Permalänk
Medlem

Förra året så var känslan att Saubern var klart sämst i fältet, i år så är de något bättre. De kanske fortfarande är sämst, eller bland de sämsta, men marginalen har minskat en hel del.
Marcus får ut max av bilen idag, och strategin funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Förra året så var känslan att Saubern var klart sämst i fältet, i år så är de något bättre. De kanske fortfarande är sämst, eller bland de sämsta, men marginalen har minskat en hel del.
Marcus får ut max av bilen idag, och strategin funkade.

Verkar som Williams just nu har sämsta bilen, men väntar mig att de kommer förbättra sig en hel del när de löst problemen.

Såg den här på Reddit, Hamilton kallade Verstappen för "dickhead" för misstagen i starten.
https://streamable.com/vndze

Permalänk
Medlem

Det roligaste av allt är att McLaren gnällt, gnällt och återigen gnällt på Honda för deras dåliga resultat (delvis med rätta) och samtidigt hävdat att dom har en av dom bästa bilarna i övrigt.
Och nu har dom "bytt" motor med Toro Rosso, och kolla resultaten från kval och race, undrar hur det känns i McLarenlägret nu

Och ja jag vet att det här bara var ett race men det är lite kul ändå. Ska bli intressant att följa fortsättningen under året i McLaren vs Toro Rosso fighten.

Och stabilt kört av Marcus, riktigt kul med lite poäng igen

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Hur känns den här kommentaren idag?
Toro Rosso var grymma, va roligt att vi får en motortillverkare till (på lite sikt) som är med och tävlar.

När jag skrev den kommentaren trodde jag att Sauber inte kommer vara sämst längre och då måste, slentrianmässigt, Toro Rosso bli sämst.
Det vi nu ser är att både Sauber och Toro Rosso har förbättrat sig! Till min stora glädje!

Kommer Williams vara årets kalkon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Samtidigt, noll midfield-team bröt. Vilket det alltid brukar vara vilket i andra fall skulle hjälpt Sauber framåt.

Absolut, det var ju inget onormalt stort manfall totalt sett. Stark insats av Marcus och Sauber, de slog många av sina direkta konkurrenter för att nå niondeplatsen.

Skrivet av superpwnguin:

Hur känns den här kommentaren idag?
Toro Rosso var grymma, va roligt att vi får en motortillverkare till (på lite sikt) som är med och tävlar.

Det kändes nog "självklart" för många att teamet med Hondamotor skulle ärva de stora problem som McLaren haft.

Så har ju dock ej varit fallet, Toro Rosso har sett riktigt bra ut, vilket ju är kul för alla inblandade, inte minst Honda.
TR ser ju framförallt ut som ett normalt team, till skillnad från hur det varit med McLaren de senaste åren.

Det återstår förstås att se hur det går med att få motorerna att räcka hela säsongen, men det är väl bara att hoppas att de har rimlig ordning på grejerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket stall eller förare man håller på så är det roligare om det är kamp in på sista varvet om platserna.

Vi har ju haft några år med Mercedes dominans och om det kan bli fler bilar/förare som kämpar om top 3 platserna är det bara en bonus för oss fans.

Men, med 2 lopp avklarade känns det som en ren omöjlighet att klara av alla 21 loppen på bara 3 motorer även för det stall med högst tillförlitlighet. Det kommer att påverka loppen ju längre in i säsongen vi kommer.

Även olyckor och sammanstötningar kommer att ge bestraffningar med tappade start placeringar i slutänden om man tvingas byta ex växellådan efter en olycka där bakänden får sig en kraftig smäll.

Och vi får hoppas att Williams tar sig i kragen och att vi får ett starkt mitten gäng som kanske inte kan utmana om top 6 platser men alltid har en chans på poäng plats med rätt strategi och lite tur.

Men med bara 2 lopp avklarade känns det okej än så länge

Dock hoppas jag på fler omkörningar som inte bara är med hjälp av DRS på en raksträcka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Detta.

Ont: Det är Vettels år i år, jag hoppas på att han vinner.
Om inte honom, hoppas jag på Bottas eller Raikkönen då jag är finne.

//C

Tack för att du letade fram den biten. Missade den i det långa inlägget. Haha, det är ju så typiskt att nån ska komma in och säga nåt till mig precis när det sänds ett radiomeddelande. Har blivit en och annan fejd i hemmet pga. att jag skrikit åt familjemedlemmar att hålla "truten". Numera räcker det med ett snabbt "sch" och så fattar de vad det är frågan om, det blir inga fejder och jag hinner höra vad de säger över radion

Ingen som skrivit om Ferrari-mekanikern som fick sitt ben överkört i depåstoppet? Dags att återinföra lollipop-mannen, det är för många fel som beror på att systemen med rött och grönt ljus inte fattar att nåt gått fel under stoppet och att bilen ska stå kvar. Otroligt trist att nån ska behöva råka illa ut.

Återigen bevis på att Bottas inte är lika stor vinnarskalle som Hamilton. Hamilton lyckades ta igen 17 sekunder till Vettel under hela loppet (+23s efter första varvet om jag minns rätt och +6s vid mållinjen), Bottas låg runt 5 sekunder efter Vettel hela loppet och lyckades bara knappa in under de sista varven, men för lite för att köra om. Hade de haft ombytta roller under racet (Hamilton startat 3a och Bottas 9a) så hade Hamilton vunnit och Bottas kommit kanske 7a.

Typo
Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Fast det där med Merca och Ferrari i racet är lite skevt. Alla väntade sig att Ferrari skulle göra ett till pitstop, och därför sparade båda mercorna sina däck under mittendelen av racet för att kunna försvara i slutet. Att Ferrari klarade köra så långt på ett par softs är imponerande.

Jävlar vad den nederländska reportern fick svar på tal av Vettel efter racet, gällande vad Hamilton kallade Verstappen.

Det är ju lite roligt också hur mycket dom som släpper igenom radiotrafiken styr vad vi får lyssna på. För det styrs väldigt mycket innan det sänds i live-sändningen, så dom vill ju skapa kontroverser och snack runt loppet också.

Gällande Ericsson så får jag helt enkelt pudla, trodde inte att det som skedde igår skulle ske. Bra kört av honom, dock stördes jag väldigt mycket av den bristfälliga tidtagningen i livesändningen. Ett tag såg det ut som att Ericsson höll Vandoorne bakom sig med ca 3s, sen hade Vandoorne helt plötsligt kört om Ericsson från en sekund till nästa.

Ser fram mot att se hur mycket Leclerc kommer växa och se om Ericsson kan fortsätta hålla honom bakom sig isåfall. För Leclerc är duktig och det skulle isåfall ge bra spotlight på Ericsson.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Gällande Ericsson så får jag helt enkelt pudla, trodde inte att det som skedde igår skulle ske. Bra kört av honom, dock stördes jag väldigt mycket av den bristfälliga tidtagningen i livesändningen. Ett tag såg det ut som att Ericsson höll Vandoorne bakom sig med ca 3s, sen hade Vandoorne helt plötsligt kört om Ericsson från en sekund till nästa.

Tror att tidtagningen låste sig emellanåt. Irriterande...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Förutom att tidtagningen inte verkar fungera i den nya grafiken, så tycker jag den är "plottrig" och rörig. Svårt att enkelt får en överblick.
Måste man verkligen klämma in teamen och biltillverkarnas loggor överallt hela tiden tex?

Nu känner jag mig som en bakåtsträvande gammal surgubbe, men grafiken var cleanare och enklare att tyda förut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Förutom att tidtagningen inte verkar fungera i den nya grafiken, så tycker jag den är "plottrig" och rörig. Svårt att enkelt får en överblick.
Måste man verkligen klämma in teamen och biltillverkarnas loggor överallt hela tiden tex?

Nu känner jag mig som en bakåtsträvande gammal surgubbe, men grafiken var cleanare och enklare att tyda förut...

Amerikaner har alltid gillat mer krims krams än vi européer. Dessutom sätter de gärna loggor på allt möjligt, bara för att få så mycket "exposure" som möjligt. Jag tycker också bättre om den gamla grafiken. Gillar bäst grafiken som de hade ungefär 2011-2013, den kändes modern och var mycket tydlig och lätt-överskådlig. De visade då ofta en HUD med varvtal, hastighet, gas- och broms-läge, g-krafter, batterinivå, info om (K)ERS och DRS osv. Har inte sett det sedan 2015.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Gällande Ericsson så får jag helt enkelt pudla, trodde inte att det som skedde igår skulle ske. Bra kört av honom, dock stördes jag väldigt mycket av den bristfälliga tidtagningen i livesändningen. Ett tag såg det ut som att Ericsson höll Vandoorne bakom sig med ca 3s, sen hade Vandoorne helt plötsligt kört om Ericsson från en sekund till nästa.

Var det inte precis då Ericsson blev varvad och släppte förbi Hamilton i kurva ett? Isåfall tappade han gapet vid ett skede och tidtagningen stämde.

Permalänk
Medlem

Summering av dagens race: Verstappen är ett skämt, och Ricciardo håller hög klass.

Kul race annars, Kinas Gp som brukar vara tråkigt att kolla på.

// Vettelfan

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Det blir värre när bilarna får mer downforce, dels för att vaken blir än mer turbulent, dels för att bilarna blir känsligare för tappad downforce. Så med tanke på att reglerna ändrades för att få större vingar och dessutom ingenjörerna utvecklar bilarna mer och mer så blir det värre för varje år, ja.

Jo, jag har hört många som gillar MotoGP, men motorcyklar har inte alls samma plats i mitt hjärta som bilar så jag tittar inte på det. Tittar mest på F1 för att förundras över ingenjörskonsten och tycker egentligen att kvalet är roligare att titta på än racet eftersom det är där bilarna visar sina maximala möjligheter.

Jag håller med. Kvalet är bland det roligaste under hela helgen.

Skrivet av Sidde:

MotoGP som även där har en del Aero-kits som arbetats med där med är inte direkt som det "var".
Är ju i princip alltid samma 3 stall i topp, och midfield är det en hel del omkörningar och kamp men många banor i MotoGP är det väldigt få omkörningar i top.
Tittar man resultatmässigt bland toppförarna är det ju få andra som vinner race.

Ja det är helt riktigt att motorcyklarna också har aero. Men inte på det sättet så det påverkar cykeln bakom. Håller inte alls med om att det är få omkörningar i top, både i år och förra avgjordes flera rejs på de sista varven.

Var det bara jag som tyckte att dagens rejs var helt fantastiskt?
Lätt för mig att säga när man är ett stort fan av nummer 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Summering av dagens race: Verstappen är ett skämt, och Ricciardo håller hög klass.

Kul race annars, Kinas Gp som brukar vara tråkigt att kolla på.

// Vettelfan

Håller helt med om Ricciardo, han är grym.
Blir kul om Redbull kan fortsätta att utmana längst fram även i kommande race.

Verstappen... Han var väl "som vanligt" i någon mening, snabb men gör onödiga grejer som kan sluta lite hur som helst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, dagens race var väldigt händelserikt. Fattade aldrig varför Hamilton inte blev inkallad till depån när Red Bull kallade in båda bilarna under SC. Tycker dock att det är konstigt att det dröjde så länge från Toro Rosso-kraschen till att SC åkte ut på banan. Det rörde verkligen om i racet.

Verstappen är för kaxig, verkar som att alla som kallat honom för geni stigit honom åt huvudet.

Jag är glad så länge Vettel inte vinner. Jag ogillar honom sedan han körde in i Kubica (jag är ett stort Kubica-fan) i Australien 2009. Det kostade Kubica en säker andra seger, och resten av BMW Saubers 2009-kampanj var tyvärr ett skämt. Sedan har han visat sin dåliga sida flera gånger, t.ex. Turkiet 2010, Malaysia 2013, Azerbaijan 2017 för att nämna några. Visst, jag erkänner att han är en bra förare, man blir inte världsmästare 4 gånger bara sådär, men ogillar honom när hans "riktiga jag" kommer fram.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ganska händelselöst race idag med däck och bränsle besparing fram till Säkerhetsbilen sedan blev det ett grymt race !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Alltså det är svårt att inte bli glad när Ricc vinner, han blir så jävla glad och bär sina känslor utanpå kroppen. Sen blir jag alldeles varm inombords när man ser hur Kimi behandlas i Kina, han är stor där bland fansen.

Imponerad över hur lugn Vettel var efter "incidenten" med Verstappen. Även om jag inte gillar orsaken till resultatet, så gillar jag att det gjorde det lite tightare med poängen. 4 förare inom 17 poäng.

Dock tror jag fortfarande att Merca kommer dra längsta strået sett över hela året, jag tror att dom har bäst tillförlitlighet och kommer klara av kraven på endast 3 motorer bäst.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Vettel inte hade hamnat på pallen oavsett om han inte snurrat med Verstappen. Vettels däck och depå-strategi räckte inte igår.

Säsongen är jättespännande nu. Kul att Ericsson och Leclerk båda förbättrade sina positioner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha.

Red Bull kraschar ut varann. Doh!

Dold text

Edit: Miss nr 2

Grosjean värmer däcken under säkerhetsbil och tappar bilen in i väggen. Doh!

Dold text
Permalänk
Medlem

Ser inte hahat i att Redbull kör ihop. Verstappen måste sluta med sina rörelser under braking. Har använt dem ända sedan han kom med i f1 i alla fall så Ricchiardo borde va vaken och ge fan i att rejsa grabben då han kör så fult. Men det var riktigt kul att Grosjean försökte använda Ericsson som ursäkt för att han kraschade. Vet inte om det var ett skämt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ser inte hahat i att Redbull kör ihop. Verstappen måste sluta med sina rörelser under braking. Har använt dem ända sedan han kom med i f1 i alla fall så Ricchiardo borde va vaken och ge fan i att rejsa grabben då han kör så fult. Men det var riktigt kul att Grosjean försökte använda Ericsson som ursäkt för att han kraschade. Vet inte om det var ett skämt

Var det inte någon från teamet som började prata om Eriksson med Grosjean?

Man brukar säga att Monaco är oförlåtande som stadsbana, men den är så längsam. Baku är nog mer oförlåtande. Även Hulkenberg gjorde en miss och slog i, vilket han gjorde förra året också.

Spännande lopp, men en del berodde på att safety car kastade om förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ser inte hahat i att Redbull kör ihop. Verstappen måste sluta med sina rörelser under braking. Har använt dem ända sedan han kom med i f1 i alla fall så Ricchiardo borde va vaken och ge fan i att rejsa grabben då han kör så fult. Men det var riktigt kul att Grosjean försökte använda Ericsson som ursäkt för att han kraschade. Vet inte om det var ett skämt

Det var faktiskt ro-gros ingenjör som nämnde eriksson.
Får känslan av att ingenjören tänkte något i stil med "vafan hände min förare sitter i väggen och eriksson skulle precis ovarva sig... Logisk förklaring..."

Att verstappen strular så grönjävligt börjar bli tröttsamt.
Killen är skitsnabb men har ju inte de bästa race-crafet på gridden...

Han var ju smart när han släppte tillbaka FI-bilen för att köra om den igen (nästan gränsfall om det var ok enligt mig dock). När han sen tävlar mot sin teamkamrat så är han inte lika smidig.

Ric kunde möjligtvis sett detta men samtidigt så har ju Ver strulat till det under inbromsning förr. Samtidigt som han (enligt mig) tröck av Ric tidigare i racet och riskerade inte bara sin teamkamrats race utan sitt eget.

