Windows 11 filkopiering, och långsamm filacess..

Permalänk
Medlem

Windows 11 filkopiering, och långsamm filacess..

Tillbaka till min upplevda långsamhet i Windows 11..

Håller på att flytta 2TB data mella två shurrdiskar i Windows 11. Båda är inkopplade till moderkortet. (7.2 RPM)
Det tar två timmar. Flyttade samma filer till en extern USB disk å det tog 12? minst timmar.

Är det så det skall vara (är) i Windows 11?

Eller har jag missat något?
(som jag kommer ihåg var det klart snabbare i Win 10)

Eller skall jag bara droppa denna tråd i "gubb"gnäll?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Två timmar är snarare väldigt bra för mekaniska diskar. Säg att snitthastigheten är 150MB/s för en normal disk så borde det ta närmare fyra timmar för 2TB. Det är stenåldersteknik.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Tillbaka till min upplevda långsamhet i Windows 11..

Håller på att flytta 2TB data mella två shurrdiskar i Windows 11. Båda är inkopplade till moderkortet. (7.2 RPM)
Det tar två timmar. Flyttade samma filer till en extern USB disk å det tog 12? minst timmar.

Är det så det skall vara (är) i Windows 11?

Eller har jag missat något?
(som jag kommer ihåg var det klart snabbare i Win 10)

Eller skall jag bara droppa denna tråd i "gubb"gnäll?

Skrivet av Tossefar:

Två timmar är snarare väldigt bra för mekaniska diskar. Säg att snitthastigheten är 150MB/s för en normal disk så borde det ta närmare fyra timmar för 2TB. Det är stenåldersteknik.

Ja, jag känner samma sak, det låter rätt så snabbt för att vara mekaniska diskar. Känns som om du kommer ihåg fel eller tänker på något annat för det där låter rätt så normalt för mig, om inte faktiskt rätt så fort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Skrivet av jnsson:

Ja, jag känner samma sak, det låter rätt så snabbt för att vara mekaniska diskar. Känns som om du kommer ihåg fel eller tänker på något annat för det där låter rätt så normalt för mig, om inte faktiskt rätt så fort

Önskar bara mer input här.

Mycket av det som är på disken är stora eller större filer.

Är fortfarande helt säker på att det gick snabbare i Win 10..
Eller har jag bara blivit gammal..
Som den "halv full kinda guy" jag är kommer jag kanske bara ihåg det goda..

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Önskar bara mer input här.

Mycket av det som är på disken är stora eller större filer.

Är fortfarande helt säker på att det gick snabbare i Win 10..
Eller har jag bara blivit gammal..
Som den "halv full kinda guy" jag är kommer bara ihåg det goda..

I det här fallet känner jag som om det nog är du som antingen minns fel, eller för att ta ditt uttryck, blivit gammal
Även om det är stora / större filer känner jag fortfarande att det låter normalt, vad visar filöverförningsfönstret att hastigheten är?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I det här fallet känner jag som om det nog är du som antingen minns fel, eller för att ta ditt uttryck, blivit gammal
Även om det är stora / större filer känner jag fortfarande att det låter normalt, vad visar filöverförningsfönstret att hastigheten är?

~150 000 kbytes/s
~ 150 mbytes/s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

~150 000 kbytes/s
~ 150 mbytes/s

För mig låter det som normal hastighet för mekaniska diskar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

150MB/s i bästa fall ja. min erfarenhet när man kopierar rätt extrema mängder på en gång är att den snarar brukar snitta typ 30-40MB/s för hela flytten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Flyttade nyss ca 1 Tb data, inte mycket små filer från en snurrdisk till en snabb nvme disk, blev lite drygt 70 MB/s.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Svårt att säga vad det skulle kunna bero på.

En del externa diskar kan vara riktigt långsamma, speciellt 2.5" modeller. Var disken bara totalt t.ex. 2 TB kommer överföringen också sakta ner rejält halvvägs när man börjar närma sig de inre spåren (som fysiskt innehåller färre sektore än de yttre spåren) medan t.ex. en 8 TB disk kommer ha näsan full överföringshastighet för alla 2 TB (eftersom man fortfarande är ganska nära de yttre spåren).

Var USB-disken däremot en SSD kanske det var en QLC SSD? Då kommer överföringen gå i snigelfart när SLC-cachen fyllts upp, så lite som ~30 MB/s eller t.o.m. ännu mindre för de riktiga billiga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, 9070 XT

Permalänk
Medlem

Beror på vad du kör för disk helt enkelt.

Diskar som dom jag har i signaturen presterar runt 250MB per sekund upp till 90% full. Man får vad man betalar för helt enkelt. Men 150 MB / sekund är bra hastighet för en hårddisk ändå.

Sedan finns det andra saker också, filsystem, fragmentering. mängden ramminne, dvs hur mycket cache kan hanteras etc. I Windows så är det stor skillnad på prestanda med dubbla mängden RAM. 16GB vs 32GB vs 64GB ger mycket. Redan i Windows XP syntes det skillnad på mer minne.

Det som riskerar att swappa är inte bara en bromskloss för disken i sig. Det är även en upptagen process för operativsystemet som bromsar ner allt annat också.

När jag bytte upp mig till "professionella diskar" så upptäckte man vad slö en vanlig hårddisk var.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon