Permalänk

Commodore 64 Mini

Det verkar som det ''nya'' Commodore 64 kommer blir något kul av det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4518703
Verkar ju som joysticken är likadan som originalet

Edit: Kjell & Co gjorde nyligen ett klipp på det:
https://www.youtube.com/watch?v=cLSpfhiour4&feature=push-u-su...

Permalänk
Avstängd

Joysticken ska va usel, sen saknas Boulderdash....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Joysticken ska va usel, sen saknas Boulderdash....

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att Boulder Dash saknas? https://thec64.com/games

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krux:

Är du säker på att Boulder Dash saknas? https://thec64.com/games

Såg inte de på listan som står hos svenska åf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Undrar om den är bättre än vad "Mini Nes" var, det var nog mitt sämsta köp det året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jopp<3:

Undrar om den är bättre än vad "Mini Nes" var, det var nog mitt sämsta köp det året.

Säger nog mer om dig då isåfall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

C64 mini är rena skräpet fruktansvärd input lag och dålig joystick, bara att hoppas att de åtgärdar det i en ny firmware (input lagget)..

Permalänk
Medlem

Enligt The 8 bit guy så ska dom även släppa en C64 fullsize med fungerande t-bord senare under året (tror det var detta år om jag inte minns fel var ett par dar sen jag såg videon).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Enligt The 8 bit guy så ska dom även släppa en C64 fullsize med fungerande t-bord senare under året (tror det var detta år om jag inte minns fel var ett par dar sen jag såg videon).

Den hade jag köpt direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Den hade jag köpt direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte bara köpa en riktig C64 då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Säger nog mer om dig då isåfall...

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta?

Permalänk
Medlem

Finns ett par elbenko.
1, Allt körs ifrån sdkort istället för kassetband/5¼ inch diskett/plugga in lösa kasseter (dvs som tex nintendo/etc) i bakkanten.
Visst det går att få en riktig c-64 att köra prg/spel från sdkort/usb med inköpåt hårdvara genom tex disk emulering (kostar ju en del dock).

2, HDMI vs som bäst omoddat composite.

3, Kondingar börjar att ge upp och läcka på dom (även på amiga) och då både i datorn och transformatorn så väldigt stor risk att man behöver byta ut dom alternativt handla nytt nätagg (har för mig det finns nån som säljer nytillverkat som funkar till commodore datorer ser dock ej ut som orginal).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Det verkar som det ''nya'' Commodore 64 kommer blir något kul av det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4518703
Verkar ju som joysticken är likadan som originalet

Edit: Kjell & Co gjorde nyligen ett klipp på det:
https://www.youtube.com/watch?v=cLSpfhiour4&feature=push-u-su...

Joysticken från Commodore var riktigt kass.
Den de skickar med minin är från Kempston Micro Electronics med sin Competition Pro 5000.

Kommer inte ihåg riktigt men fick/köpte den nog med Vic 20'n

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Finns ett par elbenko.
1, Allt körs ifrån sdkort istället för kassetband/5¼ inch diskett/plugga in lösa kasseter (dvs som tex nintendo/etc) i bakkanten.
Visst det går att få en riktig c-64 att köra prg/spel från sdkort/usb med inköpåt hårdvara genom tex disk emulering (kostar ju en del dock).

2, HDMI vs som bäst omoddat composite.

3, Kondingar börjar att ge upp och läcka på dom (även på amiga) och då både i datorn och transformatorn så väldigt stor risk att man behöver byta ut dom alternativt handla nytt nätagg (har för mig det finns nån som säljer nytillverkat som funkar till commodore datorer ser dock ej ut som orginal).

Den här är ju en rätt skön lösning om man har en gammal c64 hemma
https://ultimate64.com/Ultimate-64

Kör deras ultimate II+ sedan tidigare som funkar kanon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Den här är ju en rätt skön lösning om man har en gammal c64 hemma
https://ultimate64.com/Ultimate-64

Kör deras ultimate II+ sedan tidigare som funkar kanon...

Ser ut att vara ett ersättningsmoderkort med moderna portar man stoppar i ett original-C64-skal, right? Perfa om man har en rasad C64 iaf, ganska trist att slakta en fungerande för att komma åt skalet. Obs. dock att det oftast är relativt enkelt att reparera trasiga C64or också, synd att ge upp för tidigt med det

Har två original-C64. Den ena kör jag med min gamla 1541-drive, det är precis som att C64 inte vet vad datarot är förnåt, mina 30-35 år gamla floppies funkar fortfarande perfekt Den andra kör jag med SD2IEC, laddar spelen från SD-kort. SD2IEC emulerar inte 1541 perfekt, men har fortfarande inte stött på något den inte klarar av i spelväg i alla fall. Det är väl mest en del demos som utnyttjar 1541:ans egenheter som kan vara problematiska. Det funkar även klockrent med TFC3:s fastloader.

Har meckat ihop S-videokablar till C64orna, bildkvalitén blir riktigt acceptabel även på moderna LCD-skärmar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har två C64:or på föräldrarnas vind. Åtminstone den ena fungerar, men bildkvalitén är inte den bästa och jag tvivlar på att de spel jag har på kassett fortfarande går att läsa. Sedan undrar man ju hur säkert det är att köra ett PSU från tidigt 80-tal idag...Visst de går att laga och fixa upp, men det kostar också pengar, tar tid och kräver en del skicklighet inom lödning.

Så jag kan förstå varför dessa emulatorer i autentisk "förpackning" är populära, även om de inte tilltalar mig. Tydligen sitter det ett Allwinner A20-chip i C64 Mini, betydligt mindre kraftfull än t.ex. Raspberry Pi 3, där emulatorn också uppdateras regelbundet för att bli bättre. Tycker det verkar dumt att betala mer och offra så mycket kvalitet och kompatibilitet, bara för att få ett chassi som påminner om originalet. Finns ju billiga chassin till Pi om man bryr sig om utseendet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har två C64:or på föräldrarnas vind. Åtminstone den ena fungerar, men bildkvalitén är inte den bästa och jag tvivlar på att de spel jag har på kassett fortfarande går att läsa. Sedan undrar man ju hur säkert det är att köra ett PSU från tidigt 80-tal idag...Visst de går att laga och fixa upp, men det kostar också pengar, tar tid och kräver en del skicklighet inom lödning.

Så jag kan förstå varför dessa emulatorer i autentisk "förpackning" är populära, även om de inte tilltalar mig. Tydligen sitter det ett Allwinner A20-chip i C64 Mini, betydligt mindre kraftfull än t.ex. Raspberry Pi 3, där emulatorn också uppdateras regelbundet för att bli bättre. Tycker det verkar dumt att betala mer och offra så mycket kvalitet och kompatibilitet, bara för att få ett chassi som påminner om originalet. Finns ju billiga chassin till Pi om man bryr sig om utseendet.

Bildkvalitén blir som sagt högeligen acceptabel om man meckar ihop en S-videokabel. Inte så jäkla dassigt om du frågar mig Är man beredd att modda lite i C64:ans RF-modulator kan man få det ännu bättre, men personligen vill jag hålla mina 64or så original som möjligt.

Det finns folk som bygger nya PSUs till C64, om man inte vill köra originalnätdelen, och inte kan bygga en ny själv.

En SD2IEC kostar i runda slängar en femhundring med SD-kort, och ersätter band och floppies. Fastloaders är ett träsk, men utan att gå in på det finns det plenty med möjligheter att få ner laddtiden på spelen till halvminuten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Bildkvalitén blir som sagt högeligen acceptabel om man meckar ihop en S-videokabel. Inte så jäkla dassigt om du frågar mig Är man beredd att modda lite i C64:ans RF-modulator kan man få det ännu bättre, men personligen vill jag hålla mina 64or så original som möjligt.

Det finns folk som bygger nya PSUs till C64, om man inte vill köra originalnätdelen, och inte kan bygga en ny själv.

En SD2IEC kostar i runda slängar en femhundring med SD-kort, och ersätter band och floppies. Fastloaders är ett träsk, men utan att gå in på det finns det plenty med möjligheter att få ner laddtiden på spelen till halvminuten.

Ultimate II är mycket smidigare än Sd2iec så gillar du c64:an köp en du får stereo sid Emulation band emulation och riktig disk 1541 emulation plus att den även klarar av crt filer cartridge filer..

Permalänk
Medlem

Kan även rekommendera jiffydos för snabbare laddtider och bra snabbkommandon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Ultimate II är mycket smidigare än Sd2iec så gillar du c64:an köp en du får stereo sid Emulation band emulation och riktig disk 1541 emulation plus att den även klarar av crt filer cartridge filer..

Först och främst, för att klargöra saker och ting, nu snackar vi 1541 Ultimate II, och inte moderkortsersättningen du länkade, right?

Det trista med de där kompletta 1541-emulatorerna, eller vad man ska kalla dem, är 1) att de blockerar userporten, och 2) att de är så satans dyra. Visst, vet med mig att jag kommer landa på en sån förr eller senare när jag ledsnat på SD2IEC + riktig 1541:a, men som insteg kan det ju kanske vara lite väl att hosta upp med två lax. SD2IEC har hittills varit bra nog iaf, och de gånger jag vill köra demos kan jag kopiera dem från SD2IEC till diskett, och köra dem "på riktigt".

Kunde någon mecka nåt motsvarande som anslöts till serieporten som en riktig 1541 vore jag helt klart på. Strömförsörjningen kunde ordnas via bandarporten eller någon av joystickportarna, mha passthroughadapter för händelsen att någon ändå vill ansluta originaltillbehören.

Skrivet av jimjans:

Kan även rekommendera jiffydos för snabbare laddtider och bra snabbkommandon..

Har inte Ultimate II redan någon fastloader inbyggd? Eller har man siktat på 100% exakt 1541-emulation, inklusive det asslöa överföringsprotokollet?

JiffyDOS är förvisso asnice, men kanske inte helt nybörjarvänligt för den som är rädd om originalgrejorna, då man måste plocka loss en 28-pins DIL-kapsel ur en sockel, vilket inte är helt trivialt för nybörjaren att göra utan att spräcka kapseln, böja ben, etc, med de improviserade verktyg folk normalt har hemma.

I och med att 1541 Ultimate blockerar userporten kanske JiffyDOS å andra sidan är enda möjligheten till HW-fastloader, om man kör en sådan?

Ett litet tips för den som är sugen på JiffyDOS förresten, sök på "DIL extractor" på ebay, klart ovärderligt verktyg för den som vill plocka loss socklade DIL-kapslar, så värt de där tiorna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Först och främst, för att klargöra saker och ting, nu snackar vi 1541 Ultimate II, och inte moderkortsersättningen du länkade, right?

Det trista med de där kompletta 1541-emulatorerna, eller vad man ska kalla dem, är 1) att de blockerar userporten, och 2) att de är så satans dyra. Visst, vet med mig att jag kommer landa på en sån förr eller senare när jag ledsnat på SD2IEC + riktig 1541:a, men som insteg kan det ju kanske vara lite väl att hosta upp med två lax. SD2IEC har hittills varit bra nog iaf, och de gånger jag vill köra demos kan jag kopiera dem från SD2IEC till diskett, och köra dem "på riktigt".

Kunde någon mecka nåt motsvarande som anslöts till serieporten som en riktig 1541 vore jag helt klart på. Strömförsörjningen kunde ordnas via bandarporten eller någon av joystickportarna, mha passthroughadapter för händelsen att någon ändå vill ansluta originaltillbehören.

Har inte Ultimate II redan någon fastloader inbyggd? Eller har man siktat på 100% exakt 1541-emulation, inklusive det asslöa överföringsprotokollet?

JiffyDOS är förvisso asnice, men kanske inte helt nybörjarvänligt för den som är rädd om originalgrejorna, då man måste plocka loss en 28-pins DIL-kapsel ur en sockel, vilket inte är helt trivialt för nybörjaren att göra utan att spräcka kapseln, böja ben, etc, med de improviserade verktyg folk normalt har hemma.

I och med att 1541 Ultimate blockerar userporten kanske JiffyDOS å andra sidan är enda möjligheten till HW-fastloader, om man kör en sådan?

Ett litet tips för den som är sugen på JiffyDOS förresten, sök på "DIL extractor" på ebay, klart ovärderligt verktyg för den som vill plocka loss socklade DIL-kapslar, så värt de där tiorna

Den heter bara ultimate II+ nu för tiden.

Du kan köra vilka cartridge fastloader du vill eftersom den klarar att emulera olika cartridge.

Du kan även köra jiffydos på den i 1541 emuleringen, det är snabbare i vissa lägen du kan även köra olika Kernels i den så då slipper du byta ut prommen fysiskt i datorn.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Bildkvalitén blir som sagt högeligen acceptabel om man meckar ihop en S-videokabel. Inte så jäkla dassigt om du frågar mig Är man beredd att modda lite i C64:ans RF-modulator kan man få det ännu bättre, men personligen vill jag hålla mina 64or så original som möjligt.

Det finns folk som bygger nya PSUs till C64, om man inte vill köra originalnätdelen, och inte kan bygga en ny själv.

En SD2IEC kostar i runda slängar en femhundring med SD-kort, och ersätter band och floppies. Fastloaders är ett träsk, men utan att gå in på det finns det plenty med möjligheter att få ner laddtiden på spelen till halvminuten.

Precis min poäng Är man beredd att lägga ut lite pengar och lägga tid på en massa meck kan man hålla liv i en C64 än idag.
En femhundring för SD-kortläsare, en femhundring+ för nytt PSU. X antal timmar för att byta ut alla kondare, knåpa ihop nya kablar o.s.v. om man inte betalar nån för att göra det.

Att istället köpa en färdig, modern produkt för en tusenlapp och bara plugga in på HDMI-porten är mer attraktivt för någon som inte har retrodatorer som hobby utan bara vill kunna spela något gammalt spel från barndomen en fredagskväll. En Raspberry Pi är förstås ännu billigare och mer flexibel, eller så kan man bara ladda ner Vice till sin Windows-dator.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Precis min poäng Är man beredd att lägga ut lite pengar och lägga tid på en massa meck kan man hålla liv i en C64 än idag.
En femhundring för SD-kortläsare, en femhundring+ för nytt PSU. X antal timmar för att byta ut alla kondare, knåpa ihop nya kablar o.s.v. om man inte betalar nån för att göra det.

Att istället köpa en färdig, modern produkt för en tusenlapp och bara plugga in på HDMI-porten är mer attraktivt för någon som inte har retrodatorer som hobby utan bara vill kunna spela något gammalt spel från barndomen en fredagskväll. En Raspberry Pi är förstås ännu billigare och mer flexibel, eller så kan man bara ladda ner Vice till sin Windows-dator.

Ja hellre en raspberry en denna usla lösning med en kontroll som är under all kritik och hemsk input lag...

Permalänk
Medlem

Fick hem min C64 mini i veckan. Kontrollern är som sagt hemsk. Har skickat efter denna och hoppas att den fungerar.

https://www.inet.se/produkt/6609404/retro-bit-snes-controller...