Bredbandshastighet till kontor med 15-20 devices - Comhem snackar BS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

@Peppar2014, @fisken92

Uppskattar grymt mycket ert engagemang. Känner att vi nästan skulle behöva någon som gör det här åt oss. Jag förstår det tekniska och kan koppla allting, men att konfigurera och administrera detta system känns overkill för mig. Har heller inte tiden. Därför känns det ju lättare med t.ex. Velop trots att den är designad för hemmanätverk då den har en enkel app jag är van vid.

Vad kan det kosta att ta in en konsult på det, tro? Får ta en funderare.

En annan fråga, vad är det egentligen som skulle kännas annorlunda för oss mellan t.ex. Velop som verkar vara en extremt kompetent produkt och de enterpriseklassade produkter @fisken92 länkat till? Fattar ju helt och hållet ifall man har 50-100 pers som jobbar att det är skillnad, men vi sitter på 140kvm och är 15 pers max. Velop bör väl klara 15-20 devices samtidigt?

Att "manage" ett företagsnätverk är inget för den outbildade, utan det krävs en nätverkstekniker. För det är inget klicka här och där, utan det kan ställa till med större skada än nytta. Speciellt om man jobbar mot något så pass osäkert som molnet. Har sen ingen utav er på företaget en bra grundutbildning inom nätverk med diverse certifieringar så bör ni absolut ta in en konsult. Och dom är dyra, bli inte förvånad om det landar på en 250kr/timmen.

Egentligen bör allt som har med nätverk och företag utföras av antingen en anställd nätverkstekniker/IT avdelning eller ett konsultbolag. Är sen företaget för snålt att köpa in dessa tjänster, ja då påverkar det företagets "image" ut mot eventuella kunder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kommer räcka med en switch och några Access Punkter, Comhem routern kan fortfarande vara en router.

Ska man bygga det bra från början är en comhem router in det bästa.
Plus att du får hela Unifi-kedjan om du kör deras produkter, vilket gör det lättare att få en överblick över nätet!

Som ovan nämner är det nog bäst att lämna över uppdraget till någon kunnig inom nätverk.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

så bör ni absolut ta in en konsult. Och dom är dyra, bli inte förvånad om det landar på en 250kr/timmen.

Missade du en nolla där?

Även om velop borde klara det, använd inte konsumentprylar i ett företag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Prophan:

@Peppar2014, @fisken92

Uppskattar grymt mycket ert engagemang. Känner att vi nästan skulle behöva någon som gör det här åt oss. Jag förstår det tekniska och kan koppla allting, men att konfigurera och administrera detta system känns overkill för mig. Har heller inte tiden. Därför känns det ju lättare med t.ex. Velop trots att den är designad för hemmanätverk då den har en enkel app jag är van vid.

Vad kan det kosta att ta in en konsult på det, tro? Får ta en funderare.

En annan fråga, vad är det egentligen som skulle kännas annorlunda för oss mellan t.ex. Velop som verkar vara en extremt kompetent produkt och de enterpriseklassade produkter @fisken92 länkat till? Fattar ju helt och hållet ifall man har 50-100 pers som jobbar att det är skillnad, men vi sitter på 140kvm och är 15 pers max. Velop bör väl klara 15-20 devices samtidigt?

Velop borde klara det utan större problem. Men om ni ändå är 15-20 användare tycker jag helt klart det kan vara intressant att ta in folk som drar upp detta ordentligt åt er. Mycket hellre än att ni själva ödslar tid på det. Vi använder extern leverantör som smäller upp dessa lösningar när vi öppnar nytt kontor. För mindre kontor med >15 anställda så tar det inte många timmar. Det kan det vara värt i.o.m. att ni får allt rätt på en gång istället för att du ska hålla på och krångla med det och kanske få till det..

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ni har alla helt rätt! Vi är i en startup-fas så organisationen är inte riktigt klar. Därför jag tagit det på mig. Men borde kontaktat IT-tekniker direkt. Har kontaktat IT-konsulter i Sthlm för att få offert på detta. De trodde att det kunde gå på 20-25k grovt räknat med allt inräknat.

Kommer testa Velop då jag ändå hittade det för 2200:-, då vi behöver en lösning akut. Kommer dock propsa på en permanent och enterpriseklassad lösning till chefen.

Tack för er grymma hjälp!

Skrivet av Peppar2014:

Att "manage" ett företagsnätverk är inget för den outbildade, utan det krävs en nätverkstekniker. För det är inget klicka här och där, utan det kan ställa till med större skada än nytta. Speciellt om man jobbar mot något så pass osäkert som molnet. Har sen ingen utav er på företaget en bra grundutbildning inom nätverk med diverse certifieringar så bör ni absolut ta in en konsult. Och dom är dyra, bli inte förvånad om det landar på en 250kr/timmen.

Egentligen bör allt som har med nätverk och företag utföras av antingen en anställd nätverkstekniker/IT avdelning eller ett konsultbolag. Är sen företaget för snålt att köpa in dessa tjänster, ja då påverkar det företagets "image" ut mot eventuella kunder.

Skrivet av fisken92:

Ska man bygga det bra från början är en comhem router in det bästa.
Plus att du får hela Unifi-kedjan om du kör deras produkter, vilket gör det lättare att få en överblick över nätet!

Som ovan nämner är det nog bäst att lämna över uppdraget till någon kunnig inom nätverk.

Skrivet av Json_81:

Missade du en nolla där?

Även om velop borde klara det, använd inte konsumentprylar i ett företag.

Skrivet av Xyborg:

Velop borde klara det utan större problem. Men om ni ändå är 15-20 användare tycker jag helt klart det kan vara intressant att ta in folk som drar upp detta ordentligt åt er. Mycket hellre än att ni själva ödslar tid på det. Vi använder extern leverantör som smäller upp dessa lösningar när vi öppnar nytt kontor. För mindre kontor med >15 anställda så tar det inte många timmar. Det kan det vara värt i.o.m. att ni får allt rätt på en gång istället för att du ska hålla på och krångla med det och kanske få till det..

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra idé, lycka till!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Började med att läsa tråden och satt och kliade mig i huvudet. Men det klarnar lite nu iaf. Är ni allihop väldigt unga och har ingen större erfarenhet? Förlåt om det låter lite snäsigt men det är för mig ett under att man har ett företag med 15-20 personer utan någon som är IT-ansvarig.

Att driva ett företag och sitta med en konsumentrouter är ju helt förkastligt. Att sedan säga att 599:- för bredband är dyrt är också helt obegripligt. Till att börja med skulle jag se över om det går att byta bredbandsleverantör men läser att det inte verkar gå att byta leverantör, det kommer ju sinka nätet en del eventuellt.

Sen länkas det till lite Unifi-prylar, fungerar alldeles utmärkt för ett företag i er storlek men det gäller att dessa sitter väl utplacerade så att ni har god täckning över hela kontoret. Skulle ladda ned WiFiAnalyzer från Google Play Store och gå runt och mäta sedan.

Inga proffsgrejor, men duger att ta reda på om signalstyrkan är tillräckligt stark och även se över hur det ser ut med andra nätverk, vikla kanaler de ligger på och hur pass stor trafik i luften det är. Helst vill ni inte ha några enheter alls på 2,4Ghz-nätet som behöver någon form av hastighet.

Enklaste sättet är att lägga de olika näten på separata VLAN med varsitt SSID. Skulle även ställa ned signalstyrkan på 2,4Ghz för att försöka tvinga över så många som möjligt på 5Ghz. Om de inte finns något behov av att sitta på ert nät utanför lokalerna, se till att signalstyrka och placering är tillräcklig innanför väggarna på kontoret, men att det inte läcker ut.

APs har halv duplex, det innebär att den kan prata med en enhet i taget. Alla andra enheter får snällt vänta på sin tur. Det kan göra att hela nätet blir toksegt för att Jenny sitter på muggen omgiven av betongväggar med 100Kbit/s och sitter och scrollar instagram/snapchat.

APs behöver också via UniFy-kontrollern ställas in så att personerna kan vandra mellan era olika accesspunkter och snabbt byta över till nästa accesspunkt när nuvarande blir för slö pga. avståndet.

Vad ägnar sig företaget åt för verksamhet? Det är ju lite svårt att veta och ge goda råd för nätverket när vi inte vet vad för eventuella behov ni har.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Det låter som en bra idé, lycka till!

