Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Melding Plague

Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Public service-kommitténs förslag om slopad TV-avgift godkänns nu av regeringen, som föreslår att denna ska ersättas av en skatt som ska tas ut av alla över 18 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är jag tokig, eller var detta inte i princip redan bestämt och rapporterat om typ 10 gånger redan?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Det blir stora fördelar för personer med låga inkomster, säger Bah Kuhnke.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/oRl84V/regeringen-vil...
Nu är matematik inte min starka sida, men många betalar helt lagligt 0kr i avgift idag då de lever på 2000talet och har slängt ut tvn. Och nu efteråt kommer få betala 1300kr, på vilket sätt blir denna extra avgift en fördel för oss?

Permalänk
Medlem

Ingen vill se skiten eller betala för det, då gör vi en skatt av det så man tvingas betala nordkor....sverige i ett nötskal

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Är jag tokig, eller var detta inte i princip redan bestämt och rapporterat om typ 10 gånger redan?

Jo, det är i princip samma som det rapporterats om tidigare. Det viktiga är att det tidigare handlat om ett förslag, som regeringen nu godkänt med vissa modifikationer och gjort ett eget förslag av.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är jag tokig, eller var detta inte i princip redan bestämt och rapporterat om typ 10 gånger redan?

Trodde samma sak, tyckte inte det var länge sedan man hörde att detta redan var beslutat.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

tv = fake news ^^

Permalänk
Medlem

Nu saknas det bara att man kan deklarera att man inte har en TV så man får tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir stora fördelar för personer med låga inkomster, säger Bah Kuhnke.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/oRl84V/regeringen-vil...
Nu är matematik inte min starka sida, men många betalar helt lagligt 0kr i avgift idag då de lever på 2000talet och har slängt ut tvn. Och nu efteråt kommer få betala 1300kr, på vilket sätt blir denna extra avgift en fördel för oss?

"Aaaaa hej, vi rånar din familj på 2600kr om året men det är bra för er och ni betalar ändå mindre än de 0kr ni gjorde innan...."
Ok! Tacksimicki då....

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Nu saknas det bara att man kan deklarera att man inte har en TV så man får tillbaka pengarna.

Jag ringde till skattemyndigheten och de sa att man ska deklarera på samma sida som man skriver upp att man ej har barn eller använder sjukvården.

Alltså jag är inte extremt emot det om det hade haft rimliga kostader, en 3-400kr om året skulle jag kunna tänka mig.. Mer pengar än så finns det risk att de precis som nu sänder rena nöjesprogram och serier, ska staten lägga skattepengar på serier som Boardwalk Empire?
Man kan tycka serien är hur grym som helst, det kvittar i frågan om skattepengar ska gå dit. På lördag går det en film som heter: Killing Them Softly, den verkar bra. Men vaf-n ska skattpengar gå till filmbolag som gör maffiafilmer?
Alltså maffiafilmer är grymma missförstå mig inte..

Permalänk
Medlem

"När vi betalar för public service då investerar vi i vår demokrati", säger Bah Kuhnke. Problemet är ju att det är styrt av Vänsterfolk och dom bara tillåter deras åsikter.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Fast de kommer ju få in mer pengar genom detta förslag. Tänk om det är 3 st personer som har inkomst i ett hushåll (vilket inte är ovanligt i och med bostadsbristen), då kommer de få in mer pengar totalt eftersom alla betalar skatt. Sedan så måste alla betala oavsett om de har tv eller inte. Ett strategiskt beslut av regeringen helt enkelt för att få in mer skattepengar till det svarta hålet, eller den bottenlösa dammen eller vart nu skattepengarna används till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

"När vi betalar för public service då investerar vi i vår demokrati", säger Bah Kuhnke. Problemet är ju att det är styrt av Vänsterfolk och dom bara tillåter deras åsikter.

Så när de sänder en debatt mellan Ekeroth och en miljöpartist så är detta alltså vänsterfolk?

Permalänk
Medlem

En familj med 2 arbetande barn över 18 som bor hemma fortfarande ska nu betala 5200kr istället för 2403kr.......

Jamen detta känns ju skit bra ha.. Ha... Ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ett strategiskt beslut av regeringen helt enkelt för att få in mer skattepengar till det svarta hålet, eller den bottenlösa dammen eller vart nu skattepengarna används till.

Rosenbads fasad renoveras med enkronor istället för betong

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Plockar fram popcornen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sen lägger vi på ett tak också så inte höginkomsttagarna blir för hårt drabbade.

Permalänk
Medlem

Vad man kan förvänta sig av regeringspartierna, det som däremot är katastrof är att man i oppositionen inte krävt att detta statliga vuxendagis ska få reducerad budget med 70% i utbyte mot skattefinansiering.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Alice Bah är en tomte. Om man är fattig så kan man inte längre skita i att skaffa en tv för att slippa skatten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir stora fördelar för personer med låga inkomster, säger Bah Kuhnke.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/oRl84V/regeringen-vil...
Nu är matematik inte min starka sida, men många betalar helt lagligt 0kr i avgift idag då de lever på 2000talet och har slängt ut tvn. Och nu efteråt kommer få betala 1300kr, på vilket sätt blir denna extra avgift en fördel för oss?

Om du tror att du representerar den stora massan så är du fel på det, de flesta hushåll idag har en TV.
Så för ensamstående med TV blir avgiften nästan halverad och för studenter kan den i princip försvinna helt.

Många som inte har TV (officiellt) smiter idag från avgiften vilket gör att de som betalar får en högre avgift, nu måste även dom vara med och betala vilket jag ser som positivt.
Många som du som säger att dom är moderna och inte har TV tar ändå dela av samma utbud fast via andra kanaler som internet, varför skall dessa personer inte vara med och dela på kostnaden bara för att lagen är gammal och dåligt formulerad?

Sen har vi en liten del av samhället som faktiskt inte har TV och inte heller tar del av något som dessa pengar går till, ja dom är dom stora förlorarna.
Men så länge beslutet om att inte reklamfinansiera och/eller lägga utbudet i en betalpaket kommer det alltid finnas dom som drabbas, men med denna lösningen är det färre antal än som det är nu.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med prenumerationstjänst så kan den som vill se på deras saker betala för det själva.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Alice Bah är en tomte. Om man är fattig så kan man inte längre skita i att skaffa en tv för att slippa skatten.

Ingen fara, som svensk är det bara att gå till socialen och sälja TVn så får man bidrag....oops svensson hade visst ingen TV .

Permalänk
Medlem

Säg att det kanske är 2 miljoner hushåll som betalar i dagsläget (Innefattar cirka 8 miljoner människor om det är 2 föräldrar + 2 barn), det blir 4608 miljoner eller 4,6 miljarder per år.

Nu ska alla (utom studenter och folk med socialbidrag) betala 1300 per år (och några med sänkt). Höfta på att det kanske är 6 miljoner individer? Det är 7800miljoner eller 7,8 miljarder.

Därtill tillkommer att de inte behöver ha några som ringer från radiotjänst eller knackar dörr samt fakturaavgiften som Alice-som-viker-ut-sig-i-tidning tycker är en sån ypperlig fördel vilket borde spara in en hel del pengar. Så varför i hela helsike behöver avgiften vara så jädra hög? Ta bort skiten. Två föräldrar med två vuxna barn som jobbar men bor hemma, var så god 5200kr per år istället för tidigare 2304kr per år.

För att det ska vara ungefär samma peng som tidigare (Ej räknat vad de sparar in på mindre personal, fakturaavgift etc.) så borde avgiften ligga på cirka 658kr med 7 miljoner som betalar det via skatten. Men jag står kvar vid att ta bort skiten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sjoooberg:

Hade varit trevligt med prenumerationstjänst så kan den som vill se på deras saker betala för det själva.

Problemet är att andelen som vill betala för att se skiten är inte så stor och det skulle ekonomisk haverera med en prenumerationstjänst. Rätt lösning är då att tvinga alla att betala för skiten, att se över över kostnaden och utbudet är bara jobbigt tycker de.

Ta en vanliga familj, 2600kr för det som går på svt, hade det varit frivilligt så vem tusan hade betalat detta?
Fråga barnen, ni får välja. Netflex + HBO eller Svt, vilken väljer ni? Kostnaden är ungefär den samma.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som öppet vågar gissa varför massa meningslösa skatter finns i sverige? Hint: ej skola, infrastruktur eller pensioner .

Jag tror inte politikerna inser hur svårt vanliga svenska familer har det, om de visste det skulle dem inte beskatta dem så mycket. Nu måste en vanlig svensk familj med inneboende barn (till följd av bostadsbrist) med inkomst betala 500% mer i TV avgift per år, rätt snällt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Många som du som säger att dom är moderna och inte har TV tar ändå dela av samma utbud fast via andra kanaler som internet, varför skall dessa personer inte vara med och dela på kostnaden bara för att lagen är gammal och dåligt formulerad?

Varför ska stasiTV få pengar för att jag tittar på youtube, spelar på mitt xbox eller ser på en film via netflix på min TV? Jag kan inte ens få in SVT och liknande utan att betala för ett TV abbonemang för någon hundring per månad.
Eller om jag tittade på SVT, varför kan jag inte se på SVT när jag är i thailand 4 månader om året då jag betalar skatt i sverige och finansierar stasiTV?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VideoyGTX:

Fast de kommer ju få in mer pengar genom detta förslag. Tänk om det är 3 st personer som har inkomst i ett hushåll (vilket inte är ovanligt i och med bostadsbristen), då kommer de få in mer pengar totalt eftersom alla betalar skatt. Sedan så måste alla betala oavsett om de har tv eller inte.

Jag vet inte hur det ser ut exakt, men var tredje svensk bor väl i singelhushåll i nuläget. För dessa kommer avgiften gå ner från dagens 2400:- per år till 1300:- per år vilket innefattar en ordentlig sänkning för en väldigt stor grupp. Sedan är det rätt många som bor i par och en del har även minderåriga ungar. Dessa hushåll kommer betala ungefär samma avgift som idag. Eller ja lite mer.
Utslaget på det hela tror jag inte de kommer få in mer pengar än innan faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Sen lägger vi på ett tak också så inte höginkomsttagarna blir för hårt drabbade.

//Bitter låginkomsttagare eller vad?

Men visst, beror ju på vad du anser är en höginkomsttagare. Snackar vi de som håvar in mångmiljonbelopp varje år så visst, håller med. Men inte annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Sötast

Ja några av er vet ju redan min inställning till radiotjänst och tv-licens...

Men ja, jag vann iaf emot radiotjänst en gång så får väl ta det som en tröst då jag ändå åker på livstids betalning av denna skatt.

Permalänk
Medlem

Vidrigt.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711