Webbläsaren Mosaic fyller 25 år

Permalänk
Melding Plague

Webbläsaren Mosaic fyller 25 år

För cirka 25 år sedan lanserades version 1.0 av Mosaic, vilken var den första webbläsaren med möjlighet att visa bild och text på samma sida.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

25 år av säkerhetshål och dålig optimering

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vilken Nostalgi. Själv körde jag bland de första versionerna av Netscape då det begav sig.

Sedan blev det Exporer kombinerat med Opera ibland och i nutid kör jag Google Chrome.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Ha, jag minns hur en kände en kille på Universitetet som hade en Unix workstation och jag plågade honom att installera detta. Han fattade inte vitsen med det, men han gillade väl min entusiasm.
Det var såååå coolt då, fast det fanns inte mycket att göra då.
Kommer även ihåg hur det var ngt som visades på nyheterna.
Antar jag kan räkna mig som gammalt nu.....

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Mmmm... Netscape. Sedan blev det tyvärr IE då den fungerade bäst just då. Sedan Firefox, tills de började med sitt Australis och "Tabs on top" som jag har provat men det går jävlar inte vänja sig vid.... Det känns bara så fel, så sedan den versionen så har det blivit Pale Moon, som har kvar tabs on bottom som alternativ. "Classic theme restorer" till Firefox trivdes jag aldrig med. Chrome går också bort pga tabs on top men den kan fungera i absolut nödfall. Det är min upplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Netscape Navigator... vägen in till porren!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Ooh!
Fast tyvärr gick det ju knappt att köra Mosaic på sin gama Amiga 500+

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

Japp, den där grå bilden som inte säger ett smack känner jag igen från mitt första besök "på nätet".
Måste ha varit strax efter att Mosaic släpptes, då någon installerat programmet på CYD-poolens datorer.

Permalänk
Medlem

Daaaamn, vad tiden går!

Mosaic är jag inte säker på att jag egentligen nånsin suttit med, men "Nätskräp" minns man ju
Första web-minnet jag kommer ihåg är att jag satt på kompisens universitet på någon Unixburk och försökte ladda ner färska drivrutiner till mitt nyinköpta Gravis Ultrasound ljudkort
(det var både krångligare och enklare på den tiden kan man väl säga...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur skjutton kan något som varit dött och begravet i över 20 år "fira 25 år"???

Jämför t.ex.

Idag den 24:e April 2018 så:

- Firar Kapstaden (Sydafrika) 134 år sedan det blev en Tysk Koloni...
- Firar Arthur Wellesley, Duke of Wellington 249 år...

Permalänk
Avstängd

En lite tråkig sak var att webben var tänkt att vara decentraliserad men nu har så mycket centraliserats kring Facebook.

En annan intressant sak var att webben var tänkt att vara redigerbar, och Netscape Communicator kom med inbyggda HTML-verktyg, men det har inte blivit så mycket av det. Sen kom dock wikis som gjorde webben mer i linje med det.

Sen har HTTP verb för PATCH och DELETE, men dom används sällan på webben, där är det med förfrågningar med GET och POST verb.

Permalänk
Medlem

Jag saknar animationen längst upp till höger varesig det var netscape eller IE. Jordklot som snurrar

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

25 år av säkerhetshål och dålig optimering

Som mina föräldrars äktenskap, typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att webbläsare rent utseendemässigt ser rätt lika ut idag. Adressfältet och navigera-, uppdatera knappar högst upp. Lite som att de banade vägen för alla med den perfekta designen 25 år sen och ingen har kunna komma på något nytt och revolutionerande kring hur en webbläsare ska se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

@huxflux: Lite som med allt annat. I mer än 100 år har vi exempelvis kört bil med 4 däck.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Ganska intressant att webbläsare rent utseendemässigt ser rätt lika ut idag.
Skickades från m.sweclockers.com

Härlig platt design också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av eXpander_:

@huxflux: Lite som med allt annat. I mer än 100 år har vi exempelvis kört bil med 4 däck.

#neverforget

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

1.0 minns man inte men började surfa 1994 så minns Mosaic. Nostalgi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tyckte dessa (de grafiska) var för långsamma i många år till så höll mig till lynx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Plus reservhjul = 4 däck.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

För cirka 25 år sedan lanserades version 1.0 av Mosaic, vilken var den första webbläsaren med möjlighet att visa bild och text på samma sida.

Läs hela artikeln här

Jag laddade ner Mosaic inom 24 timmar från att den blev lanserad på PC och MS-Windows. Vilken otrolig skillnad de blev jämfört med att vara på Fidonet och andra uppkopplings noder med bara text visning. Modemen och uppkopplingarna var ju bara 9600 - 14400kbps modem så det gick ju lite trögt med bilder om de inte var optimerade för det samma. Men helt klart en omedelbar revolution i användandet av det som blev internet.

Sen när Netscape kom så var den skyhögt mycket bättre i alla fall de första två åren. Efter det blev det kräftgång mellan Netscape, Firefox, IE allt eftersom vilken som var snabbast och mest kompatibel med de websiterna jag tittade in på. Microsoft insisterade mycket på egna lösningar vilka inte var kompatibla för att tvinga web utvecklarna att gå över fullt till IE. Fick snarare motsatt effekt på mig som gick raka motsatsen Inkompatibiliteten rörde sig oftast om skalning av bilder på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Ganska intressant att webbläsare rent utseendemässigt ser rätt lika ut idag. Adressfältet och navigera-, uppdatera knappar högst upp. Lite som att de banade vägen för alla med den perfekta designen 25 år sen och ingen har kunna komma på något nytt och revolutionerande kring hur en webbläsare ska se ut.

If it ain't broken...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Hur skjutton kan något som varit dött och begravet i över 20 år "fira 25 år"???

Mosaic = Internet Explorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Mosaic = Internet Explorer

Precis! Mosaic bytte bara namn efter att ha blivit uppköpt av Microsoft.
Det är fortfarande många som använder IE, och därmed Mosaic.

Jag är däremot rätt säker på att Edge inte är en uppdaterad Mosaic, utan utvecklat från grunden.

För egen del föredrog jag Netscape Navigator fram till och med version 4.06.
Därefter kom Netscape Communicator och förstörde allting genom att bildligt talat lägga sig som en våt filt över datorns hela användargränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är däremot rätt säker på att Edge inte är en uppdaterad Mosaic, utan utvecklat från grunden.

Jag får för mig att dom vill framställa det som det i alla fall, men utan att ha undersökt saken mer noggrant ställer jag mig tveksam.

Goda affärsmän är dom möjligtvis men innovation är knappast Microsofts sida. Finns ju knappt någon Microsoft-mjukvara som inte börjat sin utveckling någon annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Mosaic = Internet Explorer

Skrivet av Olle P:

Precis! Mosaic bytte bara namn efter att ha blivit uppköpt av Microsoft.
Det är fortfarande många som använder IE, och därmed Mosaic.

Nej detta stämmer inte alls:

Wikipedia:
"NCSA released the browser in 1993,[7] and officially discontinued development and support on January 7, 1997.[8]"

"Spyglass, Inc. licensed the technology and trademarks from NCSA for producing their own web browser but never used any of the NCSA Mosaic source code.[19] Microsoft licensed Spyglass Mosaic in 1995 for US$2 million, modified it, and renamed it Internet Explorer.[20] "

Edit:
Och även om det skulle ha stämmt så är det en mycket underlig formulering. Jämför t.ex:

3dfx fyller 24 år iår ( De blev upköpta av Nvidia )
ATI Technologies fyller 33 år iår ( De blev upköpta av AMD )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nej detta stämmer inte alls:

"Spyglass, Inc. licensed the technology and trademarks from NCSA for producing their own web browser but never used any of the NCSA Mosaic source code.[19] Microsoft licensed Spyglass Mosaic in 1995 for US$2 million, modified it, and renamed it Internet Explorer.[20]

?

Det står ju klart och tydligt att Internet Explorer = Mosaic. Om än Spyglass version och inte NCSAs.

Att Spyglass gjorde en rewrite av koden för att ta sig ur snåriga licensbestämmelser eller av andra anledningar är väl mindre relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

?

Det står ju klart och tydligt att Internet Explorer = Mosaic. Om än Spyglass version och inte NCSAs.

Att Spyglass gjorde en rewrite av koden för att ta sig ur snåriga licensbestämmelser eller av andra anledningar är väl mindre relevant.

I artikeln hänvisas klart och tydligt till "studenter vid Illinois", "version 1.0 av Mosaic", osv osv.

Samt den lilla detaljen att Spyglass version av Mosaic INTE fyller 25 år, vilket tydliggör att artiklen inte alls handlar om den versionen öht...

Att två helt olika program utvecklade av två olika företag har gemensamt delar i namnet betyder inte att de automatiskt är eller kan räknas som samma program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

I artikeln hänvisas klart och tydligt till "studenter vid Illinois", "version 1.0 av Mosaic", osv osv.
Samt den lilla detaljen att Spyglass version av Mosaic INTE fyller 25 år, ...

Känns ju rätt irrelevant i sammanhanget.

1. Mosaic 1.0 fyller 25 år. Inga konstigheter där.

2. Varför är det relevant att fira Mosaic?
Jo därför att a) Ättlingarna till 1.0 används fortfarande, och b) Mosaic var (som jag förstått det) den första webbläsaren med grafiskt gränssnitt och satte i praktiken normen för hur alla dagens webbläsare ser ut och fungerar.

(Det är ju väldigt få mjukvaror vars första releaseversion också är den slutgiltiga som fortfarande används efter 25 år.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Mosaic 1.0 fyller 25 år. Inga konstigheter där.

Jo. Döda saker fyller inte år. PUNKT.

Spelar ingen roll om det rör sig om Napoleon, Cleopatra eller en Webbläsare.

Skrivet av Olle P:

2. Varför är det relevant att fira Mosaic?
Jo därför att a) Ättlingarna till 1.0 används fortfarande, och b) Mosaic var (som jag förstått det) den första webbläsaren med grafiskt gränssnitt och satte i praktiken normen för hur alla dagens webbläsare ser ut och fungerar.

(Det är ju väldigt få mjukvaror vars första releaseversion också är den slutgiltiga som fortfarande används efter 25 år.)

Firar vi att Bröderna Wright uppfann det moderna flyget år 1903 eller firar vi att deras skapelse som 99.9% inte ens vet vad den heter skapades år 1903? ( Den heter "the Flyer" om någon undrade ).

På samma sätt är det väldigt relevant att fira att den Moderna/Grafiska webbläsaren fyller 25 år nu ( och detta är vad artikeln borde handlat om / haft som rubrik ).

Men det är inte speciellt intressant att den första heter Mosaic ( förutom som en anekdot kanske ), och dessutom ganska felaktigt att säga att denna döda webbläsare firar 25 år, vilket jag redan tagit upp.

Om något kan man kanske med lite fantasi hävda att Internet Explorer fyller 23 eller vad det nu blir, och räkna in den tid då det hette Spyglass Mosaic ...