Reklamationsfråga: Netonnet erbjuder sämre produkt/presentkort, kan jag kräva s.k. täckningsköp?

Permalänk
Medlem

Reklamationsfråga: Netonnet erbjuder sämre produkt/presentkort, kan jag kräva s.k. täckningsköp?

Jag har hamnat i en liten tvist med Netonnet och önskar få synpunkter och råd från er angåeende hur detta skall tacklas.

Jag köpte under mellandagarna 2st grafikkort från Netonnet's webshop för 4390:- st. Dessa kort var rejält rabatterade då (KFA2 / Galax Nvidia 1070 Ti) så jag tänkte att detta vore ett perfekt tillfälle att skaffa 2st och köra dessa i SLI då det krävs prestanda för att driva min 35" skärm i 200Hz. Korten levererades och allt var frid och jag var nöjd. Dock upptäckte jag nyligen att ena fläkten på ena grafikkortet börjat rassla så jag bestämde mig för att söka hjälp.

Jag lämnade in kortet på Netonet i Kopparlunden i Västerås. De ville kreditera kortet där och då men jag insisterade på att få kortet reparerat. Det är brist på grafikkort och jag ville inte bli utan. Jag påpekade för personalen att jag har köpt 2st just för att kunna köra dom i SLI så i första hand ville jag ha reparation och i andra hand omleverans.

Några dagar senare fick jag ett mail från Netonnet's kundtjänst med följande meddelande:

Den produkt ni skickat in för service/kontroll går dessvärre inte att reparera. Produkten i fråga finns inte heller kvar i vårt sortiment vilket medför att vi inte kan byta ut den mot en likadan vara. Vi undrar därför vilken produkt på vår hemsida (www.netonnet.se) du skulle kunna tänka dig istället.

Vill du byta upp dig till en vara som kostar mer än den du köpt från början så går detta bra men då står du som kund för mellanskillnaden. Om du väljer att byta till en billigare vara kommer vi självfallet att ersätta dig med mellanskillnaden, i form av ett presentkort.

Om det för tillfället inte finns något i vårt sortiment som du är intresserad av kan vi även erbjuda dig ett presentkort. Presentkortet är giltigt i 3 års tid och det går att nyttja både på vår hemsida samt i våra Lagershopar.

De kunde varken laga kortet eller erbjuda mig omleverans. Det kan de ej klagas på för. Däremot vart jag lite ställd, skulle jag behöva betala extra för att få ett fungerande liknande grafikkort och varför erbjöd de endast tillgodo vid hävning av köpet?

Jag besökte Netonnet's butik igen men där ville personalen ej svara och heller ta ansvar för mailet utan hänvisade till att jag skulle behöva kontakta kundtjänst för att få svar. Jag ringde upp dom och pratade med en David. Han bekräftade mina farhågor att jag kunde inte förvänta mig ett ersättningskort från en annan tillverkare då de utgick ifrån priset på produkten och ej prestandan. Att få tillbaka pengarna var ej tal om, som mest kunde jag få summan tillgodo. Rätt så snart insåg jag att killen inte hade någon vidare aning om hur konsumenträtt fungerar så jag frågade om jag kunde få detta skriftligt. Det gick bra, bara jag skrev frågorna och skickade in dom via mail.

Så jag skickade följande meddelande till Netonnet:

Jag har precis varit nere i er butik här på Kopparlunden där jag lämnat in grafikkortet samt pratat med David(?) vid er kundtjänst angående detta ärende. Om jag förstod det rätt så kommer ni ej erbjuda mig en liknande vara (Nvidia GTX 1070 Ti) då den jag köpte var billigare än de som finnes i ert sortiment nu? Jag betalade 4390:- under mellandagsrean och den billigaste i ert sortiment ligger på 5990:-. Då krävde ni att jag skall stå för denna mellanskillnad, stämmer detta? Om jag avstod detta och istället ville häva köpet så kunde ni endast erbjuda ett presentkort och vägrade mig kreditering av köpesumman. Är detta normalt förfarande hos er vid reklamation av defekta varor? Jag köpte 2st kort i avseende att koppla ihop dessa så att man får högre prestanda. Detta fungerar endast med ett likadant kort (ej märkesspecifikt) och ni kunde ej heller häva köpet på det andra kortet då det ej var defekt. Trots att min ursprungliga avsikt var just möjligheten till att köra med två kort så avsäger ni allt ansvar för att detta skall fungera för mig och tänker ej heller avhjälpa mig med ett likadant kort?

Medans jag inväntade svar så passade jag på och rådfrågade kommunens konsumentrådgivare angående detta ärende. De bekräftade att jag hade rätt till reparation och/eller omleverans och att om Netonnet ville häva köpet så kunde de ej begränsa det tillgodo. Däremot var det mer av en gråzon hur det skulle hanteras gällande prissättning och eventuell stödköp, mm.

Svaret från Luna på Netonnet:
Hej!

Vi kan tyvär inte erbjuda dig att häva köpet på andra grafikkortet då det funkar korrekt och din öppetköpsperiod har utgått. För det grafikkort som har blivit kreditera för en summa på 4390kr så kan vi erbjuda dig denna https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... för samma pris. Skulle du vilja ha en dyrare för att det ska kunna matcha ditt redan ägda garfikkort så står du själv för mellanskillnaden. Du kan även häva köpet och få summan som ett tillgodobelopp för ett framtids köp. Detta är vad vi har att erbjuda dig. Återkom gärna om du har er funderingar elle rom du vill ha hjälp med detta ärendet.

Ha det fint!

Så de erbjöd mig ett icke kompatibelt grafikkort med avsevärt sämre prestanda än kortet jag hade lämnat in. Detta kort har dessutom ett pris som vida övestiger liknande produkters, men matchar precis det jag betalade för mitt kort, så de inte behöver betala tillbaka något på bytet. Eller så erbjöds jag att få pengarna tillgodo. Min förväntning var inte att de skulle ge mig 2st nya grafikkort, kreditera båda två eller ens ett nytt grafikkort. Utan bara reparera det jag hade lämnat in. Nu efter att ha insett att de försöker kringgå konsumenträtten så att endast Netonnet tjänar på min misär så vill jag ha råd från er om hur jag skall fortsätta. Jag har till att börja med begärt att få tillbaka mitt grafikkort så om allt annat misslyckas så får jag väl köpa fläktar på ebay och byta själv.

Mina funderingar:
Kan jag kräva ersättning så att jag kan köpa ett liknande grafikkort från en annan leverantör, sk stödköp? Det aktuella priset på mitt grafikkort är just nu 5990:- hos Netonnet. Kan jag kräva att jag blir krediterad den summan då det borde vara en rimlig summa för att kunna anskaffa ett liknande grafikkort?

Kan jag kräva att båda mina grafikkort blir krediterade då jag inte kan utnyttja de för maxmal prestanda om endast ett kort blir krediterat?

Kan jag kräva liknande ersättning för det icke defekta kortet vid en eventuell kreditering av båda, då jag vid stödköp helst inte vill ha 2st olika kort med olika utseende i ett annars väldigt färgmatchat chassie?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Nej. Vad förhindrar dig att inte bara lämna tillbaka ett 5990:- kort och på så sätt tjäna en feting på mellanskillnaden? Pengarna tillbaka som du lagt är rimligt.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Jag vill inte tjäna nånting, jag vill ha 2st Nvidia GTX 1070 Ti i SLI, helst likadana pga det estetiska. Låter det orimligt? Jag vet inte, därav min fråga till er.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Tycker du ska häva köpet och få tillbaka de pengarna du la ner på kortet. Du ska definitivt inte behöva ta emot ett tillgodokvitto. Vill de inte göra något så tar du kontakt med ARN.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Tyvärr gäller denna policy i de flesta butiker och inte vara Netonnet som egentligen är generellt bättre än många andra butiker. Köpte på CDON en TV för 3500kr under Black Friday. Bara några månader slutade den att fungera och blev tvungen att köpa en motsvarande TV för nästan 6000kr.

Pengarna tillbaka borde du dock kunna få.

EDIT: Fråga @Netonnet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

IANAL, men Konsumentköplagen säger:

Citat:

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Detta kan eventuellt vara grund för att få loss ett ekvivalent med annan tillverkare.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nej. Vad förhindrar dig att inte bara lämna tillbaka ett 5990:- kort och på så sätt tjäna en feting på mellanskillnaden? Pengarna tillbaka som du lagt är rimligt.

Öppet köp hade gått ut^.

Jag gissar att varan är klassad internt som "skrotas, ej reparation", vilket betyder att de inte kan reparera den och därför erbjuder pengarna tillbaka (dock via tillgodo vilket är lite sådär). Om du står på dig kommer så kanske de kommer att strunta i tillgodo och istället ge pengarna tillbaka på riktigt. Men deras policy är tillgodo i sådana här fall så det är inte garanterat.

Kanske kan du skicka kortet direkt till tillverkaren för reparation?
Med risk för att folk kommer fråga efter källa på det här - utan att outa mig själv så har jag haft god/mycket god insyn i deras arbete på Netonnet.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Har också köpt ett kfa2 1070ti på mellandagsrean från netonnet. Hade jag varit du hade jag troligtvis tagit tillbaka kortet. Plockat bort huven och satt på två 120mm med buntband eller försökt leta liknande fläkt på ebay. 120mm med buntband hade troligtvis gett bättre resultat än dem två som sitter på orginal.

Dock tycker jag ju att du borde kunna få pengarna tillbaka, det vore rimligt om dem nu inte klarar att laga det själva.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Visst ska du reklamera det? I så fall - stå på dig! Vad kortet kostade är inte alls relevant vid en reklamation.

Om dom fortfarande håller på och ger mittenfingret till sina kunder (dig i detta fall) så kolla på en ny kyllösning istället. T.ex. denna om den passar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det där med tillgodokvitto är ganska ruttet. Fråga om du kan ta ett dyrare grafikkort och betala mellanskillnaden med presentkort från kabanan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

jag älskar hur alla som har problem med med kundservice, som absolut inte behöver vara dålig utan bara ur en annan synvinkel än vad man själv tycker den ska vara, hamnar i alla dessa jävla trådar.

ta kontakt med ARN och sköt ärendet privat, varför ska det alltid "luftas" och stärkas på alla forum för att få mer backbone..

Permalänk
Medlem

Har man inte rätt till en likvärdig produkt?
Har väl inget med priset att göra. Tycker exakt samma situation vädras här på forumet flera gånger i veckan, och man alltid kommer fram till att du har rätt till ett likvärdigt kort.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Tack för all respons. Onekligen måste jag nog driva detta vidare till ARN då Netonnet redan nekat mig kredit (en gång muntligen och två gånger skriftligen). Visserligen är inte ARN's beslut juridiskt bindande men ändå.

Jag funderar dock fortfarande med detta med ersättning vid stödköp. Har någon erfarenhet med att detta begärts och vad har utfallet blivit?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@kibatronic: Detta är standardförfarande av NetonNet och om du godkänner kreditering i form av ett presentkort så är det inte mycket du kan göra tyvärr.

Jag råkade ut för exakt samma sak, hade då kontakt med fler medlemmar med samma problem.
Det som gäller är ersättningsprodukt, spelar ingen roll att priserna är högre eller att det var Rea. Om NetonNet inte kan ge ersättingsprodukt är det §30 och §33 i KköpL som gäller.

Dvs täcknadsköp hos annan återförsäljare alternativt de står för mellanskillnaden från ditt inköpspris till närmsta motsvarande produkt, rimligen ett GTX 1070 ti.

Matnyttiga trådar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1376268-garanti-utbyte...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1380211-reklamation-av...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1416142-netonnet-och-f... (Senast tråd).

TL;DR:
De har fel, du har rätt till ersättningsprodukt oavsätt prissättningsskillnaden eller eventuellt om det utgått ur sortiment.

Acceptera aldrig tillgodokvitton.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Utan att kunna lagstiftningen till hundra procent så anser jag att Netonnet inte gör något fel som erbjuder dig tillgodokvitto eller en ny vara för det du gav och att du får lägga till om du vill ha en dyrare vara.

Man kan argumentera för att få pengarna tillbaka istället för tillgodokvitto och det kommer du säkert kunna få.

Dock vill jag stå upp för Netonnet i allmänhet! Maken till bättre kundservice när det gäller öppet köp och liknande har jag inte stött på. Har vid flera tillfällen köpt produkter, tagit hem och testat och inte varit nöjd och lämnat tillbaka utan minst tillstymmelse till tjafs. Tvärt om, de har alltid varit hjälpsamma och frågad vad det var man inte var nöjd med och då försökt hjälpa en hitta något som kanske passar bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

...Maken till bättre kundservice när det gäller öppet köp och liknande har jag inte stött på...

Jag råkade på andra änden på den skalan för några år sedan.
Tog flera år innan jag satte min fot i deras butik igen och även nu handlar jag ytters sparsamt hos dem.
Jag har inget gott att säga om NetOnNet!
Skall inte tråka er med detaljer, finns i annan tråd. Men kände att jag måste hänga mej som en motvikt till det lovtalet för NetOnNet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Tack för all respons. Onekligen måste jag nog driva detta vidare till ARN då Netonnet redan nekat mig kredit (en gång muntligen och två gånger skriftligen). Visserligen är inte ARN's beslut juridiskt bindande men ändå.

Jag funderar dock fortfarande med detta med ersättning vid stödköp. Har någon erfarenhet med att detta begärts och vad har utfallet blivit?

Om du köper ett likadant kort som du har och framhåller att du måste ha korta med liknanade prestanda och att det är dyrare på ett annat ställe om dom inte dom kan byta till det borde inte vara några problem.

För att du ska få ett exempel.
Hade en jobbar kompis som köpte bord och stolar från Jysk.
Ena stolen pajar och dom kan inte ersätta den då dom inte har den i lager eller kan få tag i den.
Han hittar en exakt samma stol på en annan butik men kostar dubbelt så mycket.
Jysk vill inte betala mellan skillnaden så han går till Arn där han får rätt plus att butiken får stå for omkostnaden för att hämta den nya stolen och lämna tillbaka den gamla.

Han vill ha 4 eller om det var 6 likadana stolar och det förstår man.

Så jag skulle gå vidare med det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker bara de borde erbjuda dig samma kort från annan tillverkare, även om det blir dyrare för dem! Hur mycket kostare det inte i arbetstid för dem att sköta sånna här kontakter? Kan inte skilja mycket + good will poäng såklart!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk

När det gäller ren kundrelation så borde dom fixa ett likvärdigt kort till dig. Men dom behöver bara ersätta dig med vad du har betalat för varan, man utgår för vad du faktiskt har betalat. Om dom inte kan reparera eller ge dig ett likvärdigt kort hävs avtalet och du ska få tillbaka pengarna du har betalat, endast tillgodo låter konstigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av quadpod:

Tycker bara de borde erbjuda dig samma kort från annan tillverkare, även om det blir dyrare för dem! Hur mycket kostare det inte i arbetstid för dem att sköta sånna här kontakter? Kan inte skilja mycket + good will poäng såklart!

Skrivet av c_m_burns:

När det gäller ren kundrelation så borde dom fixa ett likvärdigt kort till dig. Men dom behöver bara ersätta dig med vad du har betalat för varan, man utgår för vad du faktiskt har betalat. Om dom inte kan reparera eller ge dig ett likvärdigt kort hävs avtalet och du ska få tillbaka pengarna du har betalat, endast tillgodo låter konstigt.

Se §30 & §33 i KköpL. Kund har rätt till täckköp om ÅF inte kan ersätta med likvärdig produkt (om priserna förändras t ex).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@kibatronic: Är det detta grafikkort du köpte KFA2 GeForce GTX1070 Ti EX 5999 kr? ifall det är det är det bara att säga att du vill ha omleverans och du är villig att vänta tills kortet kommer i lager.

Ifall du vill häva köpet är det max 4390 kr de kommer ge tillbaka det andra kortet fungerar så du kan ej häva köpet på kortet om du inte vill testa ARN som tar minst några månader.

Butiken kommer neka täcknings köp om du inte anmäler till ARN så det är upp till dig vad du vill göra.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Japp om det inte är orimliga kostnader butiken kommer inte frivilligt ge det så det är bara att anmäla till ARN alternativ är att TS har tur och butiken godkänner det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

@kabanan: Är det detta grafikkort du köpte KFA2 GeForce GTX1070 Ti EX 5999 kr? ifall det är det är det bara att säga att du vill ha omleverans och du är villig att vänta tills kortet kommer i lager.

Ifall du vill häva köpet är det max 4390 kr de kommer ge tillbaka det andra kortet fungerar så du kan ej häva köpet på kortet om du inte vill testa ARN som tar minst några månader.

Butiken kommer neka täcknings köp om du inte anmäler till ARN så det är upp till dig vad du vill göra.

Jag lyckades efter ca 8 månaders tjat via konsumentombudsmannen.
Finns i de trådarna jag länkat ovan.

Skrivet av Anders9110:

@DavidtheDoom: Japp om det inte är orimliga kostnader butiken kommer inte frivilligt ge det så det är bara att anmäla till ARN alternativ är att TS har tur och butiken godkänner det.

Bättre att försöka lösa det med NoN först innan man anmäler. Dock är det bara att anmäla om de inte vill lösa ärendet. Kunden har rätt och det är även tydligt i tidigare prejudicerande domar från ARN.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast

En supportticket kostar ca 200kr/styck så ös iväg en efter en tills det blir dyrt nog :]

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Japp det är bäst lösa det med butiken men hävning på det andra kortet tror jag inte TS kommer kunna få det fungerar fortfarande det skulle förmodligen hamna under orimliga kostnader för butiken.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Som en äkta nörd jag är med många kylningsbyten i bagaget hade jag helt enkelt köpt en annan fläkt till kortet eller moddat dit en liknande. vet inte hur kortet ser ut men man kan klippa bort plast ramen runt en fläkt och få den att passa om fläkten sitter utan ram i kylaren. snabbt och enkelt. den gamla fläkten kan även gå att laga om det bara är något som slår i kan det vara enkelt, att hitta liknande glidlager(vilket det vanligaste är vad jag sett) så kan det bli lurigare med axelstorlek.

aldrig varit med om liknande men alltid tänkt mig att saker på rea kan bli luriga att lösa om butiken inte har goodwill. du får nog gå via juridiska hjälpmedel för att kunna lösa det här låter det som.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Se §30 & §33 i KköpL. Kund har rätt till täckköp om ÅF inte kan ersätta med likvärdig produkt (om priserna förändras t ex).

Skrivet av Anders9110:

@DavidtheDoom: Japp om det inte är orimliga kostnader butiken kommer inte frivilligt ge det så det är bara att anmäla till ARN alternativ är att TS har tur och butiken godkänner det.

Vore intressant att se hur ARN ställer sig till hävning av båda korten pga estetiken. Jag brukar alltid satsa på sleevade kablar och har tom beställt matt-svart eloxerade insex-skruvar till både moderkort, nätagg mm bara för att de genriska ej passar estetiskt. Jag har gett 50% mer för ett minneskit bara pga färgen. Skall jag då acceptera att endast det första defekta kortet blir krediterat och eventuellt får ersättning till stödköp. Eller kan jag räkna med att båda korten ersätts?

Jag skall nämna att det jag fortfarande i första hand är intresserad av är reparation eller omleverans. Men om jag endast erbjuds tillgodo eller ett överprisat GTX 1060 istället för mitt ursprungliga GTX 1070 ti då får vi ta det vidare.

Ponera följande: om ni hade köpt ett GTX 1080 Ti billigt och 3 månader senare erbjuds ett GTX 1070 i utbyte för en defekt vara, hade ni varit nöjda?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att läsa lite i KKL (konsumentköplagen).

Nu rycker jag lite olika paragrafer lite osammanhängande kanske, så kolla upp själv fört. It's a good read!

Men om det är fel på en vara, vilket det enligt lagen är(om dina påståenden är sanna). Så har konsumenten många rättigheter, eftersom de inte ville avhjälpa felet (reparation) eller utföra en omleverans har köparen rätt till prisavdrag enligt §28 KKL. Eller en intressan paragraf för dig, §29. Den lyder "Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom."

Jag skulle säga att §29 är tillämplig, det måste bara visas att det är av väsentlig betydelse. Men eftersom att du köpte 2 grafikkort för att kunna köra i SLI och om du har båda grafikkorten på samma kvitto för att styrka detta så är det bevisat i så hög grad det behövs.
Och det är cold hard cash, inget tillgodo kvitto.

Dessutom, om detta inte skulle funka har du enligt 2st §28 rätt till följande "Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag."

Men ARN hjälper dig nog gladligen med det här

Läs mer: https://lagen.nu/1990:932

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kibatronic:

Vore intressant att se hur ARN ställer sig till hävning av båda korten pga estetiken. Jag brukar alltid satsa på sleevade kablar och har tom beställt matt-svart eloxerade insex-skruvar till både moderkort, nätagg mm bara för att de genriska ej passar estetiskt. Jag har gett 50% mer för ett minneskit bara pga färgen.

Vad du tidigare gjort kan jag inte tänka mig påverkar fallet rent juridiskt. Detta är bara onödigt fluff. Dock är det värt att ta i beaktning att vad som är "likvärdig produkt" för dig inte nödvändigtvis är samma som för mig.

Citat:

Skall jag då acceptera att endast det första defekta kortet blir krediterat och eventuellt får ersättning till stödköp. Eller kan jag räkna med att båda korten ersätts?

Jag är ingen jurist och kan inte uttala mig om detta. Men spontant tänker jag mig att om köpet är gjort vid ett separat tillfälle på samma kvitto, och ändamålet är att du skall köra korten tillsammans så är ett kompatibelt kort (1070 ti) grundkravet. (§29 som poängterat ovan).

Sedan huruvida du kan hävda att de inte är identiska är nog svårare då de funktionellt fortfarande är kompatibla. Men det kan nog ARN utröna om NoN inte löser det.

Citat:

Jag skall nämna att det jag fortfarande i första hand är intresserad av är reparation eller omleverans. Men om jag endast erbjuds tillgodo eller ett överprisat GTX 1060 istället för mitt ursprungliga GTX 1070 ti då får vi ta det vidare.

Omleverans eller reparation är realistiskt. Kan de inte lösa detta är täckningsköp hos annan ÅF nästa steg.
Tillgodo har du aldrig krav att acceptera, då skall köpet hävas istället.

Ett GTX 1060 är inte kompatibelt och borde omöjligen vara en "likvärdig produkt". Oavsätt prissättningen.

Citat:

Ponera följande: om ni hade köpt ett GTX 1080 Ti billigt och 3 månader senare erbjuds ett GTX 1070 i utbyte för en defekt vara, hade ni varit nöjda?

Självklart inte, jag har varit i en liknande sits som sagt, det finns inget lagstöd för detta beteende från ÅF och som kund behöver du inte acceptera det. Så acceptera det inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka er alla för era synpunkter och förslag. Ett speciellt tack till dig @DavidtheDoom för den matnyttiga informationen och till @Wuezz för länken till Konsumentköplagen. Jag skall kontakta kommunens konsumentrådgivare imorgon igen och försöka få till ett möte så att jag kan framföra allt personligen och kanske få råd inför en anmälan till ARN. Jag tycker att generellt har Netonnet bra villkor (öppet köp, mm) men det är ju aldrig kul när sådant här händer.

Visa signatur

Happy Face!