Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Om alla i Sverige beställde 10 st småsaker för 1 kr / st varje månad, skulle Postnord få 90 miljoner paket varje månad att kräva sina idiotavgifter ifrån.

Bara hanteringen skulle kosta astronomiska summor, och likt en DDoS attack få hela systemet att braka ihop.

Är nog den enklaste vägen att få en ändring till stånd, och stoppa vansinnet.

Är nog ett enkelt sätt att skaffa dig tvångspsykiatrisk vård på, till någon annan nytta är det knappast. Sverige kommer inte införa tröskelvärden och om de så gjorde så tar ändå EU bort den möjligheten från 2021. Sen kan du ta och göra samma sak mot Kina, då de också har moms på alla postorderförsändelser från utlandet, och speditionsavgifter.

Säljarna du hittar dessa prylar på skulle såklart blockera Sverige så du inte kan fortsätta beställa också.

Permalänk
Medlem

Egentligen så borde PostNord göra som DHL: göra tulldeklareringen, skicka vidare paketet och sen skicka faktura till mottagaren på momsen+speditörsavgiften. Eftersom det mestadels är småkrams som beställs så hade man kunnat slippa omvägen kring ombud och delat ut det direkt till brevlådan.
Det hade blivit snabbare hantering, nuvarande system är bara löjligt mesigt, det håller inte att man kan välja att inte hämta ut den. Har man beställt en vara så får man ta ansvar för den!

Permalänk
Medlem

Har en fråga

De flesta paket är ju förbetalda så om ingen hämtar ut dem efter att betalt avgiften, är det inte billigare för PostNord att slänga paketen. Alltså vi importerar sopor, vilket är allvarligt i sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Egentligen så borde PostNord göra som DHL: göra tulldeklareringen, skicka vidare paketet och sen skicka faktura till mottagaren på momsen+speditörsavgiften. Eftersom det mestadels är småkrams som beställs så hade man kunnat slippa omvägen kring ombud och delat ut det direkt till brevlådan.
Det hade blivit snabbare hantering, nuvarande system är bara löjligt mesigt, det håller inte att man kan välja att inte hämta ut den. Har man beställt en vara så får man ta ansvar för den!

Hjälper inte, då du kan neka att kvittera för försändelsen (när budet kommer eller strunta i att hämta det hos DHL-ombudet) och då får DHL (eller vilken speditör du nu använder som kör samma lösning) skicka tillbaka försändelsen samt skicka in ett ogiltigförklarande av tulldeklarationen till Tullverket för att få tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har en fråga

De flesta paket är ju förbetalda så om ingen hämtar ut dem efter att betalt avgiften, är det inte billigare för PostNord att slänga paketen. Alltså vi importerar sopor, vilket är allvarligt i sig.

Har ingen koll på vad det kostar att lämna in 800 000 försändelser till återvinning. Skulle du be Örebro kommun att ta emot det skulle det kosta 6,50 kr per kilogram när det gäller elavfall åtminstone, sen tillkommer sorteringskostnader. Företag har i regel avtal direkt med t.ex. Stena. Enligt postavtalen och Tullverket så får de inte göra på det viset hur som helst dock.

Permalänk

Enligt lagen om frihet från skatt vid import (SFS 1994:1551) står i 4 § att: "Frihet från mervärdesskatt vid import ska medges för" :
3. en försändelse från en privatperson till en annan privatperson, utom om försändelsen består av alkoholhaltiga produkter eller tobaksvaror eller har ett värde som överstiger 45 euro
(https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...)

Skatteverket skriver vidare: "Varor som är tullfria enligt lagen om frihet från skatt vid import med mera, är också undantagna från momsplikt. " (https://www.skatteverket.se/.../kopavarorfranlanderutanfo...)

Som jag tolkar det ska då varor som säljs av privatpersoner på t.ex. e-bay inte momsas för och vara utan avgift. Mycket som säljs är begagnade varor från olika länder. Som jag ser det borde ovanstående även gälla nya varor som skickas mellan privatpersoner. Som det är nu blir ju de felaktigt momspliktiga och en felaktig avgift tas ut av postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlfrode:

Enligt lagen om frihet från skatt vid import (SFS 1994:1551) står i 4 § att: "Frihet från mervärdesskatt vid import ska medges för" :
3. en försändelse från en privatperson till en annan privatperson, utom om försändelsen består av alkoholhaltiga produkter eller tobaksvaror eller har ett värde som överstiger 45 euro
(https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...)

Skatteverket skriver vidare: "Varor som är tullfria enligt lagen om frihet från skatt vid import med mera, är också undantagna från momsplikt. " (https://www.skatteverket.se/.../kopavarorfranlanderutanfo...)

Som jag tolkar det ska då varor som säljs av privatpersoner på t.ex. e-bay inte momsas för och vara utan avgift. Mycket som säljs är begagnade varor från olika länder. Som jag ser det borde ovanstående även gälla nya varor som skickas mellan privatpersoner. Som det är nu blir ju de felaktigt momspliktiga och en felaktig avgift tas ut av postnord.

"6. försändelser som utgör ett led i en postorderförsäljning i andra fall än då försändelserna är sådana som avses i 4 § 4. Lag (2011:284). "

Köper du något på distans så är det postorder.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

"6. försändelser som utgör ett led i en postorderförsäljning i andra fall än då försändelserna är sådana som avses i 4 § 4. Lag (2011:284). "

Köper du något på distans så är det postorder.

På skatteverket står det under "Vad menas med postorderförsändelser?"
"Det innebär att ett företag säljer varor till en konsument utan fysisk kontakt, d.v.s. en handelsform som inte bygger på personlig försäljning."
(https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/$curr...)

Står inget om att privatperson>privatperson skulle vara postorder.

Dessutom står vidare:
"Det är däremot inte fråga om postorderförsändelser när ett detaljhandelsföretag köper in varor t.ex. via internet för vidareförsäljning till konsumenter. Det rör sig heller inte om postorderförsändelser när ett företag utan fysisk kontakt med säljaren köper in varor som ska användas i den egna rörelsen. I sådana fall gäller skattefriheten för importer av försändelser av lågt värde (högst 22 euro)."

Det borde väl betyda att jag inom mitt företag kan köpa in varor som ska användas i företaget och inte behöva betala moms eller postnordavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlfrode:

På skatteverket står det under "Vad menas med postorderförsändelser?"
"Det innebär att ett företag säljer varor till en konsument utan fysisk kontakt, d.v.s. en handelsform som inte bygger på personlig försäljning."
(https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/$curr...)

Står inget om att privatperson>privatperson skulle vara postorder.

Dessutom står vidare:
"Det är däremot inte fråga om postorderförsändelser när ett detaljhandelsföretag köper in varor t.ex. via internet för vidareförsäljning till konsumenter. Det rör sig heller inte om postorderförsändelser när ett företag utan fysisk kontakt med säljaren köper in varor som ska användas i den egna rörelsen. I sådana fall gäller skattefriheten för importer av försändelser av lågt värde (högst 22 euro)."

Det borde väl betyda att jag inom mitt företag kan köpa in varor som ska användas i företaget och inte behöva betala moms eller postnordavgift?

Alltså vad är det som är problem? Det du citerat tidigare gäller gåvor eller icke-kommersiella försändelser mellan privatpersoner, vad som är en gåva finns beskrivet i EU-direktivet bland annat och för att det kommit upp tidigare är det relevanta citerat i ett tidigare inlägg #17344902.

Det du nu länkat/citerat rör en helt annan fråga, då handlar det inte om privatimport längre.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alltså vad är det som är problem? Det du citerat tidigare gäller gåvor eller icke-kommersiella försändelser mellan privatpersoner, vad som är en gåva finns beskrivet i EU-direktivet bland annat och för att det kommit upp tidigare är det relevanta citerat i ett tidigare inlägg #17344902.

Det du nu länkat/citerat rör en helt annan fråga, då handlar det inte om privatimport längre.

Problem #1 är att som jag läser texten så är det inte fråga om postorder om jag som privatperson köper en begagnad pryl på e-bay från en privat säljare i ett land utanför eu. Däremot kommer postnord se det som det och ta ut en felaktig avgift.

Problem #2 är att om jag som företagare köper förbrukningsvaror i syfte att använda dem inom mitt företag från ett land utanför eu så rör det sig heller inte om postorder. Moms ska inte tas ut. Postnord kommer se det som det och ta ut en felaktig avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlfrode:

Problem #1 är att som jag läser texten så är det inte fråga om postorder om jag som privatperson köper en begagnad pryl på e-bay från en privat säljare i ett land utanför eu. Däremot kommer postnord se det som det och ta ut en felaktig avgift.

Problem #2 är att om jag som företagare köper förbrukningsvaror i syfte att använda dem inom mitt företag från ett land utanför eu så rör det sig heller inte om postorder. Moms ska inte tas ut. Postnord kommer se det som det och ta ut en felaktig avgift.

Det förutsätter att säljaren inte bedriver någon verksamhet. Vilket namn som står som avsändare är inte det som styr där, utan det måste falla under 2 kap, 4 § 5. Skulle det falla under det är det upp till och med 300 SEK som gäller, problemet med ditt tidigare inlägg är att du länkade bestämmelsen för gåvor.

Företag kan använda andra ombud än PostNord eller själv registrera sig som tullombud, och sen kan det fortfarande röra sig om postorderförsäljning när ett företag köper varor. Vill företag importera något för under 300 SEK inkl frakt kan de alltså göra det.

Permalänk
Medlem

Från Rådets förordning (EG) nr 1186/2009.

KAPITEL VI

Försändelser som skickas av en privatperson till en annan privatperson

Artikel 25

1. Om inte annat följer av artiklarna 26 och 27 ska varor i försändelser som skickas från ett tredjeland av en privatperson till en annan privatperson som är bosatt i gemenskapens tullområde få införas tullfritt, under förutsättning att denna import inte är av kommersiell natur.

Den befrielse som föreskrivs i denna punkt ska inte gälla för varor i försändelser som skickas från ön Helgoland.

2. I punkt 1 avses med försändelser av icke-kommersiell natur försändelser som

a) är av tillfällig natur,

b) innehåller varor uteslutande för personligt bruk av mottagaren eller hans familj, som inte genom sin art eller mängd tyder på att de importeras för kommersiella ändamål,

c) skickas av avsändaren till mottagaren utan någon som helst betalning.

Artikel 26

1. Den befrielse som avses i artikel 25.1 ska gälla för ett värde av 45 EUR per försändelse, inklusive värdet av de varor som avses i artikel 27.

2. Om det sammanlagda värdet per försändelse av två eller flera artiklar överstiger det belopp som anges i punkt 1 ska befrielse upp till detta belopp beviljas för de artiklar, för vilka befrielse skulle beviljas om de importerats separat, varvid det är underförstått att värdet av en enstaka artikel inte kan delas upp.

Dold text

Exemplet Tullverket har gällande 2 kap. 4 § 5 är följande –

Citat:

Exempel 3: En privatperson köper en vara av en annan privatperson. Inget talar för att säljaren är yrkesmässigt verksam. Varans värde är 300 kronor, det vill säga under värdegränsen för skattefrihet. Tullfrihet kan erhållas med stöd av artikel 23 i förordning (EG) nr 1186/2009 och skattefrihet med stöd av 2 kap. 4 § 5 lagen om frihet från skatt vid import.

Det är inget som gäller per automatik när säljaren är en privatperson eller för att de skickar i en privatpersons namn, är så fallet får man antingen kontakta kundtjänst för att styrka att så är fallet eller för att reklamera avgiften i efterhand (momsen måste du ompröva hos Tullverket).

Som jag tolkat regler tidigare så är det icke-kommersiella försändelser upp till och med 300 SEK, gåvor upp till och med 500 SEK. Är nog inget hål att leta efter. Denna möjlighet till icke-kommersiella försändelser riskerar också att försvinna då den är beroende av artikel 23 i Rådets direktiv 2009/132/EG som riskerar att upphöra när EU tar bort tröskelvärdet om ett par år.

Permalänk

Så jag beställde en sak som skickades från Nederländerna. Jag fick då en ett brev från Postnord att jag skulle betala 75kr + 20% moms. Men Nederländerna är väl med EU så då ska jag väl inte betala detta? Eller gäller detta från allt som skickas från utlandet?

Kan inte kontakta Postnord då telefonkön är oändlig, chatten blir jag frånkopplad från hela tiden, och de har inte svarat på mejlet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag beställde en sak som skickades från Nederländerna. Jag fick då en ett brev från Postnord att jag skulle betala 75kr + 20% moms. Men Nederländerna är väl med EU så då ska jag väl inte betala detta? Eller gäller detta från allt som skickas från utlandet?

Kan inte kontakta Postnord då telefonkön är oändlig, chatten blir jag frånkopplad från hela tiden, och de har inte svarat på mejlet ännu.

Du ska inte betala avgiften på paket som kommer inifrån EU. Är du säker på att det har skickats från Nederländerna, eller har du enbart beställt från en säljare i Nederländerna?

Permalänk
Skrivet av Soir:

Du ska inte betala avgiften på paket som kommer inifrån EU. Är du säker på att det har skickats från Nederländerna, eller har du enbart beställt från en säljare i Nederländerna?

Företaget är i Nederländerna och har sitt lager där. De gör saken som jag har beställt där, så jag är ganska säker på att den kommer därifrån, kan dock inte vara 100% säker. Men skulle va konstigt om den inte skickades där ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Företaget är i Nederländerna och har sitt lager där. De gör saken som jag har beställt där, så jag är ganska säker på att den kommer därifrån, kan dock inte vara 100% säker. Men skulle va konstigt om den inte skickades där ifrån.

Det ser du på bilden du kan få från PostNord. Avsändaren ska framgå, och är det från tredje land så finns det även en exportdeklaration påklistrad.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det ser du på bilden du kan få från PostNord. Avsändaren ska framgå, och är det från tredje land så finns det även en exportdeklaration påklistrad.

Hur får jag bilden från postnord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Det står i den här artikeln att Postnord införde hanteringsavgiften som inkluderar fast moms på 15 kr efter krav från staten via tullverket, så det är lite statligt styrt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddBPbz/postnord-maste-sk...

Ja staten / tullverket krävde att man började efterleva regelverket om moms på privatimport. PostNord, som insåg att ingen vill betala 125:- i avgift på ett paket där posten hanterat momsen, sänkte avgiften till 75:- för grejer med bara lite att betala på.

Skrivet av Kommenterande:

Testa att skicka en container själv och se vad rederiet ska ha.

Det har jag gjort ett par gånger. Det kostar ungefär 20 000:- att få en container från en containerhamn i USA, och till gårdsplanen utanför verkstan här i Helsingborg. Jag misstänker att det inte är många ören dyrare att skeppa den till Kina, från Sverige.

Skrivet av Petterk:

En 40-fot container kostar 25 000 kr att skicka, den rymmer 25 EUR-pallar och varje EUR-pall rymmer 500 brev (verkar rimligt, du kan lasta upp till cirka 2 meter på höjden).

Jag tror ditt antal brev är grovt i underkant. För att det bara ska få plats 500 försändelser, måste det vara halvstora lådor. Halvstora lådor är oftast lite dyrare grejer, så det kan vara värt PostNords hanteringsavgift. Pratar vi i stället småsaker i bubbelplast, och grå plastpåse, skulle jag gissa på att du får in flera tusen på en pall, och 2 meters höjd.
Däremot är jag inte alls säker på att det är så man skickar dem. Säckar, tror jag mer på. Men oavsett, jag tror din siffra är kraftigt i underkant, och man lugnt kan lägga på en nolla. Minst.

Skrivet av Mieriola:

Egentligen så borde PostNord göra som DHL: göra tulldeklareringen, skicka vidare paketet och sen skicka faktura till mottagaren på momsen+speditörsavgiften.

Gör DHL verkligen så? Det låter alldeles för lätt att börja köpa "gåvor", för ett par tusen spänn till exet, en kväll när man sitter på fyllan, och helt plötsligt sitter hon med flera hundra krimskrams försändelser, med hanteringskostnad på var och en. Börjar PostNord köra den varianten, kommer mångas liv bli förstörda, eftersom DHL åtminstone har rätt dyr frakt, vilket minskar mängden paket man lyckas köpa på fyllan, bara för att jävlas...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Börjar PostNord köra den varianten, kommer mångas liv bli förstörda, eftersom DHL åtminstone har rätt dyr frakt, vilket minskar mängden paket man lyckas köpa på fyllan, bara för att jävlas...

Som tur är så har jag absolut ingen i mitt liv som resonerar så!

Ser inte varför systemet ska behöva anpassas till något sådant. Får du hem ett paket du inte beställt så nekar du antingen mottagandet av paketet, eller kontaktar DHL om du redan fått det utdelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror ditt antal brev är grovt i underkant. För att det bara ska få plats 500 försändelser, måste det vara halvstora lådor. Halvstora lådor är oftast lite dyrare grejer, så det kan vara värt PostNords hanteringsavgift. Pratar vi i stället småsaker i bubbelplast, och grå plastpåse, skulle jag gissa på att du får in flera tusen på en pall, och 2 meters höjd.
Däremot är jag inte alls säker på att det är så man skickar dem. Säckar, tror jag mer på. Men oavsett, jag tror din siffra är kraftigt i underkant, och man lugnt kan lägga på en nolla. Minst.

Jag räknade på skrymmande och således är det konservativt. Det går ofta in mer, men har ingen anledning att överskatta, uppskattade priset vi får ut är ändå lågt.

Postburar med hjul har ofta samma yttermått som EUR-pallar, ett alternativ till dessa är ju wellkartong ovanpå en EUR-pall eller en bur (stål) som står direkt på pallen. Man vill nog ha något att stoppa säckarna i även om man skickar det så, enklare att fylla och tömma containern då.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Gör DHL verkligen så? Det låter alldeles för lätt att börja köpa "gåvor", för ett par tusen spänn till exet, en kväll när man sitter på fyllan, och helt plötsligt sitter hon med flera hundra krimskrams försändelser, med hanteringskostnad på var och en. Börjar PostNord köra den varianten, kommer mångas liv bli förstörda, eftersom DHL åtminstone har rätt dyr frakt, vilket minskar mängden paket man lyckas köpa på fyllan, bara för att jävlas...

DHL skickar bara fakturan om du kvitterat ut din försändelse, du kan neka den vid hemleverans eller inte hämta den hos ombudet då. De kan inte tvinga dig att ta emot grejerna. Ibland ringer de upp innan så du vet att du kommer få momsa och betala deras speditionsavgift. Hade PostNord kört den varianten hade allt blivit liggande hos ombuden i två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Hur får jag bilden från postnord?

Dyker den inte upp på moms.postnord.se när du anger kollid och postnummer så får du gå in på fliken Kund-service > Kontakta oss och klicka på Beställ innehållsinformation. Då ska den komma på din e-post inom 24 timmar (vardagar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har en fråga

De flesta paket är ju förbetalda så om ingen hämtar ut dem efter att betalt avgiften, är det inte billigare för PostNord att slänga paketen. Alltså vi importerar sopor, vilket är allvarligt i sig.

Det är väl bara bra, vi importerar redan sopor från Norge t ex.

Permalänk
Skrivet av SWIN:

Bara hanteringen skulle kosta astronomiska summor, och likt en DDoS attack få hela systemet att braka ihop.

Med andra ord kanske man skulle få vänta i ett halvår på en försändelse som man är villig att lösa ut för att Postnord skulle behöva hantera miljontals som skulle få skickas tillbaka. Dessutom skulle avgiften få höjas till flera tusen kronor per försändelse för att kompensera för Postnords extra kostnader.

Skrivet av Mieriola:

Egentligen så borde PostNord göra som DHL: göra tulldeklareringen, skicka vidare paketet och sen skicka faktura till mottagaren på momsen+speditörsavgiften. Eftersom det mestadels är småkrams som beställs så hade man kunnat slippa omvägen kring ombud och delat ut det direkt till brevlådan.
Det hade blivit snabbare hantering, nuvarande system är bara löjligt mesigt, det håller inte att man kan välja att inte hämta ut den. Har man beställt en vara så får man ta ansvar för den!

Med DHL:s system måste man deklarera varan innan den kan delas ut och det verkar främst vara detta som tar tid för Postnord. Att räkningen kommer i efterskott spelar egentligen ingen roll. Om det sedan kommer direkt i brevlådan, blir det bråk om försändelser som försvunnit och då kan inte Postnord veta om man talar sanning eller ej.

Skrivet av Frejoh466:

Så jag beställde en sak som skickades från Nederländerna. Jag fick då en ett brev från Postnord att jag skulle betala 75kr + 20% moms. Men Nederländerna är väl med EU så då ska jag väl inte betala detta? Eller gäller detta från allt som skickas från utlandet?

Om du köpte av en nederländsk säljare, ska du inte betala moms eller avgift till Postnord. Istället ska säljaren i Nederländerna ha betalat in moms, antingen till nederländska staten eller till svenska staten. Dessvärre verkar Postnord göra en massa fel, att döma av de kommentarer jag sett på Postnords Facebooksida: gåvor (momsfritt upp till 500 kr) misstas för varor, tidskrifter (momsfritt upp till 300 kr) misstas för annat (ej momsfritt), böcker (6% moms) och mat (12% moms) misstas för andra varor (25% moms) och försändelser från EU-länder misstas för försändelser från länder utanför EU.

Skrivet av Frejoh466:

Hur får jag bilden från postnord?

Gå till https://moms.postnord.se/ och fyll i kolli-id och postnummer så att du kommer till betalsidan. Lägg sedan till "/images" sist i webbadressen. Funkar inte bilden på den sidan (funkade inte för mig), går du tillbaka till https://moms.postnord.se/ och väljer sedan "kundservice" i nedre högra hörnet, sedan "kontakta oss" och "beställ innehållsinformation" och se vad som händer. I mitt fall kunde jag konstatera att beloppet stämde, så jag antog att det var rätt försändelse och försökte därför inte beställa extra information från Postnord.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Gör DHL verkligen så? Det låter alldeles för lätt att börja köpa "gåvor", för ett par tusen spänn till exet, en kväll när man sitter på fyllan, och helt plötsligt sitter hon med flera hundra krimskrams försändelser, med hanteringskostnad på var och en. Börjar PostNord köra den varianten, kommer mångas liv bli förstörda, eftersom DHL åtminstone har rätt dyr frakt, vilket minskar mängden paket man lyckas köpa på fyllan, bara för att jävlas...

Detta är inte bara ett hypotetiskt problem utan något som faktiskt förekommer. Läs denna artikel (du kan behöva gå in på sidan två gånger eftersom den beter sig konstigt om du inte redan har en kaka från sidan): kineser skickar konstiga försändleser till amerikaner som inte bett om dem. Om sådana skulle skickas till Sverige, skulle det nog komma avier om att betala moms+avgift till Postnord. Inget man gärna vill göra för något som man inte beställt och som bara är att slänga. Mottagaren måste alltså ha möjligheten att säga ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Som tur är så har jag absolut ingen i mitt liv som resonerar så!

Jag har råkat ut för bok, tidnings och varuprenumerationer i mitt namn, som jag definitivt inte beställt själv, och vet att det inte är helt ovanligt bland just tidningsprenumerationer. De har system för att hantera det hela, så problematiken där blir inte så stor... Men för paket där kostnaden rusar iväg fort, till en så liten insats, kan jag se många svartsjuka, & avundsjuka som ska hämnas någon förorätt skicka en mindre lastbil full med 10 cent grejer, med 75:- i avgift vardera när de hamnat i brevlådan.

Skrivet av Soir:

Ser inte varför systemet ska behöva anpassas till något sådant. Får du hem ett paket du inte beställt så nekar du antingen mottagandet av paketet, eller kontaktar DHL om du redan fått det utdelat.

Den funkar ju aldrig. Hur många som helst kommer ju öppna försändelsen, plocka ut grejen, försegla den, och höra av sig till PostNord, för att hävda att man aldrig beställt varan, och att de får stryka avgiften, och komma och hämta skiten. DHL har ju åtminstone för vana att skicka någon till din dörr, som förväntar sig att du ska bekräfta mottagandet, så du har en chans att göra något där och då, men att ändra på det efter att varan levererats, blir nog svårare.

Skrivet av Petterk:

DHL skickar bara fakturan om du kvitterat ut din försändelse, du kan neka den vid hemleverans eller inte hämta den hos ombudet då. De kan inte tvinga dig att ta emot grejerna. Ibland ringer de upp innan så du vet att du kommer få momsa och betala deras speditionsavgift. Hade PostNord kört den varianten hade allt blivit liggande hos ombuden i två veckor.

Ja, situationen blir då annorlunda mot om du fått grejerna i brevlådan. Jag ser inte riktigt hur det kan fungera i praktiken, så jag hoppas att PostNord inte gör en sådan förändring.

Skrivet av Kommenterande:

Detta är inte bara ett hypotetiskt problem utan något som faktiskt förekommer. Läs denna artikel (du kan behöva gå in på sidan två gånger eftersom den beter sig konstigt om du inte redan har en kaka från sidan): kineser skickar konstiga försändleser till amerikaner som inte bett om dem. Om sådana skulle skickas till Sverige, skulle det nog komma avier om att betala moms+avgift till Postnord. Inget man gärna vill göra för något som man inte beställt och som bara är att slänga. Mottagaren måste alltså ha möjligheten att säga ifrån.

Det där är ju en annan sak, men ger i slutändan samma problem för "mottagaren". Där är ju inte avsikten att ruinera mottagaren, eller åtminstone jävlas med dem, utan det är säljaren av någon vara som vill boosta sin rating / omdömen om sin vara, och någon köper därför en massa varor, och skickar till någon halvrandom mottagare. Jag begriper egentligen inte varför man inte bara skippar själva skickande, men jag antar att någonstans i ledet finns det en kontroll på försändelsen, så att något måste skickas, och därav en massa billigt krimskrams. Men visst blir effekten densamma som när någon surapa sitter och ska jävlas med sitt ex, och beställer 500 10 cent prylar till vederbörande, på fyllan en onsdag kväll...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, situationen blir då annorlunda mot om du fått grejerna i brevlådan. Jag ser inte riktigt hur det kan fungera i praktiken, så jag hoppas att PostNord inte gör en sådan förändring.

Åtminstone inte innan folks panikbeställningar och "wishlists" har arbetats igenom

PostNords lösning är ungefär densamma som i Kina, beror lite på var du bor i fastlandet, men det enklaste förfarandet där är att skicka in en kopia på ditt ID-kort på en webbplats och betala med WeChat verkar det som.

PostNord skulle också kunna förbetala/betala tulldeklarationen, men kräva att man godkänner försändelsen (och räkningen) innan den skickas vidare till brevlådan/ombudet. Något säger mig dock att Tullverket inte vill ha 800 000 begäran om ogiltigförklarande av tulldeklaration från PostNord, lösningen är nog uppsatt för att störa bådas verksamhet så lite som möjligt under kaoset.

Tullagerlösningen är bra om Tullverket får upp sin självdeklarations-webbtjänst för övrigt, frågan är mest vad PostNord kommer ta i tullagerkostnad när vi kommit dit.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det där är ju en annan sak, men ger i slutändan samma problem för "mottagaren".

Precis, ingen skillnad för mottagaren. Jag föredrar i sådana fall att det endast kommer några avier om att betala 75 kr plus moms men att det inte skickas något till kronofogden. Den som orsakat detta kan dock gärna få en räkning; det orsakar ju både mig och Postnord problem. Postnord måste gå igenom försändelserna och skicka ut avier, medan jag har svårt att finna riktiga avier (avseende sådant jag faktiskt beställt) bland alla felaktiga avier.

Skrivet av Petterk:

Tullagerlösningen är bra om Tullverket får upp sin självdeklarations-webbtjänst för övrigt, frågan är mest vad PostNord kommer ta i tullagerkostnad när vi kommit dit.

Avgiften är fortfarande 75 kr, i alla fall med det nuvarande systemet där man måste åka till Tullverket och lämna in en papperslapp. Det nya datasystemet kanske även förenklar Postnords hantering av självdeklarationerna så att avgiften kan sänkas.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Tänkte mest efter deras nya sorteringsmaskin kommit i bruk och när de kunnat automatisera stora delar Bör vara en fördel ibland att själv kunna ändra till de rätta beloppen, istället för att ompröva i efterhand vilket som. Hade vi dessutom kunnat göra en del av ombudets jobb så hade det varit trevligt om tullagerkostnaden kunde gå ner något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade vi dessutom kunnat göra en del av ombudets jobb så hade det varit trevligt om tullagerkostnaden kunde gå ner något.

Titta på bankerna. Du gör hela deras jobb med dina räkningar, men till skillnad från de gamla lapparna man postade in, som var gratis, så får man nu äran att betala för att göra jobbet åt dem.
Inte en chans att PostNord sänker priset med motiveringen att kunderna gör en del av arbetet.
Möjligen sänker man för att man tror att fler faktiskt är villiga att betala, och totalsumman blir högre än med dagens 75:-, men jag ställer mig tvivlande till att vi ser någon sänkning inom det närmaste...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Titta på bankerna. Du gör hela deras jobb med dina räkningar, men till skillnad från de gamla lapparna man postade in, som var gratis, så får man nu äran att betala för att göra jobbet åt dem.
Inte en chans att PostNord sänker priset med motiveringen att kunderna gör en del av arbetet.
Möjligen sänker man för att man tror att fler faktiskt är villiga att betala, och totalsumman blir högre än med dagens 75:-, men jag ställer mig tvivlande till att vi ser någon sänkning inom det närmaste...

Givetvis, i Norge är den ju på 158 NOK även när du gör den själv. I Finland är det däremot gratis när du gör det själv via Tulli (trotts att de fortfarande gör allt jobb och förifyllt uppgifter, samt aviserat dig) och i Tyskland kan du välja om du vill betala Deutsche Post 28,50 EUR eller åka ut till tullen.

Sen är det trotts allt dyrare att göra en girobetalning på blankett över post (kostar ett antal hundra om året extra och finns fortfarande) än att göra allt över internetbanken.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Tänkte mest efter deras nya sorteringsmaskin kommit i bruk och när de kunnat automatisera stora delar Bör vara en fördel ibland att själv kunna ändra till de rätta beloppen, istället för att ompröva i efterhand vilket som. Hade vi dessutom kunnat göra en del av ombudets jobb så hade det varit trevligt om tullagerkostnaden kunde gå ner något.

Några sidor bakåt i den här tråden var det ju någon som råkat ut för att Postnord inte kunde skilja på USA-dollar och USA-cent så att avgiften blev hundra gånger för stor och jag har på annat håll sett att folk klagat på att Postnord inte uppmärksammat att bokmomsen sänktes år 2002 utan tror att det ska vara 25% moms på böcker. Det förenklar förstås om man kan få rätt belopp direkt. Däremot kanske man inte kan få rätt belopp direkt om Postnord inte fattat att Nederländerna är med i EU (var väl någon som hade problem med det i den här tråden härom dagen) eftersom Tullverket överhuvudtaget inte vill ha in någon importdeklaration för sådana försändelser.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Titta på bankerna. Du gör hela deras jobb med dina räkningar, men till skillnad från de gamla lapparna man postade in, som var gratis, så får man nu äran att betala för att göra jobbet åt dem.

På den tiden då det var "gratis", hade vi inflation. Då kunde bankerna knycka pengar genom att betala ut för låg ränta. Nu har vi slopat inflationen och då går det inte längre att knycka pengar på det viset, så bankerna löser det istället genom att ta ut avgifter. Resultatet blir dock detsamma: bankerna knycker pengar. Sedan kan du fortfarande betala räkningar genom att skicka in kuvert. Det är nog det bästa sättet om du av någon anledning inte har en dator. Säkert populärt bland 90-åringarna.