Datateknik eller Innovativ programmering LIU

Permalänk
Medlem

Datateknik eller Innovativ programmering LIU

Hej,

såg denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1514575-datavetenskaplig-utbildning men känner mig fortfarande osäker. Det jag funderar på är om jag ska läsa Datateknik eller Innovativ programmering på Linköpings Universitet i höst. Det som jag skulle vilja göra i framtiden är troligen att antingen hålla på med C# eller c++, och då .net utvecklare eller eventuellt spelutvecklare, kanske unity eller något ”tyngre”. Är dock fortfarande öppen för det mesta. Diskret matematik och Linjär algebra verkar vara några viktiga kurser, men som jag förstått det kan jag läsa dessa på båda programmen. Behöver därför lite tips gällande val. Innovativ programmering känns spontant roligare men Datateknik nyttigare. Ger båda samma jobbmöjligheter efter båda programmen? Det känns också som en del kurser på Datateknik känns lite överflödiga, men det kanske är svårt att veta nu, t.ex grundläggande systemadministration och Industriell ekonomi, om man vill bli programmerare.

Datateknik

Innovativ programmering

Tack på förhand
//Andreas

Permalänk
Medlem

Beror på vad du är intresserad av. Du lär i slutändan jobba med typ samma sak oavsett, men Datateknik kommer vara mycket mer mattetungt medan innovativ programmering är mer fokus på själva programmerandet. Vad är du mest passionerad över? Välj utifrån det.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Jag läser själv civ.ing. Datateknik på LIU, men jag känner en före detta kurskamrat som hoppade av och bytte till Innovativ programmering just för att han ville fokusera mer på programmeringen och mindre på matte, fysik och signalbehandling, och så vitt jag vet blev han helnöjd

Men jag rekommenderar att gå in på programplanerna och kika på exakt vilka kurser det är som ingår:
Innovativ programmering
Datateknik

Datateknik är ju definitivt bredare, och du läser mer hårdvarunära programmering. Du verkar också ha fler valfria kurser, så du kan välja kurser ju du tycker verkar intressanta. IP verkar mer styrd, men å andra sidan läser du fler praktiska kurser om det är just högnivåprogrammering du vill jobba med.

Rent allmänt vill jag tro att du har mycket goda jobbmöjligheter efter båda programmen. Möjligtvis att datateknik kanske är lite bättre på den fronten, i och med att du läser lite mer varierade kurser. Men jag skulle inte tro att det är så stor skillnad att du borde välja datateknik bara av den anledningen. Ta den du tycker låter mest intressant!

Permalänk
Medlem

Matte läser man mycket av på datateknik, men på IP kommer bara en kort kurs mitt i programmet. På datateknik läser man c++ väldigt mycket men även lite avr assembly tror något till språk tillkommer i mindre skala under senare år. IP är däremot väldigt fokuserat på olika språk och ersätter mycket av hårdvaru- och mattedelen på datateknik med mer programmering.

Source: går år 1 datateknik på liu men har sökt IP till nästa år då jag vill lära mig fler relevanta språk än bara c++ och har tröttnat allt för mycket på matten

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för ambitioner. Datateknik är mycket djupare och bredare, på så sätt svårare och tyngre.

Jag skulle säga såhär: Vill du ha lite lättare och snäppet lägre nivå så välj Innovativ programmering. Vill du ha bredd och djup så välj Datateknik. Men var beredd på att det är väldigt mycket matematik/teori. Tanken är att man efter utbildningen ska kunna jobba med (nästan) vad som helst inom ämnet. Innovativ programmering är mer riktat mot bara programmering.

Om dina ambitioner är *medel* så skulle jag välja Innovativ programmering och sedan lägga till Linjär Algebra. Antingen läsa på universitetet eller på distans. Men den kursen är ovärderlig.

Om dina ambitioner är *höga* (alltså du är beredd att satsa stenhårt och har inga problem med matematik) så välj Datateknik.

Jag personligen skulle valt IP. Men som någon redan nämnt: gå in och läs om vilka kurser respektive program har så bildar du dig en egen uppfattning

Permalänk
Medlem

Tack för svar, lutar starkt mot IP

Permalänk
Medlem

Pluggade Medieteknik för några år sedan och jobbar nu som systemutvecklare. Skulle jag få göra om det skulle jag söka till IP

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@twmanar: Grabben går IP andra året på liu. Han har verkligen fått koda många olika språk och det är inte alls mycket teori. Verkar vara en riktigt kul utbildning.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

Matte läser man mycket av på datateknik, men på IP kommer bara en kort kurs mitt i programmet. På datateknik läser man c++ väldigt mycket men även lite avr assembly tror något till språk tillkommer i mindre skala under senare år. IP är däremot väldigt fokuserat på olika språk och ersätter mycket av hårdvaru- och mattedelen på datateknik med mer programmering.

Source: går år 1 datateknik på liu men har sökt IP till nästa år då jag vill lära mig fler relevanta språk än bara c++ och har tröttnat allt för mycket på matten

Jag läser också år 1 på civ. ing. Datateknik på LiU och vi har inte kodat någon C++ alls utan endast python och nu Java.

OnT: Datateknik är mycket bredare som andra har skrivit men t.ex. industriell ekonomi läser du inte obligatoriskt utan det är endast en av ungefär 10 olika inriktningar du kan välja mot år 4 och 5!

Jag svarar gärna på frågor om antingen D, LiU eller något annat! Men är tyvärr inte så vass på IP.

Edit: Jag såg nu att det gällde högskoleingenjör och inte civilingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAxelNilsson:

Jag läser också år 1 på civ. ing. Datateknik på LiU och vi har inte kodat någon C++ alls utan endast python och nu Java.

OnT: Datateknik är mycket bredare som andra har skrivit men t.ex. industriell ekonomi läser du inte obligatoriskt utan det är endast en av ungefär 10 olika inriktningar du kan välja mot år 4 och 5!

Jag svarar gärna på frågor om antingen D, LiU eller något annat! Men är tyvärr inte så vass på IP.

Edit: Jag såg nu att det gällde högskoleingenjör och inte civilingenjör.

jag läser högskoleingenjör, är redan på 3e kursen som behandlar c++. Konstigt att det skiljer så mycket, vi började med Ada men vet att IP också börjar med python

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Hur gick det med valet? Jag läser andra året teknisk fysik men funderar på att byta till IP då pythonkursen vi läst är det enda intressanta jag gjort de här två åren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Hur gick det med valet? Jag läser andra året teknisk fysik men funderar på att byta till IP då pythonkursen vi läst är det enda intressanta jag gjort de här två åren.

Valde IP och tycker i efterhand att det helt klart var rätt val. Väldigt bra program där nästan alla kurser är relevanta.

Permalänk
Medlem

@twmanar: Spännande! Tack för svar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB