Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Permalänk
Skrivet av Beta:

Det jag tycker är synd är att man inte längre kan beställa små billiga saker från ebay. T.ex. så skulle jag behöva kylflänsar till min Raspberyy Pi. på eBay kostar dessa 6kr inkl. frakt. På Kjell & Co kostar EXAKT likadan 79kr. Det känns lite surt även om det inte är "mycket" pengar.

Nu hittar jag inte artikeln på svt.se men där påstod PostNord att för att detta skulle hå ihop skulle 75% behöva betala in avgifterna medans endast 50% har gjort det. Det är väl säkerligen för att täcka alla nya kostnader som tillkommer. Personalrekrytering, utbildningar, lokaler, utrustning m.m. Så kan vara så att dom slått på för stort med personal och lokaler m.m. mot volymen som verkar bli därav går det just nu i alla fall back. Sen kanske det vänder och dom kommer kunna göra detta med vinst eller +/-0.

Det är förstås bara i början som en massa försändelser behöver skickas tillbaka. Så snart alla lärt sig att avgifter tillkommer, slutar man beställa om man inte är villig att betala avgiften.

Slå ihop dina små försändelser till flera stora försändelser så behöver du bara betala avgiften en gång. Bor du nära gränsen, kan du testa att skaffa en postbox eller använda poste restante i Danmark, Norge eller Finland. De länderna släpper alla igenom försändelser under ett visst värde (80 DKK, 300 NOK, 22 EUR).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är förstås bara i början som en massa försändelser behöver skickas tillbaka. Så snart alla lärt sig att avgifter tillkommer, slutar man beställa om man inte är villig att betala avgiften.

Slå ihop dina små försändelser till flera stora försändelser så behöver du bara betala avgiften en gång. Bor du nära gränsen, kan du testa att skaffa en postbox eller använda poste restante i Danmark, Norge eller Finland. De länderna släpper alla igenom försändelser under ett visst värde (80 DKK, 300 NOK, 22 EUR).

Ja det kan man ju göra om man beställer från en och samma butik, så brukar jag göra när jag t.ex beställer från banggood. Då är kanske inte 75 kr + tull och moms hela världen när det är lite större summor. Men skall man beställa små saker från ebay är det ju oftast inte samma säljare så det blir ju olika försändelser.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skrivet av Beta:

Ja det kan man ju göra om man beställer från en och samma butik, så brukar jag göra när jag t.ex beställer från banggood. Då är kanske inte 75 kr + tull och moms hela världen när det är lite större summor. Men skall man beställa små saker från ebay är det ju oftast inte samma säljare så det blir ju olika försändelser.

Använd en tjänst i avsändarlandet för att bunta ihop flera små försändelser till en stor. Nackdelarna är att du då även måste betala moms i avsändarlandet och att du själv står för risken att den hopbuntade försändelsen kommer bort. En fördel är att man kringgår begränsningen att vissa vägrar att skicka till utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Beställde två Molex-Sata adaptrar innan det blev tal på att avgiften skulle införas så tidigt som den gjordes. Betalade 12kr med gratis frakt på ebay. Fick sms och brev av PostMord att jag skulle betala 76,43 kr för att få mitt paket. Glöm det... Hoppas dom kommer på vilken usel idé detta är. PostMord var väl tvungna att få in avgifter på 2/3 av paketen för att det skulle gå runt, nu går dem back på att införa avgiften.

Jag hoppas snarare att du kommer på vilken usel ide det är att göra dessa beställningar, fast det verkar du åtminstone gjort. Dessutom är det bara löjligt att använda begrepp som PostMord, vadå överdramatisera...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kommenterande:

Struntprat. Enligt det internationella avtalet för postbefordran har mottagande postförvaltning rätt att ta ut en avgift för förtullning.Kan du visa upp en lista på vilka länder detta är olagligt i?

Det irriterande i sammanhanget är att det är så infernaliskt jobbigt att själv betala moms då Tullverket verkar leva i fel årtusende. De är stolta över att de faktiskt tar kort idag och inte bara kontanter. Dock behöver du lämna in en blankett komplett med kvitto/faktura och uppgifter från Posten om var varan ligger för tillfället. Sedan ska man betala momsen. Notera att du alltså måste ta dig till en tullexpedition för att göra detta. De verkar inte ens ha kommit så långt att de kan administrera det via post, än mindre e-tjänster. Kollade var tullverkets expedition i Göteborg finns och den ligger ute i ingenstans i Arendal som är rätt hopplöst att ta sig till och de är öppna måndag till fredag, 8-16 så det är ju bara att glömma om man inte råkar jobba i närheten. Hur som helst, när du väl lyckats ta dig till tullexpeditionen med din bunt papper och har betalat för dig få du ett nytt papper som visar att posten kan lämna ut paketet till dig. Det ska du visa upp för posten. Hur man gör detta verkar lite oklart.

Vore ju trevligt om skatteverket kunde ta över hanteringen av momsen vilket känns rätt logiskt då det är dit pengarna ska i slutändan. De har ju idag rätt bra e-tjänster även om de av någon outgrundlig anledning har öppettider även där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det irriterande i sammanhanget är att det är så infernaliskt jobbigt att själv betala moms då Tullverket verkar leva i fel årtusende. De är stolta över att de faktiskt tar kort idag och inte bara kontanter. Dock behöver du lämna in en blankett komplett med kvitto/faktura och uppgifter från Posten om var varan ligger för tillfället. Sedan ska man betala momsen. Notera att du alltså måste ta dig till en tullexpedition för att göra detta. De verkar inte ens ha kommit så långt att de kan administrera det via post, än mindre e-tjänster. Kollade var tullverkets expedition i Göteborg finns och den ligger ute i ingenstans i Arendal som är rätt hopplöst att ta sig till och de är öppna måndag till fredag, 8-16 så det är ju bara att glömma om man inte råkar jobba i närheten. Hur som helst, när du väl lyckats ta dig till tullexpeditionen med din bunt papper och har betalat för dig få du ett nytt papper som visar att posten kan lämna ut paketet till dig. Det ska du visa upp för posten. Hur man gör detta verkar lite oklart.

Vore ju trevligt om skatteverket kunde ta över hanteringen av momsen vilket känns rätt logiskt då det är dit pengarna ska i slutändan. De har ju idag rätt bra e-tjänster även om de av någon outgrundlig anledning har öppettider även där.

Tanken är att den som ska besöka tullkontoret själv reser med sina varor och genast ska uppsöka tullen vid inresa till EU. Därför ligger de flesta tullkontoren längs svensk-norska gränsen på stora vägar där många bilar passerar. Om Göteborg är första anhalt i EU, betyder det att man kommer med båt och då ska man direkt efter att båten lagt till i hamnen gå in på tullkontoret så då är det passande att tullkontoret ligger i hamnen. Göteborgs viktigaste hamnområde för fraktfartyg verkar ligga i området kring Arendal så det är en naturlig plats för tullkontoret. Även här i Stockholm ligger tullkontoret vid stadens viktigaste hamn. Det underliga är egentligen att tullkontoret i Malmö inte ligger i hamnen utan vid Öresundsbron, men man spanar väl en del efter knark där så det finns väl behov av personal i området. I den andra tråden på för närvarande 84 sidor har jag för mig att det nämnts något om att Tullverket ska planera någon webbaserad tjänst för att deklarera postförsändelser men att denna inte ännu är klar. Söker du igenom alla 84 sidor, kanske du hittar en länk. Med det gamla förfarandet från tiden före mars då man betalade hos postombudet vid utlämning kunde man inte deklarera själv och då fanns det inget behov av någon webbtjänst utan det var rätt så plötsligt som man upptäckte att behovet för en sådan skulle uppstå.

Om du behöver lämna in tulldeklarationen på helgen kan du åka till Strömstad (öppet i samband med båtarnas avgång och ankomst enligt Tullverkets hemsida) eller till Svinesund om båtarna inte går vid passande tider. Det är förstås en bit att åka men det är ännu värre för oss i Stockholm - närmaste helgöppna tullkontor finns i västra Värmland vid norska gränsen.

Om du tänkte försöka lämna in tulldeklarationen själv, kan du ju fråga hur Postnord vill att du visar upp pappret du får av Tullverket i samband med att du frågar om vikt och förvaringsplats. Själv tror jag att det är enklare att helt enkelt betala avgiften till Postnord, men om det är många försändelser och Postnords avgift minskar med rätt så mycket pengar kanske det lönar sig att åka in till hamnen. Det luriga är ju Tullverkets formulering "Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv" men det går inte att hitta hur stora dessa avgifter är någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Skillnaden är att när butiker och dyl köper in saker från Kina så beställer de i regel hundratals, om inte tusentals varor åt gången. Så om det är miljön du syftar till i inlägget så är det mycket bättre att samfrakta ett stort antal varor jämfört med en åt gången. När du skickar en vara så går det åt mycket mer förpackningsmaterial samt volym eftersom det inte kan paketeras lika optimalt. Det resulterar i en ökad vikt, mer material och fler transporter. Lägg därtill den extra hanteringen som krävs.

Att man köper saker från utlandet istället för inom riket leder rimligtvis till att svenska företag, och därmed Sverige i slutändan, får en sämre ekonomi. Eller har jag missförstått det man ska han lärt sig i lågstadiet?

De företag som lever på att importera saker från Kina och sedan sälja här lär knappast gå under med den här nya avgiften eftersom de köper i bulk och därmed inte alls blir drabbade lika hårt. Sen *tror* jag att företag som köper in större kvantiteter redan haft det svårare att undgå tullen.

Kanske överdriver jag effekterna men när du skriver att jag ska koppla på hjärnkontoret blir det lite som att kasta sten i glashus.

Det jag reagerar på är din kommentar att handla direkt från kinesiska handlare (till ett billigare pris) är ett fånigt beteende, skadligt för miljön och dåligt för den svenska ekonomin. Kommenterar per stycke här:

Visst du har en poäng när det gäller emballage och större förpackningar. Å andra sidan så packas containrar fulla oavsett och jag tror skillnaden är ganska liten (speciellt med avseende att många produkter redan har sin egen förpackning som de skickas i).

I båda fallen så har varan inhandlats från utlandet, pengar har gått ur landet. Resterande är ”intern kapitalförflyttning”, spenderar vi inte på det ena så gör vi det på det andra. I fallet med att handla direkt så får vi mer varor hos ”slutkund” (istället för lager) för samma summa pengar. Förklara gärna hur du menar att det är dåligt för svensk ekonomi att vi kan handla billigare utan mellanhänder.

När det gäller företag så syftar jag inte på den nya avgiften, alls. Jag syftar på att svenska företag, speciellt småföretag har möjlighet att göra sig konkurrenskraftiga med billigare inköp. Som alla vet så får man så gott som alltid rabatt desto mer man handlar. Stora bolag handlar mer och får mer rabatt jämfört med småbolag. Att kunna köpa prylar direkt av handlare i kina är en förutsättning för speciellt många mindre el- och teknikbolag. Det menar jag inte är dåligt för svensk ekonomi.

Du kom med ganska vilda påståenden men jag saknar fortfarande någon riktig substans bakom dessa. Du får gärna förklara om jag missar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kommenterande:

Tanken är att den som ska besöka tullkontoret själv reser med sina varor och genast ska uppsöka tullen vid inresa till EU. Därför ligger de flesta tullkontoren längs svensk-norska gränsen på stora vägar där många bilar passerar. Om Göteborg är första anhalt i EU, betyder det att man kommer med båt och då ska man direkt efter att båten lagt till i hamnen gå in på tullkontoret så då är det passande att tullkontoret ligger i hamnen. Göteborgs viktigaste hamnområde för fraktfartyg verkar ligga i området kring Arendal så det är en naturlig plats för tullkontoret. Även här i Stockholm ligger tullkontoret vid stadens viktigaste hamn. Det underliga är egentligen att tullkontoret i Malmö inte ligger i hamnen utan vid Öresundsbron, men man spanar väl en del efter knark där så det finns väl behov av personal i området. I den andra tråden på för närvarande 84 sidor har jag för mig att det nämnts något om att Tullverket ska planera någon webbaserad tjänst för att deklarera postförsändelser men att denna inte ännu är klar. Söker du igenom alla 84 sidor, kanske du hittar en länk. Med det gamla förfarandet från tiden före mars då man betalade hos postombudet vid utlämning kunde man inte deklarera själv och då fanns det inget behov av någon webbtjänst utan det var rätt så plötsligt som man upptäckte att behovet för en sådan skulle uppstå.

Om du behöver lämna in tulldeklarationen på helgen kan du åka till Strömstad (öppet i samband med båtarnas avgång och ankomst enligt Tullverkets hemsida) eller till Svinesund om båtarna inte går vid passande tider. Det är förstås en bit att åka men det är ännu värre för oss i Stockholm - närmaste helgöppna tullkontor finns i västra Värmland vid norska gränsen.

Om du tänkte försöka lämna in tulldeklarationen själv, kan du ju fråga hur Postnord vill att du visar upp pappret du får av Tullverket i samband med att du frågar om vikt och förvaringsplats. Själv tror jag att det är enklare att helt enkelt betala avgiften till Postnord, men om det är många försändelser och Postnords avgift minskar med rätt så mycket pengar kanske det lönar sig att åka in till hamnen. Det luriga är ju Tullverkets formulering "Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv" men det går inte att hitta hur stora dessa avgifter är någonstans.

Fast det ligger inte i hamnen utan i ett industriområde. Hamnen ligger längre in mot centrum. Gods som går på lastbil landas ytterligare längre in och på andra sidan älven beroende lite på varifrån det kommer och fram tills relativt nyligen lastades tågvagnar och en del lastbilsgods även inne i centrala stan vid bananpiren. Oavsett går du inte från containerhamnen till tullkontoret.

Det området har ej heller historiskt varit en hamn utan det har varit ett varv men är nu industriområde. Så den förklaringen köper jag inte. Jag tror inte heller att Posten promenerar in med tusentals papper varje dag från deras stora terminal i centrala Göteborg. Tror inte ens de faktiskt kör i 15 minuter enkel resa varje dag för att lämna över en driva med papper. Rimligtvis har de digitala system för hantering av moms och tull.

Ja det är hela poängen. Det är på tok för idiotiskt krångligt att betala moms vilket tvingar till en orimlig extra avgift. Jag har inga problem med att betala momsen men jag är inte ett dugg sugen på att i praktiken vara tvingad till att betala en avgift på 75 eller 125 kr för att få nöjet att följa lagen. Skatteverket kan ju göra bra digitala tjänster om de vill så det är dags att de lägger till en tjänst för att betala moms där också. I det här fallet behöver ju tullen inte vara inblandad alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Märkt att fler o fler på eBay inte längre skickar till Sverige, och det är ju inte deras fel då mer än hälften tillbaka i retur.

Det drabbar bara oss då vi slutligen får handla inom EU och betala för riktig frakt.

Sen en varning, ni betalar ju Innan ni fått paketet från postnord, de har slarvat bort 2 paket som jag beställt och betalat avgifter för och de totalvägrar att återbetala avgifterna då vissa av paketen inte går att spåra trots kinesiskt fraktnummer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Zotamedu

I Norge tar i.a.f. Posten Norge (som vi känner som Bring då) 158 NOK oavsett om du gör importdeklarationen eller om de gör den, de kallar det bara en avgift för tullagerkostnaden (Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad) om du gör den själv. Känner bara till Finland som exempel på land där man kommer undan gratis om man gör deklarationen själv (de har en webbtjänst, du erbjuds att använda den och speditörerna har redan skickat in uppgifterna). Inte säkert det förblir gratis i Finland dock. Tullverket lät sig meddela i januari att de skulle ta fram en webbtjänst för privatpersoner, nuvarande hantering är bara temporär och är ju helt enkelt att du fyller i deras gamla blankett från 2007, som företag normalt använder om de behöver göra det på papper – vilket såklart inte importfirmor och speditörer gör.

Eller ja, du kan göra det gratis i Tyskland också, om du kan infinna dig hos tullmyndigheten som precis som här kan vara långt ifrån var du bor.

@Amstaff

Använd en package forwarding-tjänst så du får en adress borta i Asien för de att skicka varor till om det är ett problem för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amstaff:

Märkt att fler o fler på eBay inte längre skickar till Sverige, och det är ju inte deras fel då mer än hälften tillbaka i retur.

Det drabbar bara oss då vi slutligen får handla inom EU och betala för riktig frakt.

Sen en varning, ni betalar ju Innan ni fått paketet från postnord, de har slarvat bort 2 paket som jag beställt och betalat avgifter för och de totalvägrar att återbetala avgifterna då vissa av paketen inte går att spåra trots kinesiskt fraktnummer.

Jag har haft tur, jag visste inte om den nya lagen vid mina senaste inköp men alla utan två försändelser hann komma fram utan några avgifter.

Ville skita rent ut sagt att betala närmare 170kr för att få prylar för 15kr, men tänkte göra det "rätta" som en god medborgare och betalade in avgifterna.

1 försändelse är spårlöst borta, trots trackingnummer. PostNord vägrar betala tillbaka mina 75kr + moms för den försändelsen.

Så nu blir det att sänka sig helt till dagisnivå, har beställt över 100 försändelser som ska få ligga hos Posten.
Ska försöka beställa 100saker varje vecka i ren protest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

"Postnord tar X-pris för att skanna ett paket" - Jo ellerhur. Hur ignorant kan man vara? Det är flertal människor som ska hantera paketen. Paketen skall hamna i burar på något jävla sätt. Burarna med SORTERADE paket skall tas till chaufförerna.

Skrivet av Viochee:

För paketet ligger bara på ett band som scannas, sen flyger det automagiskt ner i brevlådan hos dig

Skickades från m.sweclockers.com

Hört talas om porto? Fraktpris? Leveranskostnad? Det är den som täcker sortering och transport. Den har jag fått betala för utöver hanteringsavgiften. De extra 75 kronorna täcker inte något av det ni nämner.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Hört talas om porto? Fraktpris? Leveranskostnad? Det är den som täcker sortering och transport. Den har jag fått betala för utöver hanteringsavgiften. De extra 75 kronorna täcker inte något av det ni nämner.

I ärlighetens namn så får du betala en avgift när DHL och UPS tullar dina varor också, skillnaden är ju dock att dom levererar varan till dig med en faktura. Nu får en ju bara hoppas på att ingen tappar bort paketet eller att det skickas tillbaka även efter betalning.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@Exitus: Flera år sedan lagen ändrades dock. PostNord har aldrig innan januari gått ut med att de struntar i att deklarera många varor. Deras officiella linje var att du ska betala från första kronan, även när de struntade i att deklarera 90+ % av försändelserna. Räkna med att de eventuellt försöker åtala dig eller kommer med skadeståndsanspråk om du beställer hem massor skräp som du inte tänker hämta ut

Permalänk
Skrivet av Amstaff:

Sen en varning, ni betalar ju Innan ni fått paketet från postnord, de har slarvat bort 2 paket som jag beställt och betalat avgifter för och de totalvägrar att återbetala avgifterna då vissa av paketen inte går att spåra trots kinesiskt fraktnummer.

Skrivet av Exitus:

Jag har haft tur, jag visste inte om den nya lagen vid mina senaste inköp men alla utan två försändelser hann komma fram utan några avgifter.

Ville skita rent ut sagt att betala närmare 170kr för att få prylar för 15kr, men tänkte göra det "rätta" som en god medborgare och betalade in avgifterna.

1 försändelse är spårlöst borta, trots trackingnummer. PostNord vägrar betala tillbaka mina 75kr + moms för den försändelsen.

När betalade ni? Postnord verkar kunna dröja flera veckor från betalning innan grejerna skickas vidare. Kolla även med postombudet om de ligger där; Postnord verkar inte alltid komma ihåg att avisera.

Skrivet av Petterk:

Eller ja, du kan göra det gratis i Tyskland också, om du kan infinna dig hos tullmyndigheten som precis som här kan vara långt ifrån var du bor.

Även Kanada verkar ha den varianten, alltså att man kan slippa avgiften genom att åka till ett tullkontor som kan ligga långt bort.

Permalänk
Medlem

@TroubleBaker: Fattar inte hur du orkar argumentera. Du har ju BARA fel.

DHL och UPS har exakt samma system. Du betalar Frakt + extra för att paketet kommer ifrån tex Kina eller USA och sedan tull och moms.

Det ända som skiljer sig från Postnord och de två ovan är att: POSTNORD har inte haft så stora mängder med import från Kina/USA osv då Postnord HUVUDSAKLIGEN är SVERIGES "UPS/USPS".

Företag i Sverige som skickar till tex Tyskland, Kina, USA, Indien, Sri Lanka osv. De väljer DHL eller UPS.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Även Kanada verkar ha den varianten, alltså att man kan slippa avgiften genom att åka till ett tullkontor som kan ligga långt bort.

Deras tröskelvärde är 20 CAD, så det är nog enklast att beställa de flesta varor till USA och åka över och hämta de där istället. Är ju fullt tillåtet så länge du håller dig under 200 CAD och är borta 24 timmar, eller 800 CAD och är borta 48 timmar. Så bara att ta fram tältet, packa in i bilen (eller typ ryggsäcken du använder för camping om du åker på annat sätt) och stanna på en utsedd campingplats på andra sidan gränsen något dygn eller två om du är kanadensare/bosatt där. Ska man betala för boende (mer än en campingplats kostar) så kan man nog lika gärna betala avgift + GST/HST (+ eventuell PST)

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

I ärlighetens namn så får du betala en avgift när DHL och UPS tullar dina varor också, skillnaden är ju dock att dom levererar varan till dig med en faktura. Nu får en ju bara hoppas på att ingen tappar bort paketet eller att det skickas tillbaka även efter betalning.

Det stora problemet är bara att det har boomat så fruktansvärt att det nästan blivit ohanteringsbart och ogynnsamt att ta till för mycket folk. Det kommer blåsa över när bland annat alla dessa paket som inte blivit betalda, skickas tillbaka. Sen har 90% av Wish-shoppingen tagit slut sedan avgiften kom.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Skickade följande mejl till Martin Appel på PCförAlla för en tid sedan:

"Hej,

vad blir priset om jag köper en laddkabel på Aliexpress för 20SEK + frakt +tull + moms?

Jag räknar 20 SEK + 5 SEK(25% moms)+ 1,34 SEK(6,7% tull) + 21 SEK(brevporto) = 47,34 SEK

motsvarande på Kjell & Co kostar 159,90 SEK + 49 SEK (frakt) = 208,90 SEK

Kjell & Co köper dessutom till bulkpris vilket ger ett betydligt lägre pris än jag betalar. (Bulkpris på
Alibaba var 14,70SEK.)

De mervärden Kjell & Co erbjuder är ointressanta för mig då jag jämför näthandel. Det innebär dessutom
alltid en kostnad att ta sig till butiken som man inte får glömma när man jämför.

Även om jag skulle få en defekt vara från Aliexpress blir det billigare att beställa en ny så möjligheten
att reklamera varan är ointressant.

Jag ser inga mervärden för gemene konsument att köpa samma saker under påhittade varumärken
Roxcore (Kjell & Co), Andersson (NetonNet) etc. till betydligt högra pris i Sverige. De ENDA som tjänar på det är ägarna till dessa kedjor som troligtvis ändå gör sitt yttersta för att slippa betala skatt i Sverige via avancerad skatteplanering som inte vanligt folk kan genomföra. "

skickade ytterligare ett mejl när jag funderat över en kopp kaffe...

"De låga priserna är bland annat möjliga på grund av usla arbetsförhållanden i många kinesiska fabriker. Ansvarsfulla företag som H&M och Clas Ohlson ställer höga krav på de fabriker man gör affärer med och man gör ständiga kontroller. Även om rutinerna ibland misslyckas ger de oss konsumenter en helt annan trygghet än om vi handlar från en okänd kinesisk sajt."

Har du missat det otaliga artiklar som publiceras i media?

https://www.expressen.se/geo/barn-arbetade-upp-till-14-timmar...

Det är ju i många fall SAMMA fabriker som tillverkar Roxcore (Kjell & Co) Andersson (NetonNet).

Enda skillnaden är att du tydligen anser att det är mer rätt när ägarna till Kjell & Co, NetonNet etc blir rika på SAMMA arbetares usla anställningsförhållanden?

Jag anser att det är ett hyckleri och dubbelmoral att handla dessa varor till överpriser av svenska företag och försöka döva sitt samvete att man gör rätt.

Samma sak gäller Biltema, IKEA, H&M och alla andra företag som profiterar på usla anställningsförhållanden i fattiga länder.

Ett rent samvete är det dyraste man kan köpa för pengar..."

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Deras tröskelvärde är 20 CAD, så det är nog enklast att beställa de flesta varor till USA och åka över och hämta de där istället. Är ju fullt tillåtet så länge du håller dig under 200 CAD och är borta 24 timmar, eller 800 CAD och är borta 48 timmar. Så bara att ta fram tältet, packa in i bilen (eller typ ryggsäcken du använder för camping om du åker på annat sätt) och stanna på en utsedd campingplats på andra sidan gränsen något dygn eller två om du är kanadensare/bosatt där. Ska man betala för boende (mer än en campingplats kostar) så kan man nog lika gärna betala avgift + GST/HST (+ eventuell PST)

Så kan ju vi svenskar också göra, alltså beställa varor till "Poste Restante" i Danmark, Finland och Norge och sedan åka över och hämta dem. På så vis kan vi utnyttja dessa tre länders tröskelvärden. Då ska man dock helst veta när grejerna kommer fram så att man inte behöver åka till postkontoret flera gånger i onödan. Man skulle även kunna skaffa en postbox.

Skrivet av Clousseau72:

Jag räknar 20 SEK + 5 SEK(25% moms)+ 1,34 SEK(6,7% tull) + 21 SEK(brevporto) = 47,34 SEK

Ingen tull under 1500 kr. Tänk på att det är moms på tullen och portot också.

Du har ersatt delar av webbadressen med tre punkter. Du får nog leta rätt på hela adressen om någon ska kunna läsa artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Så kan ju vi svenskar också göra, alltså beställa varor till "Poste Restante" i Danmark, Finland och Norge och sedan åka över och hämta dem. På så vis kan vi utnyttja dessa tre länders tröskelvärden. Då ska man dock helst veta när grejerna kommer fram så att man inte behöver åka till postkontoret flera gånger i onödan. Man skulle även kunna skaffa en postbox.

Pratar vi EU-länder behöver du ju aldrig åka över gränsen, räcker att skaffa en package forwarder i något av dessa länder om du vill beställa paket upp till och med 22 EUR fram tills att tröskelvärdena försvinner. Så länge det är du som beställer och använder dessa tjänster så kommer du undan med att föra in din privatimport via t.ex. Tyskland. Är först när det handlar om handel du inte ska använda dessa tjänster inom EU. Är det handel blir det bara onödigt krångligt om man inte ändå måste vara momsregistrerad var nu varorna anländer till EU och (således) dig.

För de bosatt i Kanada finns ju två alternativ om de är okej med att betala GST/HST – men inte avgiften. Antingen åker du till tullen eller så hämtar du på andra sidan gränsen och förtullar/deklarerar vid gränsen när du kommer tillbaka (om du inte kan vara borta i dagar). Varför man nu skulle göra det för att undvika 9,95 CAD Skickar du till USA och hämtar undviker du ju eventuella väntetider innan paketet släpps i.a.f. Skickas det till Kanada kan du nog betala de där ~65 kronorna. Är nog värt att slippa ta sig till tullen, och handlar det om massor småpaket så slå ihop försändelsen innan den kommer till Kanada Hur som helst, är du borta 24 eller 48 timmar kan du skattefritt ta med dig prylar värda 200 CAD eller 800 CAD om du åker över gränsen till USA, att göra samma sak för 22 EUR här (eller massor med 22 EUR-försändelser då) är det nog ingen som får för sig, då det kan skötas via bolag i andra länder postvägen och begränsar dig till en helt annan kategori varor. Till USA går det ju bra att skicka grejer upp till och med 800 USD, och ta emot de skattefritt.

Permalänk

"Ingen tull under 1500 kr."

Ännu en anledning att handla utomlands Även med tull blir det ju avsevärt billigare.

"Tänk på att det är moms på tullen och portot också."

Nu var det ju ingen tull så det bli ju 0:-. Som privatperson inkluderar väl portot moms eller?

"Du har ersatt delar av webbadressen med tre punkter. Du får nog leta rätt på hela adressen om någon ska kunna läsa artikeln."

Jag har inte medvetet ersatt delar av webadressen med tre punkter men har ändrat så de om inte orkar googla på barn-arbetade-upp-till-14-timmar-om-dagen blir skedmatade med rätt adress.

[/quote]

Permalänk
Medlem

@Clousseau72

Du får betala moms på varans/försändelsens kostnad inklusive frakt (och försäkring). Portot betalar du moms på när du beställer från en svensk e-handlare (som tar betalt för portot) också, även om butiken använder fraktsätt som är momsfritt. Så det är ganska konsekvent att du får betala moms på hela försändelsen vid import också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Clousseau72

Du får betala moms på varans/försändelsens kostnad inklusive frakt (och försäkring). Portot betalar du moms på när du beställer från en svensk e-handlare (som tar betalt för portot) också, även om butiken använder fraktsätt som är momsfritt. Så det är ganska konsekvent att du får betala moms på hela försändelsen vid import också.

Som privatperson kommer vi inte undan momsen men även om vi betalar moms etc så blir det fortfarande mycket billigare än att gå till Kjell & Co där de köper varan billigt och säljer den med fler hundra procent påslag för mervärden jag inte värdesätter. Jag vill precis som Kjell & Co kapa mellanhänderna dvs Kjell & Co m fl.

Om tusen personer köper en vara direkt av den kinesiska tillverkaren får denne mer betalt än om Kjell & Co köper 1000st av samma vara med bulkpris och säljer via nätet. De ENDA som tjänar på dagens system är ägarna till Kjell & co m fl. Tiden då de ostört kunnat utnyttja underbetald arbetskraft är förbi i och med att vi kunder kan handla direkt från källan utan mellanhänder. De som blir övertaliga i butikerna för väl söka anställning på t ex PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Som privatperson kommer vi inte undan momsen men även om vi betalar moms etc så blir det fortfarande mycket billigare än att gå till Kjell & Co där de köper varan billigt och säljer den med fler hundra procent påslag för mervärden jag inte värdesätter. Jag vill precis som Kjell & Co kapa mellanhänderna dvs Kjell & Co m fl.

Om tusen personer köper en vara direkt av den kinesiska tillverkaren får denne mer betalt än om Kjell & Co köper 1000st av samma vara med bulkpris och säljer via nätet. De ENDA som tjänar på dagens system är ägarna till Kjell & co m fl. Tiden då de ostört kunnat utnyttja underbetald arbetskraft är förbi i och med att vi kunder kan handla direkt från källan utan mellanhänder. De som blir övertaliga i butikerna för väl söka anställning på t ex PostNord.

Nu kommer du inte köpa någon vara direkt från tillverkaren bara för att du beställer på nätet från Kina. Rimmar bara dåligt att uttrycka sig åt det hållet. Du handlar från mellanhänder i Kina, ingen annan skulle befatta sig med att sälja enskilda artiklar, ska du veta vilken kvalitetsklass osv det rör sig om kostar det mer än de billigaste du hittar. En tillverkare i Kina kan garanterat ta mer för produkter de levererar till en svensk dist än sånt som går till återförsäljare och svarta marknader lokalt, de kan ta betalt för förpackningar och allt sånt också.

En fysisk butik har kostnader som hör med det att göra, oavsett om de själva centralt importerar grejerna eller köper från en svensk dist som importerat. Den kostnaden kommer läggas på, på varorna som är dyrare att lagerhålla som kablar. En kabel som en butik köper in för 35 kr kommer de sälja för kanske 150 kr. Fast det finns e-handlare som är billigare där och inte lägger på fullt så mycket. Du kan köpa en kabel för 50 kr inkl frakt även i Sverige. Då slipper du vänta 5-6+ veckor också.

Vill du själv köpa massor kablar från Kina så ordna då ett gruppköp så drabbas du inte av speditionsavgiften på samma sätt.

Permalänk
Skrivet av Clousseau72:

Om tusen personer köper en vara direkt av den kinesiska tillverkaren får denne mer betalt än om Kjell & Co köper 1000st av samma vara med bulkpris och säljer via nätet. De ENDA som tjänar på dagens system är ägarna till Kjell & co m fl. Tiden då de ostört kunnat utnyttja underbetald arbetskraft är förbi i och med att vi kunder kan handla direkt från källan utan mellanhänder. De som blir övertaliga i butikerna för väl söka anställning på t ex PostNord.

Hur kan du veta du att tillverkaren får mer betalt för att kunderna köper enstaka varor istället för att en butikskedja köper en massa varor? Det blir ju kostnader för att stoppa ner sakerna i kuvert om du köper enstaka varor. Sedan är det nog inte fabrikanten själv som skickar iväg kuverten utan det är säkert någon butik i Kina som köper in en massa och skickar iväg och därför betalar fabrikanten samma pris som den svenska butikskedjan.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nu kommer du inte köpa någon vara direkt från tillverkaren bara för att du beställer på nätet från Kina. Rimmar bara dåligt att uttrycka sig åt det hållet. Du handlar från mellanhänder i Kina, ingen annan skulle befatta sig med att sälja enskilda artiklar, ska du veta vilken kvalitetsklass osv det rör sig om kostar det mer än de billigaste du hittar. En tillverkare i Kina kan garanterat ta mer för produkter de levererar till en svensk dist än sånt som går till återförsäljare och svarta marknader lokalt, de kan ta betalt för förpackningar och allt sånt också.

En fysisk butik har kostnader som hör med det att göra, oavsett om de själva centralt importerar grejerna eller köper från en svensk dist som importerat. Den kostnaden kommer läggas på, på varorna som är dyrare att lagerhålla som kablar. En kabel som en butik köper in för 35 kr kommer de sälja för kanske 150 kr. Fast det finns e-handlare som är billigare där och inte lägger på fullt så mycket. Du kan köpa en kabel för 50 kr inkl frakt även i Sverige. Då slipper du vänta 5-6+ veckor också.

Vill du själv köpa massor kablar från Kina så ordna då ett gruppköp så drabbas du inte av speditionsavgiften på samma sätt.

Jag skriver i mitt första inlägg att jag jämför näthandel då jag är ointresserad av att handla dyrt i fysisk butik.

Jag kapar det ledet som står för den största delen av påslaget när jag undviker att handla av Clas Ohlson, Kjell&Co etc. För mig har de inget existensberättigande. De är bara middle-man för de som vill handla i en fysisk butik, inget annat. Nu finns ju teknikdelar.se som jag också avstår från att gynna då de inte tillför något. Om de försvinner eller finns kvar är ointressant. Samma sak gäller Dressman, H&M etc som bara profiterar på att vara mellanhänder mellan fattiga producenter som de betalar minsta möjliga till samtidigt som de kramar ur vad de kan av oss kunder. Deras affärsmodell med fysiska butiker är ointressant och känns otidsenlig.

Jag har beställt hundratals försändelser från Kina och aldrig väntat mer än tre veckor. Jag har inte så skitnödigt bråttom att jag är beredd att betala extra för det.

Permalänk
Medlem

@Clousseau72

Men varför pratar du ens om Kjell & Co o.s.v. om du inte förstår varför de finns? Det är i den moderna eran av postorder från hela världen de har byggt butiker i hela landet. Vill du inte handla där så är de inte relevanta, ingen skulle få för sig att beställa av de via postorder när det gäller i stort sett alla varor de har i sortimentet.

Du gynnar ingen genom att beställa av en återförsäljare i Kina, vill du göra det så är det bara till att betala speditionsavgiften till speditören och momsen till staten. Mindre handlare i Sverige får säkert betala 50-70 kr i frakt för varan du köper med frifrakt för några tior från Kina så det jämnar ut sig. Sen om leveransen tidigare tagit tre veckor, så lägg på 2-3 veckor för PostNords nuvarande underbemannade lösning, som bland annat är så slö för att Kina är så otidsenliga att de inte vill skicka exportdeklarationen elektroniskt.

Dressman och H&M är så snåla att de knappast köper in några större volymer från Kina längre, så de kan du hålla utanför diskussionen.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Hur kan du veta du att tillverkaren får mer betalt för att kunderna köper enstaka varor istället för att en butikskedja köper en massa varor? Det blir ju kostnader för att stoppa ner sakerna i kuvert om du köper enstaka varor. Sedan är det nog inte fabrikanten själv som skickar iväg kuverten utan det är säkert någon butik i Kina som köper in en massa och skickar iväg och därför betalar fabrikanten samma pris som den svenska butikskedjan.

Visst är det så i många fall men man ser tydligt när det är en handlare i t ex Shang Hai som försöker lägga på lite extra. Nu är ju knappast lönen för den som gör jobbet att stoppa i varan i kuvertet det som gör varan dyr utan avkastningskraven från de svenska företagens ägare. Hade de satt priset efter sina kostnader hade det varit betydligt billigare. Nu sätter de priset efter vad kunderna är vana att betala och mellanskillnaden är miljarder på kontot för ägarna. Jag ger hellre mina pengar till de som gör jobbet. All logistik bygger på att försöka kapa så många mellanled som möjligt. Så jobbar även IKEA och de övriga som försöker pressa leverantörerna så hårt de kan.

Både anställda och konkurrens är något de flesta företag helst vill slippa.

Permalänk
Medlem

@Clousseau72: Beställer du från ett lager i Sverige kanske plock/skick-kostnaden på lagret är 20-40 kr per artikel, får de inte ens 1/10-del av detta i Kina är de dåligt betalda i det ledet.