Postnord skickar tillbaka 400 000 paket efter obetalda importavgifter

Permalänk
Medlem

@axello:
Det är rätt sällan mina paket är fraktfria. Någon skitsak har nog varit det men så fort det närmar sig hundringen så är det vips nästan en hundring i frakt på de saker jag brukar köpa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

smart , och hur hjälper detta miljön ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

smart , och hur hjälper detta miljön ?

Inte ett enda dugg, tvärtom.

Men det handlar om pengar så..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag tykcer dom kunde satt den på 300kr.
Men det är inte så poppis ^^

Du verkar inte förstå att det faktiskt finns saker som bara går att köpa från ex. USA eller Kina som inte är skräp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aki04:

smart , och hur hjälper detta miljön ?

Genom att minska antalet paket som skickas över halva planeten och köp av helt onödiga saker som är majoriteten av det som folk beställer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Hur många andra har kvar detta avtal då i EU? som tillåter 10kr wish från andra sidan planeten?

Hela EU då det handlar om internationella postunionens regler. I princip alla länder är med.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ignostic:

Du verkar inte förstå att det faktiskt finns saker som bara går att köpa från ex. USA eller Kina som inte är skräp.

Jo det vet jag. Köpt flera gånger för över tusentals kronor och betalt tull och moms och avgift varje gång!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo det vet jag. Köpt flera gånger för över tusentals kronor och betalt tull och moms och avgift varje gång!

Om man håller på mycket med elektronik, alltså inte att spela spel eller sätta ihop en dator utan att bygga saker (3d-skrivare, kretsar, robotar etc) och ting kan jag meddela att det är ett extremt bakslag.

Du kan inte få tag i dessa småpinaler för rimliga priser i Sverige om ens alls. Man måste mer eller mindre beställa från Ebay och det är inte rimligt att betala 75 :- i administrativ avgift per paket för att betala några ören i moms till den svenska staten.

Kostnaden dom lagt till är inte för att få in pengar, utan för att stoppa/minska importen från Kina. Tror man något annat är man ute och cyklar.

Visst, skiten man beställar via Wish hade dom gärna fått utrota om ni frågar mig - men som allt annat så drabbar det här införandet även de som inte beställer rosa solglasögon tillverkade i en barnfabrik via Wish...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vore kul att veta hur retur kostnaden för 400k paket står sig jämfört med perioder innan där dom inte tog ut fast avgift på 75kr.

Hoppas det kostar dom mer lol.

I längden är det en vinnst för Postnord som får lägre kostander för att slippa behöva hantera dessa gratisfrakt paket från Kina.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KniFF:

Om man håller på mycket med elektronik, alltså inte att spela spel eller sätta ihop en dator utan att bygga saker (3d-skrivare, kretsar, robotar etc) och ting kan jag meddela att det är ett extremt bakslag.

Du kan inte få tag i dessa småpinaler för rimliga priser i Sverige om ens alls. Man måste mer eller mindre beställa från Ebay och det är inte rimligt att betala 75 :- i administrativ avgift per paket för att betala några ören i moms till den svenska staten.

Kostnaden dom lagt till är inte för att få in pengar, utan för att stoppa/minska importen från Kina. Tror man något annat är man ute och cyklar.

Visst, skiten man beställar via Wish hade dom gärna fått utrota om ni frågar mig - men som allt annat så drabbar det här införandet även de som inte beställer rosa solglasögon tillverkade i en barnfabrik via Wish...

Jo jag pratar bara om svinerier som folk håller på med.
Gör man tex du gör och andra har jag inget emot inga avgifter per paket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som gör som jag och handlar med Klarna faktura när man handlar mot Aliexpress eller Wish. Då man först får varan, krånglar något så gör man ett ärende att prylen är fel eller trasig och så slipper man betala för produkten.

Det innebär i detta läge att Klarna går i god för att betala "wish" och nu när paketet ej hämtas ut, undrar vem som får "betala" för det. Hmm Lurigt.

Permalänk
Medlem

Jag väntar ca 30st paket med komponenter (framförallt TTL, demultiplexer) som är till att laga hårdvara till gamla hemdatorer. Har betalt 24st ala 1800kr än så länge men nästan inte fått något på lådan ännu... (vanligtvis beställer jag även en hel plethora av andra sedan länge ej tillverkade komponenter som ej går införskaffa inom EU men en hel del av dem går få i större kvantiteter från en och samma säljare)
Det är rätt grisigt när komponenterna själva knappt kostar något och momsen är obetydlig.

Hade jag kunnat köpa detta i Sverige hade jag självklart gjort det men nu går ej det.
Men nu har jag inget val utan får leta hela internet för att få tag på en komponent här och där tills det blir väldigt stora antal paket...
Som salt på såren skriver en del inte vad det är för kapsel heller så det är ibland en ren chansning då säljaren inte vet och inte ids ta en bild så man kanske fåt TSOP eller SSOP när man behöver SOP etc och då får beställa igen och vänta ytterligare en halv evighet på att paketet skall komma...
Hade vart ett icke problem om jag kunde få tag på allt från ett och samma ställe, men så är ej fallet...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oftast funkar det bra, men man får en lite besk smak i munnen när paketet man betalat och väntat på sedan det anlände i tullen för 6 veckor sedan fortfarande inte rört sig, även efter 12 samtal där de lovat att "be de ansvariga skicka paketet vidare så fort som möjligt då det är tullklarerat" samt efter att ha skickat 3 obesvarade mail. Men ja ä' int' bitter

En stor del med att importera från t ex Kina måste väl ändå vara den kittlande känslan av att paketet KAN komma fram snabbt, utan strul och förseningar å såklart utan momspålägg... Jag är inte så äventyrlig, så jag håller mig till svenska butiker

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Postnord fick in 120.000 paket om dagen innan som de inte heller fick betalt för att hantera. Efter den nya avgiften sjönk andel hanterade paket till 50.000.
Om dessa siffror nu skulle vara konstanta och postnord hade väntat en månad till på att införa avgiften så skulle de behöva hantera 70.000 paket extra om dagen i ca 22 arbetsdagar vilket ger ca 1,5 miljoner extra paket att hantera i sverige utan betalning. Hade de väntat 2 månader extra på att införa avgiften så hade det blivit 3 miljoner extra paket.
Det här paketen skulle alltså ha kostat pengar utan motsvarande inkomst om postnord väntade längre. Så jag är inte så säker på att postnord hade sparat pengar alls på att vänta. Kanske var det här det billigare alternativet att skicka tillbaka några hundratusen paket?

Tveksamt att det skulle vara billigare att förvara, administrera alla aviseringar och sen ändå skicka tillbaka alla dessa paket till kina än att bara dela ut dem.

Det är hursom förkastligt att lägga till avgifter retroaktivt, majoriteten av paketen var ju beställda innan regeln blev beslutad, eller ens känd att den föreslogs.

Skrivet av Ragnarok:

Verkar inte spela jätte storroll om man betalar eller inte dock. Den 13 Mars beställde jag ett paket ifrån USA. Den 15 Mars lämnade paketet USA och gick inte längre att spåra via usps hemsida.

Sedan var det väldigt tyst tills torsdag 5 April då fick jag ett sms av PostNordKorea att nu har vi ett paket till dig som vi inte tänker skicka ut till dig om du inte betalar din straffavgift. Jag betalade och tänkte att nu får jag väl paketet snart då...dumt av mig.

Idag Måndag 16 April har jag ännu inte fått något paket. Vem vet det kanske var för mycket begärt att de skulle skicka ut paketet till mig, de kanske skickade tillbaka paketet med en båt till USA istället.

PostNord 0/5

Jag har inte ens fått avisering om mitt paket jag väntar på från USA än...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Enda felet med detta är att paketbeställarna kan smita från avgiften genom att strunta i och hämta ut sitt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå smita?? Det är ju rena bedrägeriet att plötsligt ta ut en extraavgift på 75kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Genom att minska antalet paket som skickas över halva planeten och köp av helt onödiga saker som är majoriteten av det som folk beställer.

Ja du måste verkligen vara rätt man för att avgöra vad som är onödigt och inte!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Har för mig posten sagt att det är Kina som står för returerna. Så kostar bara peronalkostnaden att faktiskt skicka tillbaka paketen.

Och till er som tycker det är många paket och en jäääääättestor grej. Nej... DHL, Schenker o Posten hanterar ca 100 000 paket per dag i normala fall. Så fyra dagars backlogg. Inte så extremt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett paket per var 20e svensk..

Är det lite tycker du?

Permalänk
Medlem

Tycker ny lag ska införa, där dom har rätt att fakturera folk en viss avgift för att man inte hämtat ut ett paket som kommer utanför EU.
Detta skulle minska på alla idiotiska beställningar folk gör från Wish och sedan inte hämtar ut.
Och täcka en del av utgifterna som går på att skicka tillbaka paket.

Ska svida när folk missköter sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tricitum:

Tycker ny lag ska införa, där dom har rätt att fakturera folk en viss avgift för att man inte hämtat ut ett paket som kommer utanför EU.
Detta skulle minska på alla idiotiska beställningar folk gör från Wish och sedan inte hämtar ut.
Och täcka en del av utgifterna som går på att skicka tillbaka paket.

Ska svida när folk missköter sig

Hur många tror du egentligen beställer "skit" från Kina nu när man vet om att avgiften tas ut? Inte fan handlar det om 400K paket iaf. Många av paketen som skickas tillbaka är beställda innan posten införde avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Tycker ny lag ska införa, där dom har rätt att fakturera folk en viss avgift för att man inte hämtat ut ett paket som kommer utanför EU.
Detta skulle minska på alla idiotiska beställningar folk gör från Wish och sedan inte hämtar ut.
Och täcka en del av utgifterna som går på att skicka tillbaka paket.

Ska svida när folk missköter sig

Oftast får ju dessa paket plats i brevlådan, hänger inte helt med på varför det skulle vara 'rätt' att ta ut administrationsavgift på 75kr för att ta emot ett brev som någon skickat eller få någon sorts bot när postnord vill ta ut denna avgift?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

PostNord borde varit beredda på detta! Klart man inte betalar 75kr extra för en sak som kostar 10kr... Men å andra sidan så vill man ju inte betala 3-4ggr för samma saker fast säljs i Sverige.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Tricitum:

Tycker ny lag ska införa, där dom har rätt att fakturera folk en viss avgift för att man inte hämtat ut ett paket som kommer utanför EU.
Detta skulle minska på alla idiotiska beställningar folk gör från Wish och sedan inte hämtar ut.
Och täcka en del av utgifterna som går på att skicka tillbaka paket.

Ska svida när folk missköter sig

Så när din granne som tycker du är dum i huvudet beställer lite skräp ifrån Kina hem till dig, så blir det en straffavgift för dig ?
Eller slipper man betala om man säger att -näee..det där har jag inte beställt!! För om det är så, så kommer varenda jävel bara hävda bestämt att "nääe serröh det där har jag inte beställt!"

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon67440:

Hur många tror du egentligen beställer "skit" från Kina nu när man vet om att avgiften tas ut? Inte fan handlar det om 400K paket iaf. Många av paketen som skickas tillbaka är beställda innan posten införde avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen statistik eller vet hur många det är som beställt skit från kina.
Men hur många av dessa tror du inte är något som man hade kunnat köpa inom EU för kanske några kronor mer?
Vad jag personligen tror, är nog 9 av 10 paket något som beställt genom wish eller alibabaexpress eller något sådant.

Skrivet av zeagan:

Oftast får ju dessa paket plats i brevlådan, hänger inte helt med på varför det skulle vara 'rätt' att ta ut administrationsavgift på 75kr för att ta emot ett brev som någon skickat eller få någon sorts bot när postnord vill ta ut denna avgift?

Varför ska dom inte ta ut en avgift? tycker du det är bra att våra skattepengar istället ska gå och finansiera alla dessa "skit" saker från kina?
Som istället hade kunnat gå till vettigare saker?
Postnord fick 2,2 Miljarder 2017 av våra skattepengar för att klara av paket och post, vilket hade kunnat gå till så mycket mer vettigare saker, än folks saker som dom bara lägger på en hylla efter 1v och samla damm tills dom slänger det

Förklaringen är att kinesiska paketleveranser subventioneras, på grund av bestämmelser i det internationella postsystemet med rötter i 1800-talet. På den tiden var Kina ett utvecklingsland som genom subventioner behövde hjälp med att få igång sin postverksamhet.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett paket till ett värde av 28:- i februari. Mitt fastnade ändå i postens nya rutiner. Jag betalade aldrig. Jag tycker hanteringsavgiften ska betalas av staten om de nu har ett intresse av att få in momskostnader för tullade varor, mao som det tidigare varit. Blir det för dyrt? Ja men skit i det då? Jag tror många handlar från kina, inte bara för att det är billigt utan för att en del produkter inte finns i sverige eller är oskäligt dyra. Betalar svenska företag 75:- per försändelse av importvaror?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tricitum:

Har ingen statistik eller vet hur många det är som beställt skit från kina.
Men hur många av dessa tror du inte är något som man hade kunnat köpa inom EU för kanske några kronor mer?
Vad jag personligen tror, är nog 9 av 10 paket något som beställt genom wish eller alibabaexpress eller något sådant.

