All-in-one, iMac eller mini tower+skärm? Budget 20K

Permalänk

All-in-one, iMac eller mini tower+skärm? Budget 20K

Hallå där!

Som ni ser i rubriken så är jag lite kluven och behöver lite hjälp.

Vi kommer få utrymme för en dator i lägenheten men sambon vill såklart ha en iMac, den är ju jättesnygg 😉 Det är även viktigt att man på någorlunda sätt enkelt kan gömma undan datorn så man bara ser skärmen. Jag som även tycker att det rent tekniska och vad man får för pengarna är viktigt ställer mig nu frågan, hur mycket skiljer det i prestanda om man ska jämföra de tre alternativen? Hur mycket får man för pengarna?

Det vi ska göra är det vardagliga som surfa, betala räkningar osv. MEN, jag skulle även vilja kunna spela spel, jag vill absolut kunna lira CS, Strategispel, lite RPGs osv på high/ultragrafik samt att det ska flyta på bra. Jag har inte haft någon bra koll på datorer dom senaste 3 åren,men det jag kommer ihåg var att iMac inte var så bra för spel då iallafall. Och även all in Ones var sisådär. Däremot fick jag en lite idé om att köpa en mini tower som inte tar så mycket plats och köpa en skärm till.
Sedan gärna att skärmen i fråga ska vara vit, 27' typ.
Kan ni ge mig något tips hur ni själva skulle gjort?

Vi har en budget på runt 20 000 SEK
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

En iMac kan absolut göra detta för 20k, men du får så mycket mer just prestandamässigt av att ha en separat dator och skärm och väljer delar själv. Spelar det ingen roll om datorn har macOS eller Windows så hade jag valt att bygga en liten dator som får plats på ett bra undangömt ställe, tänk bara på att datorn måste få luftcirkulation annars så kommer den bli galet varm även för enklare användning.

Permalänk

@Nätälskare: Det är ju trevlig att iMac:en klarar av det iallafall, det är ändå det viktigaste. Mer prisvärt med en egen byggd dator absolut, samtidigt kan ju iMac vara lite kul att prova på om den ändå klarar att spela lite spel på. Får se vart jag landar med beslutet. Tack för din tid och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gringo Jones:

@Nätälskare: Det är ju trevlig att iMac:en klarar av det iallafall, det är ändå det viktigaste. Mer prisvärt med en egen byggd dator absolut, samtidigt kan ju iMac vara lite kul att prova på om den ändå klarar att spela lite spel på. Får se vart jag landar med beslutet. Tack för din tid och hjälp!

Se bara till så att du har en dedikerad GPU, kan vara så att du får konfigurera Macen, har för mig att några av dom kommer som standard med integrerad grafik. Och det viktigaste, lägg in en SSD i konfigen, eftersom du inte kommer kunna uppgradera senare så kan jag lova att du ångrar dig om du inte valt det.

Permalänk

Själv är man lite Sugen på en Intel Hades Canyon.

det kanske kan vara något + skärm.

https://www.techradar.com/reviews/intel-hades-canyon-nuc
Review.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/nuc/...

Köpa.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk
Medlem

@Gringo Jones: Läste bara igår att kinesiska Chuwi planerar att släppa en mini-pc baserad på Hades Canyon. Storleksmässigt ungefär som den gamla Mac Mini. Det plus en extern skärm känns på många sätt som en bättre lösning än en AIO.

Finns det någon vanlig skärm med bra inbyggda högtalare? Att skicka ljudet via HDMI är ju en smal sak.