VAB, varför ingen kontroll?

Permalänk
Inaktiv

VAB, varför ingen kontroll?

Varför har vi ingen kontrollerande enhet för detta nu för tiden igen? Vi vet alla att det fuskas överallt, och allt fusk kostar samhället enorma pengar.

Är ju helt galet, du kan vabba hur mycket som helst, men, kanske det då är något problem med barnet som borde kollas mer noggrant? Om man vänder på det finns ju förstadagssintyget för övriga. Borde man inte genomföra samma satsning för de stackars sjuka ungarna som verkar sakna immunsystem?

Eller så är svenska småbarn de sjukaste i hela världen enligt OECD, kan det stämma? Varför är svenska småbarn så mycket oftare sjuka jämfört med övriga världen, även jämfört med många u-länder? Trots den höga sjuksiffran, så verkar dock svenska barn överleva oftare.

Eller, doftar fusksystem lång väg tycker jag. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Klart att det fuskas, gör man ett system som är enkelt att utnyttja så kan du ge dig på att det kommer utnyttjas så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Oj svår fråga! Det är väl samma kontroll på VAB som vanlig sjukskrivning så vitt jag vet, dvs en vecka innan läkarintyg behövs? Så vi borde även inkludera detta i fuskanalysen eller vad säger TS?

För oss som har/har haft barn i låg ålder, som stoppar allt i munnen samt inte har hunnit bygga upp sitt immunförsvar, vet vi av erfarenhet att de blir sjuka ganska ofta. Förmodligen eftersom andra barn dragit på sig något som inte brutit ut/märks och även de stoppar saker i munnen.

Slutligen så tvingar förskolor att man hämtar sjuka barn och barnen är inte välkomna om de har feber över en viss temperatur etc. Kan du presentera någon form av källa på att svenska barn är sjukast i världen? Rimligen i U-länder ser barnomsorgen förmodligen inte ut på samma sätt som här... Det är ju knappt säkert att det finns skolgång och att då tro att det finns förskolor låter märkligt...

Jag är absolut inte negativ till att avslöja folk som missbrukar systemet och kontroll, men jag är väldigt nyfiken på varför TS väljer att just fokusera på VAB och inget annat?

Permalänk
Medlem

Får man betalt/ersättning när man är hemma och vabbar?

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kostar det mer än det smakar.

Tänk på att vården blir belastad för att föräldrar måste ta sig dit och få ett intyg på att ungen är förkyld / har feber / är magsjuk (vilket vårdcentraler helst slipper ta emot pga smittorisken).
Och just de sakerna händer barn OFTA.

När min dotter var mindre skulle det till intyg från förskolan, det var en administration som ingen gillade och det avskaffades som tur var.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Varför har vi ingen kontrollerande enhet för detta nu för tiden igen? Vi vet alla att det fuskas överallt, och allt fusk kostar samhället enorma pengar.

Är ju helt galet, du kan vabba hur mycket som helst, men, kanske det då är något problem med barnet som borde kollas mer noggrant? Om man vänder på det finns ju förstadagssintyget för övriga. Borde man inte genomföra samma satsning för de stackars sjuka ungarna som verkar sakna immunsystem?

Eller så är svenska småbarn de sjukaste i hela världen enligt OECD, kan det stämma? Varför är svenska småbarn så mycket oftare sjuka jämfört med övriga världen, även jämfört med många u-länder? Trots den höga sjuksiffran, så verkar dock svenska barn överleva oftare.

Eller, doftar fusksystem lång väg tycker jag. Vad tror ni?

Har en på jobbet som fan vabbar minst en vecka i månaden...tror knappast att hans ungar e sjuka så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

När min dotter var mindre skulle det till intyg från förskolan, det var en administration som ingen gillade och det avskaffades som tur var.

