Tele2 frias från att lämna ut uppgifter om misstänkta fildelare

Permalänk
Melding Plague

Tele2 frias från att lämna ut uppgifter om misstänkta fildelare

Efter överklagan frias nu Tele2 från att lämna ut namn och adress för ett flertal IP-adresser. Detta då mjukvaran som använts för att hitta IP-adresserna anses vara otillförlitlig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där ja! Ett mycket bra beslut taget för en gångs skull!

Borde sätta en del käppar i hjulen för firmor som håller på med sånt där.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT! En delseger för rättvisan och rättsäkerheten. Här ska firas! HURRA! HURRA!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/04/11/domar-...

Finns mer att läsa där om denna mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kompetensen börjar i hovrätten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Läste detta redan i fredags, men alltid bra

Det var inte så att @Epic tog länken jag gav i Discord och... läste?

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett sånt krav från dom där firmorna som håller på.. Det va för över 6mån har inte hört ett pip från dom mer plus så betala jag inte.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Najs! Korkar upp biran direkt...

Permalänk
Medlem

Alla de pengar som hällts i företag som Copyright Management Services, upphovsrättsadvokater och andra iglar, skulle kunna ha investerats i välgjorda mediaplattformar som kunderna vill använda.

Visa signatur

[i5 4690k @ 4.2 GHz] [Corsair H55] [Sapphire Vega 64 Nitro+] [8 Gb 1621 Mhz) [EVGA Supernova G2 750W] [Fractal Design Define R5]
--
[AC Silentium T2] [AMD 64 3500+ 90nm Winchester] [Zalman 7000CNPS AlCu] [Asus A8N SLI Deluxe] [1 GB RAM Corsair XMS3200XL 2-2-2-5] [Ati Radeon X850XT] [250 GB Hitachi SATA] [200 GB Samsung SATA2 NCQ] [Sony DVD] [NEC 3520 DVD/CD Brännare] [SB Audigy2 ZS] [Logitech MX 518] [Func Surface] Införskaffades 03/2005

Permalänk
Medlem

Riksdagen löser nog detta rätt snart i och med nästa ThinkOfTheChildren -lagstiftning som redan diskuteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ner ?
inte upp... ?

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

lol

Jag laddar upp för att vara snäll, tjänar absolut ingenting på det, olagligt att vara snäll jaha ok.

Permalänk

Om ändå Telia och andra kunde göra samma och stå på sig lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det märkligaste är filmer som tas upp och fildelare blir utpressad på. Är gamla filmer som man aldrig hört talas om?
Varför inte ta upp populära filmer som tjänar miljarder som Star Wars ex. Säkert många som laddar ner den än Dallas Buyers Club.

Enda anledningen att ta upp okända filmer och endast utpressar fildelare på pengar. Är dom vet att bevisen skulle aldrig hålla i rätten vid eventuellt rättegång.
Att endast ha en IP adress bevisar inte vem som verkligen ligger bakom nedladdningen. IP adresser kan bli kapad och hur skall man kunna bevisa att det inte var det under nedladdningen i rätten?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nej men där ser man...Hjärnkontoret fung....hmmm existerar visst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det märkligaste är filmer som tas upp och fildelare blir utpressad på. Är gamla filmer som man aldrig hört talas om?
Varför inte ta upp populära filmer som tjänar miljarder som Star Wars ex. Säkert många som laddar ner den än Dallas Buyers Club.

Enda anledningen att ta upp okända filmer och endast utpressar fildelare på pengar. Är dom vet att bevisen skulle aldrig hålla i rätten vid eventuellt rättegång.
Att endast ha en IP adress bevisar inte vem som verkligen ligger bakom nedladdningen. IP adresser kan bli kapad och hur skall man kunna bevisa att det inte var det under nedladdningen i rätten?

Ett argument för detta är att om dom kommer med ett krav till dig att du har laddat ner star wars nya film för 6 veckor sen, är att du troligtvis Kommer ihåg om du har laddat ner och sett den inom en så kort period, men är det 1-3 år bakåt i tiden, du vet med dig att du brukar ladda ner saker, mycket svårare att själv vara säker på om man faktiskt drog hem den filmen där för 2 år sedan, ger nog en större osäkerhet att själv inte kunna vara lika säker, och kan nog få vissa att bli nervösa&betala.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Någon teknisk insatt som kortfattat vill dela med sig om varför just Maverickmonitor inte är en pålitlig mjukvara för ändamålet som det användes till?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

VPN

Använd alltid VPN om ni laddar ner Förresten, använd alltid VPN när ni är inne på Internet

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel och jag gillar domslutet, när jag är på resa så tankar jag ner lite serier med mobiltelefonen och jag har comviq/tele2 så det känns extra positivt.

Skrivet av Jonas182:

Jag har fått ett sånt krav från dom där firmorna som håller på.. Det va för över 6mån har inte hört ett pip från dom mer plus så betala jag inte.

Jag undrar vad det står i ett sådant brev.
Jag undrar även vilket användarbeteende som krävs för att få ett brev t.ex ladda upp nytt, dela med sig av nedladdat (i så fall hur lång till eller vilket ratio, kanske räcker att bara tanka ner utan att dela med sig.

Skrivet av AplAy:

Någon teknisk insatt som kortfattat vill dela med sig om varför just Maverickmonitor inte är en pålitlig mjukvara för ändamålet som det användes till?

Det framgick i artikeln att den hade IP-adresser som inte var rätt utan tillhör tele2 i andra länder, jag tolkar det som att den anses ge falska positiva svar och ingen verkar förstå hur den fungerar och vad den egentligen gör.
"Enligt Patent- och marknadsdomstolen är inte mjukvaran tillförlitlig då många av IP-adresserna tillhör dotterbolag till Tele2, vilka inte bedriver verksamhet i Sverige."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ett argument för detta är att om dom kommer med ett krav till dig att du har laddat ner star wars nya film för 6 veckor sen, är att du troligtvis Kommer ihåg om du har laddat ner och sett den inom en så kort period, men är det 1-3 år bakåt i tiden, du vet med dig att du brukar ladda ner saker, mycket svårare att själv vara säker på om man faktiskt drog hem den filmen där för 2 år sedan, ger nog en större osäkerhet att själv inte kunna vara lika säker, och kan nog få vissa att bli nervösa&betala.

Loggen visar vad man laddar ner i nutid och inte flera år tillbaks. Sen finns det inga operatör som har logg för flera år tillbaks heller.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Loggen visar vad man laddar ner i nutid och inte flera år tillbaks. Sen finns det inga operatör som har logg för flera år tillbaks heller.

Du missar helt poängen här, poängen är att om dessa utpressare begärde ut uppgifter för 2 år sedan och sen kommer idag till dig och säger "du tankade det här då", då är du inte lika säker på din sak om du gjorde det eller inte. Har inget att göra med hur länge operatörer sparar loggar, har enbart att göra med Hur lång tid efteråt dom fick uppgifterna till att dom faktiskt skickar ett utpressningsbrev till dig..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Borde inte detta innebära att tidigare uppgifter som har fåtts ut via Maverick inte borde vara pålitliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Riksdagen löser nog detta rätt snart i och med nästa ThinkOfTheChildren -lagstiftning som redan diskuteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska de kunna göra det när hela målet föll på att vissa använde Tele2s dotterbolag som inte ens finns i Sverige? Alltså gäller inte svensk lagstiftning dessa företag.

Skrivet av Garderoben:

Om ändå Telia och andra kunde göra samma och stå på sig lite.

Telia är dock ett svenskt företag och faller därför under svensk lag. Det som stjälpte detta mål var klåparnas försök att inkludera företag som inte fanns i Sverige. Alltså applicera svensk lagstiftning på företag som inte fanns i Sverige.

Skrivet av AplAy:

Någon teknisk insatt som kortfattat vill dela med sig om varför just Maverickmonitor inte är en pålitlig mjukvara för ändamålet som det användes till?

Vad jag kunnat finna så beror det på att Maverickmonitor inte särskiljer mellan IP adressen från Tele2s dotterbolag utomlands och IP adresser från svenska Tele2. Alltså kan man inte se vilka som använt svenska Tele2s tjänster och vilka som inte gjort det.

Skrivet av XPerion:

Loggen visar vad man laddar ner i nutid och inte flera år tillbaks. Sen finns det inga operatör som har logg för flera år tillbaks heller.

Är väl 24 timmar om jag inte missminner mig.

Skrivet av anon287298:

Borde inte detta innebära att tidigare uppgifter som har fåtts ut via Maverick inte borde vara pålitliga?

Det kan det betyda... om företagen haft dotterbolag i andra länder.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Enligt Patent- och marknadsdomstolen är inte mjukvaran tillförlitlig då många av IP-adresserna tillhör dotterbolag till Tele2, vilka inte bedriver verksamhet i Sverige

Då antar jag att uppgifterna inte lagars i Sverige och därför så kunde dom inte få ut något data och att dom inte bedriver verksamhet i Sverige ända sättet att vinna i rättegången.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Underlaget som operatörer har blivit dömda att dom måste ge ut uppgifter om sina kunder är patetiska.
Ett ip-nummer och ett filnamn i en menlös lista var allt som behövdes för att tvinga dom ge ut uppgifter om användare. Hur kan det ens vara möjligt?... Man blir mörkrädd...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Loggen visar vad man laddar ner i nutid och inte flera år tillbaks. Sen finns det inga operatör som har logg för flera år tillbaks heller.

Dock njord klagade på en film jag misstänkes ha laddat ner för flera år sen (att komma nu är ju lite sent ). Så troligen hade dom uppgifterna på lager och har troligen en stor backlogg eller gör det med flit.

Frågan är vad kommer detta göra på sikt? För detta är ju inte rättssäkert och är gjort för att tjäna pengar på filmer som säljer dåligt än stävja fildelning i första hand (bieffekten kan ju bli sänkt nerladdning, men prio är att tjäna pengar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av zeg:

Underlaget som operatörer har blivit dömda att dom måste ge ut uppgifter om sina kunder är patetiska.
Ett ip-nummer och ett filnamn i en menlös lista var allt som behövdes för att tvinga dom ge ut uppgifter om användare. Hur kan det ens vara möjligt?... Man blir mörkrädd...

En lag, tror det var 2012 det klubbades genom som gjorde det enkelt att företagen själva jagade fildelare än polisen skulle göra det (då sas det att inga ungdomar skulle drabbas/jagas, sanningen blir snarare tvärt om). Tyskland har haft den plågan ett tag (många hamnar inför domstol som inte betalar, slutar med förlikning när advokater bli inblandade) och även Finland (3 mål hann det bli där och två friades, nu kan lagen ändras/försvinna i finland).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Slutade ladda ner spel när steam började få upp farten. Känns schysst att de ständigt har rabatter. Bra utbud men inte allt. Tyvärr finns det ingen bra motsvarighet för filmer ännu. Så det blir att kolla på en del skräpfilmer på Putlockers. Filmindustrin har alltid mjölkat mest. Vhs, dvd, bluray, 4k, olika editions, remastrade (det tar liksom aldrig slut). Antar att de är dem som trycker på mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag undrar vad det står i ett sådant brev.

Det står vilken film som påstått delats vid vilken tidpunkt (datum och klockslag i regel flera år bakåt i tiden), samt från vilken ip-adress det gjorts. Brevet har ett ärendenummer som används vid kommunikation med Njord eller eventuell betalning.

Brevet från Njord är också ett "Förlikningserbjudande" (det står ordagrant) om 4500kr (kan möjligtvis skilja, jag har bara sett en par brev), och om det inte betalas (inom 14 dagar) så kommer "filmproducenten att överväga driva ärendet vidare". Det är alltså inte något delgivande om rättsärende, utan endast ett "betala, or else!"-brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Tack för den! Det är ju helst sjukt att en metod godkänd av en enda "expert" har använts så länge utan att bli ifrågasatt/granskad. Att det ens kan gå till så. I slutändan tappar ju folket förtroendet för rättsväsendet.

Som icke lagkunnig tycker jag att samtliga domar nu måste rivas upp. Ja, till och med ett motåtal borde göras. Ärekränkning av något slag? Även metoden att bluffa andra med något halvsant för att driva in pengar tror jag i grund och botten är mot lagen...