Varför ska dom inte ta ut en avgift? tycker du det är bra att våra skattepengar istället ska gå och finansiera alla dessa "skit" saker från kina?
Som istället hade kunnat gå till vettigare saker?
Postnord fick 2,2 Miljarder 2017 av våra skattepengar för att klara av paket och post, vilket hade kunnat gå till så mycket mer vettigare saker, än folks saker som dom bara lägger på en hylla efter 1v och samla damm tills dom slänger det

Förklaringen är att kinesiska paketleveranser subventioneras, på grund av bestämmelser i det internationella postsystemet med rötter i 1800-talet. På den tiden var Kina ett utvecklingsland som genom subventioner behövde hjälp med att få igång sin postverksamhet.

anledningen för att postnord går back är att danmark har digitaliserat och inte använder posten i samma omfattning.

För er som klagar på att saker skeppas från andra sidan jorden. Tror ni verkligen att hdmi sladden ni köper på clas ohlson för femdubbla priset är närproducerad?? Eller är det möjligtvis samma sladd fast utan en mellanhand?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

En stor del med att importera från t ex Kina måste väl ändå vara den kittlande känslan av att paketet KAN komma fram snabbt, utan strul och förseningar å såklart utan momspålägg... Jag är inte så äventyrlig, så jag håller mig till svenska butiker

Sant! Men mitt strulande paket är från USA som skickades därifrån spårbart med DHL. Kina-paket är ett billigare lotteri ja, men när det gäller paket med innehåll för $120 från USA, ptja..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

anledningen för att postnord går back är att danmark har digitaliserat och inte använder posten i samma omfattning.

För er som klagar på att saker skeppas från andra sidan jorden. Tror ni verkligen att hdmi sladden ni köper på clas ohlson för femdubbla priset är närproducerad?? Eller är det möjligtvis samma sladd fast utan en mellanhand?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt vart du handlar, men med prisjakt och priserunner, så finns det bra mycket billigare.
Finns HDMI kablar i sverige från 29kr upp till flera tusen.
Spelar det något roll att betala 9kr på Wish eller 29kr på en svenskbutik och stödja svenska butiker?
Ju mer du handlar i svenska butiker, ju mer skatt kommer det in, som du som svenskmedborgare får ta del av, det är väl bra mycket bättre att bidra till att svenska butiker ska vara kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Så när din granne som tycker du är dum i huvudet beställer lite skräp ifrån Kina hem till dig, så blir det en straffavgift för dig ?
Eller slipper man betala om man säger att -näee..det där har jag inte beställt!! För om det är så, så kommer varenda jävel bara hävda bestämt att "nääe serröh det där har jag inte beställt!"

Om min granne skulle beställa hem till mig, så finns det även ett digitalt spår att det är min granne som beställt och inte ja.
Om man vill visa att man är oskyldig och inte beställt hem något.

Men hur många tror du att det är, som skulle beställa hem i någon annans namn?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Tricitum:

Om min granne skulle beställa hem till mig, så finns det även ett digitalt spår att det är min granne som beställt och inte ja.
Om man vill visa att man är oskyldig och inte beställt hem något.

Men hur många tror du att det är, som skulle beställa hem i någon annans namn?

Om din granne använder en VPN för att dölja sitt ip, och betalar med bitcoin osv, men ja absolut det är förmodligen väldigt få som skulle göra så. Men när det händer är det inte kul för den drabbade.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Om din granne använder en VPN för att dölja sitt ip, och betalar med bitcoin osv, men ja absolut det är förmodligen väldigt få som skulle göra så. Men när det händer är det inte kul för den drabbade.

Den skaran som skulle göra det är extremt liten och extremt sällsynt.
Men visst finns det möjlighet att det skulle kunna hända och skapar problem.

Men tror att det skulle kunna finnas sätt för att minska att sådant här händer om dom skulle ta ut en straffavgift.

Jag har ingen aning hur dom skulle göra eller gå tillväga, men finns alltid möjligheter att stoppa saker eller minska ner på det