Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Permalänk
Medlem

@Wiruz

Deutsche Post tar 28,50 EUR i speditionsavgift för försändelser över 22 EUR, du kommer bara undan det om du kan ta dig till tullen själv vad jag förstått.

Avtalspriser är också något helt annat och kan förhandlas, någon som betalar DHLs vanliga taxa kan inte skicka ett avgassystem från Tyskland för 99 kr och bara för att butiken tar ut det betyder det inte ens att det är vad frakten kostar. Större lager betalar nog främst per kilo, och per frakttyp. Det är inget de behöver be kunden att betala för utan de kör enhetsfrakt.

Största en privatperson kan skicka med DHL från Tyskland är 31,5 kg och det kostar 45 EUR. Ett komplett avgassystem måste nog gå som pall eller styckegods och då är det inte fråga om post/paket längre. Har man avtal med ett åkeri blir det självklart billigare än om man bara ringer upp någon och får första bästa pris.

Skrivet av Clousseau72:

...
Den kabeln kan du beställa från AliExpress för 4,90SEK ...

Eller för 28 kr inkl frakt över postorder i Sverige. 49 kr-exemplet gäller en större butikskedja med 30 butiker där många såklart kan traska in i butiken och köpa på plats eller beställa med gratis brevfrakt. Getmjölk är också dyrt.

Så vida jag inte ska beställa dussintals kablar utan enstaka finns det knappast någon vits i att beställa någon för en tia på AliExpress och vänta 40 dagar eller gå in och köpa Kjell & Cos variant för 159,90 kr. Måste jag köpa en 1 m Micro-USB-kabel från Kjell & Co fungerar deras 89,90 kr-kabel lika bra, kan jag vänta någon dag eller har tillgång till någon annan butik kan jag plocka upp en billigare där. Alla fysiska butiker tar stor marginal på kablar, men det är också en vara som är dyr att lagerhålla. Finns andra saker som dessa butiker i princip säljer utan någon marginal alls. Sen är det fritt fram att vägra köpa det du inte kan hitta billigare någon annanstans bara för att du inte gillar butikerna, men då behöver vi inte diskutera priser heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Har du något bevis på att Postnord tror att folk är så insnöade? Jag såg en artikel för ett tag sedan, i februari kanske, där Backteman trodde att en massa försändelser inte skulle hämtas ut och det verkar ju ha stämt om det nu är 200.000 försändelser som ska returneras till avsändaren.

Om ett par veckor är det minst 200 000 till. De hann ju bara avisera drygt hälften av försändelserna i mars. Sen kan vi nog anta att det mesta folk beställde under eller runt februari är billigare prylar som de hoppades skulle gå igenom just för att skärpningen skulle komma. Det flödet var nog inte normalt till att börja med. När vågen av panikbeställningar arbetats igenom så kommer det inte vara massor extremt billiga prylar som de behöver skicka tillbaka som ankommer till PostNord. Självklart har PostNord omvärldsbevakning och visste om problemet, problemet är ju också mest att pallagret blir fullt. Med ett mer normalt flöde så kommer inte grejerna behöva ligga på lager lika länge. Att skicka tillbaka till Kina är nog billigare för de än att dela ut dessa inom Sverige vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om ett par veckor är det minst 200 000 till. De hann ju bara avisera drygt hälften av försändelserna i mars. Sen kan vi nog anta att det mesta folk beställde under eller runt februari är billigare prylar som de hoppades skulle gå igenom just för att skärpningen skulle komma. Det flödet var nog inte normalt till att börja med. När vågen av panikbeställningar arbetats igenom så kommer det inte vara massor extremt billiga prylar som de behöver skicka tillbaka som ankommer till PostNord. Självklart har PostNord omvärldsbevakning och visste om problemet, problemet är ju också mest att pallagret blir fullt. Med ett mer normalt flöde så kommer inte grejerna behöva ligga på lager lika länge. Att skicka tillbaka till Kina är nog billigare för de än att dela ut dessa inom Sverige vilket som.

Vilket är lika komiskt som att det är billigare att skeppa fisk från Norge till Kina för att paketeras och sändas tillbaka än att paketera det i Norge. Ett problem som uppkommer när folk vill ha marknadsenlig lön.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket är lika komiskt som att det är billigare att skeppa fisk från Norge till Kina för att paketeras och sändas tillbaka än att paketera det i Norge. Ett problem som uppkommer när folk vill ha marknadsenlig lön.

