Permalänk
Medlem

Monsterdator

http:/www.inet.se/produkt/b1004943/aa

Hallå SC,

Det är dags för mig att köpa en dator som faktiskt klarar av att spela spel flytande, vare sig det är på lägsta eller högsta grafik-inställningar.
Tanken bakom ihopplocket är att välja de 'bästa' prylarna som inet.se har att erbjuda, kosta vad det kosta vill. Eftersom alla mina tidigare byggen alltid visat sig vara undermåliga i prestanda vill jag rådfråga er om det här köpet.
Kommer datorn klara av att spela spel flytande eller kommer jag återigen finna mig slitandes hår från knoppen i frustration?

Jag har ej heller tidigare använt vattenkylning; är det så enkelt som att öppna ett valv och fylla på med lite vatten då och då?

Permalänk
Medlem

Nej kylsystemet är slutet, så ingen påfyllning.

Permalänk
Avstängd

Varför i h-vete har du tankar på att lägga över 8000kr på 64GB ram med 2400mhz?
Varför 1000W nätagg?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

rätt "fattig" (hade inget bättre ord att skriva) kylare för detta bygget!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Vad har varit fel med dina gamla datorer? Du har ju lagt till vissa grejer som är rätt overkill idag. Lade de gamla datorerna av efter några månader eller några år? Specs på gamla datorer? Vilka spel vill du spela?

Edit: det brukar vara mer ekonomiskt att köpa en dator för 15k vart femte år än att köpa en för 30k vart tionde. Hur "monster" datorn än är idag blir den snabbt gammal ändå för tekniken går framåt.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Grejen med att ''framtidssäkra'' inom datorer är att det hela tiden släpps bättre hårdvara och de nyaste spelen blir mer och mer krävande. Därför kommer du ändå åka på att uppgradera datorn om några år även om du köper det bästa idag.

8700K och 1080Ti är självklara val, resten ser också bra ut förutom minnet som är för långsamt och för mycket. Satsa istället på 16GB @ 3000MHz, 32/64GB är overkill för gaming.

Kylaren du valt är en sluten vattenkylare, du behöver inte fylla på med vatten eller krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Varför i h-vete har du tankar på att lägga över 8000kr på 64GB ram med 2400mhz?
Varför 1000W nätagg?

Ta ett djupt andetag, han skriver och frågar för att han vill ha hjälp.

Så hjälp till.

Permalänk

@Populus: 1. Varför ska du ha ett 1080ti med stöd för vattenkylning, när du ändå ska använda GPU fläktarna ti kylningen? Känns ganska onödigt att köpa just den modellen på grafikkortet.
2. Ditt nätaggregat är ganska mycket overkill... Du kommer inte behöva så mycket watt. Byt ner till ett med mindre watt
3. Jag personligen skulle bytt ut kylaren mot antingen en NZXT kraken, eller en corsair hydro.
4. Du behöver antagligen inte så mycket ram om du bara ska spela... Känns även där onödigt att ha så mycket
5. Din m2.ssd är oxå lite overkill ^^, du kan ju ta en m2 ssd med mindre lagringsutrymme och en annan hdd för lagring istället
6. Ett tips är att lägga till några high-end chassi fläkar oxå, så du får bättre luftflöde i burken o bättre kylning gl!

Något sådant här är kanske inte så dumt? http:/www.inet.se/produkt/b1004946/hjalpbygge

Permalänk
Medlem

Varför 1080ti poseidon, tänker du bygga vattenkylning senare? Annars ta billigare 1080ti, annat att ändra är PSU, ta en 750-850W istället, t.ex. EVGA. Minne, har du behov av 64, annars nöj dig med 32 GB. 1 TB SSD skulle jag nog också fundera på ett varv till på, kanske börja med 512GB och komplettera med mer senare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monoleg:

Ta ett djupt andetag, han skriver och frågar för att han vill ha hjälp.

Så hjälp till.

Tycker det är relevanta frågor. Det var ganska anmärkningsvärda val. Svaret kan ju bringa ljus över det hela och eventuellt bidra till att han lär sig något...

Visst tonen kanske inte var den trevligaste men blev chockad och är nyfiken på vad som ligger bakom valen.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

förväntade mig en riktig monsterdator

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Chansar lite här nu, men jag tror TS har tagit denna GPU i tron att det är ett slutet vattensystem som CPU kylning (Bara gissar) och anledning till den låga hastigheten på minnen är för att du får det lilla varningstecknet på minnen över en viss hastighet när du plockar ihop delar på inet's hemsida. (chansar en gång till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Chansar lite här nu, men jag tror TS har tagit denna GPU i tron att det är ett slutet vattensystem som CPU kylning (Bara gissar) och anledning till den låga hastigheten på minnen är för att du får det lilla varningstecknet på minnen över en viss hastighet när du plockar ihop delar på inet's hemsida. (chansar en gång till)

Edit: Tror det går lättare för TS om du/ni orkar redigera TS inköpslista istället för att skriva "byt detta, det där är inte bra/köp det här istället" osv, blir nog lite förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Edit: Tror det går lättare för TS om du/ni orkar redigera TS inköpslista istället för att skriva "byt detta, det där är inte bra/köp det här istället" osv, blir nog lite förvirrande.

Visst skulle man kunna ändra TS bygge men det är inte så lätt när vi inte vet vad TS har i nuläget som inte fungerar. Eftersom premissen var "kosta vad det kosta vill" kan man så klart fläska på med det bästa, men om en 35tkr dator presterar lika bra till TS behov som en för 15tkr är det ju inte värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Visst skulle man kunna ändra TS bygge men det är inte så lätt när vi inte vet vad TS har i nuläget som inte fungerar. Eftersom premissen var "kosta vad det kosta vill" kan man så klart fläska på med det bästa, men om en 35tkr dator presterar lika bra till TS behov som en för 15tkr är det ju inte värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Får uppfattningen att TS är jäkligt trött på tidigare byggen, och för en gångs skull vill ha nått som verkligen fungerar som det ska och håller ett tag framåt. Men det kan ju vara mina tomtar som inte är hemma på loftet idag, och min uppfattning är helt skev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Nej kylsystemet är slutet, så ingen påfyllning.

Ah, där ser man!

Skrivet av tilted0113:

Varför i h-vete har du tankar på att lägga över 8000kr på 64GB ram med 2400mhz?
Varför 1000W nätagg?

Ajabaja, akta fingrarna.

Ja, det är onekligen lite overkill men till det här bygget tänker jag smälla på med utgifter så det bara sjunger om det.
1000 watt för att hålla stor marginal.

Skrivet av NinjaMartin:

rätt "fattig" (hade inget bättre ord att skriva) kylare för detta bygget!

hehe ja, när det kom till det valet vart jag lite fundersam över huruvida dubbelfläktar skulle kunna monteras till chassit jag valde.

Skrivet av klirre:

Vad har varit fel med dina gamla datorer? Du har ju lagt till vissa grejer som är rätt overkill idag. Lade de gamla datorerna av efter några månader eller några år? Specs på gamla datorer? Vilka spel vill du spela?

Edit: det brukar vara mer ekonomiskt att köpa en dator för 15k vart femte år än att köpa en för 30k vart tionde. Hur "monster" datorn än är idag blir den snabbt gammal ändå för tekniken går framåt.
Skickades från m.sweclockers.com

De enda specs jag har att dela med mig av är min nuvarande dator:
Fractal Design Core 2500
ASUS PRIME X370-PRO
EVGA Supernova G3 850W
AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB
ASUS Geforce GTX 1060 3GB
Crucial 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix Sport
Kingston KC1000 240GB M.2 med HHHL adapter

Trots att jag har de senaste drivrutinerna och även stänger av all idle programvara så hackar alla spel som jag spelar. Ytterligare så kraschar / stänger datorn av sig utan förvarning när jag spelar spel.
Systemloggarna säger absolut ingenting om det mer än att systemet har stängts av utan varning. Temperaturen på både CPU och GPU är medelmåttiga.
Jag skulle kunna ta och uppgradera eller alternativt byta ut delar i bygget jag redan har, men jag har även pengar att spendera och demonen i mig säger köp en ny dator.

Skrivet av n0rman:

Grejen med att ''framtidssäkra'' inom datorer är att det hela tiden släpps bättre hårdvara och de nyaste spelen blir mer och mer krävande. Därför kommer du ändå åka på att uppgradera datorn om några år även om du köper det bästa idag.

8700K och 1080Ti är självklara val, resten ser också bra ut förutom minnet som är för långsamt och för mycket. Satsa istället på 16GB @ 3000MHz, 32/64GB är overkill för gaming.

Kylaren du valt är en sluten vattenkylare, du behöver inte fylla på med vatten eller krångla.

Jag är hyfsat säker på att de spel som jag vill spela redan är ute, det allra viktigaste är att jag kan köra dem (OW, CS) fullkomligt flytande utan några hinder eller problem.
Bör även tillägga att jag vill uppnå detta utan att överklocka, även om överklockning är ett alternativ senare när det kanske behövs.

Skrivet av monoleg:

Ta ett djupt andetag, han skriver och frågar för att han vill ha hjälp.

Så hjälp till.

+rep

Skrivet av Eugenius Gary:

@Populus: 1. Varför ska du ha ett 1080ti med stöd för vattenkylning, när du ändå ska använda GPU fläktarna ti kylningen? Känns ganska onödigt att köpa just den modellen på grafikkortet.
2. Ditt nätaggregat är ganska mycket overkill... Du kommer inte behöva så mycket watt. Byt ner till ett med mindre watt
3. Jag personligen skulle bytt ut kylaren mot antingen en NZXT kraken, eller en corsair hydro.
4. Du behöver antagligen inte så mycket ram om du bara ska spela... Känns även där onödigt att ha så mycket
5. Din m2.ssd är oxå lite overkill ^^, du kan ju ta en m2 ssd med mindre lagringsutrymme och en annan hdd för lagring istället
6. Ett tips är att lägga till några high-end chassi fläkar oxå, så du får bättre luftflöde i burken o bättre kylning gl!

Något sådant här är kanske inte så dumt? http:/www.inet.se/produkt/b1004946/hjalpbygge

Det ser bra ut, tack för tiden att hjälpa mig
Tog bort den mekaniska hårddisken då jag har en NAS som fyller alla mina lagringsbehov. Annars är din länk (http:/www.inet.se/produkt/b1004976/hjalp) (miniedit) så som datorn kommer att bli.

1. Jag vet inte vad skillnaderna på de olika 1080 korten är, jag chansade på en blandning av högsta pris och mest igenkännbara namn.
2. Fair.
3. Jag satt och letade igenom listan för kylare och blev överrumplad av att de flesta var vattenkylare, så jag tänkte varför inte pröva!
4. Fair. Men kul!
5. Absolut, men här så går jag gärna overkill för att slippa flytta runt, avinstallera och ominstallera och hålla på. Sedan så har jag gärna topp-prestanda på läs&skriv.
6. Det ska jag notera, det blir nog dock efter behov. #budget ha!

Skrivet av Mindfighter:

Varför 1080ti poseidon, tänker du bygga vattenkylning senare? Annars ta billigare 1080ti, annat att ändra är PSU, ta en 750-850W istället, t.ex. EVGA. Minne, har du behov av 64, annars nöj dig med 32 GB. 1 TB SSD skulle jag nog också fundera på ett varv till på, kanske börja med 512GB och komplettera med mer senare.

Nej, jag har inte plan på att bygga vattenkylning. Vilket 1080ti rekommenderar du för plug-n-play?

Skrivet av Oliver91:

https://itc.ua/img/dpk/2010/01/040831.jpg

förväntade mig en riktig monsterdator

hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

De enda specs jag har att dela med mig av är min nuvarande dator:
Fractal Design Core 2500
ASUS PRIME X370-PRO
EVGA Supernova G3 850W
AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB
ASUS Geforce GTX 1060 3GB
Crucial 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix Sport
Kingston KC1000 240GB M.2 med HHHL adapter

Trots att jag har de senaste drivrutinerna och även stänger av all idle programvara så hackar alla spel som jag spelar. Ytterligare så kraschar / stänger datorn av sig utan förvarning när jag spelar spel.
Systemloggarna säger absolut ingenting om det mer än att systemet har stängts av utan varning. Temperaturen på både CPU och GPU är medelmåttiga.
Jag skulle kunna ta och uppgradera eller alternativt byta ut delar i bygget jag redan har, men jag har även pengar att spendera och demonen i mig säger köp en ny dator.

Jag är hyfsat säker på att de spel som jag vill spela redan är ute, det allra viktigaste är att jag kan köra dem (OW, CS) fullkomligt flytande utan några hinder eller problem.
Bör även tillägga att jag vill uppnå detta utan att överklocka, även om överklockning är ett alternativ senare när det kanske behövs.

Ok, då är jag med. Med en så modern dator får du går upp i 8700k och 1080Ti för uppgraderingen ska göra skillnad. Vill du bränna pengar så gör det

Trist att din dator inte funkar dock, förstår helt om du inte orkar rota i det.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Populus:

Ajabaja, akta fingrarna.

Ja, det är onekligen lite overkill men till det här bygget tänker jag smälla på med utgifter så det bara sjunger om det.
1000 watt för att hålla stor marginal.

Så du är alltså medveten om hur onödigt och t o m dumt det vore att lägga 8000kr på 64GB ram på 2400mhz men gör det ändå?

1000watt marginal till vad? Har du någon aning om hur många watt ditt system kommer dra vid max?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

64gb 2400 mhz ram för 8k? Hade hellre haft en dator med 16gb 3000 mhz för 2k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

De enda specs jag har att dela med mig av är min nuvarande dator:
Fractal Design Core 2500
ASUS PRIME X370-PRO
EVGA Supernova G3 850W
AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB
ASUS Geforce GTX 1060 3GB
Crucial 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix Sport
Kingston KC1000 240GB M.2 med HHHL adapter

Den PSU du redan har är mer än overkill till ditt kommande system. Så att köpa nytt är som att slänga pengarna i sjön.
Mängden RAM du har är redan overkill om du bara spelar, speciellt om du mest spelar CS och OW. Så att köpa ny/mer RAM är även det att slänga pengarna i sjön.
Sen har jag dålig koll på OW men till CS duger din processor gott och väl till åtminstone tvåhundra FPS. Så även det skulle jag tycka var att slänga pengarna i sjön.

Sen kan jag tycka att om du mest spelar cs/ow så kanske du inte behöver köpa det allra bästa. Och om du nu verkligen vill ha det bästa så hade jag väntat till nästa generation grafikkort kommer. All hårdvara blir förstås uråldrig ganska snabbt men det skulle vara surt att köpa en GPU för nästan 10.000 när en ny generation är på intåg.

Lagringen hade jag också valt annorlunda, det kostar mer än vad det smakar för mig.

Men men, om du har gott om cash och om köplustan är större än samvetet ( ) så är det bara att tuta och köra, det är som du förstår ett jävligt bra system.

Permalänk
Medlem

@Populus: Med den datorn du redan har, bör du inte bli besviken av att enbart köpa ett 1080ti. Vilket du kan göra utan att behöva ytterliggare uppgraderingar.

Edit, du borde alltså få satans mycket mer FPS utav att enbart uppgradera från ett 1060 3GB till 1080ti.