Det avskaffades för det skulle bli möjligt att automatisera/digitalisera det. Drevs från FKs IT-avdelningens perspektiv faktiskt.
Jobbar på denna It-avdelning....
Under Dan Eliassons styre var det en tydlig inriktning att 80% av all handläggning skulle automatiseras, och pensionsavgångarna skulle täckas med automatisering. Det sket sig dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

Vet inte vad du jobbar på för ställe men man tenderar att få nedsatt lön efter karensdagen.

Skrivet av eucalyptus:

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

Lät ju väldigt anekdoktiskt men såklart att det är patetiskt med folk vars barn blir sjuka. Som sagts innan kan man inte VAB:a en livstid. Det finns regler.

Permalänk
Medlem

Tror TS måste definiera fusk så vi inte pratar om äpplen och päron. Fusk med VAB är i min mening när man plockar ut VAB samtidigt som man jobbar eller inte har hemma barnet från förskola/skola.

Jag själv är småbarnsförälder, och kan intyga att små barn i ålder 1-3år drar på sig sjukdomar till en förbannelse, och att förskolan ringer vid minsta lilla tecken till sjukdom. Att springa till VC tid i otid så fort någon av barnen blir sjuka känns som det kommer belasta systemet mer än det kommer göra nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

Får du inte betalt när du är sjuk så bryter din arbetsgivare mot lagen.

Första dagen får du ingen sjuklön. Mellan 2:a och 14:e sjukdagen får du sjuklön på 80% från företaget. Mellan dag 15 och 89 så får du från försäkringskassan, samt arbetsgivaren om kollektivavtal finns. Hur hög sjuklönen är efter 15 dagar är lite mer komplicerat att räkna ut.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/sjuklon-och-sjukpension

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Får man betalt/ersättning när man är hemma och vabbar?

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

**bort//mod**
Själv har jag tre barn och vabbar inte så ofta. Försäkringskassan betalar ut 80% av din lön då du är hemma och vabbar. Exakt samma som om du är sjuk. Om du får 0kr i ersättning när du är sjuk, så vill jag inte ens veta vad du jobbar som.
Vi har lagar och regler som säger att vi är berättigade 80% sjuklön.
Hur menar folk att fuska med vabb? Barnet måste ju vara hemma om du ska vabba.
Den som tror att det är semester när man har sina barn hemma, borde aldrig någonsin ens fundera på att skaffa barn.
Och om man nu vantrivs så på sin arbetsplats, att man hellre väljer att vara hemma och fusk-vabba så anser jag att man bör skaffa ett jobb man trivs med.

§1
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det avskaffades för det skulle bli möjligt att automatisera/digitalisera det. Drevs från FKs IT-avdelningens perspektiv faktiskt.
Jobbar på denna It-avdelning....
Under Dan Eliassons styre var det en tydlig inriktning att 80% av all handläggning skulle automatiseras, och pensionsavgångarna skulle täckas med automatisering. Det sket sig dock...

Se där.
Men det blev aldrig automatiserat?
Eller rapporterar förskolorna/skolorna in det digitalt nu?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Får man betalt/ersättning när man är hemma och vabbar?

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

Ja, man får ersättning från Fk när man vabbar. Dock är avdraget från arbetet större än ersättningen, så man blir inte direkt fet på vabersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Får man betalt/ersättning när man är hemma och vabbar?

Tycker iaf att vill man vara hemma o "vabba" så ska det va helt utan ersättning. Precis som vilken sjukdag som helst- NOLL betalt

På mina arbetsplatser och på mina vänners där springer folk o vabbar stup i kvarten, precis heeeeeeeela tiden. Patetiskt.

Varför ska man inte få någon form av betalt vid sjukdom eller vab tycker du?

Du blandar ihop sjukdag och karensdag. Karensdag, alltså första dagen under din sjukanmälan så får du inget betalt, resterande dagar så är det ca 80% av lönen.

Och angående vab, https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_...

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Har aldrig fuskat, kommer aldrig att fuska i detta ärende.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

@anon173292: Personligen tycker jag det är bra att samhället/systemet tillåter föräldrar att vara hemma med barn. Tycker det säger mer om toleransen och nivån vi ligger på. Tyvärr verkar det ofta finnas någon, ofta lågpresterande, person som också har trettiotolv ungar som alla är sjuka hela tiden. Men inget system är perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Försäkringskassan betalar ut 80% av din lön då du är hemma och vabbar. Exakt samma som om du är sjuk.

Det där är inte riktigt sant.
Eftersom företaget betalar din lön de första 14 dagarna om du är sjuk får du 80% av din lön, men vabbar du får du 80% av din sjukpenninggrundande lön.
Och man behöver inte tjäna så jättemycket för att slå i det taket.
Räknade ut nån gång att jag får ungefär 60% av min lön när jag vabbar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Se där.
Men det blev aldrig automatiserat?
Eller rapporterar förskolorna/skolorna in det digitalt nu?

De tog bort den där fysiska underskriften, men vad den är ersatt av eller om den bara avskaffades vet jag inte.
Antar att någon rapportering sker av vilka barn som är på plats sker ändå på något vis.
Jag har aldrig vairt "kund" till FK så har aldrig sett andra sidan.

Jobbar med IT-säkerhet så har dålig koll på rutinerna internt också, däremot hör jag saker på fikat ibland
Var ett gigantiskt arbete iaf för att automatisera de stora vanliga försäkringarna mellan 2012 och 2014 men det är många lagar som är ivägen för att automatisera. Dessutom många andra instanser som tex landsting, sjukhus etc. som är alldeles för manuella fortfarande också för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där är inte riktigt sant.
Eftersom företaget betalar din lön de första 14 dagarna om du är sjuk får du 80% av din lön, men vabbar du får du 80% av din sjukpenninggrundande lön.
Och man behöver inte tjäna så jättemycket för att slå i det taket.
Räknade ut nån gång att jag får ungefär 60% av min lön när jag vabbar.

Precis, man blir inte direkt fet på att vabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Drevs från FKs IT-avdelningens perspektiv faktiskt.
Jobbar på denna It-avdelning....

Kanske har snackat med dig någon gång då. Jag var idioten som glömde av namnet och ringde in frågades om teknisk information gällande Leif Online, självklart menade jag LEFI Online. Var en sen fredagskväll och jag var så trött att jag gav upp efter jag hörde mina egna ord och gav luren till kollegan. Hoppas sannerligen jag inte är den enda som råkat säga Leif.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

man behöver helt enkelt skaffa barn så man har en ursäkt att vab'a!

Ne men skämtosido, det tokvabbas överallt känns det som, "äh jag tar en vab" o vips var personen i fråga o gjorde nått helt annat än o just vab'a. supervanligt somsagt.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kanske har snackat med dig någon gång då. Jag var idioten som glömde av namnet och ringde in frågades om teknisk information gällande Leif Online, självklart menade jag LEFI Online. Var en sen fredagskväll och jag var så trött att jag gav upp efter jag hörde mina egna ord och gav luren till kollegan. Hoppas sannerligen jag inte är den enda som råkat säga Leif.

Det är lugnt, vi är 1k personer på IT-avdelningen. Kan garantera att du aldrig pratat med mig i telefon. Jag har aldrig pratat med en slutkund under de 8 år jag jobbat där.
Om du fick prata med en tekniker och inte support/telefoni-folk så känner jag säkerligen personen du pratade med däremot. Vi är bara runt 100 drifttekniker på driftavdelningen.

Permalänk
Medlem

Har mycket Projektkurser i utbildningen nu där flera jag jobba eller umgås med har barn i de mindre åldrarna...typ upp till 5-6 år. Det går inte många veckor innan någon av dem är hemma med sjukt barn eller är sjuk själv. Speciellt någon månad sedan (så som varje år), tur är att de arbetar hemma och när de kan så det rullar på rätt bra ändå.
Det är klart att folk fuskar men barn är duktiga på att bli sjuka och göra föräldrarna sjuka.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Tycker själv det fuskas för mycket med VAB och det verkar ju knappast vara någon kontroll alls på det. Hade flertalet tjejer på min dåvarande arbetsplats som tog VAB stup i kvarten och hade det i system mer eller mindre och de strödde ut VAB-dagarna med vanliga sjuk-dagar också och vissa tog steget längre och gick till doktorn stup i kvarten och fixade sjukintyg så de fick gå hemma i några veckor. När de tjejerna väl var på jobbet så skulle det mest pratas, ta lite för långa raster, gå och röka för ofta på arbetstid och sitta på tok för länge på toaletten. Arbetsgivaren hade ju noll att säga emot också då de var fast/tillsvidare-anställda men till sist så började det komma lite Thai-tjejer till arbetsplatsen och de lata tjejerna började då låta värre än Ku Klux Klan medlemmar och totalvägrade att hjälpa Thai-tjejerna på jobbet då de kände att dem stal dem på deras jobb, var en rolig shit-show att se dock.

På min nuvarande arbetsplats som är lite mer mansdominerad har vi en del tjejer som satt det i samma system att strö ut VAB med vanliga sjukskrivningar också och samma tjejer är unga singelmammor och betar igenom killar/män lika ofta som en annan byter kalsonger typ.

Det borde definitivt göras något åt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Varför har vi ingen kontrollerande enhet för detta nu för tiden igen? Vi vet alla att det fuskas överallt, och allt fusk kostar samhället enorma pengar.

Är ju helt galet, du kan vabba hur mycket som helst, men, kanske det då är något problem med barnet som borde kollas mer noggrant? Om man vänder på det finns ju förstadagssintyget för övriga. Borde man inte genomföra samma satsning för de stackars sjuka ungarna som verkar sakna immunsystem?

Eller så är svenska småbarn de sjukaste i hela världen enligt OECD, kan det stämma? Varför är svenska småbarn så mycket oftare sjuka jämfört med övriga världen, även jämfört med många u-länder? Trots den höga sjuksiffran, så verkar dock svenska barn överleva oftare.

Eller, doftar fusksystem lång väg tycker jag. Vad tror ni?

Vet inte om det är borta nu, men skolan behövde skriva på intyget att barnet faktiskt var hemma (infördes för par år sen).
Vet själv hur ofta barn kan bli sjuka, barn är rena smittohärden. Låter som du inte haft/har barn och var glad för det (du blir nästan konstant förkyld av dina barn speciellt på dagis och även sen när dom börjar i skolan men där minskar det).

största felet är att föräldrar ger barn Alvedon och tar dom till skola/dagis och sen får hämta dom lagom till Alvedonet avtagit (så problmet är åt två håll).

Skrivet av ClubT:

Oj svår fråga! Det är väl samma kontroll på VAB som vanlig sjukskrivning så vitt jag vet, dvs en vecka innan läkarintyg behövs? Så vi borde även inkludera detta i fuskanalysen eller vad säger TS?

För oss som har/har haft barn i låg ålder, som stoppar allt i munnen samt inte har hunnit bygga upp sitt immunförsvar, vet vi av erfarenhet att de blir sjuka ganska ofta. Förmodligen eftersom andra barn dragit på sig något som inte brutit ut/märks och även de stoppar saker i munnen.

Slutligen så tvingar förskolor att man hämtar sjuka barn och barnen är inte välkomna om de har feber över en viss temperatur etc. Kan du presentera någon form av källa på att svenska barn är sjukast i världen? Rimligen i U-länder ser barnomsorgen förmodligen inte ut på samma sätt som här... Det är ju knappt säkert att det finns skolgång och att då tro att det finns förskolor låter märkligt...

Jag är absolut inte negativ till att avslöja folk som missbrukar systemet och kontroll, men jag är väldigt nyfiken på varför TS väljer att just fokusera på VAB och inget annat?

Precis, många länder har dåligt skydd i fall man behöver vara hemma med sjukt barn. Denna tråd liknar en annan som startade här angående ledighet och barn (då föräldraledighet har jag för mig). Är det samma trådskapare?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det märks ganska tydligt vilka personer i den här tråden som inte har barn

Nu vet jag själv inte hur pass duktiga FK är på att verifiera med förskola om barnet är hemma sjukt, men jag skulle aldrig få för mig att fuska med VAB iaf. Det är ju på jobbet man laddar batterierna nu för tiden...Barn i trotsåldern är energislukare

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Har själv 2 barn och visst såklart dom oftare blir sjukare än vad vi vuxna blir. Jag tror jag har "vabbat" 3 dagar sen 1 Januari 2017, och det känns ändå rimligt.
Jobbar skift så då jobbar vi 7 dagar sen ledig 5, och jag vet säkert 2-3 personer på min arbetsplats som inte jobbat en enda skiftcykel (7dagar) under samma period utan att ha vabbat.
Och det är OMÖJLIGT att deras barn är sjuka sisådär 2ggr/månad, om dom inte har 13 barn förstås, men det har dom inte, dom har 2 precis som jag.

Som med alla andra bidrag och liknande som finns så kommer det fuskas. Och VAB är otroligt lätt att fuska med då arbetsgivaren inte har rätt att kräva ett intyg eller så eftersom det är FK som betalar och inte AG.
Är man arbetsskygg så hittar man alltid anledningar till att inte gå till jobbet oavsett om det är VAB, sjukdom eller något annat. Men VAB är absolut lättast att använda då ingen kan "bevisa" att ungen minsann inte hade feber under natten eller liknande.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

Försäkringskassan brukar väl undersöka om dom misstänker missbruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Oj svår fråga! Det är väl samma kontroll på VAB som vanlig sjukskrivning så vitt jag vet, dvs en vecka innan läkarintyg behövs? Så vi borde även inkludera detta i fuskanalysen eller vad säger TS?

För oss som har/har haft barn i låg ålder, som stoppar allt i munnen samt inte har hunnit bygga upp sitt immunförsvar, vet vi av erfarenhet att de blir sjuka ganska ofta. Förmodligen eftersom andra barn dragit på sig något som inte brutit ut/märks och även de stoppar saker i munnen.

Slutligen så tvingar förskolor att man hämtar sjuka barn och barnen är inte välkomna om de har feber över en viss temperatur etc. Kan du presentera någon form av källa på att svenska barn är sjukast i världen? Rimligen i U-länder ser barnomsorgen förmodligen inte ut på samma sätt som här... Det är ju knappt säkert att det finns skolgång och att då tro att det finns förskolor låter märkligt...

Jag är absolut inte negativ till att avslöja folk som missbrukar systemet och kontroll, men jag är väldigt nyfiken på varför TS väljer att just fokusera på VAB och inget annat?

Njah, en arbetsgivare kan väl kräva läkarintyg efter första dagen vid upprepade sjukskrivningar? Kan de verkligen det med VAB?
Sedan har förskolorna blivit hårdare vad gäller sjuka barn med. Det är inget konstigt att småbarnsföräldrar vabbar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är lugnt, vi är 1k personer på IT-avdelningen. Kan garantera att du aldrig pratat med mig i telefon. Jag har aldrig pratat med en slutkund under de 8 år jag jobbat där.
Om du fick prata med en tekniker och inte support/telefoni-folk så känner jag säkerligen personen du pratade med däremot. Vi är bara runt 100 drifttekniker på driftavdelningen.

Det var många. Vi har massor integrationer i våran mjukvara med försäkringskassan och när vi ringer in går det oftast till driftteknikerna eller utvecklare. (Utvecklar system för bland annat social tjänsten och händer rätt ofta att jag får avlasta våra drifttekniker.) De jag kommer på rak arm är LEFI Online och SSBTEK, men vi har mycket möjligt fler integrationer med erat system. Har själv inte sysslat så mycket med integrationerna vi har, är någorlunda ny på företaget och har inte hundra procent koll på våran "lilla" kodbas på 2M rader... Vi har även ett systerbolag som har hand om våra integrationer och tills han slutade i veckan även integrationsansvarig som har tagit hand om det mesta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.