och liknade inte på något sätt skyddar mot den spårning som itjättarna håller på med

Naturligtvis har du rätt i det, att använda sig av en VPN är bara ett steg, man måste se till att skydda sig med flera olika steg.

Varav ett är se till att man stänger av all form av historik som te.x Google sparar som default, stänga av "Location service" i sin mobil etc.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att ta 10 random personer och få tillgång till all den datan och se hur mycket man kan få reda om personen. Samt hur pass läskigt det upplever att det är.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

känns som att hela Cambridge Analytica-skandalen är jättekonstig.. Det handlar om att folk tryckte ja när en app frågade "Får vi hämta fullständig information från din profil?" och sedan är alla sura på Facebook att dom tillät appen att göra det om man tryckte ja..

Inte riktigt sant. Det handlar om folk som tryckte på knappen, och sedan lämnade Facebook ut informationen om dem, och alla deras "vänner" till appens producent, som i sin tur lämnade över informationen till tredje part.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Orkar inte läsa alla inlägg, men -
1) Om du verkligen inte vill bli spårad kan du inte köra Windows. Microsoft spårar allt du gör. Du kan förstås inte heller köra Android. Nån Linux-dist är förmodligen bäst.
2) Du behöver en VPN. Det allra bästa är att köpa enklaste virtuella servern från Amazon och sätta upp en OpenVPN där. Det finns detaljerade kokböcker på nätet hur man gör. Det finns också färdiga paket, men det är att tigga om att bli övervakad av de som gjort paketet. Se till att stänga av alla loggar.
Du ska veta att med en sån VPN kommer du att få problem du nog inte tänkt på, som att Facebook och Google kommer att kräva SMS-verifiering varenda gång du försöker logga in, och om du vägrar permanentblockar de ditt konto. Deras affärsidé är att sälja din info, och gömmer du dig åker du i deras ögon snålskjuts, och det gillar de inte alls. Alla andra som spårar dig - och det är i stort sett varenda tjänst du loggar in på, t.ex. Origin och Steam - kommer också att bli sura. Jag gav upp på detta eftersom det var för jobbigt att behöva verifiera varenda konto varenda gång man loggar in, plus att SMS-verifiera ett anonymt konto sabbar ju hela idén, men du kanske orkar.
Alternativet är nån kommersiell VPN tjänst. Eftersom Facebook & co känner till de tjänsterna så bråkar de inte lika mycket. Om det är pappa staten du vill gömma dig från, så känner de förstås också till de VPN tjänsterna.
3) Ladda ner EFFs Privacy Badger, en browser-plugin som blockerar spårare. Det kommer också att göra att vissa sidor inte längre fungerar. Väldigt mycket är skrivet speciellt för att spåra dig.
4) Kvar är din ISP. Din ISP kan du aldrig gömma dig från, men de samarbetar olika mycket med pappa staten. I särklass mest mån om din privacy är Bahnhof, så du bör försöka byta till det.

Allmänna råd: du bör skaffa en "burner phone", en mobiltelefon med betalkort köpt i utlandet, som du uteslutande använder för verifiering av dina konton. Du kan inte skaffa ett nytt & Facebook eller Gmail konto utan mobiltelefonverifiering, och du vill ha nya och facebook och Gmail konton under falskt namn som du bara använder vid registreringar. Vad gäller vanlig email så erbjuder Protonmail gratis krypterad mail -- det är ett bra alternativ. De har också en VPN som funkar bra, men se avsnittet om VPN'er.

Beroende på hur paranoid du är, kan du också fundera på TOR. Om du surfar genom TOR är det uteslutande västliga säkerhetstjänster som kan spåra dig. Du blir fortfarande övervakad, men de bryr sig bara om terrorism och liknande. Att surfa genom TOR går plågsamt långsamt.