Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Den kostar betydligt mer. För kom ihåg att personen ifråga som deklarerar denna har en full lön och det går från dennes arbetstid att se över det administrativa.. så där har PN två val. Antingen låta allt annat stanna upp eller anställa en ny arbetare. Denne vill ju ha lön.. Så då har alltså kostnaden fördubblats för PN medan du själv betalar samma summa. Faktum är att PN hade enkelt kunnat tredubbla summan och ändå inte gått runt.

Nja, jag är högst tveksam på att varje paket skulle kosta PN 75:- extra. Nu vet jag inte vad en brevbärare (eller vem det nu kan tänkas vara som tar hand om alla paketen) men säg att de har en månadslön på 25.000:- och baserat på en arbetsmånad á 173 timmar så ger det en timlön på 144:- / h.
Ett paket tar knappast en halvtimme att hantera.

Eller jo, kanske i PN's fall. Det skulle förklara frakttiden på många av mina paket

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Hur räknar du löne/arbetskraftskostnad? Någon som får 25 000 kr/mån brutto för 173 timmar kostar minst 190 kr/timmen före pensionskostnader. Alla (i stort sett) i Örebro är dessutom anställda via bemanningsföretag så lägg på lite till. Alla över 25 betalar de tjänstepension för vilket också gör dessa några procent dyrare.

De har anställt någonstans runt 500 nya medarbetare, men de skulle förmodligen behöva det dubbla. Jämfört med andra länder är inte heller speditionsavgiften hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Antagligen hamnat i fel nedkast?

**bort //mod**
Killen bad om ursäkt för han råkade trampa på paketen.
**bort //mod**

§1
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Väntar på mina vinyler som jag beställt från USA fortfarande. Betalade för 10 dagar sedan, böjar bli lite orolig.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av ELF:

De kunde ha gjort detta så mycket smidigare. De hade kunnat avvaktat med denna avgift några månader. På så sätt hade folk som redan beställt haft en chans att hämta ut sitt paket och de som ännu inte beställt kunde ha hunnit få informationen.
Det är ju deras egna fel att det kör ihop sig med returer.

Hade de väntat i ett halvår, hade folk fortsatt beställa grejer i ett halvår i förhoppning om att de skulle slinka igenom. Förmodligen hade det blivit lika mycket att skicka tillbaka i slutändan.

Skrivet av anon56869:

Hahhahahaha du har nog aldrig varit i kina. Jag har bott där i 5 år och bor numera i Korea. Snacka om att Sverige känns som ett uland i förhållande vad gäller posten. Snabba, billiga och pålitliga leveranser. Här i korea kostar det 15-20kr att skicka ett litet paket inomlands med leverans till dörren inom 1-2 dagar som fungerar och dem leverar när man är hemma.

Skrivet av anon56869:

Ja lycka till då. Härligt när du behöver beställa komponenter för att bygga ihop en liten maskin som ska säljas för ett par tusenlappar. Försäljningspriset täcker inte ens postens avgifter jihaaa !!

Jag förstår inte hur folk kan gå och försvara sånt här?

Helt obegripligt. Men men enjoy!

Är det alltså så att du bor i Korea men bekymrar dig över avgifter som du får betala till Postnord för import av komponenter till Sverige?

Skrivet av anon56869:

Och att någon går runt och slavarbetar är bara något du inbillar dig. Fysiskt arbete får man betalt för här i korea, vet ej vad postgubbarnas lön är men antagligen högre än i Sverige. I alla fall är skatten betydligt lägre så ganska säker på att dem får ut mer i månaden än vad svenska postgubben får. Och dessutom skickar man post billigt och slipper betala extraavgifter för att kunna ta emot sin post. Fakturor betalar man 0kr för.

50 spänn för att skicka en pappersfaktura är vansinnigt. Hur mycket tjänar dem på det om året?

Hur mycket du får i lön i Korea beror på var du bor och jobbar. Om du flyttar till ett kwalliso, märker du nog att lönen inte blir så hög. Jag vet inte hur det är med fakturaavgifter i Korea, men jag har varit med om att företag gett fakturarabatt i Japan om man valt ett billigare betalsätt och självklart är det en bra idé att ta olika betalt beroende på hur pass dyrt betalsätt man väljer att använda så att de som väljer billiga betalsätt inte sponsrar dem som väljer dyra betalsätt.

Skrivet av Gropenator:

Den för 2500:- har testats och är säker att använda.

Den för 60:-? Högst osannolikt.

Ingen fara; den billiga kommer att testas av mottagaren. Det är bara för dig att räkna antalet brandbilar som kör iväg så kan du bedöma hur farlig den är.

Skrivet av anon51582:

Vem är du att döma vad som är onödig skit?

Det är ju alltid någon annans fel, så det är allt det som andra beställer som är onödig skit medan det man själv beställer inte är onödig skit, även om man skulle råka beställa samma sak som någon annan.

Skrivet av sCaz:

Perfekt, förstörde Ebay så man inte hittar något.

..för det är väl rimligt att det dykt upp både alternativen att prylar man söker upp inom EU dispatchas från Kina samt att de dispatchas från England MEN dessvärre med upp till 4 veckors leveranstid gentemot förut 5-15 dagar. Bye bye lagervaror?

Säljare hittar alltid lösningar, suck. Kan inte folk bara betala 50 spänn istället för 20 spänn för sitt kraffs så att regionerna kan kvarstå

Om en säljare anger fel avsändarland, bör du kunna kräva ersättning genom Ebay för falsk marknadsföring.

Skrivet av Neohyde:

"Orsaken tillskrivs teknikproblem, sjukfrånvaro och kapacitetsbrist. Bolaget siktar mot att lösa problemen och återgå till normal leveranstakt inom kort."

Om man då som postmord valt att nyligen säga upp samtlig personal som nyligen anställts för att jobba med det här hur är det en problemlösning?

Problemet är väl också att personalstyrkan är helt ny och inte har tillräcklig vana av dessa saker. Då väljer man alltså att sparka alla så att man får personal med ännu mindre vana av detta. Var har du läst att personalen ska sparkas?

Skrivet av gurkburk92:

Har ditt paket suttit fast hos postnord/tullen länge? Ja du, använd huvudet. 200,000~ paket skickas tillbaka. Tusentals andra paket som är betalda ska också kollas. DITT PAKET ÄR INTE ENSAMT, TÄNK PÅ DET.

Hur många paket en speditör behöver hantera är irrelevant; man ser helt enkelt till att ha tillräckligt med personal för att förtulla allt tillräckligt snabbt. Hanterar man många paket, behöver man en större personalstyrka.

Skrivet av gurkburk92:

1) Postnord har fått betala ur egen ficka FÖR VARJE KINA-PAKET.

Hur det internationella postavtalet är formulerat är Postnords problem. Frakten är redan betald och det är inte detta som Postnord fakturerar för vid importen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kanske för om du beställt nått för en hundring så vill folk inte betala 100kr extra i avgift och moms.

**bort //mod**. Så Postnord ska fortsätta betala detta åt dig alltså? Sluta inbilla dig att allt är gratis här i världen..

§1
Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja lycka till då. Härligt när du behöver beställa komponenter för att bygga ihop en liten maskin som ska säljas för ett par tusenlappar. Försäljningspriset täcker inte ens postens avgifter jihaaa !!

Jag förstår inte hur folk kan gå och försvara sånt här?

Helt obegripligt. Men men enjoy!

Obegripligt är det om man misslyckas med både kostnadskalkyl och marginalberäkning...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Se till att beställ lite billig skit och hämta de inte så de får jobba lite!

Skrivet av Wiruz:

HAHA så jävla rätt.Ska nog skicka efter några fler, 6kr x100paket är ju lätt värt!
Fredagen är räddad!

Så att Postnord tvingas att tiodubbla avgiften för att kompensera för alla kostnader med icke uthämtade försändelser, menar ni?

Skrivet av pwillow:

Däremot undrar jag varför det är så svårt att specifiera vad det är jag betalar för. Detta har inget med Kinapaketen att göra utan har varit likadant för USA-paket och annat under många år. Det kommer ett papper där det står en summa för avgift och en summa för moms. Men aldrig är det specat vad det är för belopp jag faktiskt betalar moms på. Inga uppgifter om t ex pris i dollar och eventuell växelkurs. Det borde var anständigt att speca detta.

Postnord måste dessutom rapportera in mer detaljerade uppgifter till Tullverket, så det torde vara en enkel sak att låta datorn skriva ut dessa uppgifter på ett papper som mottagaren får.

Skrivet av pwillow:

Vet du om det systemet som nu används för kinapaketen även kommer gälla för andra utlandspaket utanför EU. Kommer USA-paketen också får en avgift på 75 kr?

Gäller alla försändelser från länder utanför EU.

Skrivet av Dumbullen:

Nja, jag är högst tveksam på att varje paket skulle kosta PN 75:- extra. Nu vet jag inte vad en brevbärare (eller vem det nu kan tänkas vara som tar hand om alla paketen) men säg att de har en månadslön på 25.000:- och baserat på en arbetsmånad á 173 timmar så ger det en timlön på 144:- / h.
Ett paket tar knappast en halvtimme att hantera.

Eller jo, kanske i PN's fall. Det skulle förklara frakttiden på många av mina paket

Du får inte glömma att Postnord inte bara betalar lön utan även arbetsgivaravgift, pensionsförmåner och sådant.

Permalänk
Medlem

Posten tar ut en rimlig avgift, som förmodligen både ska täcka administrationen samt styra över kunderna till vettigare beteende (typ, skicka 1 paket med 15 saker istället för 15 paket med 1 sak).

Angående avgifter skulle jag få ett avlopp på tomten godkänt. Det hade kostat 70 000 att få det grävt och fixat, sen ville kommunen ha typ 7000 för att en snubbe skulle komma en trekvart på förmiddagen (inklusive restid), titta på det lite, och skriva ut ett standard-A4-papper med en stämpel och underskrift på. "Ja, vi tar samma avgift för allting" sade kommunen när jag frågade, "förutom när vi tar ut mer". Mer tar de tydligen ut om det krävs lite mer än att bara okulärbesikta och stämpla, jag hade nog tur där att inte administrationen kostade lika mycket som produktionen.

Finns många stora kostnader som inte kan motiveras helt enkelt. Anslutningsavgifter - förr skulle en tekniker ut i skogen och skruva i en telestation, idag trycker kundtjänst "aktivera" på datorn och fakturerar 250kr för att man ska få bli kund hos dem. Eller så får man betala 40kr för en pappersfaktura. Som man får betala 50kr för att betala, om man vill betala på bank. Och har tur nog att bo nära en sådan, det finns ju väldigt få riktiga banker som hanterar riktiga pengar numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Om det är någon som kan komma med konkret information kring hur många som jobbar med pakethanteringen av dessa paket, medellön osv så att jag kan bli motbevisad är jag mer än villig att ändra åsikt.
Men för närvarande tycker jag att 75:- / paket är alldeles för hög avgift.

Permalänk
Medlem

Beställde två Molex-Sata adaptrar innan det blev tal på att avgiften skulle införas så tidigt som den gjordes. Betalade 12kr med gratis frakt på ebay. Fick sms och brev av PostMord att jag skulle betala 76,43 kr för att få mitt paket. Glöm det... Hoppas dom kommer på vilken usel idé detta är. PostMord var väl tvungna att få in avgifter på 2/3 av paketen för att det skulle gå runt, nu går dem back på att införa avgiften.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

75kr för att skanna in ett paket i systemet är rent utav rån, kan omöjligen vara någon bra förklaring bakom den summan. skitföretag med parasiter i toppen

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

75kr för att skanna in ett paket i systemet är rent utav rån, kan omöjligen vara någon bra förklaring bakom den summan. skitföretag med parasiter i toppen

Jamen om du nöjer dig med så låg lön att man kan ta ut en lägre avgift men ändå få in så mycket att det täcker lönekostnaderna, kan väl du ta och söka anställning på Postnord för att fixa importdeklarationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jamen om du nöjer dig med så låg lön att man kan ta ut en lägre avgift men ändå få in så mycket att det täcker lönekostnaderna, kan väl du ta och söka anställning på Postnord för att fixa importdeklarationerna.

ska det ta 20 minuter att skanna in en vara i deras system? De hanterar tusentals paket varje dag, finns inte en chans att det kan ta så lång tid att det kostar dem 75 kr. När jag arbetade som TV-tekniker fick vi ungefär en halvtimma på oss att reparera tv-apparater, med min timlön på den tiden hade det motsvarat en kostnad på runt 75kr per tv för min arbetstid. Jämför det med att registrera ett paket. Ett stort skämt är vad det är

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

@superduperultra: Vad jag har förstått så beställer merparten billiga mobilskal etc. Vilket känns jättenödvändigt... Men vissa kanske tycker det är för dyrt att betala 79:- för ett här i Sverige.