Skrivet av trickeh2k:

Började med att läsa tråden och satt och kliade mig i huvudet. Men det klarnar lite nu iaf. Är ni allihop väldigt unga och har ingen större erfarenhet? Förlåt om det låter lite snäsigt men det är för mig ett under att man har ett företag med 15-20 personer utan någon som är IT-ansvarig.

Att driva ett företag och sitta med en konsumentrouter är ju helt förkastligt. Att sedan säga att 599:- för bredband är dyrt är också helt obegripligt. Till att börja med skulle jag se över om det går att byta bredbandsleverantör men läser att det inte verkar gå att byta leverantör, det kommer ju sinka nätet en del eventuellt.

Sen länkas det till lite Unifi-prylar, fungerar alldeles utmärkt för ett företag i er storlek men det gäller att dessa sitter väl utplacerade så att ni har god täckning över hela kontoret. Skulle ladda ned WiFiAnalyzer från Google Play Store och gå runt och mäta sedan.

Inga proffsgrejor, men duger att ta reda på om signalstyrkan är tillräckligt stark och även se över hur det ser ut med andra nätverk, vikla kanaler de ligger på och hur pass stor trafik i luften det är. Helst vill ni inte ha några enheter alls på 2,4Ghz-nätet som behöver någon form av hastighet.

Enklaste sättet är att lägga de olika näten på separata VLAN med varsitt SSID. Skulle även ställa ned signalstyrkan på 2,4Ghz för att försöka tvinga över så många som möjligt på 5Ghz. Om de inte finns något behov av att sitta på ert nät utanför lokalerna, se till att signalstyrka och placering är tillräcklig innanför väggarna på kontoret, men att det inte läcker ut.

APs har halv duplex, det innebär att den kan prata med en enhet i taget. Alla andra enheter får snällt vänta på sin tur. Det kan göra att hela nätet blir toksegt för att Jenny sitter på muggen omgiven av betongväggar med 100Kbit/s och sitter och scrollar instagram/snapchat.

APs behöver också via UniFy-kontrollern ställas in så att personerna kan vandra mellan era olika accesspunkter och snabbt byta över till nästa accesspunkt när nuvarande blir för slö pga. avståndet.

Vad ägnar sig företaget åt för verksamhet? Det är ju lite svårt att veta och ge goda råd för nätverket när vi inte vet vad för eventuella behov ni har.

Vi är allt från 25-40 år gamla men företaget är en startup med allt var det innebär. Allt fokus ligger på att få igång organisationen och personalstyrkan har växt extremt fort. Fram tills några månader sedan så funkade Comhem-routern perfekt då företaget endast bestod av 5 personer och alla satt i samma rum. Numera är vi runt 15 pers, flyttat till större lokaler och därför kraschade allting. IT-tekniker är inte direkt den första prion när man ska nyanställa i en startup, då personen inte skulle ha särskilt många arbetsuppgifter. Hade inte jag jobbat här så hade de anlitat en riktig IT-konsult som fått lösa det.

Som jag skrev arbetar vi mot molnet där våra affärssystem är samt Google Drive och kontakten med kunder är via telefon och mail. Inga större behov till ett supernätverk med andra ord.

Jag installerade i vilket fall en Linksys Velop med två noder och sedan dess har det varit grymt stabilt trots 20+ devices kopplade. Jätteimponerad av produkten då väggarna är grymt tjocka. Väldigt skönt med mesh-nätverk. Får se hur långt den håller. Flyttar vi till ännu större lokaler så tar vi såklart in ett proffs. Men 2200:- för den här lösningen är sjukt billigt.

Permalänk
Medlem

Om man får tänka lite på hur er lösning skulle se ut:

Fronta ISP med en enterprise-brandvägg modell mindre, några alternativ:
Sonicwall TZ200
Palo Alto PA220
Fortigate 60D

En switch för access med PoE som kan driva APs utan PoE-injectors, några alternativ:
HP/Aruba 2530
Dell N1100/N1500
Cisco 2960

Enterprise APs som skapar kluster för bättre hantering av roaming etc, UTAN en central controller:
Aruba IAP 305
Cisco Meraki (vet ej modell)
Aerohive AP250

Sen en företagslina med SLA