Thermal Adhesive till Heatsinks?

Permalänk
Medlem

Thermal Adhesive till Heatsinks?

Hej,

Jag har en gammal go 780ti sedan länge tillbaka och också en tredje parts kylare accelero xtreme 3 som jag köpte i samma veva.
Jag valde aldrig att installera den men nu valde jag att göra det(lagom många år senare).

Mitt problem är att jag inte hittar någonstans jag kan köpa så kallad Thermal Adhesive till heatsinksen(heter det kylfläns?). Den som följde med torkade tyvärr och verkade inte så bra. Tycker det är konstigt att dem slutat säljas helt? Har dom något speciellt namn i Sverige? Nu har jag satt mina heatsinks med vanligt thermal paste men dom sitter löst och kan lätt ramla av när som om man slår till datorn tror jag XD.

Någon som vet varför dem inte säljs eller hur jag får tag på dem eller om tejp på 1mm är likvärdigt? Jag ska överklocka kortet och tejpen sitter ju bara på VRAMs å VRMs så vet inte hur mycket deras temps påverkar en överklock?

En lite offtopic fråga: Skulle ni säga att större heatsinks i gpu:n är bättre än mindre för att leda värmen?(större i form att dem täcker mer yta över kortet)

Hoppas tråden blev ok nu, tack på förhand för alla svar!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag letade efter själva limmet, tejpen hade jag hittat redan
Anledningen till att jag ville ha limmet var för att jag läst runt på google att limmet presterar bättre än tejpen/kuddarna. Men det kanske inte stämmer?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

@lilja90: Hittar du Arctic Silver Thermal Adhesive så är den perfa. Jag hittade ingen i Svensk affär som har den.
Länka gärna här om du hittar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Annars så är det här ett vettigt alternativ
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B005EOB2HC/ref=ox_sc_sfl_...

Edit: såg att det såklart fanns på Aquatuning med...
https://www.aquatuning.se/luftkylning/kylpasta/vaermeledande-...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

@SCORPIUS: Annars så är det här ett vettigt alternativ
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B005EOB2HC/ref=ox_sc_sfl_...

Edit: såg att det såklart fanns på Aquatuning med...
https://www.aquatuning.se/luftkylning/kylpasta/vaermeledande-...

Jaha där ser man, är det nåt vettigt märke? Inte hört talas om förut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lilja90: Kylpasta heter "limmet" finns massa olika..använder själv alltid arctic silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@lilja90: Hittar du Arctic Silver Thermal Adhesive så är den perfa. Jag hittade ingen i Svensk affär som har den.
Länka gärna här om du hittar.

https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-...

eller är det skillnad på kylpasta och adhesive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

Ja oj. Som att använda tandkräm när du behöver karlsons klister

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja oj. Som att använda tandkräm när du behöver karlsons klister

Tror i båda fallen är det värre att göra tvärt om. Limma CPU kylaren eller munnen kan inte vara bra

Ang kuddar vs lim... @lilja90

Ja... lim kan vara lite bättre, men samtidigt extremt svårt att få bort. Och vi pratar inte 100W värme genom VRAM / VRM heller, utan några få Watt i förluster. Så tänk inte CPU/GPU värme här... utan tänk bra luftflöde och tillräcklig fläns.

Fördelen med just tejpen är, du kan byta den och du kan förbättra den om det behövs. Men skulle limmet komma på fel ställe, eller inte komma precis rätt, är du rätt körd. Anledningen varför det nästan inte säljs mer är för folk moddar inte luftkylning lika ofta längre. Det finns dock sånt lim, men du får leta typ elfa eller liknande för dem.

Mitt råd... köp kuddarna. Mät tempen. Räcker det inte, så vet du vad och var du behöver bättra det och du kan enkelt byta ut det.

Det finns också knep med att använda termisk pasta (som inte ska ha härd-expansion), + superlim. Du lägger pastan i mitten där värmen är, och limmar precis på kanten. Det är dock också väldigt riskabelt att försöka ta bort, och måste bli rätt första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror i båda fallen är det värre att göra tvärt om. Limma CPU kylaren eller munnen kan inte vara bra

Ang kuddar vs lim... @lilja90

Ja... lim kan vara lite bättre, men samtidigt extremt svårt att få bort. Och vi pratar inte 100W värme genom VRAM / VRM heller, utan några få Watt i förluster. Så tänk inte CPU/GPU värme här... utan tänk bra luftflöde och tillräcklig fläns.

Fördelen med just tejpen är, du kan byta den och du kan förbättra den om det behövs. Men skulle limmet komma på fel ställe, eller inte komma precis rätt, är du rätt körd. Anledningen varför det nästan inte säljs mer är för folk moddar inte luftkylning lika ofta längre. Det finns dock sånt lim, men du får leta typ elfa eller liknande för dem.

Mitt råd... köp kuddarna. Mät tempen. Räcker det inte, så vet du vad och var du behöver bättra det och du kan enkelt byta ut det.

Det finns också knep med att använda termisk pasta (som inte ska ha härd-expansion), + superlim. Du lägger pastan i mitten där värmen är, och limmar precis på kanten. Det är dock också väldigt riskabelt att försöka ta bort, och måste bli rätt första gången.

Tack så mycket, det var dessa svar jag letade efter

Jag läste nu på Accelero Xtreme produktsida på nätet att dem säger att Arctic MX-4 bör användas på deras heatsinks om man ska använda något annat än det som följde med. Men vad jag vet så innehåller inte Arctic MX-4 något lim i sig så dem kommer ju sitta lite löst samtidigt som grafikkortet kommer hänga upp och ner. Är detta en möjlig lösning eller är det väldigt riskabelt att heatsinksen inte sitter helt fast och kan riskera att ramla av?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Tack så mycket, det var dessa svar jag letade efter

Jag läste nu på Accelero Xtreme produktsida på nätet att dem säger att Arctic MX-4 bör användas på deras heatsinks om man ska använda något annat än det som följde med. Men vad jag vet så innehåller inte Arctic MX-4 något lim i sig så dem kommer ju sitta lite löst samtidigt som grafikkortet kommer hänga upp och ner. Är detta en möjlig lösning eller är det väldigt riskabelt att heatsinksen inte sitter helt fast och kan riskera att ramla av?

Beror på hur kortet sitter.
Sitter det så kortet ligger med flänsen ovan, inga problem att glida av. Sitter det så kortet är upp-å-ner eller i sidled, kan det bli värre. Det kan ju fungera ett tag, men med tiden lossna.

Sen har du problemet med tryck. En tjock mängd pasta leder värme extremt dåligt. Enda anledningen varför det fungerar så bra som det gör på våra GPU/CPUer är ju för vi spänner dit en kylare, som med tryck pressar ut pastan som inte behövs, och lämnar en så tunn yta som möjligt.

Lämnar man en för tjock yta får man Intel TIM problem... (det är nämligen inte pastan, utan avståndet med limmet som fäster IHS).

Så därför tror jag kuddar bör fungera minst lika bra, om du inte kan limma det ordentligt. Så vanlig kylpastas förmåga att "hålla kvar det eller inte" är lite skit samma, då det lär ha usel värmeledning utan tryck ändå.