C# Klassen glosa i List HJÄLP tack

Permalänk
Medlem

C# Klassen glosa i List HJÄLP tack

Back at it again, har nyss kört rakt in i en roadblock. Hjälp mig förstå och skriv gärna exempel på hur jag ska lösa uppgiften.
Håller på med ett glostest som använder sig av List och klasser.
Formuläret
Klassen
Det är i själva huvudprogrammet jag behöver hjälp, vet inte hur jag ska ta mig vidare. Det första svenska ordet i listan ska läggas till i textboxen, Svenska, under groupboxen, Glostestet. Sedan ska man skriva in det engelska ordet i textboxen nedanför. Sedan går man vidare till nästa glosa. När glostestet är klart ska man få upp ett resultat i en label i groupboxen "resultat" den är just nu osynlig men den är där, som visar hur många rätta svar man har samt hur många fel.
Huvudprogram
(hit jag kommit hittills i uppgiften)

Efter det första glostestet är klart ska man sedan kunna klicka på starta glostest, med samma uppsättning glosor.

Eter man klickat på Nya glosor ska nya glosor kunna matas in och användaren kan sedan testa sig på dessa.

Permalänk
Vila i frid

Det är lätt när man sett facit. Man lär sig av att göra fel, testa, göra fler fel, test igen. För att du ska komma framåt och inte bara få "rätt" på proven lär du nog bita i det sura och göra fel, göra om, testa, etc etc etc, för att till slut göra rätt. Guldgruvan är StackOverflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tyruko:

Back at it again, har nyss kört rakt in i en roadblock. Hjälp mig förstå och skriv gärna exempel på hur jag ska lösa uppgiften.
Håller på med ett glostest som använder sig av List och klasser.
Formuläret
Klassen
Det är i själva huvudprogrammet jag behöver hjälp, vet inte hur jag ska ta mig vidare. Det första svenska ordet i listan ska läggas till i textboxen, Svenska, under groupboxen, Glostestet. Sedan ska man skriva in det engelska ordet i textboxen nedanför. Sedan går man vidare till nästa glosa. När glostestet är klart ska man få upp ett resultat i en label i groupboxen "resultat" den är just nu osynlig men den är där, som visar hur många rätta svar man har samt hur många fel.
Huvudprogram
(hit jag kommit hittills i uppgiften)

Efter det första glostestet är klart ska man sedan kunna klicka på starta glostest, med samma uppsättning glosor.

Eter man klickat på Nya glosor ska nya glosor kunna matas in och användaren kan sedan testa sig på dessa.

Det är alltså en process som ska starta när du klickar på knappen Starta glostest. Du behöver på något vis hålla reda på vilken glosa i listan som är den aktuella och lägga ut den i textboxen. När användaren matat in ett svar och klickar på Svara så kollar du svaret och går vidare till nästa glosa ända tills listan är slut.

Gå igenom det som du vill ska hända i ganska detaljerade steg och skriv ner det. Skriv sedan programmet som utför det du vill göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyruko:

Back at it again, har nyss kört rakt in i en roadblock. Hjälp mig förstå och skriv gärna exempel på hur jag ska lösa uppgiften.
Håller på med ett glostest som använder sig av List och klasser.
Formuläret
Klassen
Det är i själva huvudprogrammet jag behöver hjälp, vet inte hur jag ska ta mig vidare. Det första svenska ordet i listan ska läggas till i textboxen, Svenska, under groupboxen, Glostestet. Sedan ska man skriva in det engelska ordet i textboxen nedanför. Sedan går man vidare till nästa glosa. När glostestet är klart ska man få upp ett resultat i en label i groupboxen "resultat" den är just nu osynlig men den är där, som visar hur många rätta svar man har samt hur många fel.
Huvudprogram
(hit jag kommit hittills i uppgiften)

Efter det första glostestet är klart ska man sedan kunna klicka på starta glostest, med samma uppsättning glosor.

Eter man klickat på Nya glosor ska nya glosor kunna matas in och användaren kan sedan testa sig på dessa.

Eftersom det här är din fjärde trådstart, inom en relativt snäv tidsram, där du är i behov av hjälp för att lösa en skoluppgift kan jag komma med några hjälpsamma tips som kan vara bra för dig att tänka på i framtiden:
1. Du kommer inte lära dig någonting om du inte försöker själv.
2. De allra flesta på SweC är inte särskilt intresserade av att lösa dina skoluppgifter.
3. De allra flesta på SweC är däremot mer än gärna villiga att hjälpa dig på din väg att själv lösa uppgiften om du på ett vettigt sätt kan förklara vad du har fastnat på och ställa specifika frågor kring ditt problem.

Jag skriver inte det här för att vara dryg och otrevlig utan för att du själv ska få ett know-how om hur du på bästa sätt kan lära dig. Det kommer du ha nytta av i framtida utmaningar, oavsett om det är i skolan eller i arbetet.