Permalänk
Medlem

Bil för sommarjobb

Tjena!

Det är så att jag med största förmodan kommer få jobb på Landvetter i Sommar. Det optimala och billigaste vore att åka flygbussen från Göteborg C dit varje morgon men då vissa arbetspass börjar 03.00 är inte dessa ett alternativ alla dagar. För att kunna komma till jobbet behövs alltså en bil. Jag har kollat på långtidshyra via AVIS, men att lägga närmare 15000 exklusive bränsle samt begränsad körsträcka känns på tok för dyrt. Ett annat alternativ jag funderat på är Sunfleet eller liknande bilpool som finns i närheten. Att köpa någon skrothög på blocket är också ett alternativ men det innebär självklart också en större risk. Jag är studerande och har ingen buffert att lägga på reparationer.

Vad rekommenderar Sweclockers? Är det värt att chansa på en bil på blocket och sälja denna till hösten eller är det vettigare att satsa på något annat? Tar gladeligen emot alla förslag på hur jag ska lösa detta.

Permalänk
Medlem

Ingen i familjen eller i bekantskapen som har bil dom inte behöver under dom tiderna och är villiga att låna ut för en liten peng kanske?

Permalänk
Medlem

För de med dåliga tider, cykel, EU-moppe? Det är inte toklångt till Landvetter. Sunfleet är snördyrt att ha bilen över en längre tidsperiod. Det är ju "bara" 30 km från Mölndal, så det tar ju strax över halvtimmen på en EU-moppe.

Bil är allt annat än gratis, parkering är dyrt (jag betalade för mitt garage typ 1200 spänn månaden) och försäkring kan vara dyrt. Bilar går sönder, oavsett om den är en gammal skrothög eller ny.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Finns en del gamla bilar på blocket, typ någon audi 80c volvo eller liknande för under 10 000. Köp en nybesiktad och kolla så det är några stora fel. Skatt och försäkring borde inte kosta mycket och det bästa är att du kan sälja den för samma pris.

Permalänk
Medlem

Känner du någon som har koll på bilar?

En billig beg bil som är hyggligt nybesiktigad och inte har några uppenbara fel håller antagligen över sommaren och du borde mer eller mindre kunna få tillbaka pengarna till hösten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du har en kollega som jobbar samma tider som du kunde du fixa samåkning. Kanske tilloch med finns en facebook grupp för det. Antagligen det billigaste.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Klart billigast är det om du hittar ett besiktigat och helst skattat sommarvrak. Det är ju alltid ett litet risktagande med driftsäkerheten, men om du eller någon bekant följer med som har hyfsat bra koll på bilar kan man undvika att köpa den värsta grisen i säcken.

Viktigaste är att motorn startar fint då den är kall, inga lustiga spänningsfall, däck utan torrsprickor och tillräckligt med mönster, bromsarna tar bra och inga missljud från drivlina och upphängning.

De renodlade uthyrningsfirmorna är avsevärt dyrare jämfört med bensinstationerna. CircleK tar 7890+1200 i skadekostnadsreducering för deras lilla bil i 30 dagar. OKQ8 har säkert likvärdigt pris. Men mycket cash att lägga ut för ett sommarjobb imo.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ingen i familjen eller i bekantskapen som har bil dom inte behöver under dom tiderna och är villiga att låna ut för en liten peng kanske?

Tack för svar!
Har kollat med päronen redan och det lät lite till och från på den biten, eventuellt är det ett alternativ. Det vore så klart himla skönt om det gick att lösa den vägen, men jag planerar oftast för det värsta och hoppas på det bästa. Om man åker på att köpa bil är det troligen bättre att göra det nu, innan alla semesterfirare letar sommarbil.

Skrivet av zyberzero:

För de med dåliga tider, cykel, EU-moppe? Det är inte toklångt till Landvetter. Sunfleet är snördyrt att ha bilen över en längre tidsperiod. Det är ju "bara" 30 km från Mölndal, så det tar ju strax över halvtimmen på en EU-moppe.

Bil är allt annat än gratis, parkering är dyrt (jag betalade för mitt garage typ 1200 spänn månaden) och försäkring kan vara dyrt. Bilar går sönder, oavsett om den är en gammal skrothög eller ny.

Nog för att jag cyklar överallt annars året runt, men att spendera ca 2-3h på cykel varje dag är nog något jag helst står över. Fritiden kan vara värd någon krona trots allt. EU moppe har jag inte funderat på, det ska jag kika närmare på utan tvekan.

Planen med sunfleet skulle isf vara att använda det dagar då jag behöver bil, vilket inte nödvändigtvis är alla under veckan för isf skulle det bli svindyrt precis som du säger. Parkering för anställda på flygplatsen är som tur väl är inte någon större summa då det landar på 200 kr/månad. Tackar för råd och att du tog dig tid för att svara!

Permalänk
Medlem

Kan du meka så är en billig bil en bra idé. Jag köpte en misshandlad SAAB för 6k under gymnasiet och höll den vid liv i ca 8 månader på egen hand utan tidigare erfarenhet, och då var det fan inte mycket som höll på den bilen... Köper man en någorlunda välservad bil så behöver du antagligen inte meka så mycket.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har du mc kort? isåfall är en 125:a ett bra alternativ till en eu moppe. Billigare försäkring, samma bränsleförbrukning och du kan hålla samma fart som står på hastighetsskyltarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Finns en del gamla bilar på blocket, typ någon audi 80c volvo eller liknande för under 10 000. Köp en nybesiktad och kolla så det är några stora fel. Skatt och försäkring borde inte kosta mycket och det bästa är att du kan sälja den för samma pris.

Skrivet av Json_81:

Känner du någon som har koll på bilar?

En billig beg bil som är hyggligt nybesiktigad och inte har några uppenbara fel håller antagligen över sommaren och du borde mer eller mindre kunna få tillbaka pengarna till hösten.

Det är väl ungefär här mina tankar har snurrat kring bilköp. Jag har kollat på bilar mellan 0-20k för att se vad som erbjuds.
Jag har ett bilintresse och har en viss teoretisk kunskap, men långt i från någon expert på bilar. Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att skruva på bilar själv. Som nyinflyttad till Västergötland har jag inga sådana kontakter ännu. Dessvärre inte så mycket biltokigt folk på Civ. ingenjörsutbildningarna :/

Skrivet av Extremaz:

Om du har en kollega som jobbar samma tider som du kunde du fixa samåkning. Kanske tilloch med finns en facebook grupp för det. Antagligen det billigaste.

Bra tips!

Skrivet av LupX:

Klart billigast är det om du hittar ett besiktigat och helst skattat sommarvrak. Det är ju alltid ett litet risktagande med driftsäkerheten, men om du eller någon bekant följer med som har hyfsat bra koll på bilar kan man undvika att köpa den värsta grisen i säcken.

Viktigaste är att motorn startar fint då den är kall, inga lustiga spänningsfall, däck utan torrsprickor och tillräckligt med mönster, bromsarna tar bra och inga missljud från drivlina och upphängning.

De renodlade uthyrningsfirmorna är avsevärt dyrare jämfört med bensinstationerna. CircleK tar 7890+1200 i skadekostnadsreducering för deras lilla bil i 30 dagar. OKQ8 har säkert likvärdigt pris. Men mycket cash att lägga ut för ett sommarjobb imo.

Jag har följt chrisfix yt-kanal under några år nu och känner att jag har en viss koll på vad man ska kika efter när man letar begagnat, dock inte något jag gjort i praktiken men kan nog klura ut de mest uppenbara felen om jag får lite tid med bilen.

På tal om vrak hittade jag hemsidan, https://www.rent-a-wreck.se/ något du eller någon annan har provat?

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/vi/78806506.htm

Här är en sådan bil du ska kolla efter, nybesiktigat och nyservad. Gammal teknik som ofta håller bra.
När sommaren är över kan du sälja den för ingen eller endast liten förlust.

Hyra bil låter dyrt satan, du får ju jobba halva sommaren bara för att gå plus minus noll på den.

Edit: Såg att bilen precis är nyskattad också för 1680:-! Faan nästan så man ska åka o köpa den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

https://www.blocket.se/vi/78806506.htm

Här är en sådan bil du ska kolla efter, nybesiktigat och nyservad. Gammal teknik som ofta håller bra.
När sommaren är över kan du sälja den för ingen eller endast liten förlust.

Hyra bil låter dyrt satan, du får ju jobba halva sommaren bara för att gå plus minus noll på den.

Edit: Såg att bilen precis är nyskattad också för 1680:-! Faan nästan så man ska åka o köpa den själv

Ser ut som ett fynd.
Jag har haft en sån, var helt ok bil.
Tillräckligt ny med för att opel ska ha fixat rostskyddet (1998 och framåt har jag för mig) så det borde inte vara några problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

För de med dåliga tider, cykel, EU-moppe? Det är inte toklångt till Landvetter. Sunfleet är snördyrt att ha bilen över en längre tidsperiod. Det är ju "bara" 30 km från Mölndal, så det tar ju strax över halvtimmen på en EU-moppe.

Bil är allt annat än gratis, parkering är dyrt (jag betalade för mitt garage typ 1200 spänn månaden) och försäkring kan vara dyrt. Bilar går sönder, oavsett om den är en gammal skrothög eller ny.

Håller helt med, EU-moped eller el-cykel.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Håller helt med, EU-moped eller el-cykel.

3 mil längs motorväg på eu-moppe eller el-cykel?!?!?!

Köp en billig bil för under 10k, kan rekommendera mazda 323 från 98-00 med lilla 1.5 liters motorn, hade en sådan i ett par år utan att något gick sönder och körde nog 5000 mil innan jag bytte olja

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Köp en nybesiktigad små bil typ micra åk på halvlitern.lågförsäkring låg skatt och flertal billiga på blocket, har själv en nybes som ev ska säljas och nu enl årets nya besregler 14+ går min nu till juni ut 2019.
Dessa står i priser mellan 5000:- till 10000:- den dag du skrotar får du 500-1500:- pga av katalysator bil beroende på vilken skrot du anlitar.

Permalänk
Avstängd

Du får inte köra en moped på motorvägen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

3 mil längs motorväg på eu-moppe eller el-cykel?!?!?!

Köp en billig bil för under 10k, kan rekommendera mazda 323 från 98-00 med lilla 1.5 liters motorn, hade en sådan i ett par år utan att något gick sönder och körde nog 5000 mil innan jag bytte olja

Aha, det är alltså motorväg där... Ja, det förändrar ju saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Aha, det är alltså motorväg där... Ja, det förändrar ju saken.

Skickades från m.sweclockers.com

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksv%C3%A4g_40

av vad jag kan läsa är det motorväg hela vägen, men visst man kan säkert köra småvägar längs motorvägen men det tar säkert ett par timmar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

3 mil längs motorväg på eu-moppe eller el-cykel?!?!?!

Det går ju gamla vägar bredvid motorvägen så det är väl ett mindre problem. Det är till och med närmare den vägen, ca 24 km.

Skrivet av Oliver91:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksv%C3%A4g_40

av vad jag kan läsa är det motorväg hela vägen, men visst man kan säkert köra småvägar längs motorvägen men det tar säkert ett par timmar.

Nja, med bil så tar det ju bara 10 minuter längre tid att åka på småvägar än på motorvägen mellan Mölndal Centrum och Landvetter Flygplats, men tillkommer trafik så kan det ju ta längre tid på motorvägen. Med moped eller cykel så tar det ju längre tid oavsett.

Permalänk
Medlem

Som folk redan sagt, leta efter en nybesiktigad och nyskattad bil på blocket.
Är den nybesiktigad lär den hålla över sommaren i alla fall.

OT: Synd att du inte bor i Stockholm för jag har ev en bil du skulle vara intresserad av.

Permalänk

https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6_5dr__100hk__78...

Skulle satsa på nåt liknande, just den där kommer dra ca 0.6-0.7 l/mil om du cruisar i 90 km/h till jobbet. Skatt i Augusti = 1500kr
Antar att du är under 20 år, så säg att en trafikförsäkring går på 350-400 kr/mån (jag är 20 och det kostar mig ungefär så på lite olika sidor)

Det är helt klart värt att köpa en billig bil. Ta med dig nån som kan lite om bilar och kolla bara över det värsta, fast eftersom den är nybesiktad lär den vara rätt felfri i de viktigare delarna (räkna med trasig AC eller liknande när man köper bil under 10k) och byt olja+filter om det inte är gjort nyligen så ska du se att den kommer hålla sommaren ut

Sen säljer du den själv för kanske 7-8k efter sommaren!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice: Jag skaffade motorcykel exakt för det här ändamålet. Dock skulle jag inte rekommendera detta om du inte redan är intresserad av att ta MC-kort (det är inte gratis). Att äga och köra en motorcykel i Göteborg är billigare än motsvarande för en bil, enligt min erfarenhet.

Annars tycker jag att en halvdan EU-moppe låter som ett bra alternativ. När jag var ung kunde man plocka bort en nippel i förgasaren på en Bautian och få den att gå i typ 75km/h, då tar det inte lång tid till Landvetter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

När jag pluggade köpte jag en EU-moppe just för detta ändamål. Smidigt och billigt, rekommenderar också den approachen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har också pluggat/jobbat i gbg. Skulle verkligen rekommendera att du i första hand kollar möjligheterna att åka med en kollega. Slipper du mecket och kostnaderna med bil. Gjorde så när jag jobbade för Poolia. Fanns alltid nån att åka med 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd

@SaltyLiquorice: rent a wreck hyr ut billiga bilar och man kan få riktigt bra priser för långtidshyrning. Dock är det ju rätt sunkiga bilar förstås.

Permalänk
Medlem

Du är helt rätt i tiden, köp en billig BMW/MB/Volvo 740,940/Opel Omega/Ford Sierra eller liknande, billig bakhjulsdriven bil. Dessa kostar nu när alla ska ställa på sina sommarbilar i princip ingenting.. Framåt Oktober/November kan du dock räkna med att dom dubblas i värde när folk ska ha något att leka med i vinter.

Permalänk
Medlem

Hur många pass är det egentligen du börjar 03:00? Hade jag varit i studentåldern och det var ett fåtal pass hade jag som någon ovan säger chansat på att hitta någon att åka med. I värsta fall tagit flygbussen ut så sent som möjligt på kvällen och hängt på flygplatsen tills jobbet börjat.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Köp en äldre japanere typ Honda civic, toyota corolla/carina. Går nog att få runt 10k eller mindre och kommer hålla en livstid rent mekaniskt med förutsättningarna att den är någorlunda omhändertagen.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så relevant men: Västtrafik kör även till flygplatsen, tar dubbelt så lång tid, så beroende på hur du värderar din tid kan det vara alternativ till flygbuss.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb