Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

@gurkburk92: Märks du inte har erfarenhet av europeisk handel. Posten i tex UK är 90% billigare än i Sverige.

Royal Mail tar £8 för försändelser från tredje land över £15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

@gurkburk92: Posten i Sverige är svindyr jämfört med andra euländer. Om kinafrakten är för låg får de väl omförhandla den eller hur? Om du ska diskutera detta kan du väl läsa på först, så du inte framstår som pantad.

Du förstår inte:

DET FINNS INGET ATT FÖRHANDLA OM.

KINA GÅR UNDER U-LAND OCH KRINGGÅR KOSTNADER FÖR TEX FRAKT TILL ANDRA LÄNDER SÅSOM SVERIGE

Jag har som sagt jobbat för UPS(i 4 år) & har fått ta del av massor med info kring allt sånt här. Gällande UPS, Postnord och DHL.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av ecu971:

Ska vi inte alla ta och beställa en sån var i veckan för att sänka systemet?

1kr med frakt

Sen löser vi inte ut när avin kommer med 75kr + 0.25 öre moms.

Eller
0.74 kr med frakt

Postnord 75kr + 0.2 öre moms

Så att Postnord tvingas höja avgiften till 500 kr för att kompensera för alla kostnader för importdeklarationer som de inte får betalt för? Hur har du då tänkt att någon ska ha råd att importera saker från utlandet?

Skrivet av Petterk:

Royal Mail tar £8 för försändelser från tredje land över £15.

Vilket är lägre högre än 75 kr. Alltså är Postnord bättre. Det är ändå nästan inga försändelser som har ett värde under 15 pund. Storbritannien saknar precis som vi ett tröskelvärde på försändelser från Kanalöarna, men har ett tröskelvärde på försändeler från övriga länder.

korrekturläsning
Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Du förstår inte:

DET FINNS INGET ATT FÖRHANDLA OM.

KINA GÅR UNDER U-LAND OCH KRINGGÅR KOSTNADER FÖR TEX FRAKT TILL ANDRA LÄNDER SÅSOM SVERIGE

Jag har som sagt jobbat för UPS(i 4 år) & har fått ta del av massor med info kring allt sånt här. Gällande UPS, Postnord och DHL.

Vad menar du? Det är bara Postnord som omfattas av Världspostföreningens regler. UPS och DHL bör få betalt för sina försändelser från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Vad menar du? Det är bara Postnord som omfattas av Världspostföreningens regler. UPS och DHL bör få betalt för sina försändelser från Kina.

Exakt. Postnord är den ända som inte haft någon vettig avgift för dessa skitprylar som folk köpt från wish.

Wish & Aliexpress hade inte uppstått om det inte vore för att Kina kringgår alla former av avgifter(eller har mycket lägre avgifter) för att skicka saker.

Men gällande UPS & DHL: Redan här har försändelser sen lääänge, gått via Holland, för att kringgå avgifter. Så jag blir inte förvånad om EU tar tag i Holland med detta. Om bara för miljö-anledningar.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Vilket är lägre än 75 kr. Alltså är Postnord bättre. Det är ändå nästan inga försändelser som har ett värde under 15 pund. Storbritannien saknar precis som vi ett tröskelvärde på försändelser från Kanalöarna, men har ett tröskelvärde på försändeler från övriga länder.

Nej, 8 GBP är 93 SEK idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, 8 GBP är 93 SEK idag.

Han tänkte nog skriva "Vilket inte är lägre än..." eller "Vilket är högre än..."

Svårt för PostNord att vara bättre annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

@gurkburk92: Den är sjukt dyr, ett paket för 10kr ska inte ha 75 kr i hanteringsavgift. Frivärde under 22 euro är det enda rimliga. Bästa man kan göra är att sänka systemet.

Sluta beställa paket för 10 kr då?

Så att Postnord tvingas höja avgiften till 500 kr för att kompensera för alla kostnader för importdeklarationer som de inte får betalt för? Hur har du då tänkt att någon ska ha råd att importera saker från utlandet?Vilket är lägre än 75 kr. Alltså är Postnord bättre. Det är ändå nästan inga försändelser som har ett värde under 15 pund. Storbritannien saknar precis som vi ett tröskelvärde på försändelser från Kanalöarna, men har ett tröskelvärde på försändeler från övriga länder.

De tänker inte alls. Det är bara för att skada i något barnsligt försök att "visa dem allt" utan att ta in konsekvensanalys. Skulle folk börja sända efter hundra tandpetare gånger femtusen så skulle det betyda att Posten måste öka avgiften pga. kostnaderna samtidigt som de som seriöst sänt efter paket från Kina måste vänta ännu längre för att få sina paket deklarerade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Han tänkte nog skriva "Vilket inte är lägre än..." eller "Vilket är högre än..."

Svårt för PostNord att vara bättre annars.

Visst. Jag missade tydligen att korrekturläsa inlägget.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Fick ett brev ifrån Postnord idag att de hade ett paket som kommit från utlandet.
Summan var 95.43 kr av det var 75 kr resten är moms runt 20 kr.
Beställde från ebay men försöker hitta inom EU men denna var från USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

@Kommenterande: Fick ett brev ifrån Postnord idag att de hade ett paket som kommit från utlandet.

Ja? Det är ju så avgiften ser ut. Hänger inte riktigt med på problemet får medges.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Ja? Det är ju så avgiften ser ut. Hänger inte riktigt med på problemet får medges.

Problemet är att PostNord är OOOOONNNDA!

OBS! Jag är ironisk så det stänker om det!

Dold text
Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av gytepr:

Hur lång tid fick du vänta från det att försändelsen kom till Sverige till det att du fick räkningen från Postnord? Är det bara försändelser från Kina som är så lågt prioriterade att det tar flera veckor innan räkningen kommer? Jag väntar på en försändelse från Japan och hoppas att det inte tar jättelång tid för Postnord att deklarera den.

Skrivet av zarkov:

Problemet är att PostNord är OOOOONNNDA!

Visst. Alla är onda. Alla utom jag själv då förstås.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid fick du vänta från det att försändelsen kom till Sverige till det att du fick räkningen från Postnord? Är det bara försändelser från Kina som är så lågt prioriterade att det tar flera veckor innan räkningen kommer? Jag väntar på en försändelse från Japan och hoppas att det inte tar jättelång tid för Postnord att deklarera den.Visst. Alla är onda. Alla utom jag själv då förstås.

Skickade en lista med paket som sitter fast i postnords tulldeklarering från Indien samt Japan sedan början av Mars - så det är nog så att allt blir lidande av den här skiten. Om posten börjar fungera av att folk slutar köpa plast skräp från Kina samt läderimitationer dränkta i förbjuda pesticider så kommer jag inte offra några tårar.

Tyvärr känns det som om hela administrationen och ledningen på Postnord är rena rama clown och tomte paraden. Tycker synd om våra brevbärare hemma som sliter i ur och skur. De får ju tyvärr hära en del skit...

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: de skickade det ifrån usa 13 mars/14 mars . var en inte direkt räkning utan en upplysning om fått ett paket från utlandet att skulle gå in på moms.postnord.se där kunde betala det med swish eller kort tog swish.
De hade bifogat koll-id i brevet. Plus när angav koll-id och mitt postnummer kunde jag se en bild som de hade fotat av.
Så de ta bild på försändelsen iaf.
Detta var köpt via ebay från USA då

Permalänk
Medlem

Efter påsk ska de visst börja fylla containrarna och börja skicka tillbaka de obetalda paketen. Undrar hur glada Kina blir när de ser att det står containrar med några hundra tusen brev i någon av deras hamnar någon gång i maj, brev som ofta inte kommer kunna returneras till avsändaren p.g.a. att de gett falska adresser, som måste hanteras av deras tullmyndighet, olika postbolag o.s.v. Förhoppningsvis har de lite självkritik och börjar se till att fler av deras kunder sköter sig, hur som helst blir det en stor kostnad för dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Efter påsk ska de visst börja fylla containrarna och börja skicka tillbaka de obetalda paketen. Undrar hur glada Kina blir när de ser att det står containrar med några hundra tusen brev i någon av deras hamnar någon gång i maj, brev som ofta inte kommer kunna returneras till avsändaren p.g.a. att de gett falska adresser, som måste hanteras av deras tullmyndighet, olika postbolag o.s.v. Förhoppningsvis har de lite självkritik och börjar se till att fler av deras kunder sköter sig, hur som helst blir det en stor kostnad för dem.

Kan de inte bara skicka iväg dem till förbränning eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kan de inte bara skicka iväg dem till förbränning eller dylikt?

Nej, det får de inte göra enligt de villkor och överenskommelser, och för den delen lagar de har. Finns regler för hur post hanteras, men i Kina kommer de behöva förstöra det som de inte kan hitta avsändaren för så småningom. Här hade PTS behövt ta hand om paketen som är feladresserade, och det är först om 4-6 månader de kan göra sig av med breven. Finns säkert någon period de behöver lagra eländet i Kina också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer väl bli samma situation som PN fått utstå när de anlänt hit. Alltså att de antingen

1. Börjar arbeta för att förhindra att detta sker

eller

2. Kör huvudet i sanden.

PN har gjort båda faktiskt genom åren.

Oberoende så kommer deras postverk inse fort att det inte är hållbart detta. Vilket i sig är ett ämne som knappt blivit nämnt ens. Det finns en annan aktör som kommer att få stå för skiten som folk inte hämtat ut för en eller annan orsak och det är den kinesiska tullen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Petterk:

brev som ofta inte kommer kunna returneras till avsändaren p.g.a. att de gett falska adresser,

Hur pass ofta är adressen egentligen falsk? Även om det är en privatperson som står som avsändare, behöver inte adressen vara falsk; företaget som sålt varan kan ju ha låtit enskilda anställda stå som avsändare för att det lättare ska gå igenom som "gåvor".

Skrivet av Xinpei:

Det finns en annan aktör som kommer att få stå för skiten som folk inte hämtat ut för en eller annan orsak och det är den kinesiska tullen.

Hur mycket besvär blir det egentligen för kinesiska tullen? Tull ska väl inte betalas eftersom varan tidgare varit i Kina och moms ska väl inte heller betalas i och med att det är avsändaren som får tillbaka varan? Däremot kanske kinesisk moms ska betalas om den faktiska avsändaren är någon annan än den som står som avsändare på adresslappen, så det kanske blir ett helvete att reda ut.

Permalänk
Medlem

Postnord får betalt av kina.... per KILO. Tänk på det när ni beställer ett par örhängen till frugan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hur pass ofta är adressen egentligen falsk? Även om det är en privatperson som står som avsändare, behöver inte adressen vara falsk; företaget som sålt varan kan ju ha låtit enskilda anställda stå som avsändare för att det lättare ska gå igenom som "gåvor".Hur mycket besvär blir det egentligen för kinesiska tullen? Tull ska väl inte betalas eftersom varan tidgare varit i Kina och moms ska väl inte heller betalas i och med att det är avsändaren som får tillbaka varan? Däremot kanske kinesisk moms ska betalas om den faktiska avsändaren är någon annan än den som står som avsändare på adresslappen, så det kanske blir ett helvete att reda ut.

Man måste ju ändå sortera och kategorisera varorna samt eventuellt uppmärksamma företagen ifråga att deras produkt återvänt. Tänk dig att det kommer ett par skepp åt gången fyllda med containrar med detta. Det är inte lite grejor som kommer tillbaka.

Skrivet av Hugashaka:

Postnord får betalt av kina.... per KILO. Tänk på det när ni beställer ett par örhängen till frugan.

Beställ en bil då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur pass ofta är adressen egentligen falsk? Även om det är en privatperson som står som avsändare, behöver inte adressen vara falsk; företaget som sålt varan kan ju ha låtit enskilda anställda stå som avsändare för att det lättare ska gå igenom som "gåvor".

Säkert tillräckligt mycket för att få någon reaktion. Det är inte det som är märkt gåvor som åker tillbaka, men i många fall kommer det ändå bli svårt eller omöjligt att hitta avsändaren för att de helt enkelt inte kommer hitta avsändaren på adressen eller för att adressen inte stämmer eller för hur den är stavad.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Fyller inte så många containrar, men det är likväl jobb att tömma, deklarerar och returnera. Stort antal brev som kommer samtidigt, och som den terminalen inte lär vilja arbeta med egentligen. Hur stort problem det är för dem beror väl på vart det hamnar. Är ju inte en speditör som skickar grejerna heller, så vet inte hur svårt det blir för de att få speditörerna att ta tillbaka grejerna heller.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid fick du vänta från det att försändelsen kom till Sverige till det att du fick räkningen från Postnord? Är det bara försändelser från Kina som är så lågt prioriterade att det tar flera veckor innan räkningen kommer? Jag väntar på en försändelse från Japan och hoppas att det inte tar jättelång tid för Postnord att deklarera den.Visst. Alla är onda. Alla utom jag själv då förstås.

Jag beställde en grej från Japan och den ankom till Sverige den 13 mars, jag fick uppgift om att betala avgiften den 23 mars och paketet verkar finnas för uthämtning idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Förra veckan fick jag en pryl värt 34 dollar som jag köpte på Ali, helt utan avgift. Säljaren deklarerade det som gåva

Nästan samtidigt i tisdags förra veckan så fick jag ett SMS att jag skulle betala 79:- för en annan försändelse. Jag betalade med en gång på morgonen vid halv nio. Paketet har ännu inte dykt upp. Så helt klart försenar denna hantering paketen med mer än en vecka. Nästa sak jag beställer blir nog från en svensk handlare...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag beställde en grej från Japan och den ankom till Sverige den 13 mars, jag fick uppgift om att betala avgiften den 23 mars och paketet verkar finnas för uthämtning idag.

Lyllo dig - jag får inte ens svar på e-mail så får la se hur det går....

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Det verkar vara så det funkar om man skickar saker mellan rika länder, t.ex. Sverige och Norge: man väger postsäckarna och så betalar den post som skickar flest försändelser pengar till den andra posten som kompensation för mellanskillnaden i vikt. Kina klassas som u-land vilket betyder att Kina subventioneras och subventionen verkar innebära att Kina slipper betala för sina överskott, eller åtminstone att Kina betalar mindre per kilo. Betalning per kilo bör ge ungefär samma resultat som betalning per försändelse eftersom medelvikten på en försändelse troligtvis inte varierar för mycket, men det medför nog mindre administrativa kostnader att väga postsäcken istället för att räkna alla försändelser och väga dessa separat.

Skrivet av Foolwolf:

Lyllo dig - jag får inte ens svar på e-mail så får la se hur det går....

Testa chatten på https://moms.postnord.se/ också. De kanske också kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur seriös källan är, men det låter lite som att det inte gått riktigt som de tänkt sig.

Citat:

Samtidigt som bara hälften har betalat avgifterna, har Svenska staten bara har fått in 2,8 miljoner, en bråkdel av de momsintäkter som Tullverket hade i sina kalkyler i slutet av 2017.

http://24uppsala.se/2018/03/27/nya-siffror-avslojar-paketkris...

Citat:

Enligt Tullverket går statskassan miste om ungefär 0,5-1 miljard kronor på grund av staten inte får in dessa momspengar.

http://24uppsala.se/2018/02/16/nu-andrar-postnord-reglerna-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Vet inte hur seriös källan är, men det låter lite som att det inte gått riktigt som de tänkt sig.

http://24uppsala.se/2018/03/27/nya-siffror-avslojar-paketkris...

http://24uppsala.se/2018/02/16/nu-andrar-postnord-reglerna-pa...

Siffrorna säger inte mycket, de är bara baserade på 400 000 aviseringar vilket motsvarar drygt en veckas paket/brevvolym från Arlanda. Inte ens för den volymen är det nog särskilt representativt, då det folk verkar betalat för är billiga prylar de beställt långt tidigare och säkert hade hoppats skulle slippa avgifter och slinka igenom.

Lagen är tänkt att ge lika villkor för spelarna, så i den meningen går det nog som det ska.

Men de måste börja skicka ut aviseringen för de drygt 500 000 breven/paketen på lagret som ännu inte aviserats också.