Jag betalade 12,50:- för en sak som Fyndiq ville ha 199:- för och det var rabatterat pris enligt Fyndiq.

Permalänk
Medlem

jag har betalat för flertalet paket då jag nyligen införskaffat en 3d-printer.
det tog ca 1-2 veckor för varje packet att komma till tullen, sen varierade det med 1-3(3!!!) veeckor för att få betalningskravet. sen efter det ytterligare 2-3 veckor för att paketen skulle börja röra sig vidare från tullen in i sverige.

Ska man nu betala extra för deras "hanteringsavgift" (oftast 75kr sen momsen på typ, vadå, 3 kr?) så är det help oacceptabelt. betalar jag nu extra till dom för att få mitt paket som är från kina omhändertaget så får dom fan ge lite service också.

(någon annan som kommer och tänka på trumps importskatter? eller?)

Posten ska vara fri, precis som internet. precis som Internetleverantörer inte ska få lov att throttla youtube eller blocka netflix får inte posten blockera paket bara för dom kommer från ett särskillt land. paketets innehåll ska inte spela någon roll heller såvida det inte är något olagligt, tex vapen eller droger.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De kunde ha gjort detta så mycket smidigare. De hade kunnat avvaktat med denna avgift några månader. På så sätt hade folk som redan beställt haft en chans att hämta ut sitt paket och de som ännu inte beställt kunde ha hunnit få informationen.
Det är ju deras egna fel att det kör ihop sig med returer.

Ägnar du någon som helst tid åt att titta/lyssna/läsa nyheter? Det här har varit känt i ca två månader (om inte mer) och enda sättet att ha missat den informationen är om man levt under en sten.

Skrivet av anon51582:

Det indikerar ingenting, utbilda dig:

"Circular reasoning (Latin: circulus in probando, "circle in proving"; also known as circular logic) is a logical fallacy in which the reasoner begins with what they are trying to end with. The components of a circular argument are often logically valid because if the premises are true, the conclusion must be true."

Naw, vilka fina begrepp du kan.

Faktum kvarstår. Är du inte beredd att betala 75 kronor för något så är det antingen "skräp" eller inte billigt nog att beställa från andra sidan jorden. Visst, jag kan förstå det om du är en låginkomsttagare som vänder på varje krona men annars är det bara patetiskt att spara ett par tior genom att skicka efter billigt skräp från Kina. (Om du köper något och sparar tusenlappar så är avgiften inget att gnälla över.)

Skrivet av Itasha:

Tänk om vi kunde göra såhär med alla kulturberikare, skicka dem rätt tillbaka dit de kom ifrån. De enda som vill få hit dem är samma rödingar som köper skräp från Kina med gratis frakt till kostnad för oss andra.

https://www.flashback.org/

Ovan länk går till en ypperlig bra sida om man gillar att sprida "patriotiska" åsikter i forumstrådar som handlar om helt andra saker. På sweclockers hoppas jag i alla fall att vi alla vill hålla oss någorlunda till vad ämnet handlar om.

Skrivet av Dumbullen:

Nja, jag är högst tveksam på att varje paket skulle kosta PN 75:- extra. Nu vet jag inte vad en brevbärare (eller vem det nu kan tänkas vara som tar hand om alla paketen) men säg att de har en månadslön på 25.000:- och baserat på en arbetsmånad á 173 timmar så ger det en timlön på 144:- / h.
Ett paket tar knappast en halvtimme att hantera.

Som andra sagt måste en arbetsgivare betala betydligt mer än bara lönen. Lägg där till andra kostnader som jag är övertygad om tillkommer.

Skrivet av Beta:

Beställde två Molex-Sata adaptrar innan det blev tal på att avgiften skulle införas så tidigt som den gjordes. Betalade 12kr med gratis frakt på ebay. Fick sms och brev av PostMord att jag skulle betala 76,43 kr för att få mitt paket. Glöm det... Hoppas dom kommer på vilken usel idé detta är. PostMord var väl tvungna att få in avgifter på 2/3 av paketen för att det skulle gå runt, nu går dem back på att införa avgiften.

Innan det här så gick väl nästintill varenda paket genom tullen utan att postnord fick betalt för det. Så oavsett om försändelserna från Kina skulle minska med 90 % skulle det väl generera en större inkomst. Eller tänker jag tokigt?

Utöver ökade inkomster med den här avgiften så får de förstås även minskade utgifter om färre skickar efter paket. Win-win...

Skrivet av GizmoTheGreen:

Posten ska vara fri, precis som internet. precis som Internetleverantörer inte ska få lov att throttla youtube eller blocka netflix får inte posten blockera paket bara för dom kommer från ett särskillt land. paketets innehåll ska inte spela någon roll heller såvida det inte är något olagligt, tex vapen eller droger.

Om vi ska använda din jämförelse så har det ju snarare varit så att postnord throttlat nästan alla andra länder än kina i sin hantering. Men jag kan ha fel även här, timmen är sen och whiskeyflaskan tom

Permalänk
Medlem

Det skrämmer mig faktiskt, hur folk vägrar förstå.

Priset som är satt för import av kina/usa paket är lågt. Vad är det som är så svårt att förstå?

Testa att beställa något som går via UPS eller DHL. Då kommer du inse.

Beställer man något i Sverige, så har många stora butiker slopat/fått ändrat kontrakt, och inte längre erbjuder gratis frakt ens över en viss kostnad. Många har fraktkostnad på 50-100kr I SVERIGE.

Är då kostnaden för ett paket som kommer från Kina verkligen så jävla konstigt? Som många har påpekat, andra länder tar betydligt mycket högre pris för detta.

Skrivet av TroubleBaker:

75kr för att skanna in ett paket i systemet är rent utav rån, kan omöjligen vara någon bra förklaring bakom den summan. skitföretag med parasiter i toppen

"Postnord tar X-pris för att skanna ett paket" - Jo ellerhur. Hur ignorant kan man vara? Det är flertal människor som ska hantera paketen. Paketen skall hamna i burar på något jävla sätt. Burarna med SORTERADE paket skall tas till chaufförerna.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Dagens opopulära åsikt är väl att det inte är mer än rätt att dumsnåla medelklassare "straffas" när de köper billigt skit från Kina.

Nästintill alla jag vet som köper småsaker från Kina gör det för att spara ett par femmor för smink, pennor och sladdar. Det är en sak om du lever på existensminimum, då är förstås varenda krona viktig men för alla andra är det bara ett fånigt beteende samt skadligt för miljön och den svenska ekonomin.

Självklart finns det undantag och för de är det förstås tråkigt att behöva betala extra men om det man vill ha inte är värt 75 kronor extra så är det kanske inte så viktigt...

Du menar att samma varor som säljs i de svenska butikerna inte har tillverkats i Kina, inte har fraktats hit på samma sätt från Kina, inte har fraktats extra lång väg till eventuellt centrallager och sedan till butik och slutligen hem till dig?

Att påstå att det skadar den svenska ekonomin är ju bara ännu mer befängt. Kostar det postnord (dvs våra skattepengar) pengar? Ja. Av den biten går dock det mesta tillbaka inom riket.
I övrigt så har vi en jäkla massa bolag som varken hade kommit till eller överlevt utan rimliga alternativ till de svenska återförsäljares ockerpriser (på Kinaprylar).

Ibland kan det vara en bra idé att koppla på hjärnkontoret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det går bra för Sverige.

Helt rätt, troligen går det bättre för svenska återförsäljare efter dessa nya rutiner. Skatteinkomsterna ökar nog också på försäljningen, så det går nog bättre för Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Om det är någon som kan komma med konkret information kring hur många som jobbar med pakethanteringen av dessa paket, medellön osv så att jag kan bli motbevisad är jag mer än villig att ändra åsikt.
Men för närvarande tycker jag att 75:- / paket är alldeles för hög avgift.

Skrivet av TroubleBaker:

75kr för att skanna in ett paket i systemet är rent utav rån, kan omöjligen vara någon bra förklaring bakom den summan. skitföretag med parasiter i toppen

Kan man tycka, men det finns o andra sidan ingen anledning till att de ska ta ut en lägre avgift än andra jämförbara postbolag. Vore mycket konstigare. Låter ganska orimligt att förvänta sig också.

Posten Norge tar 158 NOK, Post Danmark/PostNord Danmark tar ut 160 DKK, Deutsche Post i Tyskland tar ut 28,50 EUR o.s.v. samtidigt som de är utsedd postoperatör och bara får ta ut vad det kostar.

@Dumbullen, läs uppgifterna i media. Det är över 500 nyanställda, plus alla som tidigare var anställda på utrikesterminalerna. På en månad har cirka 300 personer arbetat på tullagret i Örebro och skickat ut 800 000 avier. Med dagens hantering hade de behövt varit fler egentligen. Avgiften kommer alltid vara mer än lönen. Avgiften är inte meningen att vara ocker, då den är reglerad av Världspostföreningen, men om andra kan ta 2-4 gånger mer under samma regelverk finns inte mycket att klaga på gällande nivån. Det är 60 kr exkl moms det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Tänk om vi kunde göra såhär med alla kulturberikare, skicka dem rätt tillbaka dit de kom ifrån. De enda som vill få hit dem är samma rödingar som köper skräp från Kina med gratis frakt till kostnad för oss andra.

Hör inte till ämnet som diskuteras i tråden någonstans. Lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Tänk om vi kunde göra såhär med alla kulturberikare, skicka dem rätt tillbaka dit de kom ifrån. De enda som vill få hit dem är samma rödingar som köper skräp från Kina med gratis frakt till kostnad för oss andra.

Nja, tror det är tvärtom då de som beställer billig skit endast tänker på sig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

ska det ta 20 minuter att skanna in en vara i deras system? De hanterar tusentals paket varje dag, finns inte en chans att det kan ta så lång tid att det kostar dem 75 kr. När jag arbetade som TV-tekniker fick vi ungefär en halvtimma på oss att reparera tv-apparater, med min timlön på den tiden hade det motsvarat en kostnad på runt 75kr per tv för min arbetstid. Jämför det med att registrera ett paket. Ett stort skämt är vad det är

För paketet ligger bara på ett band som scannas, sen flyger det automagiskt ner i brevlådan hos dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Om det är någon som kan komma med konkret information kring hur många som jobbar med pakethanteringen av dessa paket, medellön osv så att jag kan bli motbevisad är jag mer än villig att ändra åsikt.
Men för närvarande tycker jag att 75:- / paket är alldeles för hög avgift.

Om inte annat kan du ju åka till kina och köpa din 10krs pryl, om inte annat kan man fundera på miljön, kan inte du köra runt och hämta saker åt mig för 75kr styck?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag har betalat för flertalet paket då jag nyligen införskaffat en 3d-printer.
det tog ca 1-2 veckor för varje packet att komma till tullen, sen varierade det med 1-3(3!!!) veeckor för att få betalningskravet. sen efter det ytterligare 2-3 veckor för att paketen skulle börja röra sig vidare från tullen in i sverige.

Det är ju det som är det stora problemet: det tar alldeles för lång tid! Titta på DHL Express: samma dag som planet landar på Arlanda finns det att hämta ut hos mitt DHL-ombud. Postnord skulle behöva se över personalstyrkan så att det går snabbare.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Ska man nu betala extra för deras "hanteringsavgift" (oftast 75kr sen momsen på typ, vadå, 3 kr?) så är det help oacceptabelt. betalar jag nu extra till dom för att få mitt paket som är från kina omhändertaget så får dom fan ge lite service också.

Du får väl se till att bunta ihop försändelserna till ett stort paket så att det bara blir en låda som innehåller allt och inte tio lådor som kostade 12 kr/styck (= 3 kr moms/paket). Då behöver du bara betala avgiften en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du menar att samma varor som säljs i de svenska butikerna inte har tillverkats i Kina, inte har fraktats hit på samma sätt från Kina, inte har fraktats extra lång väg till eventuellt centrallager och sedan till butik och slutligen hem till dig?

Att påstå att det skadar den svenska ekonomin är ju bara ännu mer befängt. Kostar det postnord (dvs våra skattepengar) pengar? Ja. Av den biten går dock det mesta tillbaka inom riket.
I övrigt så har vi en jäkla massa bolag som varken hade kommit till eller överlevt utan rimliga alternativ till de svenska återförsäljares ockerpriser (på Kinaprylar).

Ibland kan det vara en bra idé att koppla på hjärnkontoret

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att när butiker och dyl köper in saker från Kina så beställer de i regel hundratals, om inte tusentals varor åt gången. Så om det är miljön du syftar till i inlägget så är det mycket bättre att samfrakta ett stort antal varor jämfört med en åt gången. När du skickar en vara så går det åt mycket mer förpackningsmaterial samt volym eftersom det inte kan paketeras lika optimalt. Det resulterar i en ökad vikt, mer material och fler transporter. Lägg därtill den extra hanteringen som krävs.

Att man köper saker från utlandet istället för inom riket leder rimligtvis till att svenska företag, och därmed Sverige i slutändan, får en sämre ekonomi. Eller har jag missförstått det man ska han lärt sig i lågstadiet?

De företag som lever på att importera saker från Kina och sedan sälja här lär knappast gå under med den här nya avgiften eftersom de köper i bulk och därmed inte alls blir drabbade lika hårt. Sen *tror* jag att företag som köper in större kvantiteter redan haft det svårare att undgå tullen.

Kanske överdriver jag effekterna men när du skriver att jag ska koppla på hjärnkontoret blir det lite som att kasta sten i glashus.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643: Beställer man från utlandet (iaf USA & Kina) så betalar du ju alltid vid köpet, så säljaren förlorar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Faktum kvarstår. Är du inte beredd att betala 75 kronor för något så är det antingen "skräp" eller inte billigt nog att beställa från andra sidan jorden. Visst, jag kan förstå det om du är en låginkomsttagare som vänder på varje krona men annars är det bara patetiskt att spara ett par tior genom att skicka efter billigt skräp från Kina. (Om du köper något och sparar tusenlappar så är avgiften inget att gnälla över.)

Det jag tycker är synd är att man inte längre kan beställa små billiga saker från ebay. T.ex. så skulle jag behöva kylflänsar till min Raspberyy Pi. på eBay kostar dessa 6kr inkl. frakt. På Kjell & Co kostar EXAKT likadan 79kr. Det känns lite surt även om det inte är "mycket" pengar.

Skrivet av Trunk:

Innan det här så gick väl nästintill varenda paket genom tullen utan att postnord fick betalt för det. Så oavsett om försändelserna från Kina skulle minska med 90 % skulle det väl generera en större inkomst. Eller tänker jag tokigt?

Utöver ökade inkomster med den här avgiften så får de förstås även minskade utgifter om färre skickar efter paket. Win-win...

Nu hittar jag inte artikeln på svt.se men där påstod PostNord att för att detta skulle hå ihop skulle 75% behöva betala in avgifterna medans endast 50% har gjort det. Det är väl säkerligen för att täcka alla nya kostnader som tillkommer. Personalrekrytering, utbildningar, lokaler, utrustning m.m. Så kan vara så att dom slått på för stort med personal och lokaler m.m. mot volymen som verkar bli därav går det just nu i alla fall back. Sen kanske det vänder och dom kommer kunna göra detta med vinst eller +/-0.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Skillnaden är att när butiker och dyl köper in saker från Kina så beställer de i regel hundratals, om inte tusentals varor åt gången. Så om det är miljön du syftar till i inlägget så är det mycket bättre att samfrakta ett stort antal varor jämfört med en åt gången. När du skickar en vara så går det åt mycket mer förpackningsmaterial samt volym eftersom det inte kan paketeras lika optimalt. Det resulterar i en ökad vikt, mer material och fler transporter. Lägg därtill den extra hanteringen som krävs.

Förpackningsmaterialet behövs ändå för att skicka varan från den svenska butiken till kunden. Alternativet, att kunden åker till en fysisk butik och skaffar varan där, leder till ännu mer utsläpp i form av avgaser från transportfordon. Däremot stämmer det att det går åt extra volym mellan Kina och Sverige. Sedan kan butikerna ofta vänta i några månader på att en båt ska leta sig hit från Kina medan privatpersoner tenderar att vara otåligare och därför hellre skickar saker med flyg från Kina till Sverige.