Började med att läsa tråden och satt och kliade mig i huvudet. Men det klarnar lite nu iaf. Är ni allihop väldigt unga och har ingen större erfarenhet? Förlåt om det låter lite snäsigt men det är för mig ett under att man har ett företag med 15-20 personer utan någon som är IT-ansvarig.
Att driva ett företag och sitta med en konsumentrouter är ju helt förkastligt. Att sedan säga att 599:- för bredband är dyrt är också helt obegripligt. Till att börja med skulle jag se över om det går att byta bredbandsleverantör men läser att det inte verkar gå att byta leverantör, det kommer ju sinka nätet en del eventuellt.
Sen länkas det till lite Unifi-prylar, fungerar alldeles utmärkt för ett företag i er storlek men det gäller att dessa sitter väl utplacerade så att ni har god täckning över hela kontoret. Skulle ladda ned WiFiAnalyzer från Google Play Store och gå runt och mäta sedan.
Inga proffsgrejor, men duger att ta reda på om signalstyrkan är tillräckligt stark och även se över hur det ser ut med andra nätverk, vikla kanaler de ligger på och hur pass stor trafik i luften det är. Helst vill ni inte ha några enheter alls på 2,4Ghz-nätet som behöver någon form av hastighet.
Enklaste sättet är att lägga de olika näten på separata VLAN med varsitt SSID. Skulle även ställa ned signalstyrkan på 2,4Ghz för att försöka tvinga över så många som möjligt på 5Ghz. Om de inte finns något behov av att sitta på ert nät utanför lokalerna, se till att signalstyrka och placering är tillräcklig innanför väggarna på kontoret, men att det inte läcker ut.
APs har halv duplex, det innebär att den kan prata med en enhet i taget. Alla andra enheter får snällt vänta på sin tur. Det kan göra att hela nätet blir toksegt för att Jenny sitter på muggen omgiven av betongväggar med 100Kbit/s och sitter och scrollar instagram/snapchat.
APs behöver också via UniFy-kontrollern ställas in så att personerna kan vandra mellan era olika accesspunkter och snabbt byta över till nästa accesspunkt när nuvarande blir för slö pga. avståndet.
Vad ägnar sig företaget åt för verksamhet? Det är ju lite svårt att veta och ge goda råd för nätverket när vi inte vet vad för eventuella behov ni har.