Permalänk
Medlem

Gaming på TV eller Bildskärm?

Min fråga i kort: Är det värt att köpa en 40" TV för gaming - och när jag skriver gaming så menar jag stadssimulator.. (Cities Skyline) och ibland Dota2. ELLER finns det fördelar med att köpa en 30" Bildskärm?

- Just nu har jag tre 24" skärmar och det känns ganska kladdigt. Jag vill gärna ha en eller två större skärmar. Men eftersom bildskärmar är så mycket dyrare än TV-skärmar så blir det ganska dyrt att köpa nytt. Hur ser skillnaden ut mellan dessa två sorters skärmar?

Permalänk
Inaktiv

TV-apparater har ofta ett högt input lag vilket kanske inte spelar någon roll i Cities Skylines men gör stor skillnad i DotA2. Likaså är TV-apparater endast 60Hz. Steget från en 60Hz monitor till en 144Hz är bland det bästa man kan göra för gaming.

Här har du en skärm som både ska vara absolut toppklass för spel men även stor.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4713973

Permalänk
Medlem

@anon12433: Edit: 40" skärm.
Ja jag har hört talas om detta med 120Hz. Du menar att det verkligen är värt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen och av egen erfarenhet inte så stora skärmar är vettiga att ha på skrivbordet för jobb/skrivbordsgöra eller den typen av "skrivbordsspel". Storleken gör att en mycket mindre del av skärmytan kommer vara i ditt centrala synfält/fokus, vilket betyder att du kommer vara tvungen att flytta blicken konstant och ganska långt, vilket både är jobbigt, väldigt ineffektivt och gör att man får dålig överblick. Utöver det får du dålig vinkel och märkbart längre avstånd mot hörnen/kanterna, speciellt om den inte är curved.

Och visst kan man kanske placera skärmen längre bort, men vad är det då för poäng med storleken? Stora skärmar är till för att få bra inlevelse i t.ex. film, actionspel och racingspel där skärmen kan fylla ut synfältet, men där du inte behöver titta direkt på detaljer ute i kanterna.

Permalänk
Medlem

120+ Hz är verkligen värt det! Jag rekommenderar det skarpt så jag röstar på bildskärm
Sedan enligt min åsikt är 40" lite väl för DotA då det blir jobbigt att vrida huvudet för att kolla minimap osv XD

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Har själv tre bildskärmar och jag skulle byta går jag nog hellre mot ultrawide än bildskärmar som är typ 40", sen skulle jag aldrig villja gå under 100Hz igen när det kommer till gaming.

Sen när det kommer till TV så skulle jag vara försiktig där risken för hög input lag är rätt stor, men hur viktigt det är beror ju på vilka spel man tänkt köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NjoelN:

@veckans: Edit: 40" skärm.
Ja jag har hört talas om detta med 120Hz. Du menar att det verkligen är värt?

Körde min gamla Samsung 32" TV som monitor, försökte lira cs 1.6 men dog alltid någon sekund innan, jag kopplade in den pararellt till vanliga skärmen och duplicerade bilden - det var sjuuukt input lag på min monitor så för DOTA 2 kan du tom. ligga två klick bakom i intensiva stunder. vs. dina enemies.
Jag var själv skeptisk till 144Hz skärmar men ACK kan inte lira längre på standard 60Hz då det inte flyter på...
Om de inte är Dota 2 på seriös nivå och FPS inte spelas så fungerar en TV likväl.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ja, alltså jag har inte tänkt att lira Cities eller DotA på fullscreen, utan som ett fönster. Eftersom jag ofta använder de andra skärmarna till annat när jag spelar. Det blir ju mer cleant att ha bara en stor skärm istället för tre.
Men jag tror jag hör vad ni säger. Viktigast är hög hz och därför bör det vara en bildskärm. ?