Permalänk

Router till tv box bredbandsbolaget

Fick hem min tv box häromdagen
Är kopplat så här.
Sladd ifrån vägen till Asus router sen vidare till tv boxen.
Tv fungerar men bytar man kanal så försvinner alla kanaler ibland.
Kan se flera timmar på en kanal men bläddrar jag snabbt så är det kört då står det tv ström saknas och då får man gå in på routerns sida och uppdatera lan porten igen typ
Tar jag kabel direkt ifrån väggen till tv boxen så fungerar det.
Ringde bbb och dom så att det nog berodde på att jag hade en egen router och inte deras men att jag kanske kunde brygga en lan port.
Vill ju inte behöva köpa deras router dör att få det att fungera då jag annars är nöjd med min
Hållt på med detta i tre dagar och fattar inte.
Snälla kan nån hjälpa mig??
Är inte duktig på datorer eller routrar men får väl lära mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen32:

Och vad är det för fel med den lösningen?
Varför vill du ha en router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Och vad är det för fel med den lösningen?
Varför vill du ha en router?

För att han förmodligen har bredband/tv i samma kabel, och kör han då kabeln direkt till tv-boxen får han inget internet.

@Smurfen32: Mitt råd är att följa BBB's råd och skaffa en router från dom som du sedan bryggar för att kunna använda din egen router också.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen32:

Fick hem min tv box häromdagen
Är kopplat så här.
Sladd ifrån vägen till Asus router sen vidare till tv boxen.
Tv fungerar men bytar man kanal så försvinner alla kanaler ibland.
Kan se flera timmar på en kanal men bläddrar jag snabbt så är det kört då står det tv ström saknas och då får man gå in på routerns sida och uppdatera lan porten igen typ
Ringde bbb och dom så att det nog berodde på att jag hade en egen router och inte deras men att jag kanske kunde brygga en lan port.
Vill ju inte behöva köpa deras router dör att få det att fungera då jag annars är nöjd med min
Hållt på med detta i tre dagar och fattar inte.
Snälla kan nån hjälpa mig??
Är inte duktig på datorer eller routrar men får väl lära mig

Jag har löst det här på ett annat sätt, bbb ger en ju fler ipadresser (tror de gör det fortfarande iaf, kolla det med dem innan)
Jag har en vanlig billig switch i ingående kabel från bredbandsuttaget, sen en kabel till deras egen tvbox och sen kopplar jag en till rakt till min router
Har sen ytterligare en till kabel till telefoniboxen, voila, allt funkar samtidigt och jag har väl inte rört den här lösningen jag har på flera års tid utan det har bara funkat och funkat som en gammal stridsvagn typ
Köpte en 5 ports netgear switch och har varit nöjd med den från dag 1 , och det här är det absolut enklaste och billigaste sättet förutom att det krävs en extra kabel och switch förstås i inköp men sen rullar det på fint

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ja 5 ip-adresser, undantag i några få öppna nät, ASUS routern (var ett tag sen jag pillade i GUI't) har en funktion då du kan välja att släppa igenom multicast på specifika portar, fungerade bra för mig.

Om du inte löser det på det viset, så fungerar deras Technicolor 799 riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Skrivet av immutable:

För att han förmodligen har bredband/tv i samma kabel, och kör han då kabeln direkt till tv-boxen får han inget internet.

@Smurfen32: Mitt råd är att följa BBB's råd och skaffa en router från dom som du sedan bryggar för att kunna använda din egen router också.

Ja exakt så är det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så om jag förstår detta rätt så är en billig switch eller bbb egen router som gäller??
Kan jag bara köpa en switch för 2-300 eller är det någon speciell jag måste ha??

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Fast Internet och IPTV är två olika tjänster med två olika ipnät - känns inte så bra att köra det i samma kabel utan vlan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen32:

Så om jag förstår detta rätt så är en billig switch eller bbb egen router som gäller??
Kan jag bara köpa en switch för 2-300 eller är det någon speciell jag måste ha??

Du kan köpa vilken som men denna är den jag använt både i jobbet väldigt mycket och privat och hemma
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag gjorde så här.
Köpte en switch och kopplade direkt till väggen.
Sen ifrån switchen drog jag en kabel till tv boxen och en till routern och allt verkar fungera bra förutom en sak.
När jag kollar på routerns sida så har jag lås till wifit men när jag kollar wifit på typ mobilen så är det öppet för alla.
Hur kan det vara så??
Har inte haft problem med det innan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smurfen32:

Jag gjorde så här.
Köpte en switch och kopplade direkt till väggen.
Sen ifrån switchen drog jag en kabel till tv boxen och en till routern och allt verkar fungera bra förutom en sak.
När jag kollar på routerns sida så har jag lås till wifit men när jag kollar wifit på typ mobilen så är det öppet för alla.
Hur kan det vara så??
Har inte haft problem med det innan

Har du kollat så det handlar om samma ssid ? Du kan ju tex ha nått okrypterat gästnät med snarlikt ssid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat så det handlar om samma ssid ? Du kan ju tex ha nått okrypterat gästnät med snarlikt ssid.

Är hundra på att det är mitt nätverk
Tycker det är väldigt konstigt.
En annan sak är med att jag får fram 2 Ssid
En som heter Asus och en som heter asus_g5 samtidigt och dom är ifrån min router
Har alltid varit så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smurfen32:

Är hundra på att det är mitt nätverk
Tycker det är väldigt konstigt.
En annan sak är med att jag får fram 2 Ssid
En som heter Asus och en som heter asus_g5 samtidigt och dom är ifrån min router
Har alltid varit så.

Naturligtvis syftar jag på ssidn som du själv ligger bakom men själv så har jag 4 ssidn från samma " router" (jag gillar inte att man kallar det router när man pratar om accesspunktsfunktioner) Många moderna routrar skapar 4 olika ssidn då de jobbar på 2,4 och 5 GHz samt ofta även har gästnätsfunktion.
De 2 ssid du nämner är troligen dina och de ssidn du skriver antyder att du använder asus på 2,4Ghz och asus_g5 på 5 GHz och inget hindrar att du har krypto på ett men inte det andra, om du läser på om asusen så tror jafg nog den har gästnätsfunktion också och aktivarar du den får du troligen minst 4 olika ssidn från den och gästnät brukar ofta vara okrypterade men de är oftast separerade från lanet och ger endast internetaccess om man använder konsumentprodukter.

Så här blir det hemma hos mig, jag har 2 vanliga ssin och 2 gästnät, alla har just nu olika ssid så det ska vara enkelt att välja mellan dem, man vill oftast använda 5GHz för det har kortare räckvidd och därigenom högre fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu kom nästa bekymmer.
Sätter jag lås på Wifi så kan jag inte ansluta på datorn men mobilen går bra.
Men låter jag wifit vara öppet så kommer jag in på datorn.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Naturligtvis syftar jag på ssidn som du själv ligger bakom men själv så har jag 4 ssidn från samma " router" (jag gillar inte att man kallar det router när man pratar om accesspunktsfunktioner) Många moderna routrar skapar 4 olika ssidn då de jobbar på 2,4 och 5 GHz samt ofta även har gästnätsfunktion.
De 2 ssid du nämner är troligen dina och de ssidn du skriver antyder att du använder asus på 2,4Ghz och asus_g5 på 5 GHz och inget hindrar att du har krypto på ett men inte det andra, om du läser på om asusen så tror jafg nog den har gästnätsfunktion också och aktivarar du den får du troligen minst 4 olika ssidn från den och gästnät brukar ofta vara okrypterade men de är oftast separerade från lanet och ger endast internetaccess om man använder konsumentprodukter.

Så här blir det hemma hos mig, jag har 2 vanliga ssin och 2 gästnät, alla har just nu olika ssid så det ska vara enkelt att välja mellan dem, man vill oftast använda 5GHz för det har kortare räckvidd och därigenom högre fart.
https://www.pixeltopic.com/files/2018/4/hxxtxtgggjbz.png

Fattar lite bättre nu men fortfarande nåt bekymmer
Har ett Asus som är låst och ett asus g5 som är öppet.
Låser jag Asus g5 så fungerar inte wifit på datorn men fungerar på mobilen.
Är Asus g5 öppet fungerar det även på datorn men där står det Asus g2 istället på datorn och det finns inte på mobilen

Permalänk
Medlem

Har du alltså enbart ett LAN utag i media converten?
Själv har jag 4 st
1 Internet
2 IPTELE
3 IPTV
4 Framtida tjänster som larm

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smurfen32:

Fattar lite bättre nu men fortfarande nåt bekymmer
Har ett Asus som är låst och ett asus g5 som är öppet.
Låser jag Asus g5 så fungerar inte wifit på datorn men fungerar på mobilen.
Är Asus g5 öppet fungerar det även på datorn men där står det Asus g2 istället på datorn och det finns inte på mobilen

Du borde byta ssid så att du tvingar en ny anslutning av alla enheter du ska köra på wifi och när du byter ssid så se till att du har ett korrekt ssid, dvs inga mellanslag eller åäö i det, se också till att wpa2 är aktivt från början.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde byta ssid så att du tvingar en ny anslutning av alla enheter du ska köra på wifi och när du byter ssid så se till att du har ett korrekt ssid, dvs inga mellanslag eller åäö i det, se också till att wpa2 är aktivt från början.

Jag bytade Ssid
Ett med namn Tina och ett med namn Micke och nu fungerar äntligen allt som det ska efter 4 dagars krångel.
Tack för alla tips ni gett mig

Permalänk
Skrivet av fermia:

Har du alltså enbart ett LAN utag i media converten?
Själv har jag 4 st
1 Internet
2 IPTELE
3 IPTV
4 Framtida tjänster som larm

Jag har två sladdar ut ifrån switchen
En till tv boxen
En till routern.
Ifrån routern går allt på Wifi
4 st mobiler 3 st datorer och en skrivare