Att det är billigt att skicka containrar har väldigt lite med löner att göra. Sen är nog tullpersonal och terminalarbetarna på China Post relativt välbetalda i Kina, de bör ha en mycket större kostnad med att skicka tillbaka det som går till avsändaren, och för den delen lagra och sen förstöra det som inte går att hitta avsändaren på än kostnaden för PostNord att skicka tillbaka grejerna till Kina. Skulle inte förvåna mig om postarbetare tjänar mer i Kina än de gör i flertalet EU-länder.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Beställde ett poster-pack från despair.com (USA) - $20 plus $15 för frakt (eller något sådant).

Runt 110kr i moms och avgift. Tror inte ens det täcker arbetet som en person gjort för att behandlat det.

Trodde att detta egentligen skulle slå mot asiatiska länder och det skulle vara som tidigare för de andra (vilket var väl momsbefriat under ca 500kr?)

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det kan innebära en del problem med att hantera den större mängd paket som inte hämtas ut och behöver skeppas tillbaka till kina.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att det är billigt att skicka containrar har väldigt lite med löner att göra. Sen är nog tullpersonal och terminalarbetarna på China Post relativt välbetalda i Kina, de bör ha en mycket större kostnad med att skicka tillbaka det som går till avsändaren, och för den delen lagra och sen förstöra det som inte går att hitta avsändaren på än kostnaden för PostNord att skicka tillbaka grejerna till Kina. Skulle inte förvåna mig om postarbetare tjänar mer i Kina än de gör i flertalet EU-länder.

Däremot paketering har med löner att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Beställde ett poster-pack från despair.com (USA) - $20 plus $15 för frakt (eller något sådant).

Runt 110kr i moms och avgift. Tror inte ens det täcker arbetet som en person gjort för att behandlat det.

Trodde att detta egentligen skulle slå mot asiatiska länder och det skulle vara som tidigare för de andra (vilket var väl momsbefriat under ca 500kr?)

500 kr har aldrig någon talat om. På postorder har det tekniskt sett varit moms från tredje land från första kronan moms sedan 1 juli 1992.

Permalänk
Skrivet av paranoiid:

Trodde att detta egentligen skulle slå mot asiatiska länder och det skulle vara som tidigare för de andra (vilket var väl momsbefriat under ca 500kr?)

Gäller alla länder utanför EU. Man var även tidigare skyldig att betala moms på allt, men i praktiken släpptes en massa igenom utan att avgifterna togs ut och nu har man börjat med att ta ut avgifterna.

Permalänk
Medlem

Udda varor

@Clousseau72:

Där har du ju poängen. Väldigt mycket av det som säljs från Kina finns inte att få tag i här hemma!
Sedan är det ju klart som korvspad att betala 75:- på en vara för ett par tior låter sig inte göras. Själv har
jag redan erhållit "refund" då jag meddelat Kina vad som hänt med PostNord/Tullverket.
Snarare 70% av försändelserna i retur än de 50% som nämnts här.

Permalänk
Medlem

TorskNord

@anon56869: Tja vad hade du väntat dig från PostNord! Ingen talar om miljön längre. Skicka paket fram och åter samt 2-3 påminnelse brev (minst) per försändelse som nu inte hämtas ut pga denna dyra avgift. Tullavgiften 25%, är ok dock då kineserna skriver minimum alt. "gift" för varans värde, ha,ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bafatt:

@H_Bozz: Tja vad hade du väntat dig från PostNord! Ingen talar om miljön längre. Skicka paket fram och åter samt 2-3 påminnelse brev (minst) per försändelse som nu inte hämtas ut pga denna dyra avgift. Tullavgiften 25%, är ok dock då kineserna skriver minimum alt. "gift" för varans värde, ha,ha.

Spelar ingen roll om man skriver "Gift" på varan.. vilket har behandlats redan. Tullen kan fortfarande öppna paketet och göra en värdering.. till vilket du åker på avgiften ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

I ärlighetens namn så får du betala en avgift när DHL och UPS tullar dina varor också, skillnaden är ju dock att dom levererar varan till dig med en faktura. Nu får en ju bara hoppas på att ingen tappar bort paketet eller att det skickas tillbaka även efter betalning.

