Permalänk
Medlem

@Jackeswe: Och så då OTG lagring som slår ifrån och måste väljas var gång man kopplar (Origo). MIDI bör också sättas i "Välj USB Mode".

DJI är kända för sin buggiga mjukvara men det har jag inte märkt av förutom när FW skulle uppdateras. Fastnade och hade sig så med skräck i sinnet fick man stänga av kontroll + Drone några gånger och försöka igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Jackeswe: Och så då OTG lagring som slår ifrån och måste väljas var gång man kopplar (Origo). MIDI bör också sättas i "Välj USB Mode".

DJI är kända för sin buggiga mjukvara men det har jag inte märkt av förutom när FW skulle uppdateras. Fastnade och hade sig så med skräck i sinnet fick man stänga av kontroll + Drone några gånger och försöka igen.

Ja ska man uppdatera firmware får man vara beredd att inte kunna flyga och om du nödvändigt måste flyga så ha en äldre version tillgänglig att "nedgradera" till

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag är tyvärr inte kunnig eller kan säga vad som är "rätt" men jag har bara aktiverat usb-felsökning och har på usb-mode "laddar". Dock kommer jag ihåg att jag fick någon fråga när jag satte i kontrollen att alltid starta DJI appen med de nya inställningarna, vilket jag godkände. Så när jag sätter i sladden från kontrollen I telefonen nu så startar appen direkt och det står att enheten laddas, försök ändra till midi men slår tillbaka till laddas. Fungerar dock utan några problem ändå så har kört med de inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackeswe: Aha, då kanske jag kan köra med min Nexus 6P istället som jag aldrig använder eftersom batterierna på den modellen är rent ut av skräp. Alltså att mobilen kan laddas samtidigt som man flyger. Slipper jag hålla på med att ta ur och in min OnePlus 5.

Lite surt att det bara sparas 720p på mobilen eller om man för över sina filmer med Windows appen. Efter en flygning får man ladda och starta drönaren och ta en USB-Type C kabel till datorn och föra över sina 4K filmer Bra att veta för de som går i köptankar. Också bra att veta att både fjärren och drönaren måste vara igång när man gör inställningar i G-appen.

Japp, annars blir det denna kvalitén på filmerna

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Provade på idag att flyga i utkanten av en kontrollzon. Har varit sugen på det området innan men har hållit mig borta trots att det i praktiken är fullständigt safe på just det stället. Men det är tillåtet utan tillstånd numera. Höll mig under 50m och fick lite trevliga tagningar. Kom upp i 75 km/h med min P4.

I lördags flög jag på stranden och det gick utmärkt trots att det var blåsigt. Skönt att det är mycket mindre nervöst att flyga nu vid sisådär 50 flygningar och man har lite rutin.

Foto från ett tidigare tillfälle:

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Jackeswe: Aha, då kanske jag kan köra med min Nexus 6P istället som jag aldrig använder eftersom batterierna på den modellen är rent ut av skräp. Alltså att mobilen kan laddas samtidigt som man flyger. Slipper jag hålla på med att ta ur och in min OnePlus 5.

Lite surt att det bara sparas 720p på mobilen eller om man för över sina filmer med Windows appen. Efter en flygning får man ladda och starta drönaren och ta en USB-Type C kabel till datorn och föra över sina 4K filmer Bra att veta för de som går i köptankar. Också bra att veta att både fjärren och drönaren måste vara igång när man gör inställningar i G-appen.

Japp, annars blir det denna kvalitén på filmerna

https://youtu.be/pAqJzZLvOHE

Har du inte ett mSD-kort i drönaren? Är ju bra mycket enklare att ta ur det och stoppa den i en mSD-SD-adapter och sedan använda en minneskortläsare eller bara en mSD-USB-adapter, än det sättet du gör..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har en minneskortläsare som jag flippar över SD-kortet till när jag kommer hem från en flygtur. Den här är billig men har ändå USB 3.0 och överför filmerna i 90 MB/s till datorn. Är väldigt nöjd med den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2698479

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

....när jag filmar med min Mavic Air så blir det riktigt bra filmer men däremot när jag tar kort tycker jag de blir betydligt sämre, snudd på pixtligt, testat flera olika inställningar. Är kameran sämre optimerad för kort eller gör jag något fel kanske?

Tycker de kort jag tagit på mina få flygningar blir fantastiskt bra

Skrivet av DaBone:

Har du inte ett mSD-kort i drönaren? Är ju bra mycket enklare att ta ur det och stoppa den i en mSD-SD-adapter och sedan använda en minneskortläsare eller bara en mSD-USB-adapter, än det sättet du gör..

Jo, köpte ett rekomenderat till Air 64 GB mSD-kort och använde det idag. Kör med pinsett för att få ur den lille rackaren från Dronen. Vet inte om min usb-adapter är för gammal men Windows kände inte igen formaten men gick att göra den automatiska kopieringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker de kort jag tagit på mina få flygningar blir fantastiskt bra

https://i.imgur.com/JtkedGG.jpg

Hmm kanske är jag som är känslig men tycker inte min bild blir alls lika bra men får fortsätta trixa med inställningarna

Permalänk
Medlem

@Jackeswe: Jag har inställningarna på auto. Gjorde på skoj en jämförelsevideo mellan min One Plus 5 mobil och videokameran i Air. Ställde mobilen på 4K 30 FPS vilket är det högsta man kan filma 4K med Dronen.

Tar ett tag innan YouTube bearbetat 4K

Lite förvånad att det skakar lika mycket med Mavic Air "Gimbal" som mjukvara antiskakis på mobilen.

Visa signatur

Permalänk

Flygförbud imorgon 7/4 runt Stockholm, värt att notera för drönar folk.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/april/flygforbud-ove...

"Flygning över området är förbjudet med luftfartyg inklusive RPAS/UAS och modellflyg, dock med några undantag (se bild på sidan).
Beslutet avseende restriktionsområdet gäller den 7 april klockan 11:00 – 17:00.
Restriktionsområdet är koordinaterna 592117N 0175955E - 592103N 0180935E - 591822N 0180922E - 591835N 0175932E - 592117N 0175955E."

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Flygförbud imorgon 7/4 runt Stockholm, värt att notera för drönar folk.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/april/flygforbud-ove...

"Flygning över området är förbjudet med luftfartyg inklusive RPAS/UAS och modellflyg, dock med några undantag (se bild på sidan).
Beslutet avseende restriktionsområdet gäller den 7 april klockan 11:00 – 17:00.
Restriktionsområdet är koordinaterna 592117N 0175955E - 592103N 0180935E - 591822N 0180922E - 591835N 0175932E - 592117N 0175955E."

Driftstörning på polisen.se

Det är driftstörningar på polisens ordinarie webbplats och därför har du skickats vidare till vår reservsida.

Ring 112 för att larma.

Ring 112 om det är en akut nödsituation och du behöver omedelbar hjälp av polis, räddningstjänst eller ambulans.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Vad hände med den här drönaren?

https://giant.gfycat.com/CompetentShadowyAmericanavocet.webm

PS den här animationen visades på en annan site men webm stöds ej här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Vad hände med den här drönaren?

https://giant.gfycat.com/CompetentShadowyAmericanavocet.webm

PS den här animationen visades på en annan site men webm stöds ej här.

Felkalibrerad kanske, alternativt pilotfel. Förmodligen en kombo av båda

Permalänk
Medlem

Min första redigering men hade lite väl bråttom eftersom vädret är fint ute.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sugen på en Mavic Air, kan man köpa dessa billigare från något annat land eller hur ser det ut?

Permalänk
Medlem

Är så att jag sdka köpa min första drönare nu och står mellan Dji Mavic PRO och Dji Mavic AIR. Har kollat jämförelser men frågar här om ni tycker det är värt att satsa på PRO framför AIR?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Är så att jag sdka köpa min första drönare nu och står mellan Dji Mavic PRO och Dji Mavic AIR. Har kollat jämförelser men frågar här om ni tycker det är värt att satsa på PRO framför AIR?

Kör du nu på en Mavic Air.. Det är ju i princip samma bildkvalitet som Mavic Pro fast den är modernare, mindre och lite billigare t.om

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Sugen på en Mavic Air, kan man köpa dessa billigare från något annat land eller hur ser det ut?

Jag bor i Malaysia större delen av året och köpte min här nere. I Malaysia kostar Mavic air ca 6500kr och fly more combo ca 8000kr. Det är alltså lite billigare men du får ingen garanti i Sverige och skeppar man hem dem så misstänker jag man får betala tullen o.s.v.
Med andra ord är det nog tveksamt att köpa från annat land än Sverige om man ändå inte är där på semester.

Permalänk
Medlem

Var snål och köpte inte "Fly more combo " så har nu beställt 2 extra batterier till min Mavic Aire. Är uppe i 9 867 kr nu utan extra laddare som kostar 500 kr mer. Vette katten om jag inte gjorde bort mig som inte beställde RTF. Inet släpper nu paketet för 10 290 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag slog äntligen till på en drönare. Det fick bli en Spark eftersom jag är såpass nybörjare inom detta så tänkte att jag testar denna och ser ifall det är något för mig eller ej.

Hittills de två gånger jag flugit med mobilen som kontroll så har det varit roligt, lite svårt att få till bra bilder men helt ok. Fjärrkontrollen beställde jag separat och ska hämta den idag så förmodligen kommer flygningen bli helt annorlunda med den.

För er som undrar varför jag inte gick på Fly more combo direkt så var de dels för att jag är helt ny inom detta så ville inte lägga allt för mycket pengar och då när elgiganten hade/har sparken för 2990kr så slog jag till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Ser att Elgiganten verkar ha rätt skaplig rabatt på Mavic Pro nu. Jag blir riktigt sugen, är det på gång något nytt som gör att de sänker så kraftigt eller vad handlar det om? 7790:- inkl frakt för DJI Mavic Pro och två extra batterier, och finns i lager. Väldigt mycket billigare än närmaste konkurrent på prisjakt (Rajala, aldrig hört om själv). Komplett tar 12490 inkl frakt för detta paket verkar det som.

https://www.elgiganten.se/product/foto-video/dronare-och-gadgets/DJIMAVICPROCO/dji-mavic-pro-dronare-2-extrabatterier-och-vaska

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Var precis ute och flög en sväng. Kände att det skulle vara bra med ett fjärde batteri till min Mavic Pro.

Nu när jag kom hem så var det ca hälften kvar på minneskortet och sändaren hade 40% kvar i batteriet. Så en fjärde batteri
skulle skapa en bättre matchning.

Några rekommendationer var bra batterier kan köpas med snabb frakt?

Permalänk

Hoppar in, ny med en begagnad ph3-adv, skitkul. Ska anpassa den för vatten, och efter det så blir det lite fiskefilmer för husbehov. Har använt "Handbrake" med .264 och 1080p60 och vimeo preset. Men vad ska jag använda innan jag skickar till lantmäteriet? Har de krav på viss kvalitet? Känner inte för att försöka få iväg filer på över 100MB.

Nån preset som är bra att få ned storleken extremt?

Edit: Gärna ett tips på gratisprogram att redigera med, för sony vegas är väl adobe och betal nu va?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

@Multithread: Ont om batterier just nu. Beställt 2 st från Kjelle men de var restade trotts positivt lagersaldo. kollade webben och Hobbex skulle ha inne i sin lagerbutik i Borås. Åkte tre mil dit för att veta att de bara sålde över Internet (databasfel) och fick åka tre mil hem igen utan batteri. Bara för mig att vänta på att Kjelle ska få in dem igen. Ska man gå efter min väntan på beställa DJI Osmo Mobile 2 från Elefun 24.01.2018 kan det ta tid om man inte beställer direkt från dyrare Dji-shoppen. 3 månader väntan på gimbalen och inte fått ännu så om jag får batterierna innan sommaren är ytterst tveksamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Multithread: Ont om batterier just nu. Beställt 2 st från Kjelle men de var restade trotts positivt lagersaldo. kollade webben och Hobbex skulle ha inne i sin lagerbutik i Borås. Åkte tre mil dit för att veta att de bara sålde över Internet (databasfel) och fick åka tre mil hem igen utan batteri. Bara för mig att vänta på att Kjelle ska få in dem igen. Ska man gå efter min väntan på beställa DJI Osmo Mobile 2 från Elefun 24.01.2018 kan det ta tid om man inte beställer direkt från dyrare Dji-shoppen. 3 månader väntan på gimbalen och inte fått ännu så om jag får batterierna innan sommaren är ytterst tveksamt.

Ojoj, låter inget vidare.

Jag skulle vilja få min inom 2 veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Hoppar in, ny med en begagnad ph3-adv, skitkul. Ska anpassa den för vatten, och efter det så blir det lite fiskefilmer för husbehov. Har använt "Handbrake" med .264 och 1080p60 och vimeo preset. Men vad ska jag använda innan jag skickar till lantmäteriet? Har de krav på viss kvalitet? Känner inte för att försöka få iväg filer på över 100MB.

Nån preset som är bra att få ned storleken extremt?

Edit: Gärna ett tips på gratisprogram att redigera med, för sony vegas är väl adobe och betal nu va?

Da Vinci resolve, fritt och mycket kompetent tycker jag.

Tar kanske en timma att förstå och sedan är du igång och redigerar och exporterar.

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Da Vinci resolve, fritt och mycket kompetent tycker jag.

Tar kanske en timma att förstå och sedan är du igång och redigerar och exporterar.

Ska ta en titt, tack. Ska inte redigera så mycket, kanske lite färgkorrigering och klipp. Fick ett ND16 filter med, ruggigt fin solnedgång men kanske sämre efter sol nedgången...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Ser att Elgiganten verkar ha rätt skaplig rabatt på Mavic Pro nu. Jag blir riktigt sugen, är det på gång något nytt som gör att de sänker så kraftigt eller vad handlar det om? 7790:- inkl frakt för DJI Mavic Pro och två extra batterier, och finns i lager. Väldigt mycket billigare än närmaste konkurrent på prisjakt (Rajala, aldrig hört om själv). Komplett tar 12490 inkl frakt för detta paket verkar det som.

https://www.elgiganten.se/product/foto-video/dronare-och-gadgets/DJIMAVICPROCO/dji-mavic-pro-dronare-2-extrabatterier-och-vaska

Jag slog till på en Mavic Pro, däremot endast grundpaketet med drönaren, fjärrkontroll och 1 batteri osv. De hade sänkt den till 5990kr så kunde inte motstå!

Hade någon dag innan detta slagit till på en Dji Spark även denna från Elgiganten så blev till att lämna tillbaka denna och även begära refund för försäkringen/Care refresh.

Nu väntar jag på leverans på Mavic Pro då den var slut i lager, ska komma senast fredag enligt dem!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@wzaa: riktigt kul, grattis till ett grymt köp! Jag missade att själv få iväg beställningen snabbt nog och på lördagen var de slut, föga förvånande. Det var verkligen en kanondeal!

Fly safe!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)