Permalänk

Backlight bleeding TV

Hej!

På senaste tiden har jag stört mig riktigt mycket på min TV då den har backlight bleeding, är det något man kan göra eller måste man köpa en ny TV? Garanti kommer nog inte på fråga då jag köpte TVn för nästan 3 år sedan hos Elgiganten, sen så tror jag inte garantin täcker detta problemet?

Bild:

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk

Ser ut som en blandning av Clouding+bleed. Har hört att man kan "massera" i cirklar på området lite försiktigt med en såndär speciell duk för att rengöra skärmar. Så kan det bli bättre åtminstone.

http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/112...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Ser ut som en blandning av Clouding+bleed. Har hört att man kan "massera" i cirklar på området lite försiktigt med en såndär speciell duk för att rengöra skärmar. Så kan det bli bättre åtminstone.

http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/112...

Tack för tipset, antar att en sån här funkar? https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250m... Får testa det imorgon.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

@LedsenPanda:
Var försiktig! Det kan göra det ännu värre också.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Hej!

På senaste tiden har jag stört mig riktigt mycket på min TV då den har backlight bleeding, är det något man kan göra eller måste man köpa en ny TV? Garanti kommer nog inte på fråga då jag köpte TVn för nästan 3 år sedan hos Elgiganten, sen så tror jag inte garantin täcker detta problemet?

Bild: https://i.imgur.com/RnYtXlN.jpg

Du kan ju alltid prova Reklamationen, Garantier är inget som behöver ges ut överhuvudtaget det är bara vad tillverkaren utlovar, men Reklamationen är en lag på i Sverige på 3 år, där butikerna har de ekonomiska ansvaret om reklamationen beviljas, eller ARN som ger sig in i det.

Fördel är ju om du kan hitta fler som har råkat ut för samma problem som man kan ha som underlag inför en reklamation, och skulle Elgiganten skicka in den på service och fixa den så får du också en förlängd reklamation på 3 nya år på de delar som de byter ut för fixa den.

Permalänk
Medlem

Alla lcd lider ju av bleeding, clouding i olika grad så de lär va svårt få igenom en reklamation. Köp ny tv.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av 220volt:

@LedsenPanda:
Var försiktig! Det kan göra det ännu värre också.

Skrivet av UMJ:

Du kan ju alltid prova Reklamationen, Garantier är inget som behöver ges ut överhuvudtaget det är bara vad tillverkaren utlovar, men Reklamationen är en lag på i Sverige på 3 år, där butikerna har de ekonomiska ansvaret om reklamationen beviljas, eller ARN som ger sig in i det.

Fördel är ju om du kan hitta fler som har råkat ut för samma problem som man kan ha som underlag inför en reklamation, och skulle Elgiganten skicka in den på service och fixa den så får du också en förlängd reklamation på 3 nya år på de delar som de byter ut för fixa den.

Skrivet av oqvist:

Alla lcd lider ju av bleeding, clouding i olika grad så de lär va svårt få igenom en reklamation. Köp ny tv.

Oj då, då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Tycker ni bilden ser illa ut nog att försöka reklamera TVn?

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

Illa nog att köpa ny jag hade nog inte fixat de där. De brukar designa så de fokuserar clouding i hörnen där det inte stör lika mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Oj då, då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Tycker ni bilden ser illa ut nog att försöka reklamera TVn?

Vad kör du med för ljusstyrka förresten? Och är det mest synligt från sidan och syns mindre rakt framifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Vad kör du med för ljusstyrka förresten? Och är det mest synligt från sidan och syns mindre rakt framifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är mina inställningar

Det syns ungefär lika mycket från alla vinklar.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

Ta en bild med helt svart skärm istället.
Svårt att se ifall det faktiskt är clouding/bleed eller om det är dynamisk bakgrundsbelysning för att lysa upp rutan i mitten på bilden.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ta en bild med helt svart skärm istället.
Svårt att se ifall det faktiskt är clouding/bleed eller om det är dynamisk bakgrundsbelysning för att lysa upp rutan i mitten på bilden.

Här är en bild framifrån

EDIT:

Satte på LED Clear Motion och det blev såhär

EDIT2:

Grejjade runt lite och kan nog inte få det bättre än så här, lite bättre(?) men fortfarande bleeding, konstigt mönster.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

@LedsenPanda: Clouding, ett fenomen man tyvärr får leva med på LCDer i de flesta fall. Vill man försöka komma undan det brukar det förekomma i mindre grad på mer premium apparater. Med OLED kommer man ifrån clouding helt, fortfarande vissa uniformitetsproblem, men ingen clouding. Detta är förmodligen inget som hade gått på garanti eller liknande från början heller, det ska till rätt extrem clouding för att tillverkarna ska ta det på garanti.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte kunna lösa ditt problem då jag har i stort sett samma problem jag med och jag lyckas inte bli av med det på något sätt. 65" Samsung SUHD här

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Dynamisk kontrast kan få Clouding att bli mycket värre, är det första man får slå av, om TV har den "funktionen"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300