Permalänk
Medlem

Det är en moralfråga. Man kan inte lagstifta eller reglera fram moral. Det är upp till var och en av oss att leva ut och premiera god moral. Jag vet att jag kan bli bättre. Jag är så jävla mjäkig när jag snackar med kollegor som ägnar sig åt småfiffel här och där. Det finns ju grader i helvetet men backar man bara när man ser någon bete sig tvivelaktigt så devalverar man sin egen karaktär. När alla gör samma sak så... ja. Det genomsyrar kulturen och drabbar oss alla.

Att ta ansvar för sin egen moral innebär att man inte bara kan vända andra kinden till och titta bort när någon annan gör dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det var många. Vi har massor integrationer i våran mjukvara med försäkringskassan och när vi ringer in går det oftast till driftteknikerna eller utvecklare. (Utvecklar system för bland annat social tjänsten och händer rätt ofta att jag får avlasta våra drifttekniker.) De jag kommer på rak arm är LEFI Online och SSBTEK, men vi har mycket möjligt fler integrationer med erat system. Har själv inte sysslat så mycket med integrationerna vi har, är någorlunda ny på företaget och har inte hundra procent koll på våran "lilla" kodbas på 2M rader... Vi har även ett systerbolag som har hand om våra integrationer och tills han slutade i veckan även integrationsansvarig som har tagit hand om det mesta.

Ah, då är ni säkert i kontakt med SHS-driftteamet hos oss. Jobbar rätt mycket med dem, speciellt under tider då det dyker upp massa säkerhetshål i SSL/TLS-världen eller andra PKi-utmaningar. Sedan flyttar folk runt i huset en del mellan olika drifttjänster så över tid har man jobbat med de flesta som jobbar inom närliggande områden.

Permalänk
Avstängd

Som sagt; fusk med VAB är ju att anmäla till FK och sedan ändå arbeta som vanligt. Lite "guldkant" på tillvaron kanske? Sjukt att det ens går att göra på det viset men det är väl som vanligt, samköra register är ju värre än massmord känns det som.

Att stanna hemma med barn och få VAB-ersättning från FK ger ju så lite pengar att man endera får vara låginkomsttagare eller lätt förståndshandikappad för att göra det utan att vara tvungen.

Permalänk
Inaktiv

Det är här dock systemet slår rejält bakut. Det är nämligen inte alla som kan få barn, de blir då dubbelt lidande på jobbet. Tycker dessa personer borde få personliga timmar, motsvarande rikets genomsnitt på VAB timmar, detta om något vore ju rättvist och solidariskt.

Permalänk
Medlem

Som småbarnsförälder har jag otroligt svårt att se VAB som något man gör frivilligt. Att gå till jobbet är ju rena semestern, och VAB-ersättningen är ju smulor. Men med en unge som bestämt sig för att få varenda förkylning och influensa som går att få under februari är det inte speciellt mycket att välja på när termometern närmar sig 40.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det är här dock systemet slår rejält bakut. Det är nämligen inte alla som kan få barn, de blir då dubbelt lidande på jobbet. Tycker dessa personer borde få personliga timmar, motsvarande rikets genomsnitt på VAB timmar, detta om något vore ju rättvist och solidariskt.

Fast de personer som inte kan få barn har ju möjlighet att adoptera och på så sätt få VABa

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

@sweisdapro: Njae, i Sverige så är vi ju speciella där med, inte om du är över 40.

Vilket är helt galet det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

@sweisdapro: Njae, i Sverige så är vi ju speciella där med, inte om du är över 40.

Vilket är helt galet det med.

Öh, jo. Det finns ingen lagstadgad lvre gräns. Socialstyrelsens rekommendation är dock 42. Går att få medgivande även efter det.

Och som småbarnsförälder är det skrattretande hur patetiskt låg nivå det är här och hur dålig tillit man har till sina arbetskollegor.

Min äldsta (nu 11) var nästan aldrig sjuk. Min yngsta (nu 4) är sjuk i stort varje månad, ibland vid flera tillfällen.

Jag har dock haft ”förmånen” att min fru tagit 95% av alla tillfällen, men det har kostat henne två möjligheter till tillsvidareanställning. Att jag inte vabat mer har berott på projekt som krävt min närvaro.

Edit: Vi har gjort flera utredningar men svaren har alltid varit ”vissa barn BLIR sjukare än andra”.

Edit 2: Justerat ”förmån”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Som småbarnsförälder har jag otroligt svårt att se VAB som något man gör frivilligt. Att gå till jobbet är ju rena semestern, och VAB-ersättningen är ju smulor. Men med en unge som bestämt sig för att få varenda förkylning och influensa som går att få under februari är det inte speciellt mycket att välja på när termometern närmar sig 40.

+1 på den.

Dessutom har man någorlunda ok lön är vab en otrolig förlustaffär. Jag torskar ca 2000 spänn om dagen när jag vabbar. Som tur är har jag ett jobb som jag kan sköta hemifrån så för mig blir det vobb varje gång.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Öh, jo. Det finns ingen lagstadgad lvre gräns. Socialstyrelsens rekommendation är dock 42. Går att få medgivande även efter det.

Och som småbarnsförälder är det skrattretande hur patetiskt låg nivå det är här och hur dålig tillit man har till sina arbetskollegor.

Min äldsta (nu 11) var nästan aldrig sjuk. Min yngsta (nu 4) är sjuk i stort varje månad, ibland vid flera tillfällen.

Jag har dock haft förmånen att min fru tagit 95% av alla tillfällen, men det har kostat henne två möjligheter till tillsvidareanställning. Att jag inte vabat mer har berott på projekt som krävt min närvaro.

Edit: Vi har gjort flera utredningar men svaren har alltid varit ”vissa barn BLIR sjukare än andra”.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men, över 40, då kostar det.

10000, snälla pengar. Samt du måste söka om anstånd ifrån Socialstyrelsen för att få använda dina egna ägg.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Får man betalt/ersättning när man är hemma och vabbar?

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

Skrivet av Hondaxl:

Har en på jobbet som fan vabbar minst en vecka i månaden...tror knappast att hans ungar e sjuka så mycket.

Ni kan inte vara allvarliga? Om ni är det så får ni gärna återkomma när ni har egna barn på förskolan för att se om ni håller med det ni precis skrivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Får man betalt/ersättning när man är hemma och vabbar?

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

mmm jätte patetiskt, antar du inte har barn själv.. finns ingen risk jag hade skickat mina barn sjuka på dagis/förskola. OAVSETT om jag hade fått ersättning för det eller inte!

Föräldrar som skickar sina sjuka barn på dagis/skola däremot, där kan vi prata samhällskostnad då dom smittar hela sin avdelning oftast och så går sjukorna bara runt och runt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Sant, men, över 40, då kostar det.

10000, snälla pengar. Samt du måste söka om anstånd ifrån Socialstyrelsen för att få använda dina egna ägg.

Förlåt, trodde du svarade på inlägget om adoption.

Provrörsbefruktning bekostas 4 eller 5 försök (kommer inte ihåg exakt) efter utredning. Sedan får man glatt vänta (minst 1 år väntetid). Vill man inte vänta får man lösa det privat, vilket kostat bra mycket mer än 10.000kr. Bara hormonsprutorna kostar runt 15.000kr.

Lyckas man inte befrukta inom dessa 4ggr så får man sedan bekosta flera försök själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Har en på jobbet som fan vabbar minst en vecka i månaden...tror knappast att hans ungar e sjuka så mycket.

Bara en tanke, har du någonsin talat med din arbetskamrat om privatlivet? Det kan dölja sig mycket bakom fasaden på folk om man vågar fråga, men som vanligt så är vi svenskar inte intresserade av annat än "det är bra med mig", och att knyta näven i fickan såklart.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag har dock haft förmånen att min fru tagit 95% av alla tillfällen, men det har kostat henne två möjligheter till tillsvidareanställning. Att jag inte vabat mer har berott på projekt som krävt min närvaro.

Edit: Vi har gjort flera utredningar men svaren har alltid varit ”vissa barn BLIR sjukare än andra”.

Skickades från m.sweclockers.com

Bland det mest egoistiska inlägget jag sett här. Du säger att det är en "förmån" att du sluppit vabba? Medans för din fru så har det kostat två chanser till tillsvidareanställning?
Med andra ord, Du har offrat din frus jobbmöjligheter till förmån för Din egen karriär? Ja det är ju också ett val man kan göra.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det är här dock systemet slår rejält bakut. Det är nämligen inte alla som kan få barn, de blir då dubbelt lidande på jobbet. Tycker dessa personer borde få personliga timmar, motsvarande rikets genomsnitt på VAB timmar, detta om något vore ju rättvist och solidariskt.

Barn är ju dock i de flesta fall en samhällsekonomisk plusaffär, bland annat därför vi har massa ekonomiska instrument för att underlätta för föräldrar. Någon ska ju torka en i röven när man blir gammal och gaggig också.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

mmm jätte patetiskt, antar du inte har barn själv.. finns ingen risk jag hade skickat mina barn sjuka på dagis/förskola. OAVSETT om jag hade fått ersättning för det eller inte!