Creds till Alo som tog runt bilen...
Fan han krigar på trots bilens skick samtidigt som man ser andra parkera med "mindre problem". Han är väl den enda under de senaste decenniet som sprungit tilbaka med bilen i depån också

Lec kämpade bra, han har ju inte den bästa bilen.

Lite trist att man ser så många (på nätet och IRL) ständigt komma med kommentarer som "X kom 5a bara för att A, B, C, D DNF:ade".

Ger man fan i att köra in i andra/murarna, köra över skit och få punktering, tar hand om däcken/maskineriet så förtjänar man platsen. Ibland har man lite tur och ibland inte, det brukar jämna ut sig över året.

Med det sagt så tycker jag skitsynd om bottas! Han drog ut stinten och jag gissar på att de bara väntade på en SC . Antar att han hade full koll i speglarna på rakan för att missa delarna på banan.

Lite lustigt att man börjar se Flavio kring bilarna samtidigt som man hör rykten om att Alo kör sin sista säsong för McLaren. Kan ju bädda för en drömsäsong 2019...

Dumpa Boullier, in med Flavio, Alo till Renault, måla om bilen i blå/gult. Vi utgår ifrån att Renault har skitbra fart 2019 och vi bortser från Flavios tidigare "misstag". Detta ger oss:

*Alo i Renault.
*En tysk i Ferarri
*En finsk med merca-motor (hamilton är starkare men close enough).

Det låter bekant? Hahaha!

Alt 2:

Multi 22 - grazzi ragazzi! Glas slås i bordet!
Vet vs Ric kämpar i Ferarri. Den snabba tysken som lärt sig en italiensk kokbok utantill mot en, faktiskt, italiensk Ricciardo.

Sainz närmar sig sin idol när han skriker "all the time you have to leavee-space" samtidigt som maldo... nej jag menar verstappen får bitarna att flyga för grabbarna i RedBull.

Ham fortsätter att vara lite vassare än bottas i Mercedes, speciellt i kvalen. Under race installerar man en 3e pedal på ratten med förinprogrammerde frågeställningar så Ham slipper säga "what happend guys", "why is he in front of me".

Alonso saknar din broomance men Stoffel, samtidigt som han sitter och kluddar ner "kimoa" och "karma" om vartannat under förarmötet. Alo och Hulkenberg kommer sluggandes underifrån för Renaults räkning.

Räikkönen pausar F1-karriären, helt otippat börjar han köra i krutkuppen! Han väntas tillbaka till Ferarri år 2022!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hörde bara Grosjean säga "I think Eriksson hit me" på pit radion på skysports sändning. Tyckte de var klart och tydligt Grosjeans röst. Hade det vart hans ingenjör borde de ju sagt "I think Ericsson hit you"

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag hörde bara Grosjean säga "I think Eriksson hit me" på pit radion på skysports sändning. Tyckte de var klart och tydligt Grosjeans röst. Hade det vart hans ingenjör borde de ju sagt "I think Ericsson hit you"

Grosjean sa: "what happened!?"
och hans ingenjör svarade: "I think Ericsson hit us"

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Grosjean sa: "what happened!?"
och hans ingenjör svarade: "I think Ericsson hit us"

Har t.o.m spekulerats om det var Kevin från varv 1, då han blev påkörd av Ericsson. Konstigt att produktionen skulle klippa in det 43 varv senare, men det låter lite som Kevin...

https://streamable.com/ni5tf

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Jag har 3 försag hur man skulle kunna få en bättre formel 1 upplevelse.
1. Dela ut poäng till alla från plats 1 till 20 , detta skulle ju ge de sämre teamen något att kämpa för med.
2. Låt föraren bestämma själv när på varvet han vill använda DRS istället för att bara ha det på 1 eller 2 ställen.
3. Ha fria däckval på alla däcken, tex om en bana sliter hårt på vänster fram kan man köra soft på det däcket och super soft på de andra, eller om man vill köra hårda framdäck och mjuka bak, likt moto gp fast här kunna göra det med alla 4 däcken, sen att man endå måste köra på 2 olika blandningar under racet.
vad tror ni? Eller är jag helt ute och cyklar ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Skrivet av Returtony:

Jag har 3 försag hur man skulle kunna få en bättre formel 1 upplevelse.
1. Dela ut poäng till alla från plats 1 till 20 , detta skulle ju ge de sämre teamen något att kämpa för med.
2. Låt föraren bestämma själv när på varvet han vill använda DRS istället för att bara ha det på 1 eller 2 ställen.
3. Ha fria däckval på alla däcken, tex om en bana sliter hårt på vänster fram kan man köra soft på det däcket och super soft på de andra, eller om man vill köra hårda framdäck och mjuka bak, likt moto gp fast här kunna göra det med alla 4 däcken, sen att man endå måste köra på 2 olika blandningar under racet.
vad tror ni? Eller är jag helt ute och cyklar ^^

Något måste göras och jag tycker dina förslag är relativt rimliga.

Jag skulle gärna se friare tyglar med bränslet samt en enklare motor utan hybrid. Dels för att få ner kostnaderna men samtidigt kunna köra på full effekt hela tiden istället för att efter 10 varv i ledningen börja spara på soppan för att ens ta sig i mål. Samtidigt så är jag lite kluven kring tankning under loppet, men att inte kunna köra om, köra ifrån eller på något sätt ta sig framåt i racet pga reglerad mängd bränsle är i mina ögon inte racing.

Permalänk
Medlem

Det är _skitenkelt_ att få bätte racing! Det är inga problem där egentligen. Problemet är som vanligt pengarna... De team som leder älskar nuvarande reglemente, de som ligget sist hatar det osv osv.

Om jag fick bestämma:

*Gör bilarna markant lättare.

*Simplare aerodynamik MEN förbättrea markeffekten så man bibehåller downforce som inte störs av att ett löv blåser in på banan.

*Plocka bort DRS.

*Plocka bort allt i stil med hybridmotorer.
Varför ska F1 vara "halv-elektriskt" när vi har FE?

*Sätt upp rimliga regler för motorerna. Ex så kanske man bör begränsa de olika metallegeringarna. Variabla ventiler osv skall självklart tillåtas.

En jäv_la skandal att man har mage att tjata om "road relevance" för att försvara hybriderna när man förbjuder variabla ventiler som använts "svenssonbilar" de senaste 20+ åren.

*Det skall endast finnas EN motormappning i race!
Om föraren vill spara på materialet så skall denna ge fan i att pressa pedalen i botten helt enkelt. Föraren skall köra bilen!

*Däck som faktiskt håller sen får teamen själva avgöra strategi.

*Plocka tillbaka tankningen.
Det ska vara fullfartsvarv med hög fokus hela racen. Det sätter mer press på förarna.

Vad hamnar vi då i?
Jo supergokart (med tankning).
Vad säger alla F1 förare att dom älskar?
Gokart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det har kommit info om regeländringar till nästa säsong.
https://www.svt.se/sport/motorsport/nya-regler-ska-gora-f1-me...

"Bland annat ska bilarnas aerodynamik förenklas: framvingen får ett större spann,
bromssystemet blir enklare och bakvingen blir bredare."

Gällande enklare bilar, frågan är då när F1 upphör att vara F1 och istället blir nån slags indycar
eller nåt sånt, där alla har likadana bilar, motorer och etc.

Jag gillade F1 på den tiden då det var 1 kvalpass á 60 min på fredagen och 1 kvalpass á 60 min på lördagen.
Fritt antal varv, inget trams som Q1, Q2 och Q3. Det fanns heller inga begränsningar gällande vilka däck
man var tvungen att ha eller hur mycket bränsle man var tvungen att ha och ej heller något KERS.

Det kommer ständigt nya regler för att göra F1 billigare men alla regeländringar innebär ju
att de stora stallen får övertag igen eftersom de har mer resurser till att utveckla nya
delar enligt de nya reglerna.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |