Unikt fall för Asus, där goodwill ej existerar
Här kommer en historia som verkar vara unikt i sitt slag, där jag som kund hamnar mellan stolarna.
Har kört en router som jag fick gratis från bredbandsleverantören. Men det är ju ingen höjdare så jag bad om råd för att införskaffa mig en ordentlig router. Samtliga ansåg att Asus är det bästa märket på marknaden.
Så jag införskaffa mig en värsting i mina ögon, Asus RT-AC3200 i december 2016 hos en mindre butik till en kostnad av 2690kr. Koppla in den och allt var frid och fröjd. Jag har stationär dator i hemmet och använder då kabel och det fungera som det ska. Då jag jobbar mycket och är borta ofta så dröjde det någon vecka innan jag testa wifi. Det var här problemen börja uppstå. Wifi är ostabilt och anslutningen kan bara dö helt oväntat. Trodde först det kan bero jag har en dålig mobiltelefon som har några år på nacken (iPhone 5) och att den börjar sjunga på sista versen och är orsaken till ostabilt wifi. Hade över bekant som är mer teknisk än mig som testade ansluta olika enheter med problemet kvarstod. Testade även uppdatera firmware utan framgång. Hans slutsats att det måste vara en Dead on arrival produkt.
Under den här tiden så går butiken i konkurs. Så jag hinner ej skicka in produkten till återförsäljaren. Jag kontaktar då Asus support där jag först ombeds att göra vissa guider, uppdatera till viss firmware bland annat. Men problemet kvarstår ändå. Det måste vara hårdvaran som är trasig. Då återförsäljaren gått i konkurs så bollas ansvaret över till distributören. Asus kollar upp vilken distributör som har ansvaret.
Jag kontaktar distributören via mejl. Under några veckors tid skickar jag ett flertal mejl men får aldrig svar. Distributören finns både i Sverige och Danmark. Så jag skickar till både svenska och danska kontaktmejlen och via deras kontaktformulär. Tillslut så ringer jag upp det svenska numret och berättar om min situation. Jag blir vidarekopplad till RMA avdelningen som är i Danmark. Berättar om min situation och får svar ”vi säljer inte asus längre”. Vilket jag påpekar att det är väl inte väsentligt om ni slutat sälja det varumärket. Men ni har ju fortfarande hand om reklamationer. Varav personen i fråga säger att ”då vi inte säljer asus har vi inte det ansvaret, utan du måste vända dig till asus”. Ringer något enstaka till samtal i hopp om att få prata med en person som bryr sig om mig som kund och inte frånsäger sig allt ansvar och lägger på luren.
Jag ringer upp Asus kundtjänst och drar denna historia och vad distributören sagt till mig. Kundtjänst tycker att det ska ju inte va något problem att lösa och ber mig kontakta supporten. Kontaktar supporten och ger en uppdaterad version av vad som hänt sedan sist. Får som svar att Asus kan ej göra något då det är distributören som fortfarande har ansvaret för reklamationer trots dom ej säljer Asus längre.
Skriver till Asus på FB där jag drar hela historian åter igen. I hopp om att personerna på FB kanske har mer flexibilitet och hitta någon sorts lösning för mig. Uppger ett förslag på en lite billigare router jag kan acceptera ifall jag får min nuvarande utbytt. Får informationen att Asus försöker kolla ifall någon annan distributör eller återförsäljare kan ta över ansvaret så jag kan skicka in via dessa. Vilket jag inte har några förhoppningar om att det kommer att lyckas.
Två månader passerar och Asus uppger att de inte kan göra något. Står fast vid att det inte är deras ansvar utan det måste gå via distributören.
Så jag vet inte vad jag ska göra och behöver råd. Trodde att tillverkare som Asus kan se till så att deras kunder ej hamnar mellan stolarna som jag gjort. Att man i sådana här fall kan ha någon typ av goodwill. Jag förstår att det juridiskt inte är deras ansvar. Men då deras tidigare distributör aldrig svarat på mejl eller slänger på luren mer eller mindre direkt. Så tycker inte jag iaf att det är orimligt man kan vara flexibel och erbjuda någon typ av goodwill. Speciellt inte då det är en betydande summa och inte en billig produkt för någon hundralapp. Sticker lite i ögonen då Asus arrangerar diverse tävlingar där man kan vinna fina priser som nyligt router för 4-5000kr, men hjälpa mig det är omöjligt.
Vad ska jag göra? Skicka distributören till ARN? Då distributörer endast har kontakt med företag och har inget med vanliga privatkunder att göra. Så känns det som att distributören i fråga inte kunde bry sig mindre om dessa blir anmälda till ARN och att jag vinner. Påverkar ingenting ifall dessa ej följer ARNs rekommendation.
TL;DR Köper Asus RT-AC3200 för 2690kr. Återförsäljaren går i konkurs. Distributören slutar sälja varumärket Asus och svarar aldrig på mejl och vid telefon hänvisar bara till Asus. Asus hänvisar till distributör då de ej har det juridiska ansvaret för ärendet och finns ingen möjlighet till någon typ av goodwill. Jag som kund hamnar mellan stolarna och betalt nästan 3000kr för en produkt som inte fungerar och verkar som inte att jag får någon hjälp.