Föräldrar som skickar sina sjuka barn på dagis/skola däremot, där kan vi prata samhällskostnad då dom smittar hela sin avdelning oftast och så går sjukorna bara runt och runt

Där har vi något jag verkligen föraktar och HATAR, föräldrar som skickar sjuka barn till förskolan!!! Framför allt när barnen kräkts på morgonen (har förekommit på ”vår” fsk.

**bort //mod**

Skickades från m.sweclockers.com

§1
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wounds:

Barn är ju dock i de flesta fall en samhällsekonomisk plusaffär, bland annat därför vi har massa ekonomiska instrument för att underlätta för föräldrar. Någon ska ju torka en i röven när man blir gammal och gaggig också.

Lätt att säga för dem som kan få barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Får man betalt/ersättning när man är hemma och vabbar?

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

När du får barn kommer du förstå. Speciellt det första året på förskolan innan dem har byggt upp immunförsvar mot alla nya bakterier.
Har man sedan mer än ett barn drar det ihop sig rätt snabbt. Jag har varit med om att mina 3 ungar turades om med feber och spyor, när den ena blir frisk blir nästa sjuk. 8 jävla veckor höll det på så, rena rama semester att återgå till jobbet!

Det är inte patetiskt. Det är att vara en förälder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Förlåt, trodde du svarade på inlägget om adoption.

Provrörsbefruktning bekostas 4 eller 5 försök (kommer inte ihåg exakt) efter utredning. Sedan får man glatt vänta (minst 1 år väntetid). Vill man inte vänta får man lösa det privat, vilket kostat bra mycket mer än 10.000kr. Bara hormonsprutorna kostar runt 15.000kr.

Lyckas man inte befrukta inom dessa 4ggr så får man sedan bekosta flera försök själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope@this om du är 40+, då får du betala hela kakan själv. Samtidigt måste du få socialstyrelsens godkännande.

Syskonbefruktning kostar tom idag, 9500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Bland det mest egoistiska inlägget jag sett här. Du säger att det är en "förmån" att du sluppit vabba? Medans för din fru så har det kostat två chanser till tillsvidareanställning?
Med andra ord, Du har offrat din frus jobbmöjligheter till förmån för Din egen karriär? Ja det är ju också ett val man kan göra.

Nu misstolkade du vad jag skrev, men du uppmärksammade iaf citationstecknen.
Edit: Såg nu att jag missat de tänkta citationstecknen runt ”förmånen” och därmed varför mitt inlägg kunde tolkas fel.

Men ja, det har tyvärr varit på hennes bekostnad. Dock har situationen varit sådan att projektet verkligen krävt min närvaro, men det är svårt för utomstående att förstå.

Sedan tjänar jag tillräckligt bra så att hon skulle kunna vara hemmafru. Men iom att det inte gagnar henne så jobbar hon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi i Sverige faktiskt ligger i topp när det gäller sjuka barn. Många gånger är nog barnen faktiskt sjuka även om vi utan barn inte alltid tror på er. Vi är ett utav världens renaste länder och det tror jag leder till problemet att man inte bygger upp något immunförsvar. Så fort någon nyser så ska det hållas på att sprita hit å dit. Tvätta händer så fort man blir lite skitig.

Lite skit rensar magen är ett gammalt ordspråk som jag tror stämmer in bra här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vab är svinbra. Jag har aldrig träffat märkt att någon har fuskvabbat någongång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Nope@this om du är 40+, då får du betala hela kakan själv. Samtidigt måste du få socialstyrelsens godkännande.

Syskonbefruktning kostar tom idag, 9500:-

Ahh. Syrran blev dock erbjuden provrörsbefruktning vid 41. Under väntetiden blev hon dock gravid (efter utredningen).

Från henne jag fått uppgifterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

När du får barn kommer du förstå. Speciellt det första året på förskolan innan dem har byggt upp immunförsvar mot alla nya bakterier.
Har man sedan mer än ett barn drar det ihop sig rätt snabbt. Jag har varit med om att mina 3 ungar turades om med feber och spyor, när den ena blir frisk blir nästa sjuk. 8 jävla veckor höll det på så, rena rama semester att återgå till jobbet!

Det är inte patetiskt. Det är att vara en förälder.

Det kan jag förstå

Och till alla andra som citera mitt inlägg i början vilket är en hel hög. Givetvis ska man få va hemma med barnet om denne är sjuk. Det jag menar med patetiskt är förmodligen det TS också var inne på- de som sätter VAB i spel. De som kan va "sjuka" eller lediga 3 dagar mån-onsdag och sedan sista två dagarna kör en liten "VAB" på det. Vips, så är de borta en hel vecka.....

Extremt populärt på klämdagar vid högtider när det bara är 3-4 arbetsdagar utav 5. Då kör man en mix med lite ledighet o sen lite vab på det Det är vad jag tycker är patetiskt. De som använder barnen till någon ursäkt för att inte vilja va på jobbet...

Permalänk
Medlem

Överlag VABbar föräldrar för lite.

Speciellt magsjuka är folk för snabba med att friskförklara. Hade fler vabbat lite längre hade många andra föräldrar sluppit vabba alls. För att inte tala om alla små barn som inte hade smittats i onödan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Det är här dock systemet slår rejält bakut. Det är nämligen inte alla som kan få barn, de blir då dubbelt lidande på jobbet. Tycker dessa personer borde få personliga timmar, motsvarande rikets genomsnitt på VAB timmar, detta om något vore ju rättvist och solidariskt.

likställer du VAB med att vara ledig? tror du man vill att ens barn skall bli sjukt så man får vara hemma?
Förstår inte hur du tänker. antingen är du trött på ditt jobb och vill inte jobba och blir sur när and "slipper".
eller så får du göra deras jobb och ditt egna när dom är hemma. är det så får du ta upp det med din chef eller facket för det funkar ju inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Det kan jag förstå

Och till alla andra som citera mitt inlägg i början vilket är en hel hög. Givetvis ska man få va hemma med barnet om denne är sjuk. Det jag menar med patetiskt är förmodligen det TS också var inne på- de som sätter VAB i spel. De som kan va "sjuka" eller lediga 3 dagar mån-onsdag och sedan sista två dagarna kör en liten "VAB" på det. Vips, så är de borta en hel vecka.....

Extremt populärt på klämdagar vid högtider när det bara är 3-4 arbetsdagar utav 5. Då kör man en mix med lite ledighet o sen lite vab på det Det är vad jag tycker är patetiskt. De som använder barnen till någon ursäkt för att inte vilja va på jobbet...

Sätter VAB i spel? Jag har ett gäng år i arbetslivet och har aldrig upplevt någon av mina kollegor som gjort på det viset. Det är härligt med vilda spekuleringar från någon som inte ens vet att man får ersättningar för att vabba. Det finns säkerligen en försvinnande liten procent som utnyttjar systemet, men man kan fuska inom de flesta systemen vi har i detta land.

Jag har en vän som fått sparken pga VAB och den händelsen utreds i detta nu av facket. En liten detalj till den historien är att deras yngsta utreds för sitt immunförsvar.. rättvist?!

Bor du sedan i en storstad=dyrt så räcker inte VAB pengen långt, 80% av OBS: SGI, ej din lön. Lägg på då också att föräldrar går ner i arbetstid för att få ihop livet.

Så ursäkta mig men dina inlägg är direkt motbjudande även om du nu kanske råkar vara yngre och inte har några barn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det är här dock systemet slår rejält bakut. Det är nämligen inte alla som kan få barn, de blir då dubbelt lidande på jobbet. Tycker dessa personer borde få personliga timmar, motsvarande rikets genomsnitt på VAB timmar, detta om något vore ju rättvist och solidariskt.

Är du allvarlig? Om ja, så är jag mållös...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Det är här dock systemet slår rejält bakut. Det är nämligen inte alla som kan få barn, de blir då dubbelt lidande på jobbet. Tycker dessa personer borde få personliga timmar, motsvarande rikets genomsnitt på VAB timmar, detta om något vore ju rättvist och solidariskt.

Om du tror att VABa är att vara hemma och slöa så får du gärna testa att VABa istället för mig nästa gång barnen har magsjuka. Brukar bli först den ena, sen den andra och när den andra börjar har den ena slutat men får inte vara på förskolan för den andra har magsjuka. Att torka spya medans man ska läsa bok och hålla koll på ungen som spydda och nu sprang iväg. För tro inte att dom ligger still bara för att dom har magsjuka.

Att VABa är ingen vilostund.

När barnen sen är friska, ja då åker man dit själv.

Vad då dubbelt lidande på jobbet? Du har väl som dom flesta 8 timmars arbetsdag/40 timmars arbetsvecka. Det du hinner med hinner du med, resten får vänta till imorgon eller nästa vecka. Är det som på mitt jobb, X antal som måste vara på plats då är det chefens uppgift att fixa en ersättare. Chefen är chef, hon leder och fördelar arbete och arbetet går inte att fördela på X-1.