Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sen som sagt, skickar du en vara för 30 kr till Kina så är det ett helvete att tullklarera där, minimum är att du betalar på en hemsida och skickar in kopia av ditt ID-kort. Finns ingen anledning att göra det enklare än det är för kineser att ta emot något (de har också extra tullar på många varor).

Säger inte denna sida att man slipper betala skatt om den skatt som annars skulle betalas uppgår till mindre än 50 yuan? Eller missuppfattar jag texten?

Skrivet av frer8833:

@Petterk: vad har du för belägg för att det är så svårt att tulldeklarera i Kina? Jag kollade nyss på Kinas importregel-webbsida, och där står inget om speditionsavgift eller ID-krav etc. Det står 9% tulltaxa + 11% moms och många områden i Kina är undantagna från importavgifter.

Vad är det för sida du tittar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Säger inte denna sida att man slipper betala skatt om den skatt som annars skulle betalas uppgår till mindre än 50 yuan? Eller missuppfattar jag texten?

Ja, det gäller bara "personliga saker" numera, gällde för postorder fram till för några år sedan (minns inte vilket datum) också.

Edit2: Var 2016 som jag mindes, http://www.epochtimes.com/gb/16/4/11/n7542702.htm

Permalänk
Medlem

@Kommenterande Vad är det för sida du tittar på?:

jag tittade på denna sida över importavgifter i Kina som anger låga avgifter.

http://tradecommissioner.gc.ca/china-chine/market-facts-faits...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Pamudas: Inkörningsproblem eftersom de ändrat hanteringen. De har ändrat sina rutiner och system, och anställt flera hundra nya. Så 3-4 veckor bara för att få ut aviseringen verkar inte konstigt för stunden.

Skickade iväg ett mail i måndags som jag fick svar på idag. Förklarade att det var ett paket från USA och gav mitt försändelseID.
Vad jag förstått så är det endast paket från Kina som går igenom ett "Nytt" system och att allt annat forsätter som vanligt, svaret jag fick av postnord säger dock motsatsen?
"När din betalning av moms och avgift har kommit in till oss startar processen med att deklarera din vara och betala in momsen. När deklarationen är godkänd av Tullverket får vi klartecken att släppa din försändelse för vidare transport och leverans till dig."

Så dem tänker alltså hålla kvar paketet tills dess att jag betalat moms + avgift? Aldrig varit med om detta... tidigare när jag åkt på tullavgift så var jag tvungen att betala för att få hämta ut paketet hos ombudet.

"Inbetalnings informationen ska komma via sms eller brev till dig." Vore trevligt om de skickade ut något ..... Börjar bli lite tröttsamt att vänta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skickade iväg ett mail i måndags som jag fick svar på idag. Förklarade att det var ett paket från USA och gav mitt försändelseID.
Vad jag förstått så är det endast paket från Kina som går igenom ett "Nytt" system och att allt annat forsätter som vanligt, svaret jag fick av postnord säger dock motsatsen?
"När din betalning av moms och avgift har kommit in till oss startar processen med att deklarera din vara och betala in momsen. När deklarationen är godkänd av Tullverket får vi klartecken att släppa din försändelse för vidare transport och leverans till dig."

Så dem tänker alltså hålla kvar paketet tills dess att jag betalat moms + avgift? Aldrig varit med om detta... tidigare när jag åkt på tullavgift så var jag tvungen att betala för att få hämta ut paketet hos ombudet.

"Inbetalnings informationen ska komma via sms eller brev till dig." Vore trevligt om de skickade ut något ..... Börjar bli lite tröttsamt att vänta.

Självklart är det samma hantering av alla paket som kommer från tredje land (utanför EUs momsområde).

Det ligger runt en halv miljon paket och väntar på att de ska skicka ut aviseringarna enligt en anställd som pratat med media. Det är också runt 200 000 paket som ska skickas tillbaka redan.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vad jag förstått så är det endast paket från Kina som går igenom ett "Nytt" system och att allt annat forsätter som vanligt, svaret jag fick av postnord säger dock motsatsen?

Jag har uppfattat det som att det nya systemet ska gälla för alla försändelser för vilka du behöver betala moms till Postnord.

Skrivet av Pamudas:

"När din betalning av moms och avgift har kommit in till oss startar processen med att deklarera din vara och betala in momsen. När deklarationen är godkänd av Tullverket får vi klartecken att släppa din försändelse för vidare transport och leverans till dig."

Så dem tänker alltså hålla kvar paketet tills dess att jag betalat moms + avgift? Aldrig varit med om detta... tidigare när jag åkt på tullavgift så var jag tvungen att betala för att få hämta ut paketet hos ombudet.

"Inbetalnings informationen ska komma via sms eller brev till dig." Vore trevligt om de skickade ut något ..... Börjar bli lite tröttsamt att vänta.

På inbetalningsinformationen kommer det att stå att du ska gå till https://moms.postnord.se/ och ange försändelse-id och postnummer. Om du redan känner till försändelse-id, och vet vad du har för postnummer, kan du ju testa att söka på försändelsen och se om det kommer upp något. De kanske precis har postat ett brev med inbetalningsinformation som inte ännu kommit fram.

Det verkar gå till så här:

  1. Försändelsen kommer till Arlanda flygplats eller Toftanäs i Malmö.

  2. Postnord skickar ut information om vad som ska betalas och hur man gör det per brev eller SMS. Av vad som framgått av den här tråden, kan det ta flera veckor innan Postnord skickar ut denna information.

  3. Mottagaren betalar på Postnords hemsida.

  4. Postnord lämnar in importdeklarationen till Tullverket och skickar vidare försändelsen till mottagaren. Detta verkar kunna ta ytterligare någon vecka från det att pengarna betalats.

Medan Postnord väntar på att försändelsen kan skickas vidare till mottagaren, förvaras försändelsen i en lagerlokal i Örebro.

Det dumma är att det hela tar väldigt lång tid. Som en jämförelse landade DHL-flyget på Arlanda vid 6-tiden igår och vid 14-tiden samma dag hade man redan hunnit låta mitt paket passera tullen och köra ut det till ombudet. Det gick mycket snabbare än Postnords variant.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: DHL behöver o andra sidan inte skicka tillbaka hundratusentals paket, och de har ju redan betalat för försändelsen generellt sett – vilket skulle göra det krångligare om du vägrar ta emot paketet. De har ju redan betalat för det och måste kräva tillbaka pengarna av Tullverket om du vägrar ta emot det.

Sen hade det varit mer komiskt (om än dyrare) om det var Fedex, då Fedex terminal på Arlanda ligger i samma byggnad som PostNords

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag har uppfattat det som att det nya systemet ska gälla för alla försändelser för vilka du behöver betala moms till Postnord.På inbetalningsinformationen kommer det att stå att du ska gå till https://moms.postnord.se/ och ange försändelse-id och postnummer. Om du redan känner till försändelse-id, och vet vad du har för postnummer, kan du ju testa att söka på försändelsen och se om det kommer upp något. De kanske precis har postat ett brev med inbetalningsinformation som inte ännu kommit fram.

Det verkar gå till så här:

  1. Försändelsen kommer till Arlanda flygplats eller Toftanäs i Malmö.

  2. Postnord skickar ut information om vad som ska betalas och hur man gör det per brev eller SMS. Av vad som framgått av den här tråden, kan det ta flera veckor innan Postnord skickar ut denna information.

  3. Mottagaren betalar på Postnords hemsida.

  4. Postnord lämnar in importdeklarationen till Tullverket och skickar vidare försändelsen till mottagaren. Detta verkar kunna ta ytterligare någon vecka från det att pengarna betalats.

Medan Postnord väntar på att försändelsen kan skickas vidare till mottagaren, förvaras försändelsen i en lagerlokal i Örebro.

Det dumma är att det hela tar väldigt lång tid. Som en jämförelse landade DHL-flyget på Arlanda vid 6-tiden igår och vid 14-tiden samma dag hade man redan hunnit låta mitt paket passera tullen och köra ut det till ombudet. Det gick mycket snabbare än Postnords variant.

Tack för svaret.
FördendelseID har jag ju redan - vet iofs inte om det blir ett "nytt" efter det kom till Sverige, men det fungerar inte att söka på det genom sidan du hänvisade till.
Har även lagt in försändelsen i postnords app och där står paketet som "Stoppat" eller liknande.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sen hade det varit mer komiskt (om än dyrare) om det var Fedex, då Fedex terminal på Arlanda ligger i samma byggnad som PostNords

Alla de stora speditörerna finns på samma plats bredvid varandra - kolla Google Streetview. Det finns en vit skylt med texten "checkpoint cargo". Precis till vänster på bilden är det en gulröd skylt med en DHL-logga som är svår att urskilja. Postens logga är strax till höger om den vita skylten och det står även en lastbil med Postens logga där. För att se Fedex måste du förflytta dig lite - annan länk. UPS finns precis till höger om Fedex.

Skrivet av Pamudas:

Har även lagt in försändelsen i postnords app och där står paketet som "Stoppat" eller liknande.

Det verkar vara vad Postnord skriver om en försändelse sitter fast i tullen i väntan på att mottagaren aviseras om moms och betalar denna. Trist att det ska ta så lång tid. Själv hoppas jag att mina försändelser från Japan passerar tullen snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Alla de stora speditörerna finns på samma plats bredvid varandra - kolla Google Streetview. Det finns en vit skylt med texten "checkpoint cargo". Precis till vänster på bilden är det en gulröd skylt med en DHL-logga som är svår att urskilja. Postens logga är strax till höger om den vita skylten och det står även en lastbil med Postens logga där. För att se Fedex måste du förflytta dig lite - annan länk. UPS finns precis till höger om Fedex.

DHL och UPS är dock egna byggnader.

Hur som helst, tullagerförfarandet fungerar i andra länder. Frågan är väl mer om PostNords organisation, har de inte tullombud som kan sitta och registrera uppgifterna? De har ju redan skannat paketet och fotat CN22/23-blanketten och adresslappen. Borde bara handla om att de behöver sitta vid ett skrivbord och fylla i importdeklarationen efter de uppgifter de fått in, fast den delen kanske de inte har så svårt med, de verkar ha betydligt svårare att ens registrera uppgifterna så mottagaren kan betala. Hur som helst det jobbar de nog av snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag köper ett skydd till telefonen när jag köper den. Det är alltså en gång var tredje år eller så. Och då oftast i samma butik och vid samma tillfälle då jag köper själva telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är ju ett alternativ men utbud är ju också beroende av vilken modell man har. Har tidigare alltid köpt dyrare mobilskal från case-mate då dessa tål en del stryk. Då hade jag mobiler från Samsung Galaxy S serien men nu har jag en modell som inte är lika populär och som därför mer eller mindre enbart har "kinaskal" i utbudet. Därför känns det riktigt ovärt att betala flera gånger mer för samma produkt, som dessutom inte är av jättebra kvalité.

Skrivet av tBiorrith:

Jag beställde ett mobilskal på AliExpress 14e Mars. Fick det redan igår faktiskt. Och utan någon avgift till och med!

Trevligt, får hoppas att jag har samma tur.

Permalänk
Medlem

Leveranstider ?

Kostnaderna var politiker och myndigheter snabba på att beräkna och ta betalt för men nivån på servicen till Kunderna har man helt ignorerat. Det är ett märkligt fenomen att så fort staten är inblandad så måste kundnöjdheten sjunka.
Man skall vara nöjd att man får betala, om man får vänta utan besked är det den bästa service nivån man klarar av att leverera.

En amatör kan ju ta fram en formel för beräkning av leveranstid:
X= Medeltid för hanterining av ett ärende (registrering, öppna/stäng, beräkna moms/tull)
Y= Antal ärenden/dag
Z= Kapacitet (ärenden/person/dag)

Fast har myndigheterna inga mål eller att man inte bryr sig om ifall man kan klara målen, ja då behöver man ju inte göra några kalkyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytech:

Kostnderna var politiker och myndigheter snabba på att beräkna och ta betalt för men nivån på servicen till Kunderna har man helt ignorerat. Det är ett märkligt fenomen att så fort staten är inblandad så måste kundnöjdheten sjunka.
Man skall vara nöjd att man får betala, om man får vänta utan besked är det den bästa service nivån man klarar av att leverera.

En amatör kan ju ta fram en formel för beräkning av leveranstid:
X= Medeltid för hanterining av ett ärende (registrering, öppna/stäng, beräkna moms/tull)
Y= Antal ärenden/dag
Z= Kapacitet (ärenden/person/dag)

Fast har myndigheterna inga mål eller att man inte bryr sig om ifall man kan klara målen, ja då behöver man ju inte göra några kalkyler.

Och med det vill du säga?

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Att myndigheter kan tillåtas ge dålig service.
Att många kunder inte ställer högre krav, ringer och ifrågasätter den dåliga servicen och sätter tryck på dom ansvariga att höja ribban på kundnöjdheten.

Permalänk
Medlem

PostNord är fortfarande ingen myndighet och styrs inte av politiker. Även om svenska staten äger majoriteten så har de inte majoriteten av rösterna, och innan det blev bolagiserat så var det ett affärsverk som i sig också är ganska långt ifrån en myndighet.

Permalänk
Medlem

PostNord, har tveklöst en särställning bland svenska speditörer, och ett samhällsansvar, för en väl fungerande tjänst. Att man inte har högre krav på dem från myndighetshåll, än vad man gör, är tveklöst skamligt.
Men vad kan man annars vänta sig. Ett postverk som inte klarar av att hantera post, och en banksektor, som inte kan hantera pengar. Sverige är kanske inte helt unikt, men nog fan profilerar man sig märkligt...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

PostNord, har tveklöst en särställning bland svenska speditörer, och ett samhällsansvar, för en väl fungerande tjänst. Att man inte har högre krav på dem från myndighetshåll, än vad man gör, är tveklöst skamligt.
Men vad kan man annars vänta sig. Ett postverk som inte klarar av att hantera post, och en banksektor, som inte kan hantera pengar. Sverige är kanske inte helt unikt, men nog fan profilerar man sig märkligt...

Nu kan jag tycka att man kan ha ett visst överseende med förseningar nu i övergångsperioden, har svårt att tro att någon verksamhet med så kort varsel skulle kunna hantera denna paketmängd på ett felfritt sätt utan att bränna kopiösa mängder resurser. Skulle tro att väldigt få tycker det skulle vara acceptabelt att man drar ner på resurserna på andra ställen för att fokusera enbart på kinapaketen.

Permalänk
Medlem

Hur man än svänger sig med ansvar och service kommer man tillbaka till frågan om vem som ska betala. Om man ska döma av denna tråd vill de flesta ha kinapaketen levererade gratis. Då kan man lugnt konstatera att de får mer service än de betalar för.

Permalänk
Medlem

PostNord vill gärna ha lägre krav på sig när det gäller brevutdelning, men det är ju inte det tråden handlar om. PostNord håller fortfarande mycket högre standard på brevutdelning än Bring för den delen. Hur bra eller dålig hanteringen av utlandsförsändelser blir vet vi inte än, nyanställda på en ny verksamhet behöver nog mer än ett par veckor på sig för att verksamheten ska rulla på.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du verkar ha rätt. Postnord började utkräva hanteringsavgiften efter att ha beordrats av högre myndigheter, och syftet är nog protektionistisk handelsaktion mot Kina och Asien, vilket Väst-världen kör samtidigt just nu, för även tex. Kanada började med detta nyss. Detta är vad en försäljare på Ebay skrev till mig:

Hello
Thanks for your message. I was not aware that postnord changed the procedure.
In the past 22.-EURO for the allowances for VAT and Duty free to Sweden.
I just looked it up and it says the fixed fee is about 125 SEK plus VAT 25% of the item incl. shipping.

That would make it completely uneconomically to order a low priced item. Who wants to buy something 5.- USD if the VAT plus fixed transaction fee cost triple that amount.
I`ll ask a couple of regular buyers from Sweden if they enforce it already. If so, I`ll probably put Sweden on my blocked country list, as it is very likely that Swedish buyers will be somewhat of unhappy with the transaction and leave feedback according.

Canada made something similar. They not charge the buyer, as they would have to change the law first, but they delay the delivery and block tracking.
.
So shipping from Asia to Canada takes often 3-6 months now.
Buyers started to use "Money Back" by Paypal, and because of that a lot of sellers blocked Canada, shipment volume decreased now by 50%-80% to Canada. So the Canadian government succeeded with that tactic.

Permalänk
Medlem

Inte följt tråden sista 50 sidorna.

Har ni hittat någon bra mellanhand med lager i EU? Eller mellanhand som kan importera billigt o skicka vidare.

Letar akrylstavar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande:

Det bör fortfarande tillkomma en avgift från Postnord om du ska betala tull, d.v.s. om värdet är över 1500 kr.Momsen på kommissionen är ibland högre än momsen på den köpta varan/tjänsten. Bokar du ett hotell hos en finsk resebyrå, är själva hotellet momsfritt, men det blir 24% finsk moms på resebyråns kommission. Köper du en tågbiljett av en svensk resebyrå, blir det 6% moms på själva biljetten (0% om du reser till utlandet) men 25% moms på resebyråns bokningsavgift. Då kanske det ska vara 25% moms på mellanskillnaden mellan dropshipparens pris och den kinesiske säljarens pris, och det även om momssatsen på varan är 12% eller 25%?

Haha, är det någon som på allvar tror att dessa "drop-shippers" skulle betala någon skatt på sina svarta inkomster? Men dock en intressant, om även hypotetisk, fråga.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

PostNord är fortfarande ingen myndighet och styrs inte av politiker.

Det brukar vara en statssekreterare som representerar Regeringskansliets röster på en bolagsstämma. En statssekreterare har en minister som chef, så det måste väl i praktiken vara politikerna som styr Postverket? Jag antar att den som röstar för danska staten på bolagsstämman också har någon koppling till politiker. Sedan har riksdagsledamöter rätt att närvara och ställa frågor på bolagsstämmor för helstatliga företag. Eftersom Postverket delvis ägs av danska staten, får även danska folketingsledamöter göra detta.

Skrivet av frer8833:

Canada made something similar. They not charge the buyer, as they would have to change the law first, but they delay the delivery and block tracking.
.
So shipping from Asia to Canada takes often 3-6 months now.
Buyers started to use "Money Back" by Paypal, and because of that a lot of sellers blocked Canada, shipment volume decreased now by 50%-80% to Canada. So the Canadian government succeeded with that tactic.

På ett annat forum har jag läst att folk i Kanada klagat på att det kan ta två månader för en försändelse att passera tullen, så det kan stämma. Sedan är det nog en tidsgräns för hur pass länge man kan kräva tillbaka pengar genom Paypal, så kanadensarna kanske inte har möjlighet att vänta på att tullkontrollen blir klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det brukar vara en statssekreterare som representerar Regeringskansliets röster på en bolagsstämma. En statssekreterare har en minister som chef, så det måste väl i praktiken vara politikerna som styr Postverket? Jag antar att den som röstar för danska staten på bolagsstämman också har någon koppling till politiker. Sedan har riksdagsledamöter rätt att närvara och ställa frågor på bolagsstämmor för helstatliga företag. Eftersom Postverket delvis ägs av danska staten, får även danska folketingsledamöter göra detta.

PostNord Group drivs enligt samma regler som ett offentligt aktiebolag där Sverige har 50 % av rösterna och Danmark 50 %, ingen av ägarna har alltså ensamt en majoritet av rösterna. Sverige kan alltså inte komma med några egna ägardirektiv eller liknande, men ägarna kan självklart närvara på stämman, det kan allmänheten också för den delen även om de inte har något att säga till om. Tittar man på cheferna är det verkligen inte några politiker som är tillsatta som det är högst upp i myndigheter. Årsstämman tillsätter inte VD:er osv. Styrelsen innehåller de vanliga styrelseproffsen, de tenderar inte bli ersätta med olika majoriteter i parlamenten. Så att liknas vid en myndighet är nog inte särskilt beskrivande för hur de styrs. Företagsledningen väljs inte av regeringen.

Permalänk
Medlem

Jädrans vilken diskussion 75kr åstadkommit.

Permalänk
Medlem

Kostar inte vanliga (från utanför EU-paket) 125 kr tullavgift
(+ 25% moms (=den verkligt stora delen om det är något
lite dyrare) + 2,5% tull), så 75 kr för Kina-paket (+moms
+tull förmodar jag) är väl därmed billigare, eller? (Eller tar
de dessutom 125 kr tullavgift för dessa?)

Jag har köpt en massa billiga grejer från Kina/HongKong etc
med dessutom löjligt låg portokostand - det är väl välkänt
detta gick - och även medeldyra från Japan (främst Roland-
grejor) och de slank med obegriplig tulldeklaration igenom
tullen alltid vad jag kan komma ihåg ... slut med det ... men
Sverige/EU har blivit mera priskonkurrensmässigt sedan dess
tycker jag så det spelar mig ingen roll faktiskt att Kina/Hong-
Kong/Japan ej fungerar som tidigare ... .

Permalänk
Skrivet av palbin:

Kostar inte vanliga (från utanför EU-paket) 125 kr tullavgift
(+ 25% moms (=den verkligt stora delen om det är något
lite dyrare) + 2,5% tull), så 75 kr för Kina-paket (+moms
+tull förmodar jag) är väl därmed billigare, eller? (Eller tar
dedessutom 125 kr tullavgift för dessa?)

Det är alltså avgiften på 125 kr som har sänkts till 75 kr. Avgiften är fortfarande 125 kr om värdet överstiger 1500 kr. Avgiften gäller alla länder utanför EU, inte bara Kina. Du får betala 75 kr om du köper något från Norge eller Åland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jädrans vilken diskussion 75kr åstadkommit.

jag fick avi om att betala 75.45 kr, avgiften är alltså ca 1666% på momsbeloppet, och 99.5% av totala beloppet, det kan man faktiskt reagera på.

Permalänk
Medlem

Alla paket/brev från tredje land under 1500 kr kostar 75 kr i speditionsavgift sedan 1 mars.

Det gäller dock om mottagaren står för avgiften, står avsändaren för avgiften så kan det i vissa fall bli billigare, de kan även stå för momsen. Där styrs det istället av avtalet mellan PostNord och avsändande speditör. Sen finns PostNord på plats i Kina och Hongkong och erbjuder DDP (avsändaren står för moms och avgift) via sig själva, där de kan erbjuda e-handlare lite mer fördelaktiga villkor än när mottagaren betalar. I vissa fall kanske är lite att ta i till och med, det borde bli billigare i de flesta fall då en kinesisk speditör inte blir debiterad moms på speditionsavgiften.

@palbin: Något är fel med radbrytningen i ditt inlägg.

Avgiften finns inte för att göra det dyrare och Kina själva har ganska nyligen infört moms utan tröskelvärde, har speditionsavgifter, och har fortfarande strafftullar på många varor. Hade det varit fråga om handelskrig hade det inte varit ensidigt, men nu är allt detta tillåtna avgifter och inte del av handelskriget. En del grejer blir dyrare, men det kommer inte stoppa handel från exempelvis Kina på grejer som inte säljs här eller är svåra att få tag i här, men det kanske kommer göra ordrarna större som i fler artiklar per försändelse, mer kanske kommer gå via gruppköp, fler köp kommer gå via "package forwarding". 75 kr är också ungefär vad du får betala i frakt för en mindre vara inom Sverige, så det blir inte så jävla stor skillnad mot att beställa något inom landet.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Avgiften har inget med hur stor momsen är att göra, så det man kan reagera på är snarare att paketet är feldeklarerat då vara + frakt inte kostar 1,80 kr i verkligheten. Sen kan man egentligen inte betala för mindre än 1 kr i moms, men här är det fråga om både säljare och PostNord som gör fel. PostNord kommer säkert få åtgärda det, problemet då är ju bara att alla paket deklarerade för mindre än 4 kr riskerar att hamna hos Tullverkets personal istället.