Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Xurique:

EXAKT samma här istället för de vanliga 2-4 veckor för ett paket så tar det nu 2-4veckor + 3-4veckor för postnord är hjärndöda eller ngt...

Fick hem 3 brev om att jag skall betala om jag vill ha ut paketen.
Betalar..... idag 3+ veckor senare har jag fått 1 av paketen.....
Ligget ett 4e brev här bredvid som jag inte känner för att betala....

Så dem börjar ta betalt för att göra en tjänst (som förr var gratis) och resultatet är veckor av väntan?

Det bästa är väll att jag försökt ringa flera ggr och slutar oftast med att samtalet bryts.......

Nä detta var det mest idiotiska dem kunnat hitta på

Förr kostade tjänsten 125 kr men utfördes inte som den skulle, nu utför de den som de ska och har sänkt avgiften till 75 kr.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

PostNord hänvisar till Tullverket, Tullverket hänvisar till PostNord... Får se hur svårt det blir att få ut något tull-id från dem.

Testa att göra en reklamation på Postnords sida. Får du inget tull-id av Postnord och du betalat med kort (inte swish), kan du sedan testa att reklamera korttransaktionen via banken och se vad som händer. Enligt avtalet med Postnord ska du ju i vissa fall överklaga till Tullverket och då är ju det minsta man kan begära att Postnord ska göra det möjligt för dig att överklaga till Tullverket.

Skrivet av VadSaDu:

Tror nån har stulit mitt paket från Kina jag betalade för den 11'e april då brevet kom till Sverige..jag har spårningsnummer men Postnords hemsida kan inte hitta brevet.

Få se om man får det till nästa vecka annars får man ringa in till Postnord igen för att höra en lam ursäkt från de.

Jag fick en pappers-avi om avgift för ett paket från Japan den tionde april och betalade samma dag. Paketet dök sedan upp i torsdags. Om du betalade dagen efter och det då var samma fördröjning, borde paketet ha dykt upp igår, men eftersom det tar så lång tid för Postnord att skicka något från Örebro till mottagaren, får man nog räkna med att leveranstiden kan variera en del.

Skrivet av gaminggirl:

Förr kostade tjänsten 125 kr men utfördes inte som den skulle, nu utför de den som de ska och har sänkt avgiften till 75 kr.

Postnord utför inte alls tjänsten som de ska. Läser du kommentarerna på Postnords Facebooksida, ser du att Postnord även tar ut moms för en massa försändelser från EU-länder och sådant. Även här i tråden var det väl nyligen någon som inte höll med om Postnords åsikt att Nederländerna eller Estland inte var med i EU.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Tullverket ska ju ha tulldeklarationen i mottagarens namn om PostNord agerat direkt ombud, man borde alltså kunna kräva ut tull-id av Tullverket genom att uppge ens namn. Om inte annat ska man kunna kräva ut registerutdrag i enlighet med personuppgiftslagen. Sen är ju PostNords system tillfälligt, så där måste man räkna med problem och fördröjningar, men har det inte ens gått två veckor kan man inte direkt börja tala om att de snott/tappat bort paketet. Även om de fått klarering så måste de ju arbeta med att skicka ut tidigare försändelser som inte kommit iväg först.

Det är först när ett mer permanent system kommer på plats som man kanske kommer kunna följa processen lite närmare, PostNord är såklart skyldiga att se till så faktura och kvitto kommer och behöver bli bättre på att underlaget (bilden) syns, tull-id är dock inget de vet om när du betalar. Tullverket behöver nog införa i sin framtida webbtjänst att man ser sina utförda tulldeklarationer där, och kan överklaga direkt från tjänsten.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om inte annat ska man kunna kräva ut registerutdrag i enlighet med personuppgiftslagen.

Det förstås. Om jag kräver ut en lista på allt Postnord vet om mig, står förstås tull-id med där någonstans bland allt annat.

Skrivet av Petterk:

men har det inte ens gått två veckor kan man inte direkt börja tala om att de snott/tappat bort paketet.

Ja, det låter ju som att det kan ta allt från några dagar till några veckor, så det kan nog dröja ett tag till.

Skrivet av Petterk:

PostNord är såklart skyldiga att se till så faktura och kvitto kommer och behöver bli bättre på att underlaget (bilden) syns, tull-id är dock inget de vet om när du betalar.

Tull-id får de dock kännedom om senare. I och med att de har mottagarens e-postadress (anges på betalsidan), kan man dessutom enkelt skicka över uppgiften automatiskt till mottagaren.

Skrivet av Petterk:

Tullverket behöver nog införa i sin framtida webbtjänst att man ser sina utförda tulldeklarationer där, och kan överklaga direkt från tjänsten.

Det låter som en smart idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Tullverket ska ju ha tulldeklarationen i mottagarens namn om PostNord agerat direkt ombud, man borde alltså kunna kräva ut tull-id av Tullverket genom att uppge ens namn.

Kontaktade Tullverket så fort jag betalat, de ger inte ut någonting utan säger bara "be om tull-id från PostNord". Frågan är alltså om de ens har tillgång till någon detaljerad information i sina databaser eller måste be PostNord om allting. Hade ju varit mycket enklare om de hade en försändelse = ett tull-id, så man kunnat se det direkt på inbetalningssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Kontaktade Tullverket så fort jag betalat, de ger inte ut någonting utan säger bara "be om tull-id från PostNord". Frågan är alltså om de ens har tillgång till någon detaljerad information i sina databaser eller måste be PostNord om allting. Hade ju varit mycket enklare om de hade en försändelse = ett tull-id, så man kunnat se det direkt på inbetalningssidan.

Eftersom de inte förbetalar och inte redan gjort deklarationen så finns det ju inget tull-id när du betalar. Krävs alltså att man frågar om det i efterhand, och deras kundtjänst är underbemannad.

Tullverket är nog vana med att ha och göra med företag, och där kan ju en kund ha flera hundra tusen deklarationer, då är det enklare att hänvisa till ombudet. Tullverket jobbar ju främst via deras elektroniska kanaler, och det har alltså skickats över till PostNords affärssystem. Är sånt administrativt jobb ett ombud skulle ta betalt för normalt sett, när det handlar om att ta fram uppgifter. Både Tullverket och PostNord är dock tvungna att lämna ut vilka personuppgifter de har om dig och varför om du gör ett registerutdrag, så det ska gå att få informationen från bägge. Dock tar det ju ett bra tag att få något från PostNord vilken väg du än går. Tur att du har 3 år på dig där faktiskt.

PostNord skulle kunna utveckla en webbtjänst där allt detta dyker upp, men Tullverket har själva annonserat att de planerar en webbtjänst riktad mot privatpersoner och skulle själva kunna ha informationen där istället för att hänvisa till någon annan, det är ändå information de måste tillhandahålla för sånt du deklarerar själv när de fått fram webbtjänsten.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Borde väl inte varit något problem att tilldela tull-id för allt direkt och sen bara makulera det som inte betalas, typ som vilken affär som helst där man kan avbeställa saker.

Det hela känns ganska bakvänt nu, låter som om PostNord sitter på all information och PostNord gör allt, men du måste ändå gå via Tullverket för att kunna hantera ett sådant ärende, som i sin tur bara går till PostNord med det, hade ju varit smidigare om man kunnat gå till dem direkt då, även om jag fattar att de kanske inte hade varit möjligt att ge dem sådana befogenheter. Hurra för byråkrati.

Hur som är det inte OK för PostNord att i sin FAQ hänvisa till Tullverket när de vet mycket väl att Tullverket inte kan/vill göra något utan tull-id från dem själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

@Petterk: Borde väl inte varit något problem att tilldela tull-id för allt direkt och sen bara makulera det som inte betalas, typ som vilken affär som helst där man kan avbeställa saker.

Det hela känns ganska bakvänt nu, låter som om PostNord sitter på all information och PostNord gör allt, men du måste ändå gå via Tullverket för att kunna hantera ett sådant ärende, som i sin tur bara går till PostNord med det, hade ju varit smidigare om man kunnat gå till dem direkt då, även om jag fattar att de kanske inte hade varit möjligt att ge dem sådana befogenheter. Hurra för byråkrati.

Hur som är det inte OK för PostNord att i sin FAQ hänvisa till Tullverket när de vet mycket väl att Tullverket inte kan/vill göra något utan tull-id från dem själva.

Då måste de förbetala och redan ha gjort tulldeklarationen innan du betalar, betalar du inte så behöver de skicka in ogiltigförklarande i det fallet och det var nog inte aktuellt under övergångstiden. Nu gör de inte importdeklarationen fören du betalat, och de behöver inte skicka in någon miljon ogiltigförklarande av tulldeklaration eller vad de skulle drabbas med annars. Än så länge är det ju drygt 500 000 försändelser som ska tillbaka. Varken PostNord vill nog skicka 500 000 ogiltigförklarande eller Tullverket ta emot dessa på en tidsrymd av 1.5-2 månader. Det är inte någon beställning som görs, utan antingen lämnar de in en deklaration eller inte. Många andra speditörer förbetalar och har redan tullat åt dig, men de behöver inte hantera flera hundra tusen outhämtade/okvitterade försändelser som åker i retur.

PostNords tjänster mot konsumenten här är utvecklade på drygt 2 veckor när det gäller betalningssidan, kundtjänst är inte utbildade eller har fått tillräcklig bemanning. Inläsning och allt är i stort sett manuell. På den här sidan är PostNord mest van att arbeta mot företag också, och där kan de dela informationen mellan affärssystemen, för att göra informationen tillgänglig för privatpersoner måste webbtjänster utvecklas. Det kommer säkert ske förändringar i framtiden, men först måste folk vänja sig vid att de inte kan smuggla.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Menade inte att de skulle göra och skicka in fullständiga deklarationer utan bara hämta ut/reservera ett tull-id (även om det i ett automatiserat system inte borde ha varit något problem oavsett) men det låter som om implementationen av systemet var helt hopplöst förhastat.

Hela det här spektaklet är ju specifikt inriktat på privatpersoner så att säga att Tullverket och PostNord är företagsinriktade är ingen ursäkt. Klarar de inte av uppgiften på ett vettig sätt så skulle de ha påpekat detta till regeringen som sedan borde ha lyssnat. Kanske skulle de ha försökt utöka förtullningen progressivt (förslagsvis med de faktiskt inkomstbringande försändelserna först) medan de utvecklade ett robust och fullt fungerande system, istället för att stänga av kranen helt, implementera något skräp som sen kanske bara blir svårt att komma bort från, krascha den internationella postgången, rasera sin image (vad som nu var kvar av den) och hantera/lagra 500 000 paket till ingen nytta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

....... Det kommer säkert ske förändringar i framtiden, men först måste folk vänja sig vid att de inte kan smuggla.

Det är nog inte dom två och femtio i moms för ett mobilskal för en tia dom är ute efter, det är den där avgiften på sjuttiofem kronor för ingenting som är den stora lockelsen.

Vår regering är pank, har haft noll koll på ekonomin, pantsatt allt, skuldsatt dina barn och barnbarn, nu lyser desperationen igenom mer och mer.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

@Petterk: Menade inte att de skulle göra och skicka in fullständiga deklarationer utan bara hämta ut/reservera ett tull-id (även om det i ett automatiserat system inte borde ha varit något problem oavsett) men det låter som om implementationen av systemet var helt hopplöst förhastat.

Hela det här spektaklet är ju specifikt inriktat på privatpersoner så att säga att Tullverket och PostNord är företagsinriktade är ingen ursäkt. Klarar de inte av uppgiften på ett vettig sätt så skulle de ha påpekat detta till regeringen som sedan borde ha lyssnat. Kanske skulle de ha försökt utöka förtullningen progressivt (förslagsvis med de faktiskt inkomstbringande försändelserna först) medan de utvecklade ett robust och fullt fungerande system, istället för att stänga av kranen helt, implementera något skräp som sen kanske bara blir svårt att komma bort från, krascha den internationella postgången, rasera sin image (vad som nu var kvar av den) och hantera/lagra 500000 paket till ingen nytta.

Alltså det är bara ombudet som behöver hantera dessa frågor, och det är ju ombudet som verkligen inte velat följa lagen och därför de inte har system och kundtjänst på plats. Bara PostNord som kan beläggas för det. PostNord väntade till mitten av februari innan de tog beslut i frågan. Hur de skulle lägga upp det kunde inte någon annan besluta om, det finns flera sätt att se till att försändelserna är förtullade innan de levereras.

Tullverkets system är fullt tillräckliga för tullombuden, de gör importdeklarationer och betalar och får tullklareringsmeddelande helt elektroniskt. Ombuden som sen får kommunicera med sina kunder i första hand. Tullverket har dock sagt att de ska införa en webbtjänst för privatpersoner, men det är ju inget som speditörer/ombud kan hänvisa till innan den är på plats.

PostNord har inte ens funktionell maskinell sortering och inläsning av uppgifterna på plats, människor måste tolka exportdeklarationerna på breven/paketen och det är ju i detta ledet problemen börjar, de har inte folk till att göra arbetet och gör därför fel i många fall. Sen är det ju inte Tullverkets eller PostNords fel att mycket av tullhandlingarna inte kunnat skickats elektroniskt, utan det beror ju på avsändande speditör, det måste vara något de erbjuder till t.ex. e-handlarna för att det ska fungera.

Slutar folk beställa saker som de inte tänker hämta ut/betala för så kanske PostNord kan börja med att förbetala försändelserna. Finns ingen större vits för Tullverket att utveckla ett system för att reservera tull-ids för potentiella deklarationer – det är ju sånt PostNord får när de lämnar in deklarationerna och löpande skulle kunna meddela kunderna via en webbtjänst som kräver mobilt bankid för identifiering eller bara skriva en liten rutin i affärssystemet som mailar ut dessa när de skapats. Är inget måste vid själva betalningen. PostNord hade kunnat fixat det om de hade börjat arbeta med det i mitten av januari istället. Tullverket skulle också kunna slå upp vilket tull-id det är på namn och kollid, men de kommer säkert vara lite hårdare på hur de lämnar ut sådana uppgifter. Så omprövningsenheten kommer vilja ha tull-id, för det är tull-id:t som hänvisar till beslutet/ärendet du vill ompröva/ändra och om du postar eller mailar Tullverket som privatperson så ber du i princip någon på Tullverket att fylla i en blankett åt dig och det är alltså redan ett förenklat förfarande för privatpersoner. Tullverket borde inte behöva erbjuda mer hjälp än så, då det normalt är något som speditören/ombudet ska kunna tillhandahålla – hur vet du annars vad du betalat för? De får se till att skicka kvittens när de utfört arbetet de ålagts sig så är problemet ur världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Det är nog inte dom två och femtio i moms för ett mobilskal för en tia dom är ute efter, det är den där avgiften på sjuttiofem kronor för ingenting som är den stora lockelsen.

Vår regering är pank, har haft noll koll på ekonomin, pantsatt allt, skuldsatt dina barn och barnbarn, nu lyser desperationen igenom mer och mer.

Att små försändelser ska betala moms handlar mer om att företag inte ska hitta kryphål för att slippa undan moms och oschysst konkurrera med företag inom landet. Det var inte kineser eller speditionsavgifter de tänkte på när det infördes i början av 90-talet. Kina har för den delen också moms på all postorder från utlandet. Statsskulden växer inte, den är lägre i penningvärde idag än när regeringen tillträdde, så bara argumentationsfel du kommer med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Fast i det läget hade PostNord inte sänkt avgiften från 125:- till 75:- för lägre värden än 1500:-, och man hade definitivt inte valt att låtsas som om det inte var deras ansvar från början, utan stenhårt krävt in de pengarna för alla försändelser sedan drygt 25 år tillbaka... Jag är inte riktigt införstådd med hur du resonerar, men hur det än är, verkar din slutledning... fel.

Skrivet av SWIN:

Låter spännande. Pengarna vi pratar om här dock, de 75:-, går inte till staten, så jag vet inte riktigt vad du menar här i heller.

Skrivet av Kommenterande:

Postnord utför inte alls tjänsten som de ska. Läser du kommentarerna på Postnords Facebooksida, ser du att Postnord även tar ut moms för en massa försändelser från EU-länder och sådant.

Uh.. PostNord utför tjänsten, som de ska. Vad de däremot också gör är påför moms, och avgift, på en del inom EU försändelser, helt felaktigt. Vilket självklart ska reklameras.

Fick för övrigt en försändelse från FedEX i veckan. Som definitivt skulle momsats, och de skulle antagligen ha krävt en avgift för det. 2,5% av momsen, eller minst 120:-, tror jag. I nuläget har jag inte lyckats få fram informationen på om de tänker skicka en faktura på 42:- plus sin avgift, eller om de "missat" mitt paket. Och eftersom det är så så har jag naturligtvis inte hört av mig till Tullverket angående att betala momsen på försändelsen i heller. De har dock fortfarande inte lyckats producera några bra svar på var de vill ha momsen från de nu nästan 40 olika försändelserna jag fått via PostNord sedan årsskiftet, inte betalat moms på, och försöker få betala moms på. Totalt en summa på nästan det dubbla mot försändelsen via FedEX. Så drygt 2kr i moms / försändelse. Tullverket är helt enkelt inte intresserade av småpengar från privatpersoner, och har inga rutiner för att hantera det, vad det verkar som.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Är väl tur om du slipper, då 120 SEK exkl moms är ganska saftigt.

Permalänk

Fine jag står ut med avgiften men det är helt oacceptabelt att det ska ta 4veckor att få sina grejer efter man betalt avgiften!

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fick för övrigt en försändelse från FedEX i veckan. Som definitivt skulle momsats, och de skulle antagligen ha krävt en avgift för det. 2,5% av momsen, eller minst 120:-, tror jag. I nuläget har jag inte lyckats få fram informationen på om de tänker skicka en faktura på 42:- plus sin avgift, eller om de "missat" mitt paket. Och eftersom det är så så har jag naturligtvis inte hört av mig till Tullverket angående att betala momsen på försändelsen i heller.

De där expressbudfirmorna har aldrig riktigt lyckats hantera det där med moms på ett smart sätt. Ibland har de ringt på och velat ha betalt med kontanter vid leveransen, men de har aldrig någon växel och man får inte veta vad det blir för belopp före leveransen. Ibland har de skickat en faktura i efterskott flera månader efter leveransen så att man dessförinnan inte ska veta om man får betala moms till speditören eller om speditören rapporterat in rätt belopp till Tullverket. Speditören kan ju också råka göra fel så att man får betala hundra eller tusen gånger för mycket och så mycket pengar kanske man inte har råd att ligga ute med tills man fått överklagan hos Tullverket överstökad.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Så länge det inte gäller TNT Express överlever ni nog, men 150 kr eller vad det blir hos Fedex är redan bland de dyrare. Hur som helst, han kan vänta sig att få en faktura från Fedex på mer än varan inkl frakt kostade trotts att det inte var någon 10 krs-vara.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Så länge det inte gäller TNT Express överlever ni nog, men 150 kr eller vad det blir hos Fedex är redan bland de dyrare. Hur som helst, han kan vänta sig att få en faktura från Fedex på mer än varan inkl frakt kostade trotts att det inte var någon 10 krs-vara.

Jag syftade inte på speditionsavgiften utan på att det kan bli problem om speditören t.ex. anger att värdet är 10.000 dollar istället för 10.000 yen (blir ungefär hundradubbling av momsen plus att tull tillkommer). Det var ju någon för ett par sidor sedan som råkade ut för att Postnord inte kunder skilja på USA-dollar och USA-cent t.ex. Då tvingas man ligga ute med pengarna tills överklagandet är avklarat.

Permalänk
Medlem

Jag syftade inte på speditionsavgiften utan på att det kan bli problem om speditören t.ex. anger att värdet är 10.000 dollar istället för 10.000 yen (blir ungefär hundradubbling av momsen plus att tull tillkommer). Det var ju någon för ett par sidor sedan som råkade ut för att Postnord inte kunder skilja på USA-dollar och USA-cent t.ex. Då tvingas man ligga ute med pengarna tills överklagandet är avklarat.

Tvingas och tvingas, du kan ofta ändra/rätta direkt via speditören i de fallen även om så inte är gratis, saken är ju den att speditionsavgifterna också kommer gå upp om de råkar tiodubbla värdet på försändelsen i många fall. Sen måste de ju gå till Tingsrätten för att få dig betala i det fallet. Förhoppningsvis ringer de dessutom om de står och deklarerar en försändelse för 10 000 USD. Att betala en sådan försändelse är nog inget alternativ för många hur som helst. Förhoppningsvis har en rättelse gjorts innan Tingsrätten tar upp ärendet.

Förlorar du i Tingsrätten är dröjsmålsräntan billigare än att t.ex. ta det på kreditkortet hur som helst.

Fedex kostar minst 150 kr i speditionsavgift, men Fedex-ägda TNT Express tar 295 kr – så med det alternativet är du alltid körd så vida du inte beställde något så dyrt att 295 kr är försumbart.

Permalänk

Jag skrev till tullverket angående köp under 300kr från privatperson till privatperson och fick följande svar:

Citat:

Sker en försäljning från en privatperson till en annan privatperson, till exempel via e-bay, och varan är värd max 300 kronor kan du yrka på skattefrihet. Det får, som du redan vet, inte vara ett postorderköp, det vill säga inte kommersiell handel.

Du ska lämna en importdeklaration där du redovisar ditt köp och yrkar på skattefrihet. Du ska kunna bevisa att köpet skett från en privatperson till exempel med ett kontoutdrag tillsammans med ett utdrag/skärmklipp från e-bay där det framgår att köpet skett från en privatperson.

Kommer ditt paket i postflödet är det Postnord som gör din importdeklaration vilket du kommer att få betala 75 kronor i administrativ avgift för.

Tar Postnord ut moms på din vara får du begära en ändring av importdeklarationen hos oss för att få tillbaka momsen du betalat.

Du gör så här:
Du ansöker genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande till Tullverket och berätta vad du anser är fel.

Följande uppgifter behöver vara med:
tull-id (den kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror som du hittar på fakturan från transportföretaget som har fraktat din vara)
dina bankuppgifter (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer).
Bifoga även ett kontoutdrag (från ditt bankkonto eller från Paypal) som visar summan du har betalat för varan. Skicka brevet eller e-postmeddelandet till:

E-postadress: omprovning@tullverket.se

Postadress:
Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Min följdfråga blir då om det ens är lagligt för dem att ha en rutin där de felaktigt tar ut en avgift på 75kr som jag måste betala för att sedan behöva ompröva för att kunna få tillbaka den moms som de med hjälp av avgiften felaktigt krävt mig på? Vem kan man vända sig till för att få detta prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlfrode:

Jag skrev till tullverket angående köp under 300kr från privatperson till privatperson och fick följande svar:

Min följdfråga blir då om det ens är lagligt för dem att ha en rutin där de felaktigt tar ut en avgift på 75kr som jag måste betala för att sedan behöva ompröva för att kunna få tillbaka den moms som de med hjälp av avgiften felaktigt krävt mig på? Vem kan man vända sig till för att få detta prövat?

Det är du som måste bevisa att det inte rör sig om handel/verksamhet. Det måste du i princip göra innan de släpper försändelsen, och det räcker med en länk till Ebay-affären för att se att det rör sig om verksamhet så hur du ska lyckas vet jag inte. Tullombudet du ska vända dig till i första hand.

Rätta/ändra tulldeklarationen i efterhand kan bara Tullverket göra (du kan själv vända dig till Tullverket eller ta hjälp av speditören/ombudet mot en avgift). Avgiften behöver reklameras separat.

Du måste inte betala innan de släpper försändelsen om det rör sig om gåva eller icke-kommersiell försändelse under respektive beloppsgräns, men ombudet kan bara gå efter de uppgifter den har.

En privat avsändare kan var och är oftast kommersiellt verksam, så de går på uppgifterna de har till att börja med – PostNord har dock inte lämnat uppgifterna till Tullverket innan du betalat.

Permalänk
Medlem

@karlfrode: Detta var dessutom något jag redan hade svarat på.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

En privat avsändare kan var och är oftast kommersiellt verksam, så de går på uppgifterna de har till att börja med – PostNord har dock inte lämnat uppgifterna till Tullverket innan du betalat.

Är det alltså postorder om privatpersonen är "kommersiellt verksam" men inte postorder om vederbörande inte är "kommersiellt verksam"? Vad avgör om personen är kommersiellt verksam eller ej? Är det samma definition som skillnaden mellan inkomst av hobby och inkomst av näringsverksamhet i skattelagstiftningen?

Permalänk
Medlem

Är det alltså postorder om privatpersonen är "kommersiellt verksam" men inte postorder om vederbörande inte är "kommersiellt verksam"? Vad avgör om personen är kommersiellt verksam eller ej? Är det samma definition som skillnaden mellan inkomst av hobby och inkomst av näringsverksamhet i skattelagstiftningen?

Skulle nog säga att om det är annat än en tillfällig försäljning så är det någon form av näringsverksamhet. Alltså en knalle på marknaden är näringsverksamhet om den är återkommande på marknader, någon som säljer på en marknad för några tusenlappar en gång i sitt liv bedriver inte näringsverksamhet. Har säljaren en Ebay-butik med massor varor listade så är det fråga om ekonomisk verksamhet och således kommersiellt skulle jag säga, men det finns ingen definition.

Det finns i Sverige ingen beloppsgräns på vad som är en beskattningsbar person, men tullregler har självklart inte med saken att göra där. Vi har däremot infört skattebefrielse på företag med omsättning på högst 30 000 SEK numera, det är en befrielse t.ex. en hobbyverksamhet kan använda. Hobbyverksamhet kan dock vara momsregistrerad och betala moms även om de omsätter mindre, sen kan en hobbyverksamhet också omsätta mer än så, det är mer om verksamheten drivs i vinstsyfte eller inte som styr där. Svenska regler har ingen inverkan på om personen i hemlandet anses som verksamhet och skattepliktig hur som helst. I Sverige blir dock någon som säljer på Tradera för i snitt 5000 kr/mån (eller 2500 kr/mån för den delen) ansedd som ekonomisk verksamhet, och någon som säljer för de beloppen gör det såklart bara vid sidan av annat. Om personen kan försörja sig på verksamheten eller inte har alltså ingen betydelse för om det är kommersiellt eller inte.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Svenska regler har ingen inverkan på om personen i hemlandet anses som verksamhet och skattepliktig hur som helst.

Men det är väl endast svensk lag som har inverkan på om det räknas som postorder eller ej, oavsett hur personen beskattas i hemlandet?

Är det kanske så att det inte räknas som postorder om personen inte skulle ha behövt momsregistrera sig själv om försäljningen hade skett i Sverige?

Permalänk
Medlem

Men det är väl endast svensk lag som har inverkan på om det räknas som postorder eller ej, oavsett hur personen beskattas i hemlandet?

Är det kanske så att det inte räknas som postorder om personen inte skulle ha behövt momsregistrera sig själv om försäljningen hade skett i Sverige?

Det är två olika lagar, så jag skulle nog säga att det inte har någon som helst betydelse. Vad olika medlemsländer har för gräns när moms ska börja tas ut styr ju inte om varor som tas in i unionen ska betala importskatter. Eftersom det är unionens tullregler vi talar om skulle man behöva kolla hur de resonera när direktiven togs fram. Kanske räcker att läsa hur regeringen resonera dock.

Om det rör sig om annat än tillfällig verksamhet/försäljning är det dock glasklart att du ska betala importmoms hur som helst. Varken svensk domstol eller EU-domstolen skulle döma på något annat sätt. En privatperson behöver inte registrera företag bara för att den omsätter miljoner, har du F-skatt bedrivs fortfarande all verksamhet av dig som privatperson. Går alltså inte att säga att det måste vara ett företag med skild ekonomi eller som agerar under eget namn som säljer varan.

Permalänk
Medlem

Ber om överseende ifall frågan redan har tagits upp, 91 sidor är mycket att gå igenom.

Om jag beställer en vara från Kina för 500 kr, ska jag betala moms på varans värde + postens deklarationsavgift eller endast på varan?

D.v.s. 575 x 1.25 eller (500 x 1.25) + 75?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ber om överseende ifall frågan redan har tagits upp, 91 sidor är mycket att gå igenom.

Om jag beställer en vara från Kina för 500 kr, ska jag betala moms på varans värde + postens deklarationsavgift eller endast på varan?

D.v.s. 575 x 1.25 eller (500 x 1.25) + 75?

Speditionsavgiften inkluderar moms, den är på 60 kr exkl moms. Du ska betala för moms på varans värde och frakt, alltså vad du betalade för varan, betalade du 381 Yuan inklusive frakt så är det vad exportören ska skriva på försändelsen och det du ska betala moms på. Ska alltså då landa på cirka 700 kr totalt.

Permalänk
Medlem

Mina mobilskal slank igenom, skönt med lite flyt ibland.

Permalänk
Avstängd

Hur kan företag som säljer på Tradera vars produkter levereras direkt från Kina garantera att jag som säljare inte åker på Postnords ockeravgift?

Här är ett företag som säger i sin objektbeskrivning:

Vi erbjuder Kinashopping helt utan avgifter från Postnord.
De nya importreglerna som gäller från och med 1 mars för paket från Kina påverkar inte dig om du handlar av oss. Vi sköter införsel av paket, moms m.m. Det pris som står på Tradera och ev.fraktavgift är slutpriset. Du behöver inte oroa dig för att behöva betala något extra.
Leveransen av din order sker från vårt lager i Kina. Vi tar hand om allt och ser till att varan levereras hem till dig.
Beräknad leveranstid är ca 10-25 arbetsdagar.

Länk till objektet på Tradera

Förutsatt naturligtvis att inte varan FÖRST skickas till det svenska företaget som i sin tur skickar den vidare till mig!? Men de skriver ju uttryckligen att Leveransen av din order sker från vårt lager i Kina. Vi tar hand om allt och ser till att varan levereras hem till dig!!???

Ficklampan säljs ju vanligtvis för minst ett par hundra kronor i Sverige och företaget tar SEK 123.- + SEK 19.- i porto. Verkar märkligt om Postnords minimiavgift är SEK 75.- ?