Kan nämna att jag fick paketen i förrgår. Så det tog 14 dagar från att jag betalade tills de kom till mitt utlämningsställe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bafatt:

@Clousseau72:

Där har du ju poängen. Väldigt mycket av det som säljs från Kina finns inte att få tag i här hemma!
Sedan är det ju klart som korvspad att betala 75:- på en vara för ett par tior låter sig inte göras. Själv har
jag redan erhållit "refund" då jag meddelat Kina vad som hänt med PostNord/Tullverket.
Snarare 70% av försändelserna i retur än de 50% som nämnts här.

Så behovet av import finns...men inte tillräckligt nog för att betala importen? Låter motsägelsefullt.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Visst kan man öppna,och det har man ju gjort hela tiden (inte minst för att leta knark). Men varor som gått genom röntgen utan att varningslampan tänts lär man inte ha tid, och pengar, att öppna i tid och otid. Det rör sig ju om en ansenlig mängd just nu. Det kommer att plana ut ganska snabbt efter PostNords höga avgifter.
Rättelse: Tullavgiften är inte problemet utan "handläggningsavgifterna"! 90% av alla varor kostar under 200:-.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: De tjänar en del extra både i Kina och Sverige. Och mer lär det bli nu då inte alla paket hamnar hos avsändaren utan går till den
sk. destruktionen. Borde nu heta återanvändningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vapo:

Obegripligt är det om man misslyckas med både kostnadskalkyl och marginalberäkning...

Ja du problemet är ju att det inte går att få ihop din kostnadskalkyl och marginalberäkning längre tack vare ytterligare en spik i kistan.

beräkna kan man göra hur mycket man vill men det ändrar ju inte faktumet att utgifterna plötsligt tillkommit!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Naw, vilka fina begrepp du kan.

Faktum kvarstår. Är du inte beredd att betala 75 kronor för något så är det antingen "skräp" eller inte billigt nog att beställa från andra sidan jorden. Visst, jag kan förstå det om du är en låginkomsttagare som vänder på varje krona men annars är det bara patetiskt att spara ett par tior genom att skicka efter billigt skräp från Kina. (Om du köper något och sparar tusenlappar så är avgiften inget att gnälla över.)

Du avfärdar förnuft för att begreppen är fina.

Det enda faktum som kvarstår är att ditt resonemang är fel, du upprepar dig bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Dagens opopulära åsikt är väl att det inte är mer än rätt att dumsnåla medelklassare "straffas" när de köper billigt skit från Kina.

Nästintill alla jag vet som köper småsaker från Kina gör det för att spara ett par femmor för smink, pennor och sladdar. Det är en sak om du lever på existensminimum, då är förstås varenda krona viktig men för alla andra är det bara ett fånigt beteende samt skadligt för miljön och den svenska ekonomin.

Självklart finns det undantag och för de är det förstås tråkigt att behöva betala extra men om det man vill ha inte är värt 75 kronor extra så är det kanske inte så viktigt...

Ha,ha,ha,ha..... så kom det där med miljön då. Är du bara en sur och missanpassad Miljöpartist, eller? Vad kostar all brevledes påminnelse (2-3 per paket) att dela ut!?
Visst en hel del skräp och "billig skit" (skit är väl oftast gratis?) men personligen har jag köpt toppklass elektronik till 1/4-del av priset i Svedala. Detta var innan PostNord fick order att bli tullare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51582:

Du avfärdar förnuft för att begreppen är fina.

Det enda faktum som kvarstår är att ditt resonemang är fel, du upprepar dig bara.

Vi har olika uppfattning om vad som är sunt förnuft och inte. Sen är det i den här tråden ganska uppenbart att 99 % av de som skriver redan upprepar det som tidigare skribent har skrivit.

Skrivet av Bafatt:

Ha,ha,ha,ha..... så kom det där med miljön då. Är du bara en sur och missanpassad Miljöpartist, eller? Vad kostar all brevledes påminnelse (2-3 per paket) att dela ut!?
Visst en hel del skräp och "billig skit" (skit är väl oftast gratis?) men personligen har jag köpt toppklass elektronik till 1/4-del av priset i Svedala. Detta var innan PostNord fick order att bli tullare.

Om något i högsta grad påverkar miljön så är det väl ganska rimligt att nämna det. Håller du inte med eller är du så inskränkt i att MP och liknande folk inte gör annat än att knulla utlänningar och rånar dig med skattemedel? I så fall kanske du borde se över vilka du umgås med, det kan vara ganska givande att umgås med andra än medlemmarna i sin privata ryggdunkarklubb.

Självklart kan man också göra fina klipp genom att köpa från utlandet, det har jag också gjort. Men återigen, om man inte vill betala en 75 kr i avgift trots att varan är en fjärdedel av det svenska priset (för att ta ditt exempel) så är det kanske inte något man vill ha egentligen. Du kanske inte gör så, men folk köper bevisligen hur mycket saker som helst av den enkla anledningen att det är billigt, vad fan är det för sätt att leva efter?

Angående kostnaden att skicka tillbaka varorna samt påminnelserna så finns det ett par saker man måste tänka på.
x - Den nya avgiften har varit känd i ett par månader. Så om man inte visste om att avgiften skulle komma är man en person som *aldrig* följer nyheter (inklusive sweclockers), är dement eller köper saker på fyllan.
x - I framtiden kommer det förstås inte vara lika många paket som måste skickas tillbaka, visste inte folk att det skulle kosta extra innan allt det här så har de lärt sig nu. Så det kanske inte är värt det om man bara ser närmsta tiden men i det långa loppet så.
x - Hur många avier skickas på papper nuförtiden? Jag har ändå köpt en hel del saker över nätet sedan jag flyttade till huset och avin skickas alltid via sms.

Permalänk
Medlem

Papper fortfarande

Skrivet av Trunk:

Vi har olika uppfattning om vad som är sunt förnuft och inte. Sen är det i den här tråden ganska uppenbart att 99 % av de som skriver redan upprepar det som tidigare skribent har skrivit.
Om något i högsta grad påverkar miljön så är det väl ganska rimligt att nämna det. Håller du inte med eller är du så inskränkt i att MP och liknande folk inte gör annat än att knulla utlänningar och rånar dig med skattemedel? I så fall kanske du borde se över vilka du umgås med, det kan vara ganska givande att umgås med andra än medlemmarna i sin privata ryggdunkarklubb.

Självklart kan man också göra fina klipp genom att köpa från utlandet, det har jag också gjort. Men återigen, om man inte vill betala en 75 kr i avgift trots att varan är en fjärdedel av det svenska priset (för att ta ditt exempel) så är det kanske inte något man vill ha egentligen. Du kanske inte gör så, men folk köper bevisligen hur mycket saker som helst av den enkla anledningen att det är billigt, vad fan är det för sätt att leva efter?

Angående kostnaden att skicka tillbaka varorna samt påminnelserna så finns det ett par saker man måste tänka på.
x - Den nya avgiften har varit känd i ett par månader. Så om man inte visste om att avgiften skulle komma är man en person som *aldrig* följer nyheter (inklusive sweclockers), är dement eller köper saker på fyllan.
x - I framtiden kommer det förstås inte vara lika många paket som måste skickas tillbaka, visste inte folk att det skulle kosta extra innan allt det här så har de lärt sig nu. Så det kanske inte är värt det om man bara ser närmsta tiden men i det långa loppet så.
x - Hur många avier skickas på papper nuförtiden? Jag har ändå köpt en hel del saker över nätet sedan jag flyttade till huset och avin skickas alltid via sms.

Ditt sista "x" kan vara värt att kommentera.
Nej just det, men i detta fall så lever tydligen PostNord kvar i det förflutna, då de skickar minst 2 per paket. I vissa fall även med ett sms!
Miljöpartister "knullar" väl hela Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Vi har olika uppfattning om vad som är sunt förnuft och inte. Sen är det i den här tråden ganska uppenbart att 99 % av de som skriver redan upprepar det som tidigare skribent har skrivit.

Förnuft är att inte begå argumentationsfel, det finns bara en objektiv uppfattning kring det.

Du har ett cirkelresonemang, uttryck dig logiskt så kommer folk ta dig på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bafatt:

Miljöpartister "knullar" väl hela Sverige?

Det kan man förstås debattera. Men samtidigt så går deras politik i grunden ut på att värna om miljön och det medför kostnader och andra "jobbiga" saker.

Skrivet av anon51582:

Förnuft är att inte begå argumentationsfel, det finns bara en objektiv uppfattning kring det.

Du har ett cirkelresonemang, uttryck dig logiskt så kommer folk ta dig på allvar.

Vilken del av vad jag skrev är cirkelresonemang och ologiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

x - Hur många avier skickas på papper nuförtiden? Jag har ändå köpt en hel del saker över nätet sedan jag flyttade till huset och avin skickas alltid via sms.

jag har lyckats få tredubbel flertal gånger, först kommer den på sms och/eller i appen varpå jag hämtar den på ica på vägen hem, och möts väl hemma av den som skickas när just ett paket ankommit, du vet den som bara är en enkel lapp.

sen dagen efter, då kommer det en avi i fint kuvert från postnord.
det är alltid med utlands-paket det hänt mig.

plus när saken man beställt kostat 22kr, skatten är några öre och postnord vill ha 75kr för att leverera varan 4 veckor (som längst har jag upplevt 6!) efter försändelsen nått sverige... helt hutlöst!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Mitt problem med detta införande är fördröjningen som fortfarande sker. Jag har beställt ett paket efter ändringen och det tog lång tid att anlända. Jag ville göra rätt för mig och deklarera i förväg, vilket i praktiken var omöjligt. Jag har fortfarande inte fått svar på mitt mejl där jag ifrågasatte och kom med förbättringsförslag för hur deklarationen kan gå till. I dagsläget behöver man ta sig till ett fysiskt kontor med ett papper som ett av de flera stegen. Lätt att göra rätt tycker jag låter mycket bättre, men så är inte fallet tyvärr.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det kan man förstås debattera. Men samtidigt så går deras politik i grunden ut på att värna om miljön och det medför kostnader och andra "jobbiga" saker.

Vilken del av vad jag skrev är cirkelresonemang och ologiskt?

Nu är jag långt ifrån expert på flygtrafik men nog ser det ut som om planen kommer ändå oavsett om det är lite extra mobilskal etc med i lastutrymmet.
Antal landningar:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygp...

Permalänk
Medlem

@Boss302: I juli var bara postvolymen från utlandet 57 % av vad den var i juli förra året enligt Transportstyrelsen, så PostNord har väl nått sitt mål att inte behöva bygga ut och anställa folk på Arlanda. Post från utanför Europa är ~34 % av tidigare volym. Inte så att PostNord har något mål om detta, men det kommer ju bli konsekvensen. Går dock att skicka varor från Kina med annat än post, om någon nu vill slå sig in här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Boss302: I juli var bara postvolymen från utlandet 57 % av vad den var i juli förra året enligt Transportstyrelsen, så PostNord har väl nått sitt mål att inte behöva bygga ut och anställa folk på Arlanda. Post från utanför Europa är ~34 % av tidigare volym. Inte så att PostNord har något mål om detta, men det kommer ju bli konsekvensen. Går dock att skicka varor från Kina med annat än post, om någon nu vill slå sig in här.

Absolut. Jag bara påpeka att flygtrafiken inte ser ut att minska p.g.a avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nu är jag långt ifrån expert på flygtrafik men nog ser det ut som om planen kommer ändå oavsett om det är lite extra mobilskal etc med i lastutrymmet.
Antal landningar:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygp...

Trevlig länk, tack så mycket. Påpekas ska dock att bilden du länkade är alla landningar, inklusive personalflyg. Väljer man att istället enbart kolla på "fraktvolym" och "postvolym" från utlandet så har det skett en stor förändring på bara ett par månader. Skulle kunna vara en slump men nästan garanterat inte.

Skrivet av Boss302:

Absolut. Jag bara påpeka att flygtrafiken inte ser ut att minska p.g.a avgiften.

Antal flygplan i luften verkar som sagt inte ändrats så mycket men är det inte så att brev och paket normalt fraktas tillsammans med passagerarplan? Har för mig det men kan förstås ha fel. Om det stämmer så förändras förstås inte antal flygplan i luften så väldigt mycket.

Men om det är miljön man har i åtanke så har den minskade postvolymen trots det gjort det bättre för miljön. Dels är flygplanen lättare vilket gör att mindre bränsle behövs men framförallt så kommer färre skräpsaker att produceras. Visst kommer Svensson att köpa en del saker från andra ställen än Kina men i det stora hela är jag fullkomligt övertygad om att konsumtionen totalt sett kommer minska.