Teknikstund: Köp inte en ny TV idag – vänta till nästa rea

Permalänk
Medlem

Känsligt värre denna lördagsförmiddag tror jag, stå på dig Thomas och fortsätt med dina ypperliga och professionella artiklar. Du tillför mycket här på sweclockers skulle jag vilja påstå. En medlem mer eller mindre spelar nog ingen större roll. Även du har rätt till en åsikt

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Fast finns det någon anledning att lägga ut ett premium-pris för en TV när man kan köpa en Public Display istället? Samma paneler fast utan allt junk, bara att ansluta till datorn och poff, inget bloat, inget skräp. Bara en ren stor skärm som passar det moderna livet där TV-nätet har fasats ut helt och hållet till fördel för internet/streaming från datorn.

Sånt säljs väl inte till privatpersoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lustigt. Jag inhandlade min OLED 55" LG sommaren 2017 för 13k. Det var 2016 års modell, självfallet, men den var rejält prispressad...

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Sånt säljs väl inte till privatpersoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör det allt: https://www.komplett.se/search?q=public+display

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förutspå hur långt bort i tiden det är innan OLED hamnar ner under 10.000kr för en 55"?

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Menar det. Fattar inte hur folk kan kolla på fotboll med mindre än 2000 Hz.

Min LG tv sägs ha "2000hz" enligt produktspecen! Ironiska i det hela är att det sjukt dåligt flyt i bilden oberoende av materialets frekvens eller Tvns inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fast finns det någon anledning att lägga ut ett premium-pris för en TV när man kan köpa en Public Display istället? Samma paneler fast utan allt junk, bara att ansluta till datorn och poff, inget bloat, inget skräp. Bara en ren stor skärm som passar det moderna livet där TV-nätet har fasats ut helt och hållet till fördel för internet/streaming från datorn.

Håller med dig nästan till 100%. Dock faller hela konceptet på att Pub skärmarna kostar mycket mer än vad de vanliga gör trots att de har mindre hårdvara.

Permalänk
Medlem

@KeJJeY: Allt kretsar kring stigande skalavkastning dvs. långsiktig kostnad per producerad enheter sjunker vilket innebär att styckkostnader per enheter sjunker ---> marginalkostnaden sjunker.
Enkelt uttryckt så kan producenterna sänka priset när efterfrågad volym (Q) ökar. Om efterfrågan ökar kommer priserna oundvikligen sjunka, när detta sker är dock svårbedömt utan exakta siffror. Rent hypotetiskt kommer vi på öppna marknader se sjunkande priser i jämförelse till föregående år avseende motsvarande TV "X"

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

@FeeSpray: Du kollade inte videon/fattade inte diagrammet alltså?
Rean på 2016 års modeller började just runt Black Friday 2016 och fortsatte ligga lågt fram tills apparaterna tog slut. Beroende på åtgång kan det antas dröja fram till hösten 2017.
Det @laxpudding säger är, som jag förstår det, att du får mest för pengarna sett till vad som finns tillgängligt på marknaden, om du håller dig till mellandagsrean. Men vill du ha billigaste möjliga är det klart det går bra att vänta till sommaren/hösten och hoppas att den modellen av förra årets utbud som du vill ha finns kvar på restlager någonstans.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Så trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde inte denna artikel innehålla att det under senvintern/våren ofta tenderar vara många trådar fyllda med spekulationer och offtopic diskussioner eftersom produkterna inte finns att köpa än och när de väl gör det har de ändå för högt pris för att någon ska göra det?

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min tv från 2008.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

När Samsungs 120 FPS kommer så kanske, kanske det blir en TV igen efter ca 20 års frihet. Utan inkoppling till några TV-kanaler förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Fick mina teorier bekräftade, tack Thomas !
Har haft LG 65B7 under luppen ett tag och som du beskrev har jag varit rädd att dom tar slut innan priset sjunker till under 20k som dom har varit nere på tidigare ...

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte LG 65B7 19800 kr januari från Netonnet, har blivit dyrare dess sen

Permalänk
Inaktiv

Köpte en LG 55 OLED för 14444:-. Gav lika mycket för en budget-LCD runt 2010. Lätt värt det

Permalänk
Medlem

Tack för detta, bra råd som vanligt!

Som tidigare skrivits kunde det även ha nämnts att man kan köpa begagnat också. Själva poängen med artikeln (som jag uppfattar det) är att ge tips om hur vi ska spara pengar vid våra tv-inköp. Att köpa begagnat kan vara ett annat bra sätt att spara på både pengar och miljö (oavsett om man bryr sig om detta eller inte). Sen kanske det inte passar just alla, men det hade varit ett ypperligt tillfälle att ge lite reklam för er egen marknad också. Rubriken "Köp inte en ny TV" antyder ju nästan att man ska köpa begagnat istället för nytt. Det var åtminstone så jag tolkade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

Köpte LG 65B7 19800 kr januari från Netonnet, har blivit dyrare dess sen

Ja tyvärr ligger den på ca 23k nu
Väntar på att den ska gå ner till 20k för att slå till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av dino1980:

Synd att HDMI 2.1 inte hann med i årets tv-apparater från LG.

Ger HDMI 2.1 någon fördel vid 4k?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Jag tycker alla artiklar här borde ta upp alla aspekter rörande allting. Tack för dagens skratt
Man skulle nästan kunna göra en artikelserie kallad "Köp inte en ny / ett nytt..." då det mesta inom teknik följer detta mönster känns det som

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant video! Dock har jag ett problem, sitter på en 40" samsung anno 2009, ser estetiskt helt för jävligt ut... kostade runt 7500:- när det begav sig. Saken är den att jag förmodligen inte klockat med än 100 timmar tv-tittande, främst när det är något sportevenemang kanske (fotbolls-vm snart!). Nån som har tips på en billig, snygg tv, STOR! för detta ändamål? Kanske är begagnat som gäller.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Såhär ska det se ut, Sweclockers!!! Bra initiativ! 👍👍👍

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Intressant video! Dock har jag ett problem, sitter på en 40" samsung anno 2009, ser estetiskt helt för jävligt ut... kostade runt 7500:- när det begav sig. Saken är den att jag förmodligen inte klockat med än 100 timmar tv-tittande, främst när det är något sportevenemang kanske (fotbolls-vm snart!). Nån som har tips på en billig, snygg tv, STOR! för detta ändamål? Kanske är begagnat som gäller.

Sony Bravia KD-65XD7504 är den billigaste 65" med 100hz panel för fotboll, då Sony är bäst på rörelsehantering. Skiter man i HDR/kontrast och ljusstyrka så funkar den utmärkt för sport. Jag hade dock lagt på 5000 för 9000 serien som är bra på allt om man har TV:n så länge som du.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikelämne. Jag skulle vilja ha en analys över allmän prissättning på elektronikprodukter över dess livscykel. För mig ser det ut som att butiker försöker sätta ett högt "ordinariepris" där de förmodligen inte säljer något alls för att senare ha kampanjer som sänker ner dem till "normalpriser" och då säljer de massor.

Permalänk
Medlem

Köpte min LG oled b7:65 tum för 19 990, riktigt trevligt, lider inte av så mycket bandning heller!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Grunden bakom artikeln är att frågan dyker upp väldigt ofta på forumets skärm- och TV-del, där jag läser nästan alla inlägg. Det är många genom åren som under hösten funderar på att köpa en ny TV och inte är medvetna om att de kan spara en halv månadslön genom att vänta ett tag. Eller de som står nu i April och funderar på att köpa en medioker 2018-modell till högsta intropris när de kan få en bättre 2017-modell av toppklass för samma eller mindre pengar.

TV-priserna beter sig så speciella att "common sense" inte riktigt gäller. Bara de som regelbundet följer utvecklingen har koll. Inte den som köper ny TV var 5 till 10 år.

Kanske bara jag som undersöker och analyserar till det obcena.
Folk brukar säga till mig att köp den där grejjen du studerat ur varje vinkel i flera månader 🤔.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Sony Bravia KD-65XD7504 är den billigaste 65" med 100hz panel för fotboll, då Sony är bäst på rörelsehantering. Skiter man i HDR/kontrast och ljusstyrka så funkar den utmärkt för sport. Jag hade dock lagt på 5000 för 9000 serien som är bra på allt om man har TV:n så länge som du.

100 Hz panel för fotboll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Ger HDMI 2.1 någon fördel vid 4k?

Tre funktioner utan att tänka;
VRR = Variable Refresh Rate (Xbox One X 40-60Hz i statisk 4K upplösning istället för dynamisk upplösning)
ALLM = Auto Low Latency Mode (Så jag slipper manuellt växla mode)
eArc = Enhance Audio Return Channel (Så att jag kan koppla mina källor direkt till TVn för att kunna ha olika bildinställningar för olika källor) bibehåller ljudet från källan genom TVn till förstärkaren.

Sedan hittade jag fler godsaker när jag började googla
Quick Frame Transport (QFT) reduces latency for smoother no-lag gaming, and real-time interactive virtual reality
Dynamic HDR support ensures every moment of a video is displayed at its ideal values for depth, detail, brightness, contrast and wider color gamuts—on a scene-by-scene or even a frame-by-frame basis.
4k@120Hz (finns redan på LGs 2018 OLED men deras HDMI är inte 2.1)

Alla funktioner behöver inte finnas för att en TV ska vara HDMI 2.1-kompatibel.

Permalänk
Medlem

Japp min TV kostade 18k när den var ny.. gav 7k på mellandagsrean för ett par år sedan

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Kan instämma där, folk brukar vilja ha en ny tv/skärm/dator innan semestern och vid tiden får skatteåterbäring.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Artikeln stämmer väl överens med mina egna erfarenheter.
Jag köpte en 65 Oled på BF2017.
Den lanserades för 60k och såldes 5 månader senare på BF för 23K.

Jag ville egentligen ha en 77" men 179k är i mesta laget
Dock så verkar årets 77" lanseras för 89k vilket är en smått ofattbar sänkning.

Nästa år kanske det trots allt blir en 77" med HFR och HDMI 2.1

Ett tips, trots svenska TV-kanalers minsta sagt svaga anammande av 4K, är man sportintresserad kan det vara värt att vänta tills nästa års modeller som samtliga troligen kommer att stödja HFR.