Permalänk
Medlem

Bygga dator till dottern

Hej!

Jag behöver lite input.

Min dotter har börjat intressera sig för gaming och har börjat spela Fortnite med sin storebror, problemet är att hon sitter och blockerar MIN dator...

Vad tror ni om det här?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11451517/

Jag har medvetet låtit bli att lägga med ett grafikkort, jag vill inte bli ruinerad och jag är inte säker på att hennes intresse håller i sig.

Skärm, tangentbord mus ect kan jag fixa på annat sätt.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Skrivet av Jearom:

Hej!

Jag behöver lite input.

Min dotter har börjat intressera sig för gaming och har börjat spela Fortnite med sin storebror, problemet är att hon sitter och blockerar MIN dator...

Vad tror ni om det här?

Jag har medvetet låtit bli att lägga med ett grafikkort, jag vill inte bli ruinerad och jag är inte säker på att hennes intresse håller i sig.

på prisjakt med grafikkort billigare än ditt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Hej!

Jag behöver lite input.

Vad tror ni om det här?

Fast ett grafikkort behöver du slänga in där, annars kommer hennes intresse aldrig ens få chansen att starta.

Ge henne en GTX1050 så att hon får en ärlig chans att påbörja sin eventuella resa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hade rekommenderat ett grafikkort. Se till att det går lite luft i chassit iaf. Hade köpt en lite eftermarknadskylare för att flytta luften bakåt i denna typ av chassi.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast ett grafikkort behöver du slänga in där, annars kommer hennes intresse aldrig ens få chansen att starta.

Ge henne en GTX1050 så att hon får en ärlig chans att påbörja sin eventuella resa.

Jag trodde 2200G-processorn var ganska bra på spel? Allt är ju relativt så klart, men man behöver inte köra allt på Ultra

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Jag tänker att om du har 8gb ram kan det bli tight om du kör integrerat grafikkort eftersom att grafiken delar med ramen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paatrick:

Jag tänker att om du har 8gb ram kan det bli tight om du kör integrerat grafikkort eftersom att grafiken delar med ramen, eller?

Det har du rätt i, ska kolla på ett 2*8GB istället

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Jag trodde 2200G-processorn var ganska bra på spel? Allt är ju relativt så klart, men man behöver inte köra allt på Ultra

Hon kommer knappt kunna köra spelen på Low....

Ett 1050 ger henne inte heller Ultra, såklart, men hon får iaf chansen att spela på 30fps+ på medium i vissa spel.

Don't be a retard, buy a graphic card!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kollade det här klippet och tyckte det såg helt ok ut.

https://www.youtube.com/watch?v=5sM-yAsiydU

Tanken är att bygga den här datorn nu och stoppa i ett grafikkort senare och kanske en fetare CPU framöver, om hon spelar vidare.

Eller rättare sagt, hon får ärva mitt 970 och jag får köpa mig ett nytt...

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Kollade det här klippet och tyckte det såg helt ok ut.

https://www.youtube.com/watch?v=5sM-yAsiydU

Tanken är att bygga den här datorn nu och stoppa i ett grafikkort senare och kanske en fetare CPU framöver, om hon spelar vidare.

Eller rättare sagt, hon får ärva mitt 970 och jag får köpa mig ett nytt...

Av alla de videos jag sett ang. 2200G så verkar den klara av de absolut flesta spelen med FPS runt 60. Det är med lite tweaking på inställningarna. Vissa spel är mycket mer svårdrivna som t.ex. Witcher 3, Assassins Creed & Pubg o.s.v. och då ligger FPS runt 30.

Hade jag varit dig så hade jag först testat 2200G utan grafikkort för att se om det räcker för de spel hon tänkt spela. Det känns som 60 FPS i de flesta spel ska räcka åt henne om hon inte är någon hardcore gamer. Skulle hon ta upp intresse för spelandet och att APU:n inte räcker till, så är det ju bara att trycka in ett grafikkort